Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:58

Ik kan echt niet begrijpen dat mensen hun verslaving niet kunnen stoppen voor hun (ongeboren) kind. Als ik het na jarenlang anorexia/boulimia wel kan (en geloof me, ik was een hopeloos gecompliceerd geval), waarom kan iemand die rookt dat dan niet??? Ik heb er totaal geen begrip voor, vind het superegoistisch. Je hoort je kind voorop te plaatsen, het gaat dan niet meer alleen om jou. En iedereen kan van een verslaving afkomen.

Roken verhoogt de kans op een snellere hartslag bij je baby. Net als bij overmatig gebruik van cafeine tijdens de zwangerschap. Wil iemand echt dat die nare stoffen via de navelstreng bij haar kind komen? Dan ben je al lekker bezig... Boos!

Stress is inderdaad ook niet goed voor ongeboren kinderen (ook niet voor geboren kinderen). Het kan bv. gedragsstoornissen op latere leeftijd in de hand werken of een huilbaby. Ik heb wel wat stress gehad in mijn zwangerschap (niet vanwege mijn geschiedenis van eetstoornissen gelukkig) en mijn dochter bleek het eerste jaar heel erg onrustig te zijn. Maar doordat ik stopte met werken om me op haar te richten, haar rust en stabiliteit gaf, is het helemaal goed gekomen. Ze is nu bijna 2 en een heerlijk makkelijk, flexibel kindje. Een van mijn vriendinnen had enorme stress tijdens haar zwangerschap en vorige week is haar dochtertje 6 weken te vroeg geboren. Ze mag nog tot 20 februari in het ziekenhuis blijven (couveuse).

Als je zwanger bent, weet je dat je goed voor jezelf moet zorgen, vanwege het nieuwe leven wat je in je draagt. En zo heftig zijn die beperkingen helemaal niet. Wat een onzin! Neem gewoon je verantwoording. Uiteindelijk ben je straks ook het voorbeeld voor je kindje. Als je nu al zo'n zwakte (want dat is een verslaving) al niet eens in de hand kan houden.....

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:07

Iedereen (bijna dan) heeft het hier over de stress bij het stoppen met roken. Maar een kind wil je toch niet van de een op de andere dag? Dan heb je toch ruim de tijd om te stoppen met roken en tegen de tijd dat je zwanger bent/wordt, is die stress heus wel weg.

Echt, waar een wil is, is een weg. Rokers zijn zelf begonnen met een verslaving en een kind hoeft daar niet ongevraagd de dupe van te worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:11

Pytje schreef:
Iedereen (bijna dan) heeft het hier over de stress bij het stoppen met roken. Maar een kind wil je toch niet van de een op de andere dag? Dan heb je toch ruim de tijd om te stoppen met roken en tegen de tijd dat je zwanger bent/wordt, is die stress heus wel weg.

Echt, waar een wil is, is een weg. Rokers zijn zelf begonnen met een verslaving en een kind hoeft daar niet ongevraagd de dupe van te worden.

Pytje, ik snap het ook niet. Daarbij komt er nog een hele hoop stress als je kindje geboren is Haha!
Zware nachten, voedingen over de hele dag, tandjes die doorkomen, de eerste ziektes, je balans vinden als ouders... Waar hebben we het over? Ik wens al die aanstaande moeders die doorroken sterkte. Maar vooral hun kinderen wens ik alle sterkte toe met zo'n moeder....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:13

Maar ik schiet al voor het kleinste ding in de stress, hoe zou dat dan met mij moeten Clown

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:13

Ik vind het ook niet kunnen. Kijken naar die gevallen die wel goed zijn gegaan is gewoon een slap excuus, die hebben geluk gehad. Je gaat het risico toch niet nemen? Ik ben ook gestopt met paardrijden, ik zou het mezelf nooit hebben vergeven als er toch iets mis was gegaan. Je kan het namelijk niet terugdraaien! Er was toch een reactie van dat meisje dat nu zwaar astmatisch is? Daar ben je lekker mee als kind! (en als moeder!) He, jammer, bij de buurvrouw ging het wel goed, nou ja, volgende keer beter? (niet dat ik de de moeder van dat meisje bedoel hoor! Dat heeft ze wel toegelicht)

En als je roken nodig hebt om al die stress tegen te gaan dan moet je goed naar je leven kijken denk ik. En op yoga gaan ofzo. Ik rook ook niet, ik heb toch ook geen extra stress? En je vindt vast wel een plekje voor je handen Clown ...
Ik vind het zowiezo raar dat mensen uberhaupt nog roken nu al die negatieve effecten op je longen en gezondheid in het algemeen gewoon bekend zijn. Maar dat is weer een andere discussie.

