Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:06

Ik werk 20 uur vast (4 dagen).
Jarenlang 28+ uur gewerkt waarvan de laatste 6 jaar een gemiddelde van 60 tot 80 uur per week.
Sinds dit jaar dus terug naar 20 vast en ik vind het wel even best, het bevalt prima.
Volgend jaar hoop ik 2 maanden te werken en de rest 'vrij' te zijn.
Wat anderen daarvan vinden boeit mij vrij weinig, ik ben van een ik leef voor mijn werk naar een je werkt om te leven mentaliteit gegaan.
Dit bevalt mij prima.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:11

Ik heb niet alles gelezen maar voor mensen die verplicht 1 uur onbetaald pauze hebben en dat niet handig vinden. Als je minder wilt werken, kijk dan ook goed of je van die verplichte pauze af kunt. Je mag 5 of 5,5 uur werken zonder pauze dacht ik.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:47

veneri schreef:
Kunnen rondkomen met minder uren werken is leuk natuurlijk, maar hou ook tekening met je pensioenopbouw.
En als je langdurig ziek/ arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je max 70% van je loon.
Ga je het dan nog steeds financieel redden op basis van 70% van je parttime loon?

Alles wordt ook maar duurder. Het is wel goed om een slag om de arm te hebben financieel.

Dit vind ik een interessante; in principe is de verhouding tussen het pensioen wat je opbouwt en het salaris dat je verdient natuurlijk voor fulltime en parttime gelijk (misschien zelfs wel in het voordeel van parttime, omdat de aow dan relatief gezien meer is..?). Als je altijd parttime gewerkt hebt - en dus minder te besteden hebt gehad dan wanneer je fulltime zou werken - ben je misschien ook wel gewend aan een ander uitgavenpatroon?

Los daarvan: ik werk momenteel 24 uur, met daarnaast nog wat uren vrijwilligerswerk waar ik sinds een paar maanden vrijwilligersvergoeding voor krijg (na 10 jaar dit voor niks te doen, gaat dus niet om het geld). Ik zou prima rond kunnen komen met minder, ik zet momenteel standaard zo'n 30% van mn netto inkomen opzij en hoef dan voor mn gevoel niet erg op te letten wat ik uitgeef.

F_T

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:49

Hoezo zonder reden

'Het lijkt me prettig' of 'Ik vind dat prettig' is toch ook legitiem als reden?

Zolang er voldoende binnenkomt om van te kunnen leven heb je geen enkele andere reden nodig.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 20:53

Precies dat F.T

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:41

Ik snap je twijfel wel - ik heb er ook mee gespeeld. Eindeloos lijstjes gemaakt met pro's en con's om mezelf maar te overtuigen dat het oké is :'). Ik denk dat het een stukje opvoeding is bij mij. Ik heb altijd te horen gekregen dat werken belangrijk is, dat je financieel onafhankelijk moet zijn als vrouw, ...

Maar ik ga vanaf Januari toch ook van 38u (gemiddeld en in volcontinu shiften - dus daar zitten ook weken van 50u bij) naar 30u. Ik ben op een punt in mijn leven dat ik een zeer ruime spaarpot heb, ik heb voldoende buffer, dus waarom ook niet. Ja, ik lever een dikke 400€ per maand in, maar ik spaar maandelijks een pak meer dan dat, dus mijn voornaamste aanpassing zal zijn dat ik iets minder kan sparen op maandbasis - en dat vind ik wel oké in ruil voor 52 extra verlofdagen per jaar *\o/*

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 11:46

Tijd voor jezelf willen is ook een reden en dan ook nog eens een goede reden. Als je je het kan veroorloven om minder te gaan werken (ook rekening houdend met je pensioengrondslag), dan waarom niet.

