hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:48

Ik heb dan 3 hernia's en degene waar ik last van heb zit juist op het niveau wat het minst voorkomt, namelijk L3-L4, daar is de tussenwervelschijf ook compleet gescheurd.
Ik kan alleen een beetje paardrijden na een injectie, maar die is na een week of 4-5 weer uitgewerkt en dan ben ik ook weer uitgereden.
Hoop echt dat ze in Januari beginnen met die nieuwe methode, ook al ben je dan wel een beetje proefkonijn.
Nou, ik ga nu naar Hengelo voor die injectie, dus ik moet nog een uur en 3 kwartier rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:59

Fitzroy schreef:
Sorry dat ik dit topic weer naar boven haal, maar zijn er ook mensen bij wie een hernia is geconstateerd zonder dat ze rugklachten hadden?

Ja, ik heb schijnbaar tijden lang rondgelopen met hernia's zonder dat ik ook maar van iets wist.
Pas toen ik zwanger was (niet meer paardreed: buik- en rugspieren verslapt!) kreeg ik last. Maar ach, het is toch logisch als je met zo'n buik rondsjouwt dat je wel eens pijn hebt in je rug. En ik kreeg pijn aan 's weerszijden van het heiligbeen (sacrum) maar volgens de verloskundige was dat bandenpijn en het kon ook wel bekkeninstabiliteit zijn. En met bekkeninstabiliteit is het ook wel logisch dat je op een gegeven moment niet meer tot de hoek van de straat gewandeld komt.
Pas toen ik een paar maanden na de bevalling nog niet recht op mijn paard kon zitten, werd ik het behoorlijk beu. Ben ik eerst naar de osteopaat geweest. En daar bleek dat bij de bevalling de baby mijn heiligbeen uit het lood geknald had. Dus ook weer logisch dat het zeer deed. En die BI kostte ook gewoon tijd. Nog eens een paar maanden later naar de fysiotherapeut geweest. Maar de oefeningen die hij opgaf, gericht op BI gaven alleen maar meer klachten. Uiteindelijk zelf naar de HA gestapt en geeist dat er in het ziekenhuis naar die rug en bekken gekeken werd. Bleek het dus een hernia op drie plekken (ook niet eens opeenvolgend maar over de hele onderrug verspreid).
Overigens zitten die er nog steeds, want er zat nergens een discushernia dus werd er niet geopereerd, maar door veel paardrijden werden buik- en rugspieren weer stevig en inmiddels kan ik weer netjes rechtop zitten en wordt mijn rug ook steeds minder stijf.

Ik hoop dat het bij jou iets anders is, want het heeft toch allemaal wel echt zijn tijd gekost zeg!
Mijn baby is nu 14 maanden en nu begint het pas echt weer op zijn plek te komen allemaal.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:10

darwin schreef:
Ik heb dan 3 hernia's en degene waar ik last van heb zit juist op het niveau wat het minst voorkomt, namelijk L3-L4, daar is de tussenwervelschijf ook compleet gescheurd.
Ik kan alleen een beetje paardrijden na een injectie, maar die is na een week of 4-5 weer uitgewerkt en dan ben ik ook weer uitgereden.
Hoop echt dat ze in Januari beginnen met die nieuwe methode, ook al ben je dan wel een beetje proefkonijn.
Nou, ik ga nu naar Hengelo voor die injectie, dus ik moet nog een uur en 3 kwartier rijden.

Ik heb er ook drie waarvan de 'ergste' op L3-L4. De andere zitten op L4-L5 en L5-S1.
Gelukkig niet zo ernstig als jij... Scheve mond

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:33

Ik heb vandaag besloten niet meer naar de chiropractor te gaan,ik merk namelijk geen verbetering.
Krijg gewoon onrust van de pijn en de beperkingen,heb er ook psychisch last van,
trek het gewoon niet meer,het vreet zoveel energie van me,loop ook in de ZW.
Heb vandaag besloten om mij te laten te opereren,heb vandaag huilend het ziekenhuis gebeld,
en ze zouden overleggen ,ik wordt nog teruggebeld.
Er staat helaas wel een wachtlijst,even afwachten dus.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:17

Tigarida schreef:
Ik heb vandaag besloten niet meer naar de chiropractor te gaan,ik merk namelijk geen verbetering.
Krijg gewoon onrust van de pijn en de beperkingen,heb er ook psychisch last van,
trek het gewoon niet meer,het vreet zoveel energie van me,loop ook in de ZW.
Heb vandaag besloten om mij te laten te opereren,heb vandaag huilend het ziekenhuis gebeld,
en ze zouden overleggen ,ik wordt nog teruggebeld.
Er staat helaas wel een wachtlijst,even afwachten dus.