Overigens mag je wel gewoon brie enzo eten hoor, alleen geen rauwmelkse kaasjes en die kan je in de gewone supermarkt eigenlijk helemaal niet krijgen. (dan is de melk niet gepasteuriseerd geweest en dat gebeurt volgens mij alleen nog kleinschalig --> scheelt alweer).

Ik voelde me ook geen kasplantje overigens. Ik probeer normaal al gezond te leven en ik heb tijdens mijn zwangerschap vrijwel niks hoeven te laten, behalve mijn wijntje. Ik heb een paar keer een slokje gehad, maar daar voelde ik me dan weer zo slecht bij dat ik het vanzelf wel liet!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:14

Cyntje schreef:
Maar ik schiet al voor het kleinste ding in de stress, hoe zou dat dan met mij moeten Clown

Als het over je kind gaat weet je veel dingen ineens zeker hoor!
Moederinstinct enzo...
Komt allemaal goed! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:22

WowAmigo schreef:
Cyntje schreef:

Als het over je kind gaat weet je veel dingen ineens zeker hoor!
Moederinstinct enzo...
Komt allemaal goed! Knipoog

Ja, inderdaad. Als je moeder bent, weet je ineens heel veel zeker in het leven. Zo heb ik het ook ervaren en daardoor heb ik ook de kracht gevonden om van mijn anorexia/boulimia af te komen. Omdat mijn kind voor alles gaat, inclusief mezelf in bepaalde dingen, die gewoon niet meer kunnen als je voor een kind gekozen hebt. En de innerlijke kracht die je dan ervaart, is groots. Daar kan vast geen sigaret tegenop... Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:29

Laat ik het even in een vergelijking gieten:

Ik kan beslissen om om 3 uur 's nachts in de auto te stappen, op een verlate lange rechte weg in spookrichting tegen 200 per uur te rijden.
De kans dat ik iemand tegenkom op dat uur in een verlaten weg is klein. Het kan goed zijn dat ik op het einde van de weg gewoon afrem en rustig naar huis rij, zonder dat er iets gebeurd is.
Maar voor hetzelfde geld is er net toevallig een fietser, die om een of andere reden op dat uur naar huis fietst. En ik bots er frontaal tegen, dode fietser. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik die fietser heb omgereden.

Zelfde verhaal met roken. Nee, het moet niet altijd fout gaan. Ja, je kan best een gezond kind ter wereld zetten. Maar waarom het risico nemen? Als je baby kerngezond is, fijn voor je. Maar als je net pech hebt dat je die zogenaamde fietser passeerd en je kind wordt met ernstige complicaties geboren, zou je het jezelf ooit kunnen vergeven?

Daarnaast over er zijn ergere dingen in de wereld of een paar sigaretten is tenminste minder erg dan een heel pakje.. Jep, ik kon met die auto ook op klaarlichte dag op een autostrade in spookrichting rijden. Kans dat ik daar iets aan de hand krijg is vele malen groter. Maar omdat dat gevaarlijker is, mag ik het risico op het verlaten wegje wel proberen?

