Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:38

Bij mij heeft niemand uit de familie iets in het autisme,iig niet dat ik weet.
Mijn ouders zijn ook gewoon nog bij elkaar Haha!
Over relatie's die stuk lopen..
Ik heb zelf pdd-nos en mijn vriend heeft ook absoluut iets in het autisme,wat weten we nog niet.
Ik merk nu al dat onze relatie nogal onmogelijk is,we lopen gewoon langs elkaar heen en we begrijpen elkaar dus niet,steunen etc is er ook niet bij.
Ik denk dat het best moeilijk is als je erachter komt dat je partner autisme heeft,en daarvoor natuurlijk ook als je nog niet weet waarvoor je partner zo doet.

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:38

mijn ouders zijn nog steeds bij elkaar
maar geen enkele heeft iets autistisch
dat ligt verder in de familie weg

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:22

Mijn vader heeft ook "iets", maar wilt zich niet laten diagnostiseren. Maar de nicht van mijn moeder heeft een zoontje die ook asperger heeft en volgends mij heeft mijn neef ook pdd-nos.

Mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn mam geen hoogte van mijn pap kreeg en praten totaal niet ging. Mijn vader zijn relatie is bijna op de klippen gelopen door dat hij niet met zijn vriendin sprak.

Maargoed. Vanmiddag om 2 uur komen er 2 dames kennis met mij maken, als dat klikt, dan heb ik 2 persoonlijk begeleiders! Hyper!
Ik ben alleen nu wel supernerveus...

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:21

ik heb zelf Autisme en ADHD.
Echt waar, het moeilijkste voor mij is: Contact maken!!!! Muziek!
bijvoorbeeld, als ik op schoo zit heb ik er moeite mee om naast iemand te gaan zitten. en dan krijg je daarna te horen dat je daar nog mee moet gaan samenwerken ook!!!
ook neem ik alles een beetje letterlijk!! :p

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:10

@ Zinga
Hoe ging het met de twee dames? Wel lekker als je 2 persoonlijke begeleiders hebt Lachen
@Spastic
Contact maken is voor mij ook moeilijk,en samenwerken lukt mij wel aardig,maar dan moet ik die persoon wel aardig vinden en vertrouwen anders gaat het mis.
Ik ga aankomend schooljaar weer naar school,ga 4 dagen werken op de stichting en dan 1 dag naar school,vindt ik echt superspannend ben echt bang dat niemand me dan mag enzo....
Daarnaast ben ik ook bezig met begeleid wonen,en dan woon ik dus echt op mezelf..
Allemaal vet spannend..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:27

Ik heb een vraagje: iemand die ik ken zit ook in het autistisch spectrum (hele lichte vorm) en die wil een lerarenopleiding Spaans doen. Wat vinden jullie daarvan? Zou iemand met autisme dat kunnen? Deze persoon kan overigens wel redelijk goed samenwerken met mensen, vind het leuk om dingen uit te leggen en leuk om met taal te spelen.

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:29

ik weet zeker dan diegen het wel gaat redden als leraar spaans.
mijn mentor is ook autistisch en is echt een kei leuke en aardige leraar!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:32

hey allemaal wat een leuk topic dit!! Ik heb m`n presentatie in 6 gym over autisme gehouden en ik vind het echt een superboeiend onderwerp. Ik ga ook psychologie studeren om me verder te verdiepen in dit soort dingen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:34

heej, ik vroeg me af: zijn er ook mensne in NH met autisme of een vorm ervan? het zou wel leuk zijn een meeting ofzo te houden Tong uitsteken

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:45

Jordy schreef:
@ Zinga
Hoe ging het met de twee dames? Wel lekker als je 2 persoonlijke begeleiders hebt Lachen

Nou ze zijn langsgeweest! Ze hadden allemaal plannen klaar toen ze mijn hulpvragen hoorde! Nu moet ik nog tot sept. wachten totdat ze echt met mij aan de slag mogen (aanvraag pgb Gaaaap en ze gaan nog op vakantie)
Als mijn ouders of mijn vriend vragen of hulp nodig hebben kunnen ze ook gewoon bij mijn begeleiders terecht.
Ze wilden trouwens samen met mij ook langs st. Grip om een kijkje te nemen! Haha!
Ik ben zo blij nu! Haha!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 23:49

Sullie97 schreef:
Ik heb een vraagje: iemand die ik ken zit ook in het autistisch spectrum (hele lichte vorm) en die wil een lerarenopleiding Spaans doen. Wat vinden jullie daarvan? Zou iemand met autisme dat kunnen? Deze persoon kan overigens wel redelijk goed samenwerken met mensen, vind het leuk om dingen uit te leggen en leuk om met taal te spelen.

