Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:48

Ik heb net hetzelfde gehad als jij!!!
Naar de ortothontist (of hoe je het ook schrijft Tong uitsteken ) en die zei me ook dat mijn onderkaak niet voldoende was meegegroeid en dat ze een stuk uit mijn dij zouden nemen om ertussen te zetten.
Ik werd meteen misselijk bij de gedachte alleen,ik ben wie ik ben , niet altijd even tevreden maar ik vond dit wel erg extreem klinken.
Mijn ondertanden zijn niet zichtbaar als ik glimlach maar het stoort me tot op de dag van vandaag helemaal niet:)
Ik heb gewoon een beugel gehad die ik kon uitdoen tijdens eten,tanden poetsen etc omdat ik een klein speeltje had tussen mijn bovenste tanden.Maar verder niets en happy now Haha!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 23:14

cheyentic schreef:
krijg je dan ook te horen wanneer je geopereerd word? ben je al bij de chirurg geweest of niet ? gaat ineens hard dit topic btw Nagelbijten / Gniffelen

Jaa dan krijg ik de datum. Mag ook wel aangezien het gepland staat in Juli en het volgende week al bijna Juni is. Mijn werk wil ook weten waar ze aan toe zijn.

Ik ben ook benieuwd hoe het met Water_Olivia is!!!

Hoe voelt dat nou, beugelloos??? Lekker vrij eten zonder 15min na te genieten van de resten uit je beugel!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:16

ROFL idd ja.. vind het eigk niet heel fijn voelen of iig mijn boventanden niet, heb nog geen nachtbeugel die kan ik maandag ophalen en merk nu al dat ze gaan wandelen zeg maar.. ze kunnen alleen absoluut niet terug waar ze vandaan komen want dan past mijn onderkaak niet meer ROFL

ben ook wel benieuwd hoe het met haar is ja lang niets van gehoort.

zou wel fijn zijn ja als je eindelijk eens een datum krijgt, hou me op de hoogte Haha!

@moonwalker, een stuk uit je dij Verward nou dan wist jou ortho er weinig vanaf of hij zou meer dan een cm naar voren moeten, want tot een cm doen ze het doormiddel van slijten en dan uitschuiven..
ik heb het moeten doen omdat ik heel veel kl88 had/ heb Verdrietig volgens mij megan ook.. het ging mij niet om het 'cosmetisch'effect zeg maar heb toch al verkering ROFL

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:55

Hoi allemaal,

Mijn ortho heeft vorige week gebeld, omdat hij contact gehad heeft met mijn verzekeraar (aangezien ze het niet nodig vinden de operatie willen ze niks vergoeden) Mijn ortho vind het juist wel nodig. Nu word ik doorverwezen naar een .... begint met de letter G kom even niet zo snel op een naam in iedergeval ik had er nog nooit van gehoord. In het UMC. Die gaat dus kijken of hij iets aan mijn kaakgewrichten kan doen en zo ja dan wordt de operatie niet vergoed zo niet dan wel. Alleen ik vind het belachelijk, want ik heb niet alleen last van mijn kaakgewrichten. Doordat ik die overbeet heb staan mijn kiezen totaal niet op elkaar als ik mijn mond dicht doe en heb ik erge last tijdens het eten en dat zal hij echt niet kunnen verhelpen zonder operatie lijkt mij. Hoop dat ondanks alles wel alles nog vergoed wordt anders heb ik een groot probleem.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:53

Mijn verzekering Trias vergoedde het ook niet, ik ben toen overgestapt naar een andere.

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:55

Ik heb vandaag net mn beugel gekregen om mn overbite goed te maken. Maak het zelfde traject door alleen dan zonder operatie

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:59

@ cynthia, jeetje wat vervelend! Het verschilt nog al eens per verzekeraar dus wellicht een optie om bij andere verzekeraars te informeren? Volgens mij was het zo dat als je een overbeet heb van meer dan 13mm dan is het een medische afwijking en wordt het vergoed? Lucky me, haha ik had 12mm en mijn ortho heeft mooi betoog voor mij geschreven want mijn verzekering vergoed alles! ( VGZ )