En wat heb je al van andere mogelijkheden geprobeert om van stress af te geraken? Is er echt niets op de hele wereld buiten sigaretten waar je je stress mee kan verminderen? Ik weet waarover ik spreek, ik heb de laatste maanden heel wat meegemaakt en ik heb me een paar keer gevoeld alsof mijn hoofd op ontploffen stond, dat ik niet meer normaal kon ademen of denken van de stress. Maar ik heb nooit de drang om een sigaret op te steken (nooit gedaan trouwens). Dan ga ik meestal naar buiten, en ik begin heel hard te rennen. Ik ren de longen uit mijn lijf. En de stress ook, want nadat ik me eens helemaal heb laten gaan voel ik me al een stuk beter. Misschien dat het rennen niet voor jouw helpt, maar er zullen vast nog andere manieren zijn om van je stress af te geraken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:31

Meyke schreef:
roken is gewoon een extra risico wat gewoonweg weggelaten kan worden.. dus ik vind rokende moeders echt erg zwak..

vind ik ook !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:32

Hej, mooi verwoord Katleentje!! Afgod

Edit: even Katleentje goed spellen Haha!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:33

inderdaad helemaal goed gezegt Kathleentje, heb hier niets meer aan toe te voegen! Vork

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:34

Mocht ik zwanger raken dan stop ik met roken, ik wil het risico niet nemen.
Ieder voor zich, iemand die zwanger is en wel rookt zou ik er niet op aanspreken.. de tekst op de pakjes lijken mij vrij duidelijk, daarnaast vind ik het mijn zaak niet.

Katleentje, mooi verwoord!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:34

Ik vind het ook niet kunnen. Dat jij toevallig zo nodig wilt roken, prima, maar je kind heeft die keuze niet. Begin dan nu al met het nemen van de verantwoordelijkheid van je kind, dat zul je toch echt wel vaker moeten doen. En tuurlijk is er een kans dat het goed gaat, maar er is net zo goed een kans dat het niet goed gaat.

Ik ben twee maanden te vroeg geboren, en ik was dus al erg zwak. Gelukkig heeft mijn moeder ervoor gekozen om niet te roken tijdens haar zwangerschap, en was ik dus niet nóg zwakker dan ik had kunnen zijn.

Nee, als ik rookte en zwanger was dan wist ik het wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:37

Het moederschap betekent ook dat het niet meer allemaal alleen om jou draait in het leven. Dat geldt voor de papa en de mama. Je kind gaat voor alles. En jij bent een voorbeeld, een rolmodel voor dat kindje, als het goed is. Als je dan je eigen egoisme en je eigen zwakheden niet aan kan pakken, wat krijgt je kind dan voor boodschap mee? Ik ken gelukkig een hoop ouders, die dan heel goed inzien en er prima mee omgaan en maar weinig ouders die dat niet kunnen (maar ze zijn er wel helaas, vast ook veel meer dan ik zelf ken in het dagelijks leven).

Ben het ook helemaal eens met xxKathleentjexx!!! Ja

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:46

En hier nog zo iemand die het volledig eens is met Kathleentje. OK dan! Mooi voorbeeld. En ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven mocht ik een kindje met complicaties op de wereld zetten doordat ik rook. Overigens rook ik niet. Haha!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:17

Ik heb gerookt, maar mijn hele zwangerschap niet gerookt. 1x Een slokje alcohol gehad om te proeven maar daar heb ik me ook schuldig om gevoelt.

Ik ben het helemaal met Faye haar standpunt eens, voor mij is er geen andere mening dan dat het ronduit slecht is, net als alcohol.

Ik denk dat er vast voor die 9 maanden wel iets anders is voor Chiqa om door te komen. Ikzelf heb een behoorlijke tijd anti depressiva geslikt en ben daar ook mee gestopt voor mijn kind. Af en toe is het even slikken want die AD maakte mij het leven gewoon een stuk makkelijker.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:21

Mijn paardrijdinstructrice heeft bij beide zwangerschappen in mindere mate doorgerookt... en heeft 2 kerngezonde slimme kinderen Knipoog. Een vriendin van mij is nu ongeveer 6 maanden zwanger en rookt ook een paar peuken per dag... maar een stuk minder als ze daarvoor deed.

Ik ben een fanatieke niet roker, nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Persoonlijk zal ik stoppen tijdens een zwangerschap en raad dit in principe iedereen aan. Maar.... ik heb er verder geen problemen mee. Het is niet zo dat mijn vriendin een pakje of meer oprookt, maar gewoon af en toe een sigaret. Moet kunnen, als zij dit zelf wil.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:31

Ja natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen waar het wel goed bij ging. Maar misschien waren ze anders nog wel gezonder geweest, of slimmer... Maar heeft iemand het al eens aan de mensen gevraagd die wel nu last hebben van het feit dat hun moeder gewoon gerookt heeft? En hoe sta je daar tegenover als je het voorbeeld van Katleentje toepast op je eigen situatie?