Ik werk sinds twee jaar 36 uur per week, wat bij mij uitkomt op om de vrijdag vrij. De andere vrijdag werk ik thuis. Heerlijk, net even dat stukje meer rust in mijn hoofd voor het weekend. Als tegen de tijd dat ik 60+ ben het generatiepact nog bestaat, dan ga ik daar zeker gebruik van maken :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:11

De punten die jij aandraagt zijn dan toch gewoon de reden??
Jouw overweging, jouw besluit, jouw reden.
Lekker van genieten, zeker als het kan

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:17

Ik werkte 4/5e (32 uur van een 40 uren week) toen ik een extra masteropleiding volgde en zélfs met de combinatie van zoveel uren werken en een voltijdse studie voelde het voor mij als meer tijd en ruimte voor mezelf dan nu bij voltijds werken (38 uur, nieuwe job) :o

De verdeling van 4 dagen werken en 3 dagen vrij is veel meer in balans dan 5 dagen werken en 2 dagen vrij! Zeker als je een huishouden hebt, breed sociaal netwerk, hobby die je best uitvoert bij daglicht… maakt die extra dag een wereld van verschil!

Hoewel ik nu veel betere uren heb, meer verlof en meer flexibilteit in mijn nieuwe job en zonder extra studie, ben ik mezelf meer en meer aan het overtuigen om ook “zonder reden” terug naar 4/5e (30 uur) te gaan. Het enige waar ik bang voor ben is om mijn voltijds takenpakket te blijven behouden in minder tijd en voor minder compensatie… maar toch weet ik dat die ene extra vrije dag zoveel waard is :(:)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:22

De reden “omdat ik dat wil” is een reden.

Ik werk 30 uur (in 3 dagen) omdat het financieel kan. Ik heb geen behoefte om meer te werken. Ik heb behoefte aan genoeg tijd voor mezelf. Dat is reden genoeg :o

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:36

Ik vind je reden wel goed genoeg. Jezelf is een belangrijke reden. Ik lees heel veel de "ik werk om te leven" maar ik vraag mij af hoeveel procent daadwerkelijk leeft en niet gewoon overleeft. In iedergeval is dat wel een gevoel dat ik altijd heb gehad. We overleven bijna allemaal gewoon. En nog steeds. Misschien daarom dat ik ook een overprikkeld zenuwstelsel heb :D

Dus als het kan: doe jezelf en je gezondheid zeker een plezier!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:43

Ik ben nu ruim een jaar met pensioen en echt iedere dag ben ik zo blij dat al mijn tijd echt weer MIJN tijd is! Ik vond mijn werk zeker leuk om te doen, sparren met collega's, maar steeds minder autonomie en afhankelijk van iedere keer weer nieuwe interim of weer snel vertrekkende, minder functionerende leidinggevenden. Mijn werk was docent bij een hogeschool. Ik heb nog wel mijn eigen praktijk en opleidingsgroepen voor hulpverlening met paarden. Dus ik ben niet uit het werkveld en heb daarin nog voldoende contacten en stimulerende activiteiten gelukkig! Maar ik ben weer eigen baas en heb mijn autonomie helemaal terug en dat is goud waard. Voor mij tenminste.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:03

Ik heb meerdere medewerkers en niemand werkt het traditionele "fulltime" meer. Allemaal max 36u, meeste 28-32. Jonge mensen zonder kinderen etc, maar gewoon niet hun hele week en energie in alleen werk willen steken, gedoe steeds als je een afspraak hebt bij de tandarts of langs de winkel wil onder openingstijden...

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:21

Bij mijn werk is 36 uur fulltime. De meesten verdelen dat over 4x 9 uur. Zelf werk ik 32 uur in loondienst (3x 9 uur, 1x 5 uur). Mijn man werkt 36 uur in loondienst. Met een eigen bedrijf ernaast, 3 kinderen en 3 pony's aan huis zou ik best wat minder uur in loondienst willen maken. Financieel zou dat ook kunnen. Maar ik heb nu in mijn omgeving een aantal voorbeelden waarvan vrouwen ivm kinderen flink teruggegaan zijn in uren "omdat het kan" en die nu in scheiding geen perspectief hebben op een woning en zich ernstig zorgen maken om hun tot nu toe beperkte pensioenopbouw. Ik hoop nooit te gaan scheiden, maar het geeft me een gerust gevoel dat ik financieel onafhankelijk ben en ook een net pensioen opbouw.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:49

je werkt om te leven , je leeft niet om te werken
tis al kort genoeg , is mijn motto

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:10

F_T schreef:
Hoezo zonder reden

'Het lijkt me prettig' of 'Ik vind dat prettig' is toch ook legitiem als reden?