@ Kirsten, neem aan dat jij nog jong bent en dus in de groei, en een gewone blokbeugel hebt?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:30

ik had maar 4mm na corectie van mijn gebit, daarvoor eigk helemaal geen overbeet alleen stonden mijn tanden naar achter.(diepe beet)
maar had veel last van de gewrichten en mijn verzekerering heeft helemaal niet moeilijk gedaan zit bij CZ

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:57

even een schop omhoog. hoe staat hier alles? bij mij willen ze over een maand of 2 als mijn kaakkl88 dan nog zo erg zijn een splint laten maken voor op mijn bovenkaak.. das een soort bitje, maar heb al gezegt dat ik daar niet 24-7 mee ga lopen voor de rest van mijn leven. snachts oke maar verder niet.. ik praat namelijk heel de dag voor mijn werk

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:11

Hier weer een up-date (sorry voor het lange wachten!)

Vorige week de 2e en laatste afspraak bij de kaakchirurg gehad, eindelijk het verlossende woord gekregen ''het is goed zo'', goh, ik zat echt nog in spanning hoor. Hij zei: ''Symmetrisch zul je nooit zijn/worden (aangezien de linkerkant nog ietsje dikker is, maar dit is niet te zien is alleen te voelen) maar dit ben jij en dat maakt jou juist zo'n leuke meid..haha. Ik streefde ook gewoon naar perfectie aangezien mijn ortho helemaal in het begin van het traject heeft gezegd: ''Je gebit staat goed zo, maar het kan perfect''. Maar ik ben blij met hoe het nu is.

Ik krijg weinig reactie's op mijn ''verandering'', dus ik ben gewoon nog wie ik ben. Wel af en toe nog spierkrampen en spierpijn in mijn kaak, ben hem nogsteeds aan het trainen. Kan in principe weer alles eten, maar sommige dingen kosten gewoon iets meer moeite (en soms pijn).

Volgende week weer n afspraak bij de ortho, 7 weken geleden was de laatste afspraak en toen heb ik nog gereageerd in dit topic dus er is nog niks veranderd wb de elastieken.

Groetjess

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:30

fijn zeg water-olivia dat alles nu goed is Ja
hoe voelt jou lip en kin etc aan? ik heb namelijk nog steeds een dode plek en behoorlijk pijnlijke onderlip en tandvlees..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:41

cheyentic: Ik weet niet het niet precies in detail maar het was wel meer als een cm.Maar ik ben blij dat ik het niet heb laten doen.
@ water_olivia: Fijn dat het goed gegaan is en dat eten al wat beter lukt!!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:56

Pffff voor mij begint het aftellen. Vind het ergste nog dat ik niet kan paardrijden. Mijn paard gaat net zo goed en het is er ook niet eentje die ik aan een ieder uit handen geef. Hoe lang hebben de meeste van jullie niet kunnen rijden?

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:29

@cheyentic:

Lip en kin voelen weer zo goed als normaal aan, gelukkig! Ik voelde eerst nieteens als er water op mn kin zat/liep, maar nu heb ik weer veel meer gevoel in, hetzelfde met m'n lip. Wel is m'n tandvlees nog wat dik en geirriteerd.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 16:38

Hey Allemaal!

Ik weet eindelijk wat meer! Ik ben vorige week dinsdag weer bij de Ortho geweest en hij was super tevreden. De spleet tussen mijn voortanden is breed genoeg ( poeh, gelukkig Bloos ) en hij is boven helemaal klaar. Onder zit nu de sterkste draad er in, de veertjes zijn er af gehaald en ook dat gaat super. Goed nieuws dus! Hij vond dat het allemaal erg snel ging en mijn gebit zich vlot aanpast. Over mijn operatie kon hij nog niets zeggen, ik zou uiterlijk binnen 2 weken nieuws krijgen.

Gister was het een dag zeg... 's morgens tentamen ( zit midden in mijn tentamens), s middags kwam de dierenarts mijn merrie scannen om te zien of ze drachtig is. LUCKY ME! Ze is mooi in 1x drachtig Party!! Ze zit vandaag op dag 20.

