ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:47

Ik heb een keer een filmpje van de brandwondenstichting gezien. Het zijn echt hele dunne plakjes die ze dan helemaal uitrekken ( er komen dan allemaal kleine gaatjes in ) en zo behandelen ze brandwondenslachtoffers. Vooral ook als pijnbestrijding.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:48

wat denk je dan met die slachtoffers in volendam..
die zitten volgens mij nog te wachten op donoren..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:49

ik denk eigenlijk dat veel mensen geen donor willen worden omdat ze er niet genoeg van weten (zelf wou ik ja geen huid, zie vorig bericht, omdat ik iets niet wist)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:51

fixture ik denk dat je helemaal gelijk hebt Ja

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:53

ik heb 16 dus eigenlijk gaan me vader en moeder er nog over. maar ik heb ook tegen hun gezegt dat ik zeker donor wil zijn! dus ja ik ben donor Haha!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:54

ik heb er toevallig gister een spreekbeurt over gemaakt Lachen (schoolopdracht)
ik zou het niet weten wat ik doe, heb er een raar gevoel bij bij wie wat komt starks komt het idd bij iemand die flink zijn leven verknalt ik zou het me god niet weten ik moet nog beslissen ben natuurlijk 15 Lachen

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:55

mensen zijn gewoon bang omdat ze denken dat als ze half dood zijn de artsen hun niet helpen en dood laten gaan..
daar zijn mensen gewoon bang voor..
maar ze zijn verplicht om die gene zoveel mogelijk te helpen..
en als het echt dood is bellen ze de nabestaande..
en die kunnen ook nog weigeren om je open te snijden Tong uitsteken hihi
en als die wel toestemmen doen ze het volgens mij pas..
als er 2 mensen zijn die weigeren wordt het niet gedaan.
wel moeten ze daar een hele goede reden hebben..
hebben ze die niet wordt je weg gebracht naar de OK

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:56

Eigenlijk zouden ze dus gewoon betere voorlichting moeten geven, dat gebeurt nu niet of niet voldoende, blijkbaar.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:58

Miryamk schreef:
Eigenlijk zouden ze dus gewoon betere voorlichting moeten geven, dat gebeurt nu niet of niet voldoende, blijkbaar.

voorlichting of geen voorlichting, ik blijf toch op mijn standpunt. mooie praatjes kan iedereen geven, maar zelfs dan ben ik niet overtuigd hoor.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:58

_rosita_ niet iedereen is hetzelfde als jou...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:00

sronnie schreef:
_rosita_ niet iedereen is hetzelfde als jou...

nee gelukkig niet, dat zou ook wat zijn zeg!
maar gelukkig bestaan er ook geen 1000 hetzelfde als jij, die zouden dan allemaal precies denken te weten hoe een ander in elkaarz it Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:00

Goede voorlichting zou ook fijn zijn voor de mensen die nu ook al donor zijn en voor twijfelaars. Tuurlijk kan je dan tot de conclusie komen dat je er niks voor voelt!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:02

pascale schreef:
findira schreef:
Voor de wetenschap doe ik het niet. Ik wil geen studieopject worden.

nee idd dat heb ik ook niet gedaan! Knipoog

Maar zo kunnen ze nieuwe dingen leren waar ze mensen mee kunnen helpen Knipoog
Ik weet niet vanaf welke leeftijd je dit kunt invullen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:03

Ik ben 17 en mijn ouders weten dat mocht ik doodgaan ik graag alles wat bruikbaar is dan aan mij mag worden gebruikt. En op m`n 18e absoluut dat donorforumlier ga invullen. Dat is dus over een jaar. Als andere daar nu baat aan hebben.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:06

Miryamk schreef:
Goede voorlichting zou ook fijn zijn voor de mensen die nu ook al donor zijn en voor twijfelaars. Tuurlijk kan je dan tot de conclusie komen dat je er niks voor voelt!

absoluut zou het goede voorlichting fijn zijn voor de twijfelaars, maar dan niet alleen de voorlichting betreft: laten we mensen helpen, je bent dood en sta je organen af, maar ook de keerzijde en dát is wat ik niet verwacht...dat het alleen op het 'ja' zeggen gericht is zeg maar

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:09

opzich kan voorlichting best nuttig zijn denk ik

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:17

Ja, ik ben ook donor, dat vind ik heel belangrijk. Je kunt er iemands leven mee redden, dus ik kan geen reden tegen bedenken.

