Roken verhoogt de kans op een snellere hartslag bij je baby. Net als bij overmatig gebruik van cafeine tijdens de zwangerschap. Wil iemand echt dat die nare stoffen via de navelstreng bij haar kind komen? Dan ben je al lekker bezig...

Stress is inderdaad ook niet goed voor ongeboren kinderen (ook niet voor geboren kinderen). Het kan bv. gedragsstoornissen op latere leeftijd in de hand werken of een huilbaby. Ik heb wel wat stress gehad in mijn zwangerschap (niet vanwege mijn geschiedenis van eetstoornissen gelukkig) en mijn dochter bleek het eerste jaar heel erg onrustig te zijn. Maar doordat ik stopte met werken om me op haar te richten, haar rust en stabiliteit gaf, is het helemaal goed gekomen. Ze is nu bijna 2 en een heerlijk makkelijk, flexibel kindje. Een van mijn vriendinnen had enorme stress tijdens haar zwangerschap en vorige week is haar dochtertje 6 weken te vroeg geboren. Ze mag nog tot 20 februari in het ziekenhuis blijven (couveuse).
Als je zwanger bent, weet je dat je goed voor jezelf moet zorgen, vanwege het nieuwe leven wat je in je draagt. En zo heftig zijn die beperkingen helemaal niet. Wat een onzin! Neem gewoon je verantwoording. Uiteindelijk ben je straks ook het voorbeeld voor je kindje. Als je nu al zo'n zwakte (want dat is een verslaving) al niet eens in de hand kan houden.....