Ik ken iemand met COPD, die heeft een longtransplantatie ondergaan, dat gaat nu redelijk goed. Deze persoon heeft toevallig nog nooit van zijn leven gerookt, maar COPD is wel een rokersziekte. Dus er zijn mensen die zichzelf dat hebben aangedaan. Geloof me, als je ziet hoe je moet leven met 15% van je longcapaciteit... Als je dat tegenover die opa zet die wel 100 is geworden met het roken van een pakje per dag, dan neem ik toch liever niet het risico hoor!

Ik begrijp zowiezo niet dat de keuze "ik wil mijn eigen behoefte bevredigen" - "ik wil de gezondheid van mijn kind niet beschadigen" negatief voor het kindje kan uitvallen!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:35

Vind het niet kunnen. Heb een hazenlip(shisis) en dit kan ook komen door roken. Mijn moder rookt niet en nooit gedaan dus bij mij is het een raadsel waar het vandaan komt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:36

Ook al kun je niet alles uitsluiten wat slecht voor je kind is, dan wil je toch in ieder geval het zo goed mogelijk doen, en de dingen die je wel kunt beinvloeden ook zo goed mogelijk laten verlopen? Als je nu al niet sterk genoeg bent om te kunnen stoppen met roken, hoe denk je dan ooit alle stress van een kind aan te kunnen? Mijn vader rookte stevig, maar op de dag dat hij hoorde dat mijn moeder zwanger was heeft hij alle sigaretten weggegooid en hij heeft er nooit meer eentje aangeraakt. Ik rook zelf niet, maar ik heb wel andere ongezonde dingen in mijn leven. Als ik zwanger zou worden zou ik ook gewoon geen alcohol meer drinken, geen rontgenfoto's meer maken, geen chemotherapeutica meer aanraken, geen rood vlees eten, geen rauwe melk etc. Dat is even doorbijten misschien maar dat doe je toch voor je kind? Als je al zo'n labiele persoonlijkheid hebt dat je echt sigaretten nodig hebt om de dag door te komen, lijkt een kind me niet zo'n goed plan.

Maarja ik rook niet, dus ik mag blijkbaar geen mening geven van ts Haha! doe het lekker toch Duivel

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:33

ik blijf erbij dat ik het ronduit egoistisch vind..... ook al ben je op advies van huisarts/psycholoog gaan roken.. dan ga je maar yoga of een andere ontspanningsoefening doen of slik een of ander homeopatisch middeltje wat niet schadelijk is voor je baby.... je zegt dat het tot nu nog maar een hersenspinsel is dat je zwanger zou willen worden... ik zou het allemaal nog maar eens heftig laten spinnen... er zijn zoveel altenatieven tegen stress... die niet schadelijk zijn voor een ongeboren kind...

succes met je keuze...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:36

Roken gedurende je zwangerschap is in mijn ogen ontzettend dom!

Ik snap dat ook echt niet...

Maar goed, ik vind roken in het algemeen ontzettend dom.

En je raadt het vast al: ik rook niet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:49

Ik rook niet omdat ik niet mijn gezondheid in gevaar wil brengen, waarom zou ik dat dan wel willen voor mijn kind?

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:40

Smystique schreef:
Stond laatst nog een heel stuk over alcohol en zwangerschap toch? Dat het toch echt veel schokkendere uitwerkingen heeft dan eigenlijk gedacht werd

Klopt, zeker als je het in het 1e trimester veel gebruikt, alcohol dus, dan kan dat ernstige afwijkingen geven!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:45

In de eerste 3 maanden wordt de hele basis van het lichaam van een baby aangelegd. Daarom moet je in die tijd ook heel goed voor jezelf zorgen en vergeet niet dat veel miskramen binnen 12 weken al voorkomen. Dat is een hele kritieke periode voor een kindje in moeder's buik. Ja