Zolang er voldoende binnenkomt om van te kunnen leven heb je geen enkele andere reden nodig.

Precies mijn idee. Ik werkte jaren geleden 40 uur (contract 36 + 4 compensatieuren). Had daardoor zo'n 10 weken vakantie per jaar die bijna niet op te nemen waren omdat mijn collega's eigenlijk niet bereid waren om op vrijdag te werken als ik een week vrij wilde buiten de vaste vakanties om. En degene met kinderen hadden in de schoolvakanties ook weer voorrang.....
Toen ik binnen het bedrijf een andere functie vond was dat voor maximaal 32 uur. Ik kon wel compensatie uren opbouwen als ik wilde. Omdat de functie hoger was ingeschaald leverde ik maandelijks 70 euro in, maar kreeg daar wel een dag tijd voor terug. En ik vind vrije tijd ook heel waardevol. Mede omdat mijn ouders destijds aan de andere kant van het land woonden. Dus ook meer tijd om bij mijn ouders te zijn als ik naar ze ging en dan op vrijdag ook nog in de ochtend naar mijn paard kon.

Tegenwoordig werk ik 24 uur in loondienst. Dat bevalt mij prima omdat ik zo genoeg tijd heb om de dingen die ik graag wil doen ernaast te blijven doen.

Ik heb overigens nooit de vraag gekregen waarom ik niet fulltime werkte. Verbaas mij ook dat mensen het gevoel hebben dat ze dat moeten verantwoorden.

Net zoals anderen aangeven: werken doe je om te leven, je leeft niet om te werken.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:34

Ik heb jaren 40 uur en meer gewerkt. Sinds een jaar of 4 24 uur gewerkt met afgelopen jaar een uitstap naar 38 uur. Nu werk ik bij een nieuwe werkgever 28 uur en dat bevalt me meer dan prima eigenlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:17

Ik vind het ook maar raar dat mensen een reden nodig hebben om part-time te werken.

Ik werk ook om te leven, dus geldt voor mij; hoe minder hoe beter. Als ik rond kom en ook nog een beetje kan sparen ben ik helemaal tevreden :)
In de praktijk draai ik in het trouwseizoen veel uren, soms zitten er weken van 60 uur tussen.. maar 's winters heb ik dan weer veel vrije tijd. Die vrije tijd heb ik dan ook echt weer nodig om me op te laden en voor te bereiden op het nieuwe seizoen. Gemiddeld werk ik denk ik wat minder dan 24 uur per week, en dat vind ik helemaal prima.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:34

Ik heb ruim 12 jaar 40 uur per week gewerkt. Toen de kinderen kwamen terug naar 24. Nu zijn mijn kinderen inmiddels 14 en bijna tien en kreeg ik laatst de vraag wanneer ik weer 40 uur ging werken. Uh wat dacht je van niet? Ik werd daar echt heel raar op aangekeken. Ze doen maar, want ik vind die 24 uur meer dan prima en kan me er mee redden.

Dus wat jij zegt TS...ik vind het helemaal niet raar. Jij wil het dus dat is reden genoeg. Ga ervan genieten zou ik zeggen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:54

ik ging van de bijstand naar 32 uur werken. Dat was best lekker die woensdag vrij.
Maar ik begon mij ook te vervelen en had door de langdurige bijstand ook een flink pensioen gat.
Ik kon een andere functie krijgen en besloot er 36 uur van te maken en alleen de woensdag middag vrij maar kon wel lekker de spaarrekening spekken zo.

Ging goed totdat ik vorig jaar weer thuis kwam te zitten na ene foutieve behandeling aan mijn rug.
Ik ben nog steeds aan het revalideren en denk er weer sterk over om terug te gaan naar 32 uur. Ik denk dat 36 uur ook niet meer haalbaar is. Zowel mentaal als fysiek.

Eerst weer aan het werk zien te komen en dan nog maar eens naar de reken tafel.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:19

Zou het goed narekenen. Want als je teruggaat naar minder uren, dan red je het misