Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:00

Citaat:
Maar, schrijven jullie allemaal je bloedsuikers netjes op? Ben ik de enige waarbij het enthousiasme tot opschrijven zo snel weer afneemt? Ik wil misschien zo'n programmaatje aanschaffen om de boel te linken naar de pc. Lijkt me net zo makkelijk en hoef ik niet te schrijven.

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Eh, ja, natuurlijk! Ik ben als cursusleider/Diabetes Informatiepost toch een voorbeeld?

Nou, dus niet he ... Ik kan me er best toe zetten als het een tijdje wat minder gaat. Dan meet ik regelmatig, maar opschrijven? Ik grijp dan één keer per maand of zo de meter en blader terug en zet dan alles in een Excelbestandje.

Binnenkort krijg ik de meter die bij mijn pomp hoort, dan worden mijn waarden automatisch in de pomp opgenomen en kan ik ze zo uitdraaien voor de internist.

Ik maak me er eigenlijk gewoon niet druk om zolang ik zo goed ingesteld ben. Mijn Hba1c is altijd rond de 6. Zit ik een tijdje hoger, dan word ik wel fanatieker met meten, dat wel.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:23

flora schreef:
een pomp wil ik voorlopig echt niet. iedereen kan dat kastje aan je broek zien zitten en s'zomers lijkt
het me ontzettend irritant met zwemmen...
.

Gewoon afkoppelen, doe ik ook Cool

Enne Monique, wanneer komen die meters???? Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:53

Citaat:

Enne Monique, wanneer komen die meters???? Haha![/quote]

Ha! Weet jij het, weet ik het? Er is steeds geroepen voorjaar 2007, maar ik moet het nog zien ... dat het zelfs in de zomer van 2007 gaat lukken.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:37

MoniqueT schreef:
Citaat:
Enne Monique, wanneer komen die meters???? Haha!

Ha! Weet jij het, weet ik het? Er is steeds geroepen voorjaar 2007, maar ik moet het nog zien ... dat het zelfs in de zomer van 2007 gaat lukken.[/quote]

Ppfff ja, de pompenmeneer zei tegen ons in Februari 2007........bij mijn weten is Februari 2007 inmiddels voorbij en ik heb nog geen bijpassende meter in huis Haha! Knipoog

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:59

Pfieuw, ik ben dus niet de enige niet-schrijver. Mijn diabetesverpleegkundige doet erover alsof ik een crimineel ben. Ze beweerde ook dat van paardrijden mijn bloedsuiker niet zo hard kon zakken. Bij zulke opmerkingen zakt mijn (paardrij)broek echt af. Ik ga nu verhuizen van ziekenhuis Den Bosch naar Veghel toe, met de diabetesverpleegkundige in Veghel heb ik echt fijne gesprekken gehad, waar ik ook daadwerkelijk iets mee kan en die motiveren.

Gisteren kwam mijn huisarts trouwens spontaan op bezoek, dat heb ik van mijn leven nog niet meegemaakt. Blijkbaar doet ze dat altijd als mensen in het ziekenhuis gelegen hebben, even checken hoe het gaat.

Vraagje voor Flora, ik weet nog dat toen die Lantus net op de markt kwam, er verschillende mensen waren waarbij e.e.a. niet goed werkte. Ik weet eigenlijk niet hoe het ondertussen zit, heb me niet meer beziggehouden met die dingen afgelopen tijd. Maar een pompje is zo erg niet hoor. Ik dacht zelf eerst ook "zit in de weg met zwemmen". Maar hoe vaak ga ik nou eigenlijk zwemmen en wat is het probleem dan, inderdaad even afkoppelen en plons zeggen. Je ziet het ding ook niet altijd zitten, het is maar net hoe je hem draagt, ze zijn tegenwoordig zo klein dat je ze overal tussen kan frotten. Hij heeft al in mijn bh gezeten, achter in mijn broek, voorin mijn broek, aan de zijkant in mijn broek, aan mijn been gehangen enz. Een pompje móet niet, maar ik vind het zelf een erg gemakkelijk iets als je er eenmaal aan gewend bent. Behalve dan dat ik regelmatig probeer te bolussen met mijn telefoon en te bellen met mijn pomp Clown En een collega die heel droog zei "de kabel van je telefoon hangt uit je broek". Zich blijkbaar niet afvragend dat er heus geen kabel aan mijn telefoon zit als die in mijn broekzak zit.

Gisteren ben ik na mijn werk trouwens gewoon in de auto gestapt zonder te controleren, kom ik thuis, had ik slechts 2,6..... foutje... nooit meer doen dus. Ik heb er ook totaal helemaal niks van gemerkt, normaal merk ik echt wel als ik een hypo heb. Vreemd, en goed om 't even in de gaten te houden.

