Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:55

Maar dat is tegelijkertijd ook wel weer beperkend, altijd tussen gelijkgestemden zitten.
En ook niet erg realistisch dat je dat later in 'de echte wereld' ook zal gaan vinden.

Je moet er toch een keer mee leren omgaan en op een schooltje heb je als het goed is dan nog dat er leraren / begeleiding zijn die het de kinderen leren hoe ze goed met dit soort dingen om kunnen gaan en er oplossingen voor kunnen vinden. Dat vind ik ook best waardevol :)

Alles heeft zijn potentiele voor- en nadelen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-01-26 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:55

Eens. Sommige kinderen zijn doodongelukkig op school. Community klinkt op zich wel goed, als het niveau op peil is dan. Ouders die zelf lesgeef vind ik moeilijker omdat de verstandhouding anders is. Ik denk dat het beter is dat iemand lesgeeft die er net wat verder vanaf staat. Professional inhuren zou ik ook geen probleem mee hebben, behalve dan het kostenplaatje.

Maxima_S

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:23

Voor ervaringen is Bokt wellicht niet de juiste plek om te vragen. Op FB zijn er groepen voor thuisonderwijs in NL en BE maar ook internationale groepen voor world en unschooling. Wij hebben gekozen voor een schoolvrije opvoeding wat scholing en leren uiteraard niet uitsluit. Een eigen bewuste keuze maken is belangrijker dan welke keuze uiteindelijk gemaakt wordt. In vele landen is thuisonderwijs heel gewoon. En uiteindelijk, wat je ook kiest, je moet leven met hoe het uitpakt. Als je kind gepest wordt (of pester is) dan is thuisonderwijs een uitkomst en als dat niet meer kan door regeltjes en je je kind langzaam kapot ziet gaan moet je als ouder leven met de eerder gemaakte keuze (of rigoreus alles omgooien) en als je bewust kiest voor thuisonderwijs of unschooling en je kind krijgt na de 20e verjaardag niets voor elkaar omdat het lui en dom is dan moet je daar als ouder ook mee leven. Uiteindelijk is geen enkele volwassene 100% slachtoffer van zijn jeugd hoe vreselijk deze ook geweest mag zijn of je ouders kompleet geschift. Het vormt je maar uiteindelijk kan je ook als je 25 bent alle kanten op en moet je het zelf doen. Ouders doen hun best en soms maak je keuzes die later dan wel goed of minder goed uitpakken. Ik denk dat meer flexibiliteit vooral prettig zou zijn. Het starre van een vast systeem maakt dat veel kinderen zich zo sterk moeten aanpassen dat ze (vaak in stilte) eronder lijden en dat is voor ouders ook heel moeilijk om te zien. Laten we liever zijn voor elkaar en de keuze van een ander met interesse en nieuwsgierigheid benaderen ipv met vooroordelen, meningen en afkeuring. Er is geen „one size fits all“ en meer vrijheid hierin betekend ook meer persoonlijke verantwoordelijkheid en daarin moet iedereen voor zich in de spiegel kijken of er bereiheid is geheel zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de gemaakte keuzes. Het zijn mijn kinderen dus ik maak de keuzes en daarbij de verantwoording van die keuzes. En we mogen niet vergeten dat vele „groten“ op deze aarde ook niet naar school zijn gegaan. Het is dus zeker niet noodzakelijk om naar school te zijn geweest om te slagen in het leven ;-)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:26

Het lukt mij even niet om goed te quoten maar mijn reacties o.a. op vorig bericht van pm arena. Als het gaat om ons kins en als vierkantje in een rondje passen gaat het echt om het leren. Sociaal is er niks aan de hand. Veel vriendjes, ligt goed in de groep,wordt niet gepest. Daarin is hij gewoon een rondje of eigenlijk gewoon een heel flexibel vormpje... In mijn ogen is ook niemand een rondje of vierkantje maar heeft ieder zijn eigen unieke vorm waar de één wat flexibeler is dan de ander.
Maar hij leert gewoon niet op de schoolse manier. Geef hem iets wat hij wil maken, hij zoekt op en probeert uit en maakt het, past aan waar nodig etc. Maar de hele dag in de klas zitten en volgestopt worden met info werkt niet. Toetsen geven mega stress. En dan kan er wel iets aan gepast worden door minder toetsen eerder beginnen met Cito ed. Maar het vierkantje blijft niet in het rondje passen. Hoe hard we beide kanten ook kneden. Kind blijft op dat gebied ongelukkig op school...