Ik heb je een PB gestuurd Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:35

Hier ook eentje met een hernia... Ik loop al 8 jaar lang met elke dag pijn in mn rug rond.. De ene keer meer dan de andere keer. Echter was het vorige week écht niet meer uit te houden En ben ik naar de EHBO gegaan, uitkomst; hernia. Vervolgens bij de arbo-arts en huisarts geweest en ook die constateerden een flinke hernia..
Ik zit aan een fikse dosis medicijnen en werk nu wel weer hele dagen (kan geen rust nemen ivm nét nieuwe baan en die wil ik niet kwijt ) Dus zodra ik thuis kom ga ik plat Ja
Maargoed, a.s. maandag mag ik naar het ziekenhuis om te overleggen over een mri. Het leuke is wel dat de ene arts de ene hernia vermoed en de andere arts weer een andere hernia.. beetje onduidelijk dus wat het nu precies écht is.

Wat ik wel weet is dat het níet goed zit Wat ik zeg, ik loop al 8 jaar met soms echt fikse pijn in mn rug, maar hoe het nu voelt is gewoon echt niet grappig meer..
Aan de ene kant hoop ik dus ook wel een beetje dat er wat uit die MRI gaat komen, klinkt misschien gek, maar ik wil nou wel eens weten wat ik heb en of het te verhelpen is...

Sterkte voor iedereen hier in dit topic Ach gut

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:05

Vandaag in Hengelo geweest bij de rugpoli Twente en daar hebben ze weer een cortisone injectie gezet.
Ik heb er nu al effect van , ik loop weer recht en kan weer bukken, heb nog wel pijn maar dat zal morgen nog wel iets minder zijn en dan is het wel acceptabel.

We hebben het nog over die nieuwe behandeling gehad , maar daar was hij toch een beetje terughoudend over.
Het is nog niet zeker dat die behandeling er komt omdat de slagingspercentages toch nog niet om over naar huis te schrijven zijn *ziet laatste restje hoop vervliegen Huilen *
En als die er wel komt , dan moet ik rekening houden met een eigen bijdrage van rond de 1200 euro Bloos!
Tja en anders is er volgens hun nog 1 optie , en dat is alles vastzetten, maar dat zie ik nog niet zo zitten, want dat betekent dat heel mijn onderrug vastgezet moet worden en dan kan je volgens mij ook niks meer.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:26

Ben zojuist gebeld en ik heb aankomende maandagochtend
om tien voor tien bij de neurochirurg in het MCA.
Ben wat nerveus maar probeer het allemaal positief te zien
dat het beter gaat.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:41

Lavandula schreef:
Hier ook eentje met een hernia... Ik loop al 8 jaar lang met elke dag pijn in mn rug rond.. De ene keer meer dan de andere keer. Echter was het vorige week écht niet meer uit te houden En ben ik naar de EHBO gegaan, uitkomst; hernia. Vervolgens bij de arbo-arts en huisarts geweest en ook die constateerden een flinke hernia..
Ik zit aan een fikse dosis medicijnen en werk nu wel weer hele dagen (kan geen rust nemen ivm nét nieuwe baan en die wil ik niet kwijt ) Dus zodra ik thuis kom ga ik plat Ja
Maargoed, a.s. maandag mag ik naar het ziekenhuis om te overleggen over een mri. Het leuke is wel dat de ene arts de ene hernia vermoed en de andere arts weer een andere hernia.. beetje onduidelijk dus wat het nu precies écht is.

Wat ik wel weet is dat het níet goed zit Wat ik zeg, ik loop al 8 jaar met soms echt fikse pijn in mn rug, maar hoe het nu voelt is gewoon echt niet grappig meer..
Aan de ene kant hoop ik dus ook wel een beetje dat er wat uit die MRI gaat komen, klinkt misschien gek, maar ik wil nou wel eens weten wat ik heb en of het te verhelpen is...

Sterkte voor iedereen hier in dit topic Ach gut

Wat vervelend allemaal.. Ik begrijp het wel hoor, toen ik onder de MRI was geweest, schrok ik totaal niet van de uitkomst. Ik was bijna blij (nu natuurlijk niet meer), want dan werden mijn klachten tenminste serieus genomen..

@darwin; fijn dat de cortison injectie iets helpt Lachen Met dat vastzetten heb ik geen ervaring, maar in België en Duitsland maken ze al een soort tussenwervelschijf na, die dan wel beweeglijk is. Als het ooit nodig zal zijn, ga ik ws daarvoor. Dat lijkt me een stuk prettiger.

Sterkte allemaal!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:42

sjaantje schreef:
Lavandula schreef:

@darwin; fijn dat de cortison injectie iets helpt Lachen Met dat vastzetten heb ik geen ervaring, maar in België en Duitsland maken ze al een soort tussenwervelschijf na, die dan wel beweeglijk is. Als het ooit nodig zal zijn, ga ik ws daarvoor. Dat lijkt me een stuk prettiger.

Sterkte allemaal!

Ja,dat weet ik , maar die discusprothese heeft ook maar een slagingspercentage van 50% ,Bij 25% verandert er niks en de andere 25% wordt er zelfs slechter van.
Ik vind dan niet dat je dat risico moet nemen.

PaardenDroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:48

Heej,
Ik ben nu al 2 jaar van dokter naar dokter aan het hoppen omdat m'n rug altijd pijn doet sinds ik van een paard ben gevallen.
Er was ook een uitstulping te zien van m'n tussenwervelschijf, maar of het een echte hernia is is niet duidenlijk.
Ik heb er in iedergeval wel veel last van.
Ik heb al heel veel behandelingen gehad o.a. mensendiek, fysio, osteopatie, ruggenprik en nu ben ik bij een chiropractor, die haalt in ieder geval de andere dingen die zijn ontstaan door het anders zitten om de pijn te vermeiden weg en hij probeert m'n rug uit te rekken waardoor de uitstulping moet teurg gaan.
Nu doe het al 2 dagen z'n pijn dat ik niets anders kan doen dan liggen, dus ik hoop dat de behandeling op lange termein wel helpt.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:38

Hoi paardendroom,
Misschien is het verstandig om een MRI te laten maken?
Dan kan je ook goed bekijken of het hernia is en hoe het eventueel het beste te behandelen is.
Ik heb ook mensendieck gehad,drie jaar terug en daar had ik wel baat bij.
Fysio heeft helaas niets uitgehaald en de chiropractor heeft ook niet geholpen.
Helaas zijn de rugklachten het afgelopen jaar erger geworden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:55

Ik neem aan dat dat gedaan is al, een MRI? Hoe weet ze anders dat er een uitstulping te zien was.
@Darwin; ja dat is waar. Het hangt denk ik ook af van de ernst van de klachten of je die gok moet nemen. Ik zou het iig op jonge leeftijd nog niet doen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:47

