Brainless schreef:Op de lagere school wordt er sowieso nog gewoon geschreven en uit boeken geleerd.
En je kunt je school uitzoeken wat bij jouw opvoeding past.
Hier zijn er juist kleine klassen en hebben ze ook veel les in de natuur/buiten, hebben een eigen tuin met kruiden, bloemen en groenten/fruit en bewegen veel.
Juist het samen doen is belangrijk.
Zie dat het topic al 7 pagina’s bevat dus wellicht al benoemd. Maar mijn bijna 6 jarige gaat naar een vrije school waar bovenstaande idd van toepassing is. Momenteel ook maar iets van 12 kindjes in de klas al zijn dat er wel meer geweest.
Ze zijn heel veel buiten, hebben een (moes)tuin, en hebben elke dag een “vaste dag”. Zo gaan ze bv op donderdag altijd wandelen en koken ze soep, na de meivakantie is er vrijdag altijd bosdag ( gaan ze heel de dag naar het bos) nu is het dansdag. Op dinsdag bakken ze brood enz.
Maar hij zit nog in de kleuterklas, na de grote vakantie gaat hij naar groep 3. Dan is er nog steeds veel verbintenis met buiten en natuur maar gaan ze bv niet meer elke week naar het bos.
Echter weet ik niet of we onze zoon door laten stromen op deze school daar het niveau van onderwijs maar net aan is ( schoolinspectie zit er bovenop) en je hoort toch dat een hoop kinderen die op een vrije school zitten, enige achterstand krijgen met lezen, schrijven en rekenen.
Nou is onze zoon heel leergierig dus thuis pakken we ( nu al) veel dingen op maar ik ben dus ook bang dat er straks op school geen uitdaging meer is voor hem.
Ik kan me ook de keus voor thuisonderwijs wel begrijpen want ik zelf word af en toe echt gek van alle regeltjes, “moetjes” en de ouderbetrokkenheid is echt hoog, overal wordt hulp bij gevraagd wat op zich niet erg is, maar je voelt je haast schuldig als je niet kan komen helpen ivm werk ed.
Wat dat betreft zou ik hem best thuisonderwijs willen geven maar de vriendjes en sociale vaardigheden en het “ samen doen” kan je thuis nooit voor elkaar krijgen.