Ik denk dat zoiets altijd de moeite van het proberen waard is. Mensen (ook zonder een stoornis in het autistisch spectrum) kunnen opleidingen gaan doen die uiteindelijk niet blijken te zijn wat ze hadden gehoopt.
Zolang de persoon in kwestie er zelf achter staat?? Ik zou niet weten waarom niet.

Het is ook moeilijk te zeggen of iemand iets zou kunnen. Wanneer je iets graag wilt, ben je tot heel veel in staat. Met of zonder 'beperking'.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:00

@ Zinga
Wat super dat je ouders en vriend ook bij hun terecht kunnen!
Wel jammer dat je nog even moet wachten,maargoed het zijn maar 2 maanden.
Enne vet leuk dat je dan langs de stichting komt Haha!
Kan me voorstellen dat je blij bent Haha!
Ik mag me zo gaan klaarmaken voor een gesprek over mijn testen die ik heb gedaan op het leo kanner huis :S
Heb er totaal geen zin in...

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:21

@ Jordy
Als ik het nu zo zie zijn 2 maanden nog best lang Bloos Ik kan gewoon niet wachten! Knipoog

Maar ik was gister ook helemaal vergeten om verder te reageren op jou (wat wel de bedoeling was Knipoog )
Wat tof dat je straks weer naar school gaat! Welke opleiding ga je doen?
En met dat begeleid wonen, wel fijn dat je straks lekker op jezelf gaat! Maar zit jij bij een stichting ofzo?Of huur je iemand via het pgb in?

Succes straks met het gesprek trouwens Knipoog

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:52

@ Zinga

Ik begrijp dat je niet kunt wachten Lachen
Ik ga de opleiding paardenhouderij doen,ik ga dan 4 dagen werken (bij GRIP) en 1 dag naar school.
Dat begeleid wonen wordt georganiseerd door iemand die voor zichzelf is begonnen.
Zei regelt via de gemeente en allerlei omwegen gewoon een huis,dat word dan in 2en gedeelt,de een woont beneden en de ander boven.
Zei koopt via t PGB zorg in,en dan dus alleen de zorg die ik nodig heb..zeg maar.
Het gesprek ging trouwens heel vlot,en het was alleen maar onzin :S maargoed.
Ben daarna lekker naar de stichting geweest,weer een paardje gewassen Haha!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:40

Wel handig trouwens dat je kan werken bij de stichting naast je opleiding!
Hmm dat klinkt best goed van het begeleid wonen, wanneer gaat het echt gebeuren? Haha!
Mijn broertje woont begeleid(24 uurs begeleiding) maar gaat straks ook op zichzelf (minder begeleiding dus). Ik vind het met een stichting toch minder goed werken en was daarom benieuwd hoe dat bij jou ging (wat duidelijk beter klinkt Knipoog )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:09

even vraagje......
hoe gaan jullie allemaal om met lichamelijk contact??

bijvoorbeeld familie die komt en dus gaan knuffelen en zoenen enzo?
of mensne die zomaar je even aanraken, klopje op je schouder, dat soort dingen?
kunnen jullie daar goed mee overweg, of heb je daar moeite mee?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:05

Als iemand mij plotseling een schouderklopje geeft of iets, dan schrik ik wel even. Ik ben ook niet zo knuffelig, moet ik zeggen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:26

@ Ellepel; ik kan daar heel slecht tegen. Mijn rijinstructeur die me net een klopje op m'n been gaf, ukkkk Scheve mond

Jongens en meiden die me met uitgaan doodknuffelen, met me dansen, moet ik niets van weten.

Zoenen voor verjaardag, prima. Knuffelen, nee! Ach met sommige vind ik het niet erg. Mijn beste vriend bijvoorbeeld geef ik graag een knuffel. Maar eerlijk gezegd houd het daar ook mee op Scheve mond

Zoenen bijvoorbeeld, vind ik ook niet 'fijn'.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:41

hai
ik heb zelf geen autisme maar werk wel al 6 jaar met verst. geh. met autisme. structuur is erg belangrijk voor ze. ik vind het belangijk voor mezelf om dr het een en ander over te weten om jullie beter te kunnen begrijpen

liefs rachel
ps, je mag altijd een pm sturen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:00

Ik vind aanrakingen niet fijn, absoluut niet! En onverwacht al helemaal niet. Het hangt een klein beetje van de persoon af, maar echt fijn vind ik het nooit.
Ik laat het tegenwoordig over me heen komen, ben net een soort etalagepop, wacht tot iemand klaar is met "dat gedoe" zoals een knuffel.