Qua alleen omgeven zijn met gelijk gestemden vind ik het ook lastig. In de basis eens dat je sociaal gezien veel meer leert in een gemengde klas. Maar onze oudste was in de normale klas een heel ander kind dan in de hb klas waar ze vanaf groep 6 in zat. Daar bloeide ze op en kwam los (tot ze zich ook daar weer begon te vervelen). Verwachting is dat haar gedrag met name te maken heeft met het al dan niet aanwezig zijn van mentale uitdaging. Maar daarin is het aanpassen van lesstof ed andere manier van werken wel makkelijker in een klas gelijk gestemden, omdat de hele lesstof (compacten en verrijken) daar al op aangepast is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:29

@Maxima_S
Welke groten van deze aarde bedoel je dan?

En in welk land woon jij?

@justme8484
Maar hoe bereidt je een kind dan voor om later onder druk te presteren? Juist die toetsen helpen daar mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:49

Kijk, als je de druk (nog) niet aan kan dan helpt het natuurlijk ook niet op die er toch op te zetten.
Dan kan je beter in een aangepaste, wat meer beschermde situatie eerst sterk genoeg worden en er naartoe werken om je belastbaarheid te vergroten. Prikkel(over)gevoeligheid te verlagen. Flexibeler te worden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:19

verootjoo schreef:
Pinacolada schreef:
Onze kinderen zitten op gewoon onderwijs en hebben het er ontzettend naar hun zin.

Los van de kennis, het sociale gebeuren is met thuisonderwijs toch nooit te compenseren?

Ligt eraan, als ik hier lees dat thuisonderwijs in een community wordt gegeven, dan wel.

Alleen is dat er in NL volgens mij niet/amper. Als je in een land woont waar dat er wel is, kan ik me ook voorstellen dat de kwaliteit omhoog gaat van het thuisonderwijs, en dat je er makkelijker voor kiest.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:24

Friezenfan, dat wat pmarena zegt. Door nu dan maar de toetsen er door te rammen wordt hij ook echt niet perse beter, sterker nog op dat gebied lijkt hij faalangstig terwijl hij dat niet is als hij iets doet wat hij leuk vind en zelf voor kiest. Ik zeg ook niet dat hij helemaal geen toetsen moet maken maar de toets druk ligt vrij hoog en dan zijn er naast de methode toetsen ook nog klaar voor de toets toetsen.
We zijn in gesprek geweest bij een school waar er minder getoetst werd, veel meer naar buiten gegaan etc. Die zat echter vol in zijn leerjaar.
Maar hij kan prima onder druk presteren, hangt alleen af van de situatie. Dat toetsen er bij kan helpen om dat te leren wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige manier is.
De druk van toetsen er nu af halen, hem succes ervaringen geven en sterker maken en laten groeien zal er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat hij over een paar jaar prima in staat is om toetsen te maken.

Qua sociale situatie met thuis onderwijs behalen, je kan er ook voor kiezen je kind wel naar een BSO of iets vergelijkbaars te doen, sporten, andere buitenschoolse activiteiten etc. etc.
Ik vind het niet zo zwart wit dat dat per definitie niet behaald kan worden...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 12:30

Galja schreef:
Brainless schreef:
Op de lagere school wordt er sowieso nog gewoon geschreven en uit boeken geleerd.
En je kunt je school uitzoeken wat bij jouw opvoeding past.
Hier zijn er juist kleine klassen en hebben ze ook veel les in de natuur/buiten, hebben een eigen tuin met kruiden, bloemen en groenten/fruit en bewegen veel.
Juist het samen doen is belangrijk.

Zie dat het topic al 7 pagina’s bevat dus wellicht al benoemd. Maar mijn bijna 6 jarige gaat naar een vrije school waar bovenstaande idd van toepassing is. Momenteel ook maar iets van 12 kindjes in de klas al zijn dat er wel meer geweest.
Ze zijn heel veel buiten, hebben een (moes)tuin, en hebben elke dag een “vaste dag”. Zo gaan ze bv op donderdag altijd wandelen en koken ze soep, na de meivakantie is er vrijdag altijd bosdag ( gaan ze heel de dag naar het bos) nu is het dansdag. Op dinsdag bakken ze brood enz.
Maar hij zit nog in de kleuterklas, na de grote vakantie gaat hij naar groep 3. Dan is er nog steeds veel verbintenis met buiten en natuur maar gaan ze bv niet meer elke week naar het bos.
Echter weet ik niet of we onze zoon door laten stromen op deze school daar het niveau van onderwijs maar net aan is ( schoolinspectie zit er bovenop) en je hoort toch dat een hoop kinderen die op een vrije school zitten, enige achterstand krijgen met lezen, schrijven en rekenen.
Nou is onze zoon heel leergierig dus thuis pakken we ( nu al) veel dingen op maar ik ben dus ook bang dat er straks op school geen uitdaging meer is voor hem.

Ik kan me ook de keus voor thuisonderwijs wel begrijpen want ik zelf word af en toe echt gek van alle regeltjes, “moetjes” en de ouderbetrokkenheid is echt hoog, overal wordt hulp bij gevraagd wat op zich niet erg is, maar je voelt je haast schuldig als je niet kan komen helpen ivm werk ed.
Wat dat betreft zou ik hem best thuisonderwijs willen geven maar de vriendjes en sociale vaardigheden en het “ samen doen” kan je thuis nooit voor elkaar krijgen.

Dank je wel voor jouw bijdrage! :j
Ik kan me voorstellen dat je je uit voorzorg aan het voorbereiden bent wat een mogelijkheid is, mocht jouw zoon werkelijk op dat punt komen dat hij zich niet meer uitgedaagd voelt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 12:33

secricible schreef:
Overigens geen idee of het ze past, maar ze zouden ook nog kunnen kijken naar b3 scholen (staatsvrije scholen) als "tussenweg". Mogelijk past dat ze.

Ik zal deze tip doorgeven, dank je wel! :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 12:53

JustMe8484 schreef:
Shenavallie schreef:

Dank je wel voor je bericht! :j Als ik het zo lees met de verschillende werk- en denkwijzen van jouw kinderen, zou ik dat ook niet kunnen. Ik ben ooit overblijfmoeder geweest (op dagen dat ik vrij was) en heb het schooljaar netjes afgemaakt (vond het banketstaaf voor de andere overblijfmoeders als alles op hun dak kwam), maar echt niet dat ik het het jaar erop weer ging doen. Eén op één kon ik het wel handelen, maar zo'n 50 tot 70 kinderen tegelijk... En allemaal hun eigen benadering... Nee, petje af voor de docenten.

In het geval van mijn zoon en schoondochter zou het vooralsnog om één kind gaan. Wat de toekomst brengt, geen idee, en als het niet lukt dan zal klassikaal basisonderwijs gekozen worden. Maar het is pas voor over 4 jaar, dus we weten nog helemaal niet hoe het zich überhaupt gaat ontwikkelen. Ben wel blij dat ik jouw ervaring heb mogen lezen, ondanks dat het bij jou om 3 kinderen tegelijk ging. :j

Willen ze ook maar 1 kind? Want ik had er ook geen 3 van dezelfde leeftijd tegelijk. Dat was wellicht nog makkelijker geweest, dan hadden ze iig dezelfde lesstof gehad destijds. Ze zijn nu 6,10 en 12. Dus er zit wel wat tussen. Ten tijde van de corona zaten dus alleen de oudste 2 op school. Maar de jongste had uiteraard zijn eigen behoeftes.
Denk dat het met 1 al makkelijker is omdat je maar hoeft aan te passen op 1 kind. Maar nog, ikzelf bleek echt het geduld niet te hebben.
Ook dacht ik bijvoorbeeld vroeger altijd; hoe minder werken en hoe meer bij de kinderen hoe beter. Thuis mama is ook goed. Maar ik merk nu dat ik de 2 dagen die ik werk toch ook heel fijn vind. Even niet alleen moeder zijn, even met andere volwassenen praten etc.
Wat is het beeld dat ze daar bij hebben? Hoeveel willen ze beide werken? Geeft alleen 1 van beide les of beide? Of is 1 van beide altijd thuis? Wat als dat toch tegenvalt?Allemaal dingen om mee te nemen lijkt mij...