En de dierenarts rijd nog niet weg of de Ortho belde. De datum voor mijn operatie is 8Juli. Dit is de verjaardag van mijn oma, en de sterfdag van mijn andere Opa Verdrietig De operatie wordt uitgevoerd in het LUMC. Na overleg hebben ze definitief besloten mijn operatie in 2x te doen. 8Juli wordt mijn bovenkaak verbreed en worden mijn verstandskiezen getrokken. Mijn onderkaak zal later gebeuren, ze durven dit niet 1x er bij te doen omdat de ingreep dan te groot wordt en door de zwelling er ademhalingsproblemen kunnen komen. Al met al is de ingreep van 8juli een lichte ingreep en ik moet me er maar niet te veel van voorstellen aldus mijn Ortho.

Wanneer de 2e operatie is kunnen ze nog niet zeggen. Ik baaal echt ontzettend. Boos! Ik had mijn hele zomervakantie vrijgehouden voor mijn operatie en nu moet ik dus 2x. Die andere operatie is wel een behoorlijke ingreep en ik ben dan wel min 3weken uit de roelatie, en het probleem is dat ik geen school meer kan en wil missen. Ik dacht anders plan ik dat zo rond de kerst, dan heb ik meestal ook wel 2 a 3 weken vakantie. Dus ik heb meteen het tentamen rooster bekeken en ik heb 18Dec, 7jan en 15Jan tentamen, per Feb begint mijn gewone onderwijs weer. Dit is dus allemaal lekker onmogelijk gepland en ik zal hoe dan ook school moeten missen. Ik wil het niet uitstellen tot volgend jaar zomer omdat ik dan A. mijn veulen heb lopen en B. ik dan bijna 2jaar aan mijn beugel vastzit terwijl dat eigenlijk niet nodig is!

Al met al, ben ik behoorlijk teleurgesteld. Kon het maar gewoon in 1x zoals gezegd, daar had ik me op ingesteld en niet anders...

Verdrietig

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:44

Ik ben vorig jaar 6 augustus geopereerd geweest.
Opzich ben ik tevreden, alleen over mijn kin niet, die vind ik gewoon te groot en te ver naar voren staan

Gisteren ben ik op controle geweest, dit aangegeven en een nieuwe operatie gepland Ja
Ze gaan dus iets aan mijn kin doen, omdat ik er gewoon echt niet mee kan leven Verdrietig

Verder heb ik mijn gevoel nog niet terug, heb af en toe pijn, maar volgens mijn kaakchirurg was dat goed, dan was het gevoel terug aan het komen.
Al met al ben ik toch al een jaar bezig nu, na mijn operatie.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:28

Heb je ook wat aan je kin laten doen tijdens de operatie of is je kin nu zo groot en ver naar voren door het verzetten van je onderkaak. Mijn kin willen ze namelijk ook iets naar voren plaatsen, maar ben helemaal niet ontevreden over mijn kin op dit moment dus als ik jouw verhaal nu zo lees, schrik ik wel. Ik moet maandag al!!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:51

Mijn kin hebben ze ook echt naar voren geplaatst, daarbij hebben ze nog een plaatje op mijn kin gezet, om hiermee nog meer het ideale te krijgen.
Maar ik vind het gewoon niet mooi....

Ik heb nu echt een puntige kin, terwijl ik die eerder nooit had.
Dit gaat ze nu " aanpassen "

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:11

Daar ben ik nu dus ook bang voor, heb nu een hele ronde kin. Chips weet het nu even niet, maandag is al zo snel, zucht. Ik ga er van uit dat ze wel weten wat ze doen maar zag inderdaad ook op internet foto's van mensen die hetzelfde hebben gedaan als ik en dan is die kin inderdaad puntiger. Aaagh

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:43

Maar je wilt je ronde kin ook houden neem ik aan ?
Kun je niet nog een gesprekje aanvragen ????

wel heel veel succes ! operatie valt echt mee Ja

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:58

@megan.
gefeli met je drachtige merrie Haha!
wel erg vervelend idd dat je ok in 2x moet... maar beter dat dan de kans op verstikking lijkt me Knipoog er valt heus wel een mouw aan te passen ook in het ziekenhuis.. kan het bijvoorbeeld niet ook dichter achter elkaar gepland worden? dat je ze wel allebei van de zomer hebt met een maand ertussen ofzo?? zeg maar wat hoor weet het verder ook niet..
@pasdedeux Succes maandag OK dan! sterkte en hou ons op de hoogte
ik moet dinsdag terug voor controle bij de kaakchirurg. ben benieuwd wat heb nog veel pijn en de gewrichtskl88 zijn zo mogelijk erger dan voor de operatie..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:17

