Griep 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:08

juval schreef:
we hebben het over griep, geen kanker.

moeten is omdat er hier 100 koeien afhankelijk zijn van voer en die gemolken moeten worden. Die kun je geen halve dag overslaan. Vervanging is onbetaalbaar.

Mensengriep is geen zoönose, dus jij kunt die koeien niet besmetten. Maar iemand met griep die mensen gaat verzorgen besmet ze wel degelijk .Dat is wat mij betreft de clou van dit probleem.

Muze

Re: Griep 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:11

Juval zal zelf koeien hebben. Wie melkt ze, als zij met een hoest in bed ligt..??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:43

anjali schreef:
Mensengriep is geen zoönose, dus jij kunt die koeien niet besmetten. Maar iemand met griep die mensen gaat verzorgen besmet ze wel degelijk .Dat is wat mij betreft de clou van dit probleem.

Waar :j

Dus tante Truus maar in bed laten liggen.
Niet haar billen wassen en eten pak je zelf maar. Het staat op de voedingskar.

Ohnee de bakker leverde van morgen geen vrachtwagen brood. Was ziek...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:44

Toch vind ik dat dit niet echt een griep is. Eerder een fikse verkoudheid. Beetje corona achtige klachten.
Die kunt je ook uitschakelen voor een paar dagen.

Griep is veel erger. Dan kom je niet meer vooruit. Heb je koorts, ben je honds beroerd en kun je enkel nog in bed liggen. Snachts halicuneer je en zweet je je nest uit. Op sm kijken lukt je dan ook niet. Dan ben je echt een paar weken uit geschakeld.
Echte Griep krijg je ook niet elk jaar. Maar enkele keren in je leven.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:49

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:

Waar :j

Dus tante Truus maar in bed laten liggen.
Niet haar billen wassen en eten pak je zelf maar. Het staat op de voedingskar.

Ohnee de bakker leverde van morgen geen vrachtwagen brood. Was ziek...

Stel het is jouw tante Truus.
En jouw tante Truus overlijdt doordat de billenwasser haar de griep cadeau gaf?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:51

Ook griep influenza kun je in een lichtere vorm krijgen.
Het is niet zo dat iedereen die griep krijgt altijd enkele dagen met hoge koorts in bed moet liggen wil het groep zijn.

Maar inderdaad kan net zo goed enkel een verkoudheid zijn.

Maar snap wat je zegt. :j
Ik zal nu ook niet zeggen dat ik de griep heb. Vind ik mij niet ziek genoeg voor.
Ben wel al een dag of 10 aan de rommel met keelpijn en verstopte holtes. Lichte verhoging zo tussendoor.
Maar nee niet dat kan enkel liggen en naar de wc is eigenlijk nog te zwaar. Dat heb ik nog maar 1 keer in mijn leven gehad.

Maar wil niet zeggen dat ik nooit influenza/groep heb gehad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:57

Petpa schreef:

Wie zegt dat het de billenwasser was?

Want voordat dat iemand merkt dat hij ziek is kan deze al ziektemakende deeltjes uitademen.
Dus was het misschien wel de billenwasser van eergisteren die toen niet ziek was. Nu thuis zit want dat moest had ze gehoord.

Zodat de kuchende billenwasser de schuld kan krijgen.

Overigens had Truus ook nog bezoek op zondag van een kleinkind. Die het virus ook bij had maar er niets van merkt op 1 dag lichte keelpijn na.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:39

Tja als dieren een besmettelijke ziekte hebben dan moeten ze in quarantaine of worden zelfs geruimd terwijl ze (nog) helemaal niets mankeren maar in de buurt leven. Mensen vinden (soms) dat ze maar gewoon overal naartoe moeten kunnen en zodoende virussen doorgeven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:44

anjali schreef:
Tja als dieren een besmettelijke ziekte hebben dan moeten ze in quarantaine of worden zelfs geruimd terwijl ze (nog) helemaal niets mankeren maar in de buurt leven. Mensen vinden (soms) dat ze maar gewoon overal naartoe moeten kunnen en zodoende virussen doorgeven.

