PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:48

Shalbo schreef:
Liek_ schreef:
Ik ga vanaf vrijdag primperan gebruiken. Niet schrikken, is een medicijn wat bij migraine en na chemotherapie gegeven wordt. Maar ik liep krom van de pijn en na een kwartier was het weg. Niet gevoelig blijven zoals bij buscopan maar weg. ECHT weg. Tovermiddel Lachen

En dat gebruik je tegen PDS? Ik kan me niet voorstellen dat je daar heel veel beter van wordt. Heb je je goed geinformeerd over de bijwerkingen enzo? Een vriendin van mij gebruikte een medicijn tegen haar reuma en lag vervolgens weken plat met maagzweren! Zij moest dus medicijnen voor haar medicijnen gaan slikken. Zo zie je maar: informeer je van tevoren goed, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Want een medicijn dat voor kanker gebruikt wordt is meestal wel zwaar!

Het middel is alleen op recept te krijgen en als ik het van de huisarts meekrijg mag ik toch hopen dat het goed is. Het middel zorgt ervoor dat je maag sneller leeg raakt en dat het verder naar onderen juist rustiger gaat. Omdat je vaak misselijk bent na een chemo en bij migraine wordt dit middel dus gegeven. Het is dus absoluut geen medicijn tegen kanker!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:25

Klopt helemaal, ik vond jou beschrijving ook zo raar.
Primperan is hetzelfde als Metoclopramide dacht ik.
Ik heb dat ook liggen. Ben er toen 1 dag aan begonnen, en werd zo verschrikkelijk ziek. En weet niet of het daarvan was, durf dus niet zo goed meer.

Had al eerder Domperidon geprobeerd, maar dat werkte niet tegen de misselijkheid bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:47

Metoclopramide is de werkzame stof in primperan. Je loopt eerst een kwartier écht helemaal krom van de pijn en daarna is het hélemaal weg! Ik ga het straks ophalen.

Domperidon is alleen om het opgeblazen gevoel te doen verdwijnen. Ik heb iig nog nooit gehoord dat domperidon ook tegen misselijkheid werkt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:51

Domperidon wordt gebruikt bij behandeling van maagklachten na het eteb, zoals een zwaar en opgeblazen gevoel, oprispingen en misselijkheid.

Op mijn doosje staat gewoon Metoclopramide, geen Primperan, maar dacht idd dat het hetzelfde was.
Maar ook dit is voor ontlediging van de maag. Mijn grootste probleem is dat ik al misselijk uit bed stap.

Nadeel is dus de gigantische bijwerkingen van het middel.
En het feit dat je er niet meer mee mag autorijden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:02

Dyonne schreef:
Domperidon wordt gebruikt bij behandeling van maagklachten na het eteb, zoals een zwaar en opgeblazen gevoel, oprispingen en misselijkheid.

Op mijn doosje staat gewoon Metoclopramide, geen Primperan, maar dacht idd dat het hetzelfde was.
Maar ook dit is voor ontlediging van de maag. Mijn grootste probleem is dat ik al misselijk uit bed stap.

Nadeel is dus de gigantische bijwerkingen van het middel.
En het feit dat je er niet meer mee mag autorijden etc.

Ik gebruik mijn medicijnen echt alleen in extreme situaties. Doe dus ook al anderhalf jaar met 90 pilletjes buscopan. Ik ben al zo gewend aan de constante pijn in mijn buik dat ik anders iedere dag helemaal onder de medicijnen zou zitten.

Dus alleen wanneer ik niet meer rechtop kan zitten, niet meer kan lopen en niet meer kan liggen neem ik het.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:13

ik kreeg ook allerlei medicijnen van de huisarts tegen die darm, eerst allerlei laxeermiddelen gebruikt om alles goed leeg te krijgen.. maar ik ben er snel mee opgehouden ik merkte al heel snel dat mijn darmen ook daar niet meer op reageerden dus je kan je lichaam wel volgooien met medicatie maar het beste blijft toch om je leefstijl aan te passen hoe moeilijk dat soms ook is... maar als ik dat niet doe ga ik ook bloed poepen enzo, en krijg ik zulke heftige krampen dat ik niet meer kan lopen rechtop staan enzo. in dit soort extreme situaties neem ik vaak eerst wat rust voor mezelf en als het daarmee niet lukt dan neem ik zo'n pil (*ben weer de naam kwijt maar hij is eerder in dit topic ook genoemd...)

maar het blijft ten alle tijden een lastig probleem en zorgt echt voor lastige situaties.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:16

Ik gebruikte die Metocloperamide op advies van de huisarts 3x per dag. Maar heb er welgeteld 1 dag meegedaan, en toen gestopt.