En toch naar school hoeft natuurlijk niet het alternatief of de oplossing te zijn. Maar het is goed om te weten wat je opties zijn als het allemaal toch niet gaat zoals je hoopt of dacht van te voren. Niet alles heeft een pasklare oplossing, net als dat je van te voren geen oplossing hebt als ze naar school gaan en het niet soepel loopt. Maar dan heb je school die mee kan denken en zijn netwerk heeft. Als je dat niet hebt wie helpt en denkt er dan mee?

Ik denk dat het eerst belangrijk is om te kijken hoe mijn schoondochter uit deze zwangerschap/bevalling komt. Als het zo gaat zoals het bij mij ging, dan blijft het bij één. Maar alles hangt natuurlijk ook af van het feit of je wel of niet nog een kleine kunt verwachten (biologisch zijn ze nog jong, maar dan is een volgende niet vanzelfsprekend).

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken hoe het zou zijn geweest als ik 24/7 thuismoeder zou zijn geweest. Omdat ik noodgedwongen weer aan het werk moest (ik wilde er wel heel graag voor hem zijn), paste mijn moeder 3 dagen in de week op. Dat was ook het eerste wat ik zei: ik wil dolgraag oppassen, ook omdat ik zoveel gemist heb bij het opgroeien van mijn eigen kind. Mocht mijn schoondochter toch willen (of moeten) gaan werken, dan ben ik er sowieso voor ze (dan neem ik op haar werkdagen vaste dagen vrij) en mijn man heeft ook gezegd dat - als het nodig is - hij bereid is om een dag minder te gaan werken.

Misschien heeft het elkaar gekruist, maar volgens mij heb ik in één van mijn posts/reacties geschreven dat ze het thuis lesgeven in ieder geval willen proberen. Niemand weet hoe het in de vier jaar voorafgaand gaat, dus (zoals mijn zoon steevast zegt) 'plannen kunnen veranderen'. Maar vooralsnog is het wel hun streven. Om te voorkomen dat ze er zomaar klakkeloos instappen, zijn ze zich nu al aan het voorbereiden op de mogelijkheden en dat siert ze, vind ik.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 13:07

FleurVP schreef:
Dat laatste vind ik ook heel stom. Ze mogelijkheid tot thuisonderwijs geven zou hetzelfde moeten zijn als je vast loopt in het onderwijs dan wanneer je dat nooit geprobeerd hebt. Het mag sowieso wel wat flexibeler vind ik.
Wij zitten wat verder weg op school. Omdat onze dorpsschool dus juist heel digitaal was. Nu zit ze op hele grote school en ik merk vooral voordelen van de schaalgrootte. Juist als een kind iets anders nodig heeft kan er meer. School geeft breinvriendelijk onderwijs, zit naast het bos waar veel gebruik van wordt gemaakt. Ze zit ook op een buiten/natuurbso, wat heel fijn is.

Ik vind het wel heel bijzonder hoe je hier in je zwangerschap al zo mee bezig kan zijn. En ik lees heel veel oordelen en een soort van wij weten en kunnen het beter dan de rest als motivatie voor thuisonderwijs ipv wat past bij mijn kind.

Dikgedrukt 1: "We leven in een maatschappij", zou mijn zoon zeggen. :') Het mag wat hem betreft ook flexibeler.

Dikgedrukt 2: Inderdaad, er wordt al snel ge- en veroordeeld, wat jammer is. Ik vind het ook bijzonder dat ze zich er nu al mee bezig houden, want dat maakt dat ze er niet al te licht over denken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 13:13