Zo ik ben weer thuis. De narcose en infuus is allemaal meegevallen. Ben niet flauwgevallen wel ben ik overtuigd van de kracht van bach rescue remedie wat ik van te voren had ingenomen. Eerst dag heel veel overgegeven door het bloed en de narcose (de andere 2 niet op mijn kamer) maar vandaag eigenlijk wel fit. Mocht dus naar huis. Ik zie er uit als een hamster maar pijn heb ik eigenlijk niet. Dus goede pijnstilling. Bij vragen hoor ik jullie ga nu naar mijn bedje.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:38

fijn dat het tot nu toe is meegevallen Ach gut sterkte en hou ons op de hoogte

laurien_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:06

Ik ben nou 17 jaar en heb nou al weer voor de 2e keer een beugel (gehad), voor 2 jaar ongeveer. Daarvoor heb ik het ook al 4 jaar gehad. De beugel was ook vooral bedoeld om mijn gebit klaar te maken voor de operatie, maar ik denk dat dit bij jou korter zou duren, omdat er bij mij nog meer verandert moest worden.
De operatie heb ik een paar weken geleden, nou al weer 7 tot 8 weken. Bij mij is het vooral gedaan om medische, maar ook om cosmetische redenen. Het was namelijk niet alleen de onderkaak een stukje naar voren zetten maar ook nog 4 andere dingen, namelijk beide verstandskiezen onderaan verwijderen, kin-implantaat, bovenkaak 0,5 cm verkorten (dit i.v.m. implantaten, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Ik twijfelde eerst ook heel erg of ik dit wel moest doen, ik had er grotendeels ook eigenlijk helemaal geen zin meer in na die 4 jaar. En daarbij vond ik het ook niet zo leuk om op die leeftijd nog weer opnieuw een beugel te krijgen. Maar eigenlijk was er geen andere optie, omdat ik het anders over een paar jaar nog zou moeten doen, aangezien mijn gebit ook goed moest staan voor de implantaten.
De operatie opzich was heel erg goed verlopen, de chirurg was zeer tevreden. Ik voelde me alleen zelf behoorlijk beroerd. Doordat het zon grote ingreep was, had ik heel veel bloed verloren en was er ook heel veel bloed in mijn maag was gekomen (daar kun je je echt verschrikkelijk misselijk van voelen). Ik moest telkens overgeven, maar dat kon simpelweg niet omdat mijn kaken op elkaar stonden.
Ook moest ik nog bijna een bloedtransfusie ondergaan (mijn hb-waarde was gedaald van 6,6 naar 4,6, dacht ik), maar dit hoefde gelukkig niet omdat het meeste bloeden al gestopt was.
Maargoed, na de eerste dag ging het al weer een heel stuk beter en de zwelling zag je echt met de dag wegtrekken. Ook heb ik zeer positieve reacties gekregen uit mijn omgeving, dus dat was het zeker waard!
Ik ben nu ook helemaal klaar met mijn beugel en nou is het nog wachten tot ik 21 ben tot ik implantaten mag, maar dan ben ik ook echt helemaal klaar. Ik ben nou wel helemaal blij dat ik het gedaan heb, alhoewel het nog wel erg wennen is.

Ik hoop dat ik je hierdoor iets meer informatie heb kunnen geven en als je nog iets meer wilt weten kun je het altijd vragen natuurlijk Knipoog

edit; las net nog even wat andere reacties, maar had idd eerst ook dat ik gevoel niet terughad, maar toch tintelde het nog wel heeltijd een beetje en het is nu weer helemaal terug!
Ik heb er trouwens ook geen puntige kin aan overgehouden, vind het juist nou eigenlijk wel precies goed.
Maar de pijn viel idd heel erg mee! had na een 2 dagen ook al geen pijnstillers meer, omdat ik het simpelweg niet meer nodig vond Knipoog

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:04

kijk dat zijn de betere verhalen Haha! beter dan die van water_olivia en mijzelf Nagelbijten / Gniffelen

ik moest eigk gister terug naar de kaakchirurg maar heb het ff verzet..