Ik ben al tijden niet in de bibliotheek geweest, maar fijn om te weten dat je met diabetes al bijna in de categorie "bijna dood" thuishoort. Ik voel me meestal nog aardig levend eigenlijk Vork

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:04

Mooi verhaal Bergje;-) Ik voel mijn pomp ook niet als een belemmering,integendeel, het is mijn maatje.

Lantus werkt bij veel mensen prima, maar er zijn ook nogal wat mensen die door de nacht heen enorm naar beneden kelderen op Lantus.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:21

MoniqueT schreef:
Mooi verhaal Bergje;-) Ik voel mijn pomp ook niet als een belemmering,integendeel, het is mijn maatje.

Lantus werkt bij veel mensen prima, maar er zijn ook nogal wat mensen die door de nacht heen enorm naar beneden kelderen op Lantus.

ik ben aan de lantus gegaan omdat ik met andere insuline s''ochtends met hele hoge waardes wakker werd. nu heb ik s'ochtends (vooral de laatste tijd) wel eens een lage waarde...maar meestal rond de 6.

ik weet niet met de pomp, mn internist is er ook zon voorstander van, maar ik wil het gewoon niet. vorig jaar kwam ik op concours een meisje tegen met een pomp en die viel hartstikke op. en ik bedoel met zwemmen, de hele dag aan het strand liggen, dan lig je dus met een pomp aan het strand, lijkt me gewoon erg vervelend (andere mensen zien het dan meteen)
heb dan het idee dat het diabetes met Floor is ipv Floor met diabetes Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:34

flora schreef:
ik weet niet met de pomp, mn internist is er ook zon voorstander van, maar ik wil het gewoon niet. vorig jaar kwam ik op concours een meisje tegen met een pomp en die viel hartstikke op.

Haha nou, dan wil ik weleens weten hoe en waar zij haar pomp had zitten Haha! Als ik mijn wedstrijdoutfit aan heb, dan ziet niemand dat ik een pomp heb, ik heb dan nergens een bobbel zitten, het slangetje is niet te zien, niets. Pling Ook als ik strakke truitjes of jasjes aan heb zien de meeste mensen hem niet zitten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:18

Hier nog iemand die benieuwd is waar die pomp dan zat en hoe groot het ding dan wel niet was! Bij mij steekt het draadje er af en toe wel uit, maar dat boeit me eigenlijk niet zoveel. Ik stop het weer weg en dan is het goed.
Maar als het ding onder mijn arm zit in een bh hoesje, dan is er echt geen mens die hem ziet. Tenzij ik met een zeer strak shirt aan, armen omhoog ga staan en dan ook nog opzij buig (**ziet zichzelf in zo'n aerobics positie op werk lopen en hoort collega's vragen of ik rugklachten heb **).

Maar met alle gekheid op een stokje, je moet doen waar je je goed bij voelt. En als je je prettiger voelt met gewoon spuiten, vooral blijven doen dan!

O ja, ik heb een tijd niet-afkoppelbare infuussets gehad. We hadden toen een zwembadje in de tuin staan. En mijn pompje ging gewoon meebadderen in een ijsbakje Clown Die pomp was wel wat waterdichter dan die wat ik nu heb trouwens, met deze zou ik dat risico niet nemen. Nu heb ik dan ook handigere infuussets.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:51

Bergje schreef:
Hier nog iemand die benieuwd is waar die pomp dan zat en hoe groot het ding dan wel niet was! Bij mij steekt het draadje er af en toe wel uit, maar dat boeit me eigenlijk niet zoveel. Ik stop het weer weg en dan is het goed.
Maar als het ding onder mijn arm zit in een bh hoesje, dan is er echt geen mens die hem ziet. Tenzij ik met een zeer strak shirt aan, armen omhoog ga staan en dan ook nog opzij buig (**ziet zichzelf in zo'n aerobics positie op werk lopen en hoort collega's vragen of ik rugklachten heb **).

Maar met alle gekheid op een stokje, je moet doen waar je je goed bij voelt. En als je je prettiger voelt met gewoon spuiten, vooral blijven doen dan!

O ja, ik heb een tijd niet-afkoppelbare infuussets gehad. We hadden toen een zwembadje in de tuin staan. En mijn pompje ging gewoon meebadderen in een ijsbakje Clown Die pomp was wel wat waterdichter dan die wat ik nu heb trouwens, met deze zou ik dat risico niet nemen. Nu heb ik dan ook handigere infuussets.

ze had het pompje aan de rijbroek zitten, wel aan de buitenkant en daarboven had ze een strak kort truitje Clown
mss dat de techniek nu beter is en het pompje kleiner....