Op heden neem ik eigenlijk niets. Alleen nu het zo gaat wel weer geregeld pijnstillers.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:33

Ik sta tegenwoordig met buikpijn op en ga er weer mee naar bed. En dan nog werken ook. Verdrietig

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:38

Irritant is dat. Ken het maar al te goed.

Ik vind alle voorgaande genoemde medicijnen maar eng klinken allemaal. Mij is anti-depressiva geadviseerd vanuit het AMC. Dit zou ook een positief effect hebben op je darmen. Ik heb dit toch maar niet genomen. Vind het maar een eng idee. Dan maar liever op een andere manier de klachten zien te verlichten.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:45

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:04

Hier meldt zich nog iemand!
Ik heb er ook al een flinke tijd last van, kreeg van mijn huisarts te horen dat er niks te doen zou zijn aan een spastische darm, wat minder vet eten misschien.
Toen de klachten echt heel ernstig werden ben ik naar een andere huisarts geweest, die heeft gelijk allemaal stappen ondernomen, zo ben ik oa naar een dieetiste geweest die mij ongeveer dezelfde adviezen gaf Abrahams

Abrahams schreef:
Heb ik ook last van. Heel vervelend.

Ben gisteren trouwens naar de homeopaat geweest. Zij heeft me eerder goed geholpen dus ik hoop dat het dit keer weer gaat lukken. Ze heeft me voedingsadviezen gegeven. Ik mag geen:

witte suiker meer of producten waar dit in zit (oeoe dat wordt lastig Clown )
geen vruchtensap bij het avondeten (in combinatie met groenten schijnt dit te gaan gisten, met maagzuur als gevolg)
minderen met vlees en dit vervangen door vis of vegatarisch
geen zwarte thee maar dit vervangen door kruidenthee
'sochtends niet beginnen met eiwitrijke of melkproducten op brood (zoals kipfilet, kaas etc).

pff blijft weinig over maar het moet wel helpen aangezien ik dit eerder heb gevolgd en dit echt hielp. Als het dan goed gaat mag ik natuurlijk af en toe wel zondigen als m'n lichaam niet protesteert. Vind het wel moeilijk om me hieraan te houden. Ter ondersteuning van dit alles moet ik visoliecapsules, probiotica, een bepaalde vitamine C en multivitamine nemen.

2 Liter vocht, bruin brood/zuurdesem brood. 's ochtends havermout (ik eet weinig brood omdat ik er niet echt van houd, maar vezels zijn wel heel belangrijk voor je darmwerking zeggen ze)
2 stuks fruit (zo'n felsje van HERO of knorr vie mocht ook) en niet te veel eten in één keer, maar meerdere porties op een dag (maar niet meer dan 5 a 6) van alles (ik ben vooral erg met avondeten, 2/3 borden zijn heel normaal voor mij Bloos )
(witte) suiker is zowiezo erg slecht voor je lichaam oa omdat het te snel verteert, de energie komt vrijwel gelijk vrij (daarom worden sommige ook zo druk van suiker(producten))
Ze heeft mij aangeraden om één glas activia te drinken, vanwege de bacterie die erin zit.
Wat jij trouwens zegt over vruchtensap bij het avondeten heeft ook betrekking op gewoon fruit (als toetje bijvoorbeeldt) Fruit verteert veel sneller dan bv een aardappellen en groente (heel concreet voorbeeld: stop een aardbei onder de grond, en hij is zo verdwenen, een aardappel houdt het nog wel even vol (owja en daarom groeien aardappels wel onder gronds een aardbeien niet Haha! )) Het is dus geen goede combinatie.
en vet inderdaad, daar kunnen mijn darmen ook niet zo goed tegen.
Ik zat na te denken over dat gourmetten en BBQen enzo, en dat je dan meer last hebt, zou dat ook niet kunnen omdat het eten vetter is? vlees is erg vet, normaal eet je één of twee stukjes, met BBQ of gourmet wel veel meer meestal, om maar niet te spreken van alle sausjes die wij er thuis over heen gooien (mayo, fritesaus, knoflooksaus, kerrysaus lekker)....