Maxima_S schreef:
Voor ervaringen is Bokt wellicht niet de juiste plek om te vragen. Op FB zijn er groepen voor thuisonderwijs in NL en BE maar ook internationale groepen voor world en unschooling. Wij hebben gekozen voor een schoolvrije opvoeding wat scholing en leren uiteraard niet uitsluit. Een eigen bewuste keuze maken is belangrijker dan welke keuze uiteindelijk gemaakt wordt. In vele landen is thuisonderwijs heel gewoon. En uiteindelijk, wat je ook kiest, je moet leven met hoe het uitpakt. Als je kind gepest wordt (of pester is) dan is thuisonderwijs een uitkomst en als dat niet meer kan door regeltjes en je je kind langzaam kapot ziet gaan moet je als ouder leven met de eerder gemaakte keuze (of rigoreus alles omgooien) en als je bewust kiest voor thuisonderwijs of unschooling en je kind krijgt na de 20e verjaardag niets voor elkaar omdat het lui en dom is dan moet je daar als ouder ook mee leven. Uiteindelijk is geen enkele volwassene 100% slachtoffer van zijn jeugd hoe vreselijk deze ook geweest mag zijn of je ouders kompleet geschift. Het vormt je maar uiteindelijk kan je ook als je 25 bent alle kanten op en moet je het zelf doen. Ouders doen hun best en soms maak je keuzes die later dan wel goed of minder goed uitpakken. Ik denk dat meer flexibiliteit vooral prettig zou zijn. Het starre van een vast systeem maakt dat veel kinderen zich zo sterk moeten aanpassen dat ze (vaak in stilte) eronder lijden en dat is voor ouders ook heel moeilijk om te zien. Laten we liever zijn voor elkaar en de keuze van een ander met interesse en nieuwsgierigheid benaderen ipv met vooroordelen, meningen en afkeuring. Er is geen „one size fits all“ en meer vrijheid hierin betekend ook meer persoonlijke verantwoordelijkheid en daarin moet iedereen voor zich in de spiegel kijken of er bereiheid is geheel zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de gemaakte keuzes. Het zijn mijn kinderen dus ik maak de keuzes en daarbij de verantwoording van die keuzes. En we mogen niet vergeten dat vele „groten“ op deze aarde ook niet naar school zijn gegaan. Het is dus zeker niet noodzakelijk om naar school te zijn geweest om te slagen in het leven ;-)

_/-\o_ Dank je wel, ik vind dit een mooie post!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:21

Dat ik vroeg of ze meer kinderen willen kwam voort uit dat je zei dat ik er 3 tegelijk had en zij maar 1. Maar in theorie zou het dus ook kunnen dat tegen de tijd dat de oudste 4 is er ook al een 2e of zelfs al een 3e is. Dat zal de tijd leren uiteraard, maar was ook meer ter verduidelijking omdat ik niet wist of het duidelijk was dat ik wel drie kinderen maar niet van dezelfde leeftijd heb.

Mijn vragen zijn overigens vooral bedoeld als hardop mee denken vanuit het oogpunt van een moeder met hele verschillende kinderen die niet perse tegen thuisonderwijs is maar het zelf niet ziet zitten... Het lijkt mij fijn om te beseffen dat niet elk kind makkelijk mee komt op school om diverse redenen. Sommige redenen maken het thuisonderwijs misschien juist ideaal, maar andere dingen los je niet altijd makkelijk op in je eentje...

Ik ben het eens dat het goed is dat ze er over nadenken. Het is zo een wel overwogen keuze

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:02

Dorine92 schreef:
Shadow0 schreef:

Dan ben je dus gewoon zelf een school aan het opzetten, geen thuisonderwijs aan het geven. En dan komt mijn grootste bezwaar tegen dit soort dingen, namelijk dat het het openbare onderwijs verder ondermijnt. Dat is zeer onwenselijk.

Waarom is dat onwenselijk? Omdat je niet in de pas loopt?

Nee, omdat privaat onderwijs de tweedeling en ongelijkheid in de maatschappij sterk vergroot.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:06

Ik sta er hetzelfde in als Shadow hierboven.

Maar krijg het niet goed gequote.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:14

Shadow0 schreef:
Nee, omdat privaat onderwijs de tweedeling en ongelijkheid in de maatschappij sterk vergroot.

Hoezo dan? Omdat privaat geschoolde kinderen een slechtere toekomst tegemoet gaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:29

Cer schreef:
Shadow0 schreef:

Hoezo dan? Omdat privaat geschoolde kinderen een slechtere toekomst tegemoet gaan?