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 01:40

Mja, zolang het pompje eerst opvalt en niet eventuele blote vetrolletjes tussen broek en kort truitje eerder zichtbaar waren (haha, ik krijg weer van die vreemde beelden). Ik heb 'm ook vaker in het zicht hangen, maakt mij ook niet zoveel uit. Met paardrijden zit hij in mijn broekzak, zorg altijd dat ik broeken koop met een ritszakje.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:35

Bergje schreef:
Mja, zolang het pompje eerst opvalt en niet eventuele blote vetrolletjes tussen broek en kort truitje eerder zichtbaar waren (haha, ik krijg weer van die vreemde beelden).

Gut ja, ik ook hahaha Knipoog Haha! Een heel kort truitje, met een heel laag uitgesneden broek en de pomp MIDDEN op de buik, lekker in het zicht Pling Cool

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:36

ik gebruik de Lantus ook en ik zak er onwijs van , laatts ging ik naar bed met een waarde van 30,9 en stond op met 4,2 ja ja weet waardes zijn vreselijk, vandaar dat ik nu al 2 wkn alles aan het opschrijven ben qua suikers, insuline en eten, we beginnen weer vanaf punt 0

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:23

Amulet schreef:
Bergje schreef:
Mja, zolang het pompje eerst opvalt en niet eventuele blote vetrolletjes tussen broek en kort truitje eerder zichtbaar waren (haha, ik krijg weer van die vreemde beelden).

Gut ja, ik ook hahaha Knipoog Haha! Een heel kort truitje, met een heel laag uitgesneden broek en de pomp MIDDEN op de buik, lekker in het zicht Pling Cool

Aaaah, nee, dat is geen insulinepomp, dat is een zo nu en dan piepende riemversiering die met wat geluk ook nog lichtgeeft (tenminste mijn pomp heeft een verlichtingsfunctie). De nieuwe bling-bling rage! Clown Nog even en iedereen wil zo'n ding.

Carolinef, ik heb het vermoeden dat jij je regelmatig erg beroerd voelt met van die waardes die zo heen en weer vliegen. Altijd al Lantus gebruikt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:24

Citaat:
Altijd al Lantus gebruikt?

Lantus is pas sinds 2003 op de markt en Caroline heeft al járen diabetes, toch?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:07

heb t eigenlijk mijn hele leven al (was 16 maanden) maar sind mijn zwangerschappen ben ik niet goed meer in te stellen, ik voel me de ene dag goed en de andere weer vreselijk en heb dan soms echt de kracht niet om goed voor mijn kids te zorgen of leuke actieve mama te zijn.

nu baal ik vooral van de extra complicaties zoals carpaal tunnel syndroom maar goed we blijven het proberen he, al vind ik het van tijd tot tijd vreselijk lastig, ik kan ook niet meer van de signalen van mijn eigen lijf uitgaan, soms heb ik echt het gevoel dat ik mega hoog zit en zou bij wijze van de spuit al lanceren, maar als ik dan test zit ik hardstikke laag, volgens mijn internist moet ik me er maar bij neerleggen dat ik niet in te stellen ben maar mijn DVPK is het daar niet mee eens, die gaat het nu dus grondig en anders aanpakken.................. Haha!

Lantus gebruik is pas sinds eind zomer vorig jaar

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:17

Citaat:
volgens mijn internist moet ik me er maar bij neerleggen dat ik niet in te stellen ben maar mijn DVPK is het daar niet mee eens, die gaat het nu dus grondig en anders aanpakken..................

Eh, wij hadden toch dezelfde internist? Ben benieuwd hoe ze het gaat aanpakken!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:52

hoor t vanmiddag van Cora ja (vB kijkt naar HBA1C en zegt, ok is prima en klaar)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:47

Carolinef schreef:
hoor t vanmiddag van Cora ja (vB kijkt naar HBA1C en zegt, ok is prima en klaar)

Ja, zeg dat. Mevrouw T., u bent te dik (ja hoor, dat zie ik zelf niet Haha! ), maar uw Hba1c is geweldig (ja, weet ik ook). Maar dokter, wat denkt u van de hoge pieken na de maaltijd? Nou, mevr. T., die krijgt u vast wel weg Clown

Ja, dus, met andere insuline, maar ik heb hem wel moeten uitleggen wat dat voor spul is Boos!