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:18

Ja ik ben ook donor, als een mens met mijn organen of iet verder kan leven, waarom niet?!
Ik heb er zelf dan toch niets meer aan, laat de ander dan nog een gelukkig leven krijgen met mijn organen etc.!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:22

ik nsap wel dat sommige mensen geen donor willen zijn
maar het is zo zonde dat daarom mensen niet gered kunnen worden

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:27

_rosita_ schreef:
Miryamk schreef:

absoluut zou het goede voorlichting fijn zijn voor de twijfelaars, maar dan niet alleen de voorlichting betreft: laten we mensen helpen, je bent dood en sta je organen af, maar ook de keerzijde en dát is wat ik niet verwacht...dat het alleen op het 'ja' zeggen gericht is zeg maar

Wat is de keerzijde dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:32

Ik wil denk ik wel donor worden, en dan mogen ze alles hebben.
Weet niet echt wat ik van niet-donoren moet vinden, aan de ene kant vind ik ze egoïstisch, maar aan de andere kant begrijp ik wel dat ze het een enge gedachte vinden dat al je organen eruit worden gehaald. Maarja, de gedachte dat je ligt te rotten onder de grond of verschroeit in een oven is ook niet echt prettig toch Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:38

sronnie schreef:
Wat is de keerzijde dan?

ik heb al meerdere malen aangegeven wat voor mij de keerzijde is. dat ga ik niet nógmaals doen, ff teruglezen dus:)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:41

ja ben donor, hoop dat als ik het ooit nodig zal hebebn of 1 van mijn gezinsleden, eimand anders ook de moed heeft gehad zich op te geven, tsja en komt mijn tijd eerdre, dan hoop ik dat ik ook weer iemand anders kan helpen.

maar keur mensen die het niet doen niet af, is iets heel persoonlijks en als je daar geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen, mijn man heeft het ook niet gedaan, moet kunnen, ieder voor zich

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:46

Ik ben wel donor, en van mij mogen ze alles gebruiken. Voor de wetenschap, wat ik hier een paar keer genoemd zie worden, zou voor mijzelf ook geen probleem zijn, maar het lijkt me erg naar voor nabestaanden, dus dat zou ik nooit doen.
Ik zal overigens nooit iemand veroordelen over het wel of niet donor zijn, dat is absoluut ieders eigen keuze, over je eigen lichaam hoor je absolute zeggenschap te hebben, ook na je dood.
Quellian schreef:
Tja, eigenlijk moet het niet zoveel uitmaken of een ander het er wel of niet mee eens is. Voor mij zijn er redenen genoeg om geen donor te zijn of om iets van een ander te ontvangen, lijkt me goed recht en lijkt me verder ook geen uitleg nodig te hebben Lachen Zou niet inzien waarom ik in de verdediging moet gaan; is mijn lijf Lachen

Ik moet zeggen dat ik na een paar van jouw berichten toch eigenlijk wel nieuwsgierig ben wat de reden is, of iig waar het mee te maken heeft dat je geen donor bent. Uiteraard ben je geen uitleg verschuldigd, maar dit soort dingen wekken wel mijn interesse.

Een goede vriendin van mij is ook geen donor en wil ook geen organen van anderen om redenen waar ik goed in kan komen. Zij gelooft namelijk dat zolang je lichaam nog functioneert je geest nog in het lichaam aanwezig is, en dat deze pas het lichaam verlaat als het hele lichaam ermee ophoudt. Ze wil dat zelf niet meemaken en het ook anderen niet aandoen.
Dat is haar keuze en haar overtuiging, dus dat respecteer ik. Dat het niet mijn overtuiging is heeft er niets mee te maken, dat is aan ieder voor zich en daar is niets hypocriets aan.

Overigens vind ik wél hypocriet om alleen donor te worden indien je zelf ook organen o.i.d. ontvangt. Zoals ik al zei, het is niet aan mij om te oordelen of iemand wel of geen donor moet zijn, zolang iemands overtuiging echt oprecht is. Ik vraag me af waarom je in zo'n geval wel je overtuiging overboord kunt zetten?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:00

Ik heb net een donorformulier besteld, ik denk dat mijn ouders het wel mee eens zijn dat ik donor wil zijn.

Over iets anders, ik wil ook liever gecremeerd worden dan begraven. Neemt minder ruimte in beslag, en je hent toch geen ruimte nodig als je dood bent. Op een of andere manier vind ik het maar een enge gedachte dat je onder het gras ligt weg te rotten. Vork Nee, laten ze mij maar uitstrooien op een mooie plek.