@ Mik_ Ik vind jouw onderschrift werkelijk geniaal! Ja

Gisteren gehoord dat een vriend van mij zeer waarschijnlijk PDD-NOS heeft. Toen ik voor mijzelf zocht op autisme herkende ik heel veel van hem in de PDD-NOS omschrijving. Ik heb het er toen met hem over gehad en hij herkende ook veel, is met huisarts en daarna psycholoog gaan praten. De psych heeft dus gisteren gezegd dat hij een zeer sterk vermoeden heeft dat die vriend dus idd PDD-NOS heeft. Vind het wel grappig dat ik dat dus blijkbaar goed herkent/ingeschat heb, en ben blij voor die vriend dat hij nu hulp kan gaan krijgen met bepaalde dingen want dat heeft hij gewoon hard nodig.
Wel heel jammer dat zijn ouders erg afwijzend doen, die willen het geloof ik nog niet zo geloven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:11

Neonlight schreef:
Ik ken zelf geen mensen met autisme

Eeuh, ikke?

Toen ik een jaar of 12/13 was ben ik een tijdje in therapie geweest omdat ik moeite had met omgang met andere mensen. Daaruit is gekomen dat ik een aan autisme verwante aandoening heb. Ik weet eigenlijk niet veel van wat er toen allemaal gezegd is of wat het precies was, alleen dat het kort voor de zomervakantie eruit is gekomen. Mijn moeder heeft toen alle docenten op school voorzien van een foldertje zodat ze wisten waar ze mee om moesten gaan (en dat terwijl ik meer problemen had met klasgenoten dan met docenten, om een of andere reden hebben die mij altijd begrepen).
Wat ik me ook nog goed kan herinneren is dat goede kennisen van mijn ouders en hun kinderen hier ook over ingelicht zijn. Ik ging in die periode iedere zomervakantie een week op kamp en hun middelste dochter zat in mijn groep. Ook binnen die groep had ik problemen omdat ik anders was en zij heeft toen aan de andere groepsgenoten uitgelegd waarom ik zo anders was. Ik weet alleen nog steeds niet of dat ik daar wel zo blij mee moest zijn, maar het was goed bedoelt.

In hoeverre ik echt kan zeggen dat ik autistisch ben (of eingelijk, in hoeverre die diagnose terecht is) weet ik niet. Ik merk bij mezelf dat ik aardig wat trekken van autisme heb, maar ik merk ook dat ik me daar in de loop der jaren heel erg in aan het ontwikkelen ben. Het blijft er wel, maar ik kan er beter mee omgaan ofzo en laat het veel minder naar de buitenwereld blijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:44

het hoort ook wel erbij he, dat je niet van knuffelen houd,en die plotselinge aanrakingen, maar ik vroeg me gewoon af hoe de anderen dat ervaren..
ik heb zelf inmiddels wel geleerd om maar gewoon die knuffel te accepteren, ertegen in gaan heeft toch geen zin Tong uitsteken

ik ben zelf huishoudelijk hulp bij verstandelijk gehandicapten en heb ook een paar mensen die dus echt autistisch zijn..
doordat ik dus zelf ook in die richting zit kan ik me heel goed verplaatsen in die mensen en snap ik hen dus ook heel goed,waardoor mijn werk daar dus echt super bevalt Haha! Haha!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:25

Als mensen mij plotseling aanraken dan doet dat pijn, vandaar dat ik aanrakingen als niet prettig ervaar.
Ik heb trouwens minder problemen met de aanrakingen van mijn vriend, ik weet wanneer ik het kan verwachten en hij weet wanneer het allemaal teveel voor mij word. Lachen

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:14

Ik kan ook slecht tegen aanrakingen.
Vind het dan ook heel irritant als mensen het dan als ik dat dus niet wil,word dan altijd een beetje gemeen ... Knipoog

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:48

slecht tegen aanrakingen kunnne heeft nog 100derden andere redenen