Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theoneilove

Re: Hoe agressieve cyclus vriend doorbreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:45

mijn ex vriend die had dat ook daar ben ik toen is een keer zo boos op geworden dat ik het toen terug heb gedaan hoe hij reageerde, sinds toen deed hij het niet meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 16:31

Ik spiegel hem idd ook nog wel eens als ik hem echt goed zat ben, werkt wel Lachen
a.s woensdag hebben wij de vervolgafspraak met zijn psy Lachen

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:22

Ik woon sinds eind januari/begin februari samen met mijn adhdertje bij zijn ouders op de bovenverdieping. Ik kan wel zeggen dat hij op een aantal punten in positieve zin is veranderd. Het is alleen de hoogste tijd voor hem om op zn eigen te gaan. Hij gaat weer een opleiding doen, hij heeft werk waar hij wat mee verdient en zodoende wat kan sparen en heeft dingen veel meer in eigen hand sinds ik er ben... Hij krijgt nu voor een half jaar een ahdh coach, waar hij lekker kan spuien als het niet gaat en die hem kan helpen zijn studie goed te plannen.

Het hoeven dus niet alleen negatieve verhalen te zijn. Ook een persoon met adhd is maar een mens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:08

Precies Lachen Mijn vriend werkt fulltime en dat gaat echt zo goed! Zoals het er nu uit ziet krijgt hij een vast contract. Zijn opleiding kan hij niet afmaken: hij heeft echt een behoorlijke leerachterstand. Maar hij is zeker niet dom Knipoog Hij verdiept zich in genoeg zaken, leest de krant elke dag en kijkt het journaal oa. Hij heeft veel interesses en is erg geinteresseerd in andere mensen. Hij heeft soms erg slechte momenten maar over het algemeen is het echt een heerlijke jongen om bij te zijn! Sparen kan die van mij wel, al komt dat mede omdat het moet van zijn moeder Nagelbijten / Gniffelen
Voor hem zou het ook goed zijn om uit te vliegen, zonder stress van thuis (zijn pa is een tikkeltje vreemd Nagelbijten / Gniffelen) is hij een stuk rustiger. Maar goed hij is pas 19, dus dat kan nog wel ff duren Knipoog

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:43

succes woensdag Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 23:49

Dank je Lachen We vinden het beide erg spannend. De psy is een erg leuke man gelukkig, ik heb het normaal neit zo op psychiater wegens gebrek aan sociale vaardigheden Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:01

Welshcobfan schreef:
Dank je Lachen We vinden het beide erg spannend. De psy is een erg leuke man gelukkig, ik heb het normaal neit zo op psychiater wegens gebrek aan sociale vaardigheden Clown

T is goed ze niet allemaal over een kam te scheren, goede zitten er wel degelijk tussen hoor, heb daar maar vertrouwen in.

Succes morgen met je vriend en jezelf.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:11

en? hoe was het?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:41

we hebben de afspraak pas om 16.00 Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:08

Ik zou bij hem weggaan. Je hoort niet bang voor je vriend te zijn!

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:10

Je moet voor jezelf en je gezin bedenken waar de grens ligt. Hij is geen gebruiker van alcohol of drugs?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 12:43

Hij heeft nog nooit gerookt in zijn leven, zijn alcohol gebruik staat op 1 biertje per week Clown
En ik ben niet bang voor mijn vriend Knipoog

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:00

Oke, anders had je met een heel ander probleem te maken. Ik ben geen professioneel iemand, maar naar mijn idee zal hulp zoeken het beste zijn. Doordat er iemand neutraal het gesprek begeleid, blijft hij misschien rustig. Daardoor realiseert hij zich wellicht beter hoe hij reageert. Zo kan je het doorbreken en er aan gaan werken. Op je tenen lopen is geen leven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:03

Ik heb nog nooit op mijn tenen hoeven te lopen, ik pik het gewoon niet als hij zich niet kan gedragen Clown