oei er komt weer hoop boven.Ik heb 3 hernia s waarvan 1 nu ong 2 jaar geleden is geopereerd.Ze hadden mij bedrust voorgeschreven,dit heeft uiteindelijk ruim 7 maanden geduurd.Klapvoet en verlamming.Doordat ik bijna 5 maanden zelfs mn hoofd niet kon draaien ik gevoerd ed moest worden en 25 kilo afviel heb ik zeer ernstige psychische klachten gekregen.Uiteindelijk bij een andere dokter terechtgekomen (na verhuizing)Deze man vond t zo ernstig hoe ik er aan toe was dat ik binnen 5 weken geholpen ben.
Ik werd wakker en had geen pijn!En nu na 2 jaar echt nergens geen last meer van,ik kan echt alles weer!
Nu kan ik pas zeggen dat al mijn psychische klachten zijn opgelost alhoewel ik wel iedere morgen anti-depressiva moet slikken (voor de rest van mijn leven)
Ik heb nagenoeg al mijn angsten overwonnen en voel mij goed.
Ik ben van het hele gebeuren enorm geschrokken omdat mijn hele persoolijkheid veranderd is en ik niet wist dat ik zo ernstig ziek in mijn hoofd kon worden.t Idee dat je vanavond naar bed gaat en rond juli er pas uit kan komen,stel je dat eens voor..brrrrr
hele vervelende periode in mijn leven geweest en ik ben nu iedere ochtend dankbaar dat ik mijn bed weer uitspring.
Zouden een van mijn andere 2 hernia s ooit lastig gaan doen twijfel ik geen seconde en laat ik ze direct weghalen/

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:36

hoi!

Ik wil mij hier ook graag melden.
Ik loop nu een aantal weken rond met last van mijn rug. Maar sinds woensdag kan ik gewoon nog amper lopen, max. 5 minuten zitten wat onwijs pijn doet, plat liggen is het minst pijnlijk, slapen met pijnstiller, wat echt vreselijk is, slaap zooo slecht! ( lig nu in bed met mijn computer Tong uitsteken).
Daarbij heb ik sinds woensdag ook steeds meer last van mn kont en vooral linkerbeen, doof en na lopen ook pijnlijk en heel slap gevoel, tintelt wel eens maar niet echt een slaapgevoel in mn been).
Ik heb ook aan2 plekken last maar links is erger dan rechts.
Ben woensdag naar de dokter geweest, vrijdag naar de fysio.
Paar weken terug bij de fysio zei hij dat de tussenwervelschijven geïrriteerd waren maar dat het geen hernia is ( hernia is niveau 4 zegmaar en ik had 2 of 3).
Woensdag bij de dokter zei ze dat het dus erger is geworden en wss iets is verschoven ( is dat een hernia?) En bij de fysio dat ik veel afwisseling moest doen in bewegen. even lopen, even zitten enz. Maar daar wordt het dus alleen maar erger door.
Lag gisteravond in bed.. uren te janken omdat het zo'n pijn deed(had al 2 paracetamol genomen).
Ik word er echt zo gek van, ik kan gewoon niks meer en weet niet wat ik moet.
Voor morgen hebben we weer een afspraak bij de fysio, maar wil nu echt iets dat werkt, en niet iets dat t erger maakt.
Word er serieus zo gek van, kan niet eens meer naar mn paardje toe Huilen

(sorry voor het verhaal, het lucht echt op Clown )
Edit: even wat toegevoegd).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:05

Ja dat is een hernia Ja
Wat ontzettend naar voor je... Ik kan er niks anders van maken, je geeft precies de goeie symptomen voor een hernia aan.
De eerste keer dat ik bij de fysio kwam zei hij ook geïrriteerde tussenwervelschijven en de tweede keer + MRI waren het ineens 3 hernia's Knipoog Ik baalde wel dat niemand het goed gezien had, maar daar is niks aan te doen.
Misschien moet jij ook aandringen op een MRI?
Sterkte!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:11

Waar ik ook nog last van denk te hebben is toch een iets mindere controle over mijn blaas.

Als ik moet...dan moet ik ook gaan want ik kan het dan niet lang ophouden. Kan de kou zijn maar ik leg ook een verband met de hernia's en toch iets beschadiging aan de zenuw. Die heeft toch alles bij elkaar zo'n 2 jaar klem gezeten. Wellciht nu nog een beetje maar dat voel ik niet (litteken weefsel wat vanzelf ontstaat).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:23

Ik dacht afgelopen zomer ook dat ik daar last van had, maar de internist vroeg of ik verder nog pijn had enzo, maar dat was niet echt zo, dus hij zei dat het niet waarschijnlijk was dat het daardoor zou komen.
Kan het natuurlijk niet inschatten bij jou...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:58