Nee, het nadeel is voor de rest van de maatschappij.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 15:37

Ik sluit mij daar ook bij aan. Je ziet ook de nadelen in de UK. Uiteindelijk is iedereen het beste af met hoogwaardig openbaar onderwijs dat zoveel mogelijk gelijke kansen biedt. Er is niks mis met verschillende vormen van onderwijs en speciaal onderwijs zolang het voor iedereen (die het nodig heeft bij speciaal) toegankelijk is. Ik snap echt wel de voordelen van sommige B3 scholen maar het is ook voor velen onbetaalbaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 16:37

En de potentiele voordelen van zo'n 'ongecontroleerd' B3 schooltje hoeven niet per-sé op te wegen tegen de potentiele nadelen.

Wij hebben het heel serieus overwogen, met die kleine gaan kijken bij het opstartende schooltje hier in de regio waar toen nog geen 10 kinderen op zaten, maar alles afgewogen leek het toch niet per-sé een betere keuze.

En dat bleek ook wel toen het een half jaartje later alweer opgedoekt werd... die kinders die er wel naartoe waren gegaan hadden an sich best een leuk half jaar gehad. Maar dan moet je dus wéér naar een andere school...

De Dalton school werd ook niet op een fijne manier gerund helaas.
En nu dan alsnog bij het dichtstbijzijnde dorpsschooltje terechtgekomen waar het vast ook niet voor iedereen perfect is, maar het is wel al een paar jaar heel prima zo en er wordt goed naar de kinderen gekeken. Ze worden gehoord, gezien, er zijn allerlei aanpassingen en individuele dingen mogelijk.... lieve juffen die samen het schooltje draaien en hun best doen voor de kinders. Er wordt echt goed op gelet dat ze onderling fijn en leuk met elkaar om gaan. Dus helemaal prima :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 18:20

Maar is eventueel verhuizen niet beter dan thuisonderwijs? Ze weten niet eens wat voor kind het is en wat zijn/haar behoeftes zijn. Ik vind dit niet per se vanuit het kind gedacht.

En las ik goed dat schoondochter eigenlijk alles gaat doen en zoon volledig blijft werken? Zo ja, dan vind ik dat behoorlijk heftig. Ze zijn ook nog best jong, wat als zij opeens toch anders beslist, is je zoon dan in staat een deel van het onderwijs te verzorgen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 18:39

JustMe8484 schreef:
Dat ik vroeg of ze meer kinderen willen kwam voort uit dat je zei dat ik er 3 tegelijk had en zij maar 1. Maar in theorie zou het dus ook kunnen dat tegen de tijd dat de oudste 4 is er ook al een 2e of zelfs al een 3e is. Dat zal de tijd leren uiteraard, maar was ook meer ter verduidelijking omdat ik niet wist of het duidelijk was dat ik wel drie kinderen maar niet van dezelfde leeftijd heb.

Mijn vragen zijn overigens vooral bedoeld als hardop mee denken vanuit het oogpunt van een moeder met hele verschillende kinderen die niet perse tegen thuisonderwijs is maar het zelf niet ziet zitten... Het lijkt mij fijn om te beseffen dat niet elk kind makkelijk mee komt op school om diverse redenen. Sommige redenen maken het thuisonderwijs misschien juist ideaal, maar andere dingen los je niet altijd makkelijk op in je eentje...

Ik ben het eens dat het goed is dat ze er over nadenken. Het is zo een wel overwogen keuze

Vetgedrukt 1: Ah, zo! :D Als het aan mijn schoondochter ligt, dan zou ze nog wel een tweede willen (als dat gegund is en deze zwangerschap/bevalling voorspoedig verloopt). Mijn zoon heeft vanaf jonge leeftijd altijd gezegd dat hij er maar één wil (hij is zelf ook enig kind), maar hij zegt nu dat hij het van de situatie af laat hangen. Meer dan twee is niet hun doel, denk ik (of hoop ik misschien wel, want ik vind zelf aandacht verdelen best lastig :o ).

Vetgedrukt 2: Heel blij mee dat er meegedacht wordt. :j Ik zou het zelf ook niet kunnen (ja, heel erg deeltijd misschien, maar fulltime lesgeven... ik ben bang dat ik daar niet voor in de wieg gelegd ben: volgens mijn zoon heb ik namelijk geen concentratieboog, maar een concentratiepunt. :D :') ).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 19:39

Tiggs schreef:
Maar is eventueel verhuizen niet beter dan thuisonderwijs? Ze weten niet eens wat voor kind het is en wat zijn/haar behoeftes zijn. Ik vind dit niet per se vanuit het kind gedacht.