Gesprek gehad, goed gesprek. Probleem waar hij last van heeft (tegen muur slaan uit frustratie) had hij ook al vroeger. Is dus gelukkig niets nieuws en ligt ook zeker niet aan de relatie. Hij heeft geen diagnose pdd-nos, maar hij hangt er wel tegen aan. Maw: zijn gedrag zal in principe ook niet gaan veranderen.
zijn psy gaat nu rondvragen op zijn afdeling voor een gedragstherapeut zodat we het slaan tegen de muur en het schreeuwen kunnen omzetten in ander gedrag (bv heen en weer rennen oid, als het maar minder bedreigend is). Ik word ook betrokken bij de therapie omdat het niet alleen om hem gaat, maar ook om ons samen. Hij zal nooit tegen snelle verandering kunnen dus daar moeten we beiden maar aan wennen dat hij dan wel eens anders kan reageren dan een normaal persoon.
Psy vroeg ook of hij wel mensen bewust kwetste door ze bv uit te schelden of mij sloeg, maar dat doet hij niet. Doordat de woede maar 5 minuten duurt en dat niet gericht is tegen anderen maar echt tegen zichzelf zal hij mij ook nooit slaan. Hij heeft me ook nog nooit uitgescholden of kwetsende dingen gezegd.
Dus ik hoef nooit bang te zijn voor hem dat hij mij wat zal aandoen Lachen dat zit er gewoon niet in.
Kinderen kwamen ook nog ter sprake, en daar kan hij juist wél heel goed tegen (kinderen zijn juist onvoorspelbaar) dus het probleem strekt zich niet over alles uit gelukkig.
Hij geeft zijn volle 100 procent voor die gedragstherapie en ik zal er voor hem zijn Lachen wij redden het samen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 22:02

Ik moet er nog wel bijzeggen: ik ben vreselijk trots op hem dat hij die stap wil nemen Lachen

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:07

Harstikke goed. Heel veel succes ermee! Ik heb ook het nodige meegemaakt, maar door therapie en dit samen te doen, zijn we er een stuk sterker uitgekomen. Direct opgeven is de makkelijke weg.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:51

En het blijkt maar weer hoeveel mensen voor die makkelijke weg kiezen (uitzonderingen daargelaten, ik scheer niet alles over een kam).

Je mag ook trots op hem zijn en vooral laten blijken aan hem Lachen Over het algemeen hebben ze (alleen) veel negatieve aandacht gehad, doordat niemand hen begreep. Mijn vriend heeft een ontzettend laag zelfbeeld en het is heel moeilijk dat een beetje op te vijzelen.

Maar is het nou een psychiater of een psycholoog?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:28

Hij gaat naar een psychiater ivm medicatie die die moet slikken, maar voor therapie gaan we naar een gedragstherapeut.
Over 3 week horen we hoe en wat voor de therapie (gedragstherapie gaan we volgen Tong uitsteken)
Hem veranderen gaat niet lukken, maar dat geeft niet: wil hem zo houden Lachen Psychaiater vroeg of hij ook medicatie tegen die woedeaanvallen wou slikken: rispedal maar dat wouden we beide niet omdat rispedal ook hem op andere vlakken zou afvlakken (bv emotie) en dat is jammer voor die 10 minuten in de week dat het wel misgaat.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:08

Ik wil mijn vriend ook zo houden ja Ja Zijn woede aanvallen zijn over het algemeen tegen zijn moeder gericht. Zolang zn moeder er niet is, gaat het dus goed Tong uitsteken Maar daarom is het ook de hoogste tijd om uit huis te gaan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:36

Ik vind het heel fijn en goed allemaal wat jullie doen (begrip tonen, mee in therapie gaan enz.) Maar waarom blijf ik een beetje een therapeut-patiënt gevoel houden bij deze relaties? Ik vind ze niet gelijkwaardig overkomen...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:36

Ik heb absoluut niet het gevoel een therapeut te zijn bij hem. Hij heeft alleen structuur hard nodig, meer dan een ander, en daar zijn we mee bezig om dat op te bouwen. Ik vind onze relatie volkomen gelijkwaardig, hij moet alleen niet over mijn grenzen heen gaan. Maar dat is in iedere relatie toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:27

Welshcobfan schreef:
rispedal maar dat wouden we beide niet omdat rispedal ook hem op andere vlakken zou afvlakken (bv emotie) en dat is jammer voor die 10 minuten in de week dat het wel misgaat.