Groetjes aan Cora Tong uitsteken

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:54

Citaat:
Ja, zeg dat. Mevrouw T., u bent te dik (ja hoor, dat zie ik zelf niet ), maar uw Hba1c is geweldig (ja, weet ik ook). Maar dokter, wat denkt u van de hoge pieken na de maaltijd? Nou, mevr. T., die krijgt u vast wel weg

Dit soort gesprekjes is voor mij dus de reden om het in een ander ziekenhuis te gaan proberen. De eerste internist die ik had was namelijk op een heel andere manier bezig en had zinvolle dingen om met je te bespreken. Beste man zijn spreekuur liep wel altijd flink uit (maar daar was die assistente dan weer voor, met koffie!). Die man wat ik nu heb doet alleen zo'n gesprekje als hierboven weergegeven, daar heb ik niet zoveel aan. Kan ik net zo goed even bellen om mijn bloeduitslag te horen. Zijn wachtkamer is trouwens altijd zo goed als leeg.

Met altijd al bedoelde ik trouwens "al vanaf het begin dat de Lantus er was". Het staat er inderdaad een beetje raar. Haha!

Ben benieuwd wanneer mijn energie weer op peil komt. Na twee halve dagen werken ben ik alweer helemaal gaar en afgebrand. Grmbl.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:58

nou ik heb strikte regels van Cora, vast insuline aantal, dara mag ik niet meer aanzitten en een ketonenmeter, ik heb te veel hypo's en als gevolg daarop weer te hoge suikers , die ik dan weer wegspuit en zo blijven we op en neer gaan, lichaam reageert ook ieder keer anders dus is erg lastig, over 2 wkn terug naar cora met hopelijk beteer resultaten en volgende week naar vB oh en ik moet de rust nemen voor mezelf.............ja right eeeh hoe doe je dat met kids, dieren etc?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:35

@Bergje: als mijn instelling/conditie zo zou zijn dat ik aan deze arts niet genoeg zou hebben, zou ik ook zeker een andere zoeken. Mijn Hba1c is zelden boven de 6,2, vaak zelfs nog onder de 6. Daarnaast gewoon heel goed ingesteld. Cholesterol, bloeddruk e.d. wordt netjes gecontroleerd en is goed. Mijn eigen kennis over diabetes en instellingen is erg goed (jee, dat klinkt verwaand, maar ja, als DVN-cursusleider zie en hoor je vaak veel en overal leer je van), dus daar bemoeit mijn arts zich al niet meer mee vanaf het moment dat ik een pomp heb.

Zouden er complicaties of problemen met mijn instelling komen, dan ga ik indien nodig ook rustig naar een ander. Op dit moment zeg ik gewoon dat ik bijvoorbeeld Metformine of Apidra wil hebben voorgeschreven en hij doet dat braaf Tong uitsteken

@Caroline: ik ben benieuwd. En ja, rust ... daag!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:04

ik maak me een beetje zorgen om mijn oma. Ze heeft diabetes. Op het moment gaat het helemaal niet goed met haar. Vandaag belde het bejaardenhuis dat haar bloedspiegel veelste hoog is namelijk 31,2. En nuchter ergens in de 20.
Ik heb niet veel verstand van diabetes. Ik weet wel dat dit veelste hoog is. Vanaf morgen krijgt ze andere medicijnen ( of dezelfde maar dan in een hogere docis). Maar om het moment wordt er niets aan gedaan. Ik vind dit gek, ik maak me zorgen. Ze kan toch in coma raken ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:21

Een waarde van 31,2 is inderdaad erg hoog. Verzorgingstehuizen gaan daar vaak vrij makkelijk mee om. Ik denk ook niet dat je zo'n hoge waarde zomaar met medicatie omlaag krijgt, daar zal toch insuline aan te pas moeten komen ben ik bang.

Je kan weinig doen nu denk ik, ze moeten haar wel goed in de gaten houden.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:22

MoniqueT schreef:
Een waarde van 31,2 is inderdaad erg hoog. Verzorgingstehuizen gaan daar vaak vrij makkelijk mee om. Ik denk ook niet dat je zo'n hoge waarde zomaar met medicatie omlaag krijgt, daar zal toch insuline aan te pas moeten komen ben ik bang.

Je kan weinig doen nu denk ik, ze moeten haar wel goed in de gaten houden.

Ja daarom maakte ik mezelf ook zorgen. Ik weet ondertussen heel goed hoe het er in het algemeen aantoe gaat in een verzorgingshuis..
Vandaag is ze met spoed naar het ziekenhuis gegaan. Ze wordt misschien vandaag nog geopereerd omdat dr hele voet blauw word en gevoelloos is.
Waarschijnlijk hebben ze nu de uitslag van het bloedonderzoek wel. Ze zijn bang voor een onsteking in het bloed ofzo?