Besmettelijke dieren worden geruimd vanwege de economische schade, dat lijkt me voor grieperige mensen erg ver gaan }:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:47

Lieser schreef:
anjali schreef:

Besmettelijke dieren worden geruimd vanwege de economische schade, dat lijkt me voor grieperige mensen erg ver gaan }:)

Niet uitsluitend vanwege economische schade.
Ook om verspreiding te voorkomen.
En dat lijkt me voor mensen met griep niet te ver gaan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:55

Petpa schreef:

Nee hoor. De verspreiding moet alleen maar voorkomen worden omdat dat tot méér economische schade leidt. Meer bedrijven die hun besmette vlees/eieren/melk niet kunnen verkopen.
Echt nergens anders om.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:00

Lieser schreef:
Petpa schreef:

Nee hoor. De verspreiding moet alleen maar voorkomen worden omdat dat tot méér economische schade leidt. Meer bedrijven die hun besmette vlees/eieren/melk niet kunnen verkopen.
Echt nergens anders om.

"Een uitbraak van sommige besmettelijke dierziekten kan grote gevolgen hebben voor dieren, mensen en natuur. Lees hoe wij deze dierziekten bestrijden en verdere verspreiding voorkomen."

Bron: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierziekten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:56

Petpa schreef:

En wie zegt dat Tante Truus echt ziek is geworden door Tante Nel,
Truus kan ook gewoon ziek zijn geworden door Ome Henk in de supermarkt, of door een mandje die door een persoon die de hygiënevoorschriften niet in acht heeft genomen.

Ik vraag me ook af of de mensen die het hardste lopen te roepen over dat griep besmettelijk is voor ieder klein kuchje of verkoudheidje thuis blijven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:32

Wat ik niet snap is dat er geen mondkapjes plicht is in Nederlandse ziekenhuizen. In België is het code oranje en moet iedereen een mondkapje op. Ook mijn thuisverpleging komt nu met mondkapje op.

Ik mag alleen in mijn ziekenhuiskamer mijn kapje aflaten maar eigenlijk moet hij weer op zodra er hier iemand binnen stapt. Volgens mij kan dat toch wel veel schelen. En nee, ik lig niet in het ziekenhuis met griep maar ben wel opgenomen voor een andere reden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:34

Omdat het mondkapje te weinig doet.
Ja het FFP2 of KN95 wel. Maar ga er vanuit dat die niet gedragen worden?

Citaat:
Een chirurg draagt een mondkapje in de eerste plaats om de patiënt te beschermen tegen bacteriën uit de mond en neus van de chirurg.

Tijdens een operatie kunnen kleine speekseldruppeltjes vrijkomen bij praten, ademen of hoesten. Die druppels bevatten vooral bacteriën. Omdat een operatiewond direct toegang geeft tot het lichaam, is het risico op een bacteriële infectie daar groot.

Het mondkapje vermindert dat risico.

Bescherming tegen virussen is bij standaard operaties meestal niet het hoofddoel. Een regulier chirurgisch mondmasker is vooral bedoeld om druppels tegen te houden, niet om de drager volledig tegen virussen in de lucht te beschermen.

Voor virusbescherming, bijvoorbeeld bij besmettelijke luchtweginfecties, worden speciale maskers zoals FFP2 of FFP3 gebruikt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:46

Percy schreef:
Wat ik niet snap is dat er geen mondkapjes plicht is in Nederlandse ziekenhuizen. In België is het code oranje en moet iedereen een mondkapje op. Ook mijn thuisverpleging komt nu met mondkapje op.

Ik mag alleen in mijn ziekenhuiskamer mijn kapje aflaten maar eigenlijk moet hij weer op zodra er hier iemand binnen stapt. Volgens mij kan dat toch wel veel schelen. En nee, ik lig niet in het ziekenhuis met griep maar ben wel opgenomen voor een andere reden.