Dit snap ik niet helemaal...het gaat 10 minuutjes in een week mis, moet hij doorvoor in gedragstherapie?
Volgens mij gaat het bij iedereen wel eens 10 minuutjes in de week mis....dat is toch geen reden om hiervoor in therapie te gaan???? Nors opkijken

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 13:37

Welshcobfan schreef:
Als hij me ook maar met 1 vinger aanraakt kan hij per direct vertrekken Knipoog

Hij heeft niet de hyperactieve vorm, maar het gebrek aan concentratie en vooral: erg impulsief. Of ik moet eens overleggen met zijn moeder of huisarts want concerta werkt de hele dag door, hij is vooral snel aangebrand als zijn pillen uitgewerkt zijn,

Concerta wordt door heel veel zorgverzekeraars nog niet vergoed, let daar wel op, niet iedereen kan 150 euro aan pillen per maand gewoon zelf ophoesten.
Er is andere medicatie, die minder het rebound effect geeft dan ritalin, bv dex. amfetamine, maar ook dan hou je het rebound-effect wel wat, plus een adhd-er is niet altijd stipt in inname van medicatie...

Verder denk ik dat therapie in ieder geval noodzakelijk is, maar ook het reeel kijken naar zijn gedrag... ik heb zelf 7 jaar lang een relatie gehad met een adhd-er ( vrij heftige vorm) en je moet uitkijken dat hij niet in het: "ik heb adhd dus kan er niets aan doen dat ik impulsief ben...." gaat vervallen...

Bovendien, impulsief, betekent ook impulsief wat betreft slaan, en agressie naar zichzelf keren kan ook een vorm van geestelijke mishandeling worden, op een gegeven moment ga jij er dan aan onderdoor, en dat is niet de bedoeling...
Ook moet je oppassen dat je niet teveel in de hulpverlenersrol gaat zitten, in relaties met adhd-ers is de partner vaak de sterkere, die "zorgt"voor de ander... en dat kan behoorlijk ten koste gaan van jezelf...

Al met al zit je in een moelijke situatie... ik zeg: blijf reeel, blijf vanuit jezelf kijken... en wees niet bang om de knoop door te hakken als het echt te ver voor je gaat...
Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan of moeten doen, omdat de hele balans weg was....

Therapie en medicatie is heel belangrijk.... hij moet dit (de agressie) leren onder de knie te krijgen....

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 14:16

fijn dat jullie zo'n goed gesprek hebben gehad.
heel veel succes met de therapie en wat jullie verder nog moeten gaan ondernemen.
erg knap hoor. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:57

Ann schreef:
Ik vind het heel fijn en goed allemaal wat jullie doen (begrip tonen, mee in therapie gaan enz.) Maar waarom blijf ik een beetje een therapeut-patiënt gevoel houden bij deze relaties? Ik vind ze niet gelijkwaardig overkomen...

Het is juist gelijkwaardig Lachen
Het komt zo over omdat je maar 1 kant leest namelijk: mijn kant. Ik ben ook een mens met een enorme gebruiksaanwijzing: ik heb astma, 101 allergieen waardoor is soms enorm aggressief word en ja ook sla dan. Dus hij is er voor mij, ik voor hem: onvoorwaardelijk. Soms heeft de een meer steun nodig en dan de ander weer. Geven en nemen van beide kanten dus, zoals in elke gelijkwaardige relatie Lachen
Impulsief gedrag kan vanalles zijn, maar bij hem is het beperkt tot het slaan tegen de muur en stemverheffen. DAt is al zijn hele leven zo, en dat is ook het enige impulsieve. Hij neemt stipt op tijd de pillen in en ik zal ook nooit zeggen: aaahh hij slaat tegen de muur aan omdat hij daar niet aan kan doen.. komt miss door mijn opleiding dat ik dat gedrag niet pik omdat ik er wel meer van weet.
Hij zal dus ook niet echt veranderen, zal sneller prikkelbaar zijn op momenten waarin er veel veranderingen zijn in zijn leven of dat moment (bv een afsrpaak is een uur vervroegd), maar hij zla leren er anders mee om te gaan.
Concerta werkt bij hem, alleen hij heeft teveel last van de bijwerkingen waardoor hij gewoon 12 uur lang niets kan eten. en daardoor enorm vermagerde...
Ik ga iig mee met hem op therapie, dus dan steken we er beide wat van op Lachen
Ik zou echt niet meer zonder mijn mannetje willen Lachen

en wat die 10 minuten betreft: tuurlijk het gaat bij iedereen wel eens 10 minuten mis. Maar bij hem is het al vanaf zijn kindertijd zo, altijd op een specifiek moment dat past bij zijn stoornis en wat andere mensen dus niet ozuden hebben. hij maakt zich dus druk om (in onze ogen) niets.