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:11

Hee wat goed. Ik ben er nu een weekje mee bezig en ik merk wel verschil. Heb nog wel vaak last van maagzuren, da's dan wel iets minder. Nog even zoeken hoe ik dit het best op kan lossen. Verder gaat het qua eten wel iets beter. Ben flink afgevallen door al het beroerd voelen dus ik heb nog wel even een lange weg te gaan voordat ik wat ben aangekomen en me ook daadwerkelijk niet meer elke dag ziek zal voelen.

Dat van dta BBQ en gourmetten klinkt wel logisch zo ja haha. Nooit zo over nagedacht.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:20

Ik word er gek van... Verdrietig Elke dag buikpijn en elke keer geen reden. Het is elke keer alsof ik een heel eind heb gerend en dat mijn milt pijn doet, alleen zit ik dan stil. Ik kan bijna niets meer hebben.

Mijn nichtje heeft dit ook gehad en toen zij naar de vierde ging was het 't ergst, kan het zijn dat ik dit ook krijg (ik ga naar de vierde) of is het gewoon toeval, zeg maar?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:35

Ik heb laatst ongeveer 6 weken aan 1 stuk door erge pijn gehad. Daarom ben ik toen toch maar naar de dokter gestapt en na twee medicijnen te hebben geprobeerd is er uiteindelijk eentje aangeslagen. Nu gaat het al ruim 3 weken heel erg goed gelukkig!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:17

Gelukkig maar. WElk medicijn is zo goed aangeslagen nu?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:23

Abrahams schreef:
Gelukkig maar. WElk medicijn is zo goed aangeslagen nu?

Psylliumvezels (zakjes met poeder) die ik 2 x per dag moet nemen om mijn darmen in werking te houden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:29

Fijn dat dat zo werkt zeg bij jou!

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:30

ooh! Dit heeft mijn zusje ook!
Haar dokter zei dat ze er gwoon mee moest leren leven.. Verward

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:36

Dat klopt ook. Je moet ermee leren omgaan. En dat werkt het beste, hoe moeilijk het ook is.
Die vezels zouden kunnen helpen, bij mij deed het niets.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:50

mmmarieke schreef:
ooh! Dit heeft mijn zusje ook!
Haar dokter zei dat ze er gwoon mee moest leren leven.. Verward

Hoe gemeen het ook klinkt, het klopt. Ook al had je dokter het misschien iets subtieler kunnen brengen.
Er is geen medicijn voor dit, je weet meestal niet waardoor je buikpijn/krampen krijgt en soms heb je het maanden niet en dan ineens heel lang elke dag.
Je moet er idd echt mee leren om te gaan en je kunt ook niet elke keer als je je niet lekker voelt thuisblijven. Dat vind ik zelf echt het lastigst.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:07

Maar er is genoeg om het een beetje te verlichten. Dat is in mijn geval ook al heel erg fijn.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:18

*meldt zich* Ik heb het ook.. Ik gebruik hompeopatische pilletjes van VSM en dat werkt echt super..
Weet zo 1 2 3 de naam er niet van,dus daar kom ik nog even op terug.
Het gaat bij mij nu wel aardig dat ik dus die pilletjes iig niet meer 24/7 bij me heb.
Maar goed, ik moet er ook zeer sterk aan denken met wat ik eet enzo..

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:20

Abrahams schreef:
Maar er is genoeg om het een beetje te verlichten. Dat is in mijn geval ook al heel erg fijn.

Helaas heb ik zelf niets om het te verlichten.

@obelix: Fijn dat je pilletjes heb die een beetje werken! Jammer natuurlijk dat je rekening moet houden met het eten, maar goed. Dat moet dan?

Ik ben de laatste tijd zoveel moe, ik slaap genoeg en nog ben ik super moe. En het komt echt door de PDS Scheve mond Ik hoop dat het stopt wanneer school begint...

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 08:40

Ik volg nu twee weken al heel braaf dat voedingspatroon welke mijn homeopaat heeft voorgeschreven. Het is in het begin even lastig maar het loont echt. Natuurlijk is het niet helemaal over maar het gaat wel wat beter dan eerst. Ik kan in ieder geval iets meer eten nu en heb vaker trek. Dat is mijn geval al heel goed aangezien ik een flink ondergewicht heb.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:03

Veirl, op zich zou je die vezels kunnen proberen. Je kunt ze namelijk zonder recept ook krijgen, dan worden alleen niet vergoed, maar goed, dan kun je altijd proberen als het werkt ze op doktersrecept te krijgen.
Je hebt verschillende soorten.