GOEDEMOGGEL!
Wat een narigheid kan je van zo'n Hernia hebben...
Ik heb nu een 8 behandelingen gehad van een Chiropractor hier in Ede,Marina Spies.
Na de eerste behandeling,waarbij ik kreupel binnenkwam ging ik fluitend naar buiten! Dat had ik jaren eerder moeten doen.
Ik heb nu om de 14 dagen een behandeling ,waarna ik 2 dagen ff niet mag tillen ed. Daarna voelt het super!
Bij mij beginnen de klachten altijd s'morgens,kan mijn sokken bijna niet aankrijgen.Maar na een uurtje,en wat oefeningetjes gaat het steeds beter. Ik moet echter in beweging blijven.
Lang staan,of in een drukke winkelstraat slenteren is niet goed.
Maar in mijn beroep het bekappen van paarden heb ik eigenlijk geen last.Ik zorg ook altijd dat ik daarna ga paardrijden,zodat eventueel verkrampte spieren weer los worden.Dit werkt voor
mij zeer goed,en ik ben dus ook blij dat ik me niet heb laten opereren.
Maar goed zoveel mensen,zoveel andere klachten,ik heb een vrij hoge pijntolerantie.Bij andere mensen zal dat misschien anders zijn,of ze kunnen door een werksituatie niet goed hun rug ontlasten,bv kantoorwerk,of veel in de auto.
Dit is mijn ervaring tot nu toe,ik wens jullie allemaal een spoedige oplossing en een goed nachtrust.
Niet kunnen slapen,is werkelijk dramatisch als je last van je rug hebt.
Heeft iemand trouwens nog een tip voor een goed matras?
Ik doe nu een jaar met een matras om dat ik neyt op de gewichtsgrens zit,82 kg.
De meeste betaalbare matrassen zijn tot 80 kg,daarboven zijn ze vaak te hard,en vormen ze niet goed.
1400 euri voor een matras vind ik echter ook geen optie....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:01

Ik denk dat je qua matras moet kijken wat je zelf het fijnste vindt, want ik slaap op een heel simpel matras met een hele simpele lattenbodem en dat gaat prima. Maar dat kan voor iemand anders weer heel anders zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:07

Heb ik nu ook,echter het ding begint nu al in te zakken,na een jaar,en kostte wel bijna 400 euro,bij de Ikea....
Heb op een aantal proefgelegen,echter na verloop van tijd is het gewoon te zacht,maar neem ik een hardere slaap ik niet.
Vandaar mijn vraag of iemand hetzelfde probleem heeft,en er iets op gevonden heeft.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:20

Ik moet zo naar de neurochirurg,ik ben best zenuwachtig. Nagelbijten / Gniffelen
Jullie horen het straks wel wat we wel of niet gaan doen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:24

Sterkte!

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:15

Oh jeetje, nou ik hoop het toch niet.
Vanmiddag moet ik naar defysio, en dan ga ik ook zeggen dat ik wil dat er NU iets gebeurd. Ik misontzettend veel school (werk thuis wel verder) en zit ook nog eens in mijn examenjaar. Sta overigens wel goed hoor (geen onvoldoende), maar dat wil ik graag ook zo houden.

Maar een hernia komt toch niet vaak voor bij jongeren?(ben net 16)
Heb het trouwens ook aan 2 kanten, links heel erg en rechts heb ik er gewoon last van. Zou dat eventueel ook een hernia kunnen zijn of zou die pijn kunnen ontstaan doordat ik de linkerkant zoveel mogelijk probeer te ontlasten?

Blijf hier trouwens wl even meekletsen, vind het wel interessant Knipoog

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:16

Tigarida schreef:
Ik moet zo naar de neurochirurg,ik ben best zenuwachtig. Nagelbijten / Gniffelen
Jullie horen het straks wel wat we wel of niet gaan doen.

Oh sterkte, snap best dat je zenuwachtig bent! Ben zelf nu ook wel een beetje zenuwachtig voor de fysio Tong uitsteken

Zou het trouwens geen drama vinden om eraan geopereerd te worden. Ben in 16 jaar al 3x geopereerd aan verschillende dingen, en heb het elke keer ervaart dat het daarna veeeeeel beter ging, wil immers toch weer paardrijden(zonder pijn)!