Ik was vandaag in het Radboud en daar wordt ook een mondkapjesbeleid gehanteerd bij griep- en verkoudheidsklachten.
Stond diverse keren in het ziekenhuis aangegeven en ik zie het ook op de site staan:

https://www.radboudumc.nl/projecten/verkouden

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:50

Ja dat is in veel ziekenhuizen zo! Dus hier word het ook wel degelijk gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:22

Ja, als er klachten zijn word het gedaan. Maar niet standaard. Dacht dat percy dat bedoelde.
Dat is in Nederland niet.

Heeft het nut, weinig.
Geeft het patiënten een fijner gevoel. Ja dat wel.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 22:28

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat iedereen die een besmettelijke ziekte heeft thuis moet blijven en daar uitzieken. De zorg moet doorgaan? Nou ik wil geen zorgverlener die me ergens mee besmet.

en wie gaat het werk dan doen?

De rest die nog niet aangestoken is door de zieke collega's die thuisgebleven zijn :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:37

veneri schreef:
De rest die nog niet aangestoken is door de zieke collega's die thuisgebleven zijn :+

"De rest die nog niet aangestoken is door de zieke collega's cliënten die thuisgebleven zijn :+"

---
Dus je laat de cliënten ook thuis dan? Mogen niet naar een ziekenhuis/huisarts/fysio/... komen met een een kuch?
Want zij besmetten het personeel.

Of eist dat zij geen hulp willen aan huis, zodat personeel door kan blijven gaan?

Als 1 ding zeker is. In bepaalde beroepen zijn er altijd mensen die je ziek kunnen maken buiten je collega's om.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

purny schreef:
Petpa schreef:

En wie zegt dat Tante Truus echt ziek is geworden door Tante Nel,
Truus kan ook gewoon ziek zijn geworden door Ome Henk in de supermarkt, of door een mandje die door een persoon die de hygiënevoorschriften niet in acht heeft genomen.

Ik vraag me ook af of de mensen die het hardste lopen te roepen over dat griep besmettelijk is voor ieder klein kuchje of verkoudheidje thuis blijven.

En vervolgens zijn dat ook degenen die klagen dat Tante Truus uren in haar eigen *** ligt omdat er te weinig personeel is om haar te komen wassen.

Ik hoop voor de zorgmedewerkers dat Petpa een hele goede gezondheid heeft en nooit in een ziekenhuis terecht komt. De manier waarop ze over zorgpersoneel schrijft 'billenwassers' blegh :r

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Maar ontopic.

Hoe gaat het met iedereen?
Hier blijft mijn hoest hangen. Gaat niet weg, word niet meer en ook niet minder.
Het meh gevoel daarbij horende ook.

Mijn vriend heeft ook alleen een verstopte neus en droge kuch en die heeft vannacht heerlijk liggen snurken..

Dus ik heb een hele slechte nacht gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Mijn luchtpijp brand als ik hoest. Heel pijnlijk maar verder gaat het goed. Ik neem paracetamol afgewisseld met ibu.
Werk ook gewoon hier thuis.
Mijn man hoest ook nog veel. Is verder ook aan het werk hier...

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Ik ben weer aan het opkrabbelen. Sinds gisternacht geen koorts meer, en voel me dan ook een stuk beter.

Al met al een week ermee zoet geweest, maar niet een hele week koorts gehad gelukkig.

Mijn man begint nu helaas...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Ik heb begin Januari een aantal dagen flink last gehad van een beginnende griep/ernstige verkoudheid. Dat hield gelukkig snel weer op. Toen mijn man 2 weken later ziek werd dacht ik "easy peasy! Ik ben al klaar". Niet dus...

1 week later lag ik met 39.5 en een hoofd en longen gevuld met prut op de bank en kon 1,5 week helemaal NIKS. Vreselijk frustrerend. Ik heb in totaal 1,5 week echt hele nare griep gehad dus, daarna 1,5 week ontzettend verkouden en 0 energie, verstopte kop, lichte verhoging etc. Nu sinds een paar dagen gaat het duidelijk beter, maar ik snotter nog steeds, blijf hoesten (ook echt zooi uit mijn longen) en de energie komt maar langzaam terug.

Paracetamol, Asprine Ibuprofen en de douche zijn mijn beste vrienden geworden.