En las ik goed dat schoondochter eigenlijk alles gaat doen en zoon volledig blijft werken? Zo ja, dan vind ik dat behoorlijk heftig. Ze zijn ook nog best jong, wat als zij opeens toch anders beslist, is je zoon dan in staat een deel van het onderwijs te verzorgen?

Mijn schoondochter wil het meeste gaan doen, maar mijn zoon heeft ook zeker zijn aandeel erin. Mijn zoon werkt 40 uur per week verdeeld over 4 dagen en heeft 3 aaneengesloten dagen vrij. Misschien wel goed dat ze dit op een normale leeftijd doen, want als ze ouder zouden zijn dan zouden ze de energie misschien niet meer hebben.

Wat betreft jouw vraag over verhuizen, ben ik wel benieuwd waar ze dan naar toe zouden moeten verhuizen en vooral waarom? Ze willen allesbehalve in een stad wonen en wonen nu financieel heel gunstig en rustig, namelijk bij ons op het erf. Daarbij wonen hier in de straat nog meer ouders met jonge kinderen en baby's. Nog een voordeel daarvan: die uk kan te pas en te onpas bij ons terecht (tenzij we aan het werk zijn natuurlijk, maar over alles is te praten).

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:44

Ze zouden een passende school kunnen vinden en daarnaast of in de buurt ervan kan gaan wonen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 20:52

Ik ben wel benieuwd wat de redenen zijn om te kiezen voor thuisonderwijs?

Wij zijn aan het oriënteren op een basisschool. Wat wij vooral belangrijk vinden, is dat de natuurlijke motivatie om te leren behouden blijft, dat er ruimte is om te ontdekken wat de eigen interesses en talenten zijn, dat er zoveel mogelijk 'schermloos' gewerkt wordt en dat ons kind niet bekaf thuiskomt vanwege herrie en ruis. We hebben twee scholen bezocht waar we het niet bij voelden, maar vooral een Freinet-school en ook wel een Vrijeschool waar we zijn wezen kijken, bleken bij onze wensen te passen. We hebben dus zelfs keuze!

Ik denk dan ook dat het interessant kan zijn om eens te duiken in het 'niet regulier' basisonderwijs, want er is zoveel méér tegenwoordig dan er vroeger was. Dit is een leuke rapportage om te lezen over vernieuwingsonderwijs (Freinet, vrijeschool (ook wel Steiner of Waldorf), montessori en Dalton): https://cms.vrijescholen.nl/storage/digitale-versie---de-staat-van-het-vernieuwingonderwijs-2025.pdf. Daarnaast heb je tegenwoordig ook instellingen die nog meer richting 'levend leren' gaan zoals Agora-scholen. Ik zou aanraden om daar vooral ook te gaan kijken: proef de sfeer, praat met de leerlingen over hoe zij het onderwijs ervaren... Ik denk dat je dan op veel scholen best blij verrast wordt. :)

Thuisonderwijs lijkt me mooi, maar vergt ook een investering die ik wel gigántisch vind. Ik wil mijn 'eigen' baan graag houden die ik heel betekenisvol vind. En als ik werk stap ik even uit de rol van moeder/opvoeder/onderwijzer en dat vind ik goed voor mijn eigen identiteit en energie. Ook voor mijn kind vind ik het goed dat het op een voor haar gepast tempo en manier wat meer loskomt van de ouder(s), omdat we haar daardoor meegeven dat we vertrouwen hebben zowel in haar als ook in de wereld rondom haar. En ik denk dus in ons geval ook echt dat onze redenen onvoldoende zijn om dat op te geven, want er is een schoolvorm die daarbij prima past.

Mochten er redenen zijn waar geen bestaande schoolvorm bij past, dan kan ik me de keuze voor thuisonderwijs wel voorstellen. Een literatuurstudie laat in elk geval zien dat er zowel qua schoolse vaardigheden als sociaal-emotioneel niet slechter is dan regulier onderwijs: https://www.thuisonderwijs.nl/wp-content/uploads/2018/09/effectiviteit.pdf. Maar, vergt dus wel enorme inzet qua financien, tijdsbesteding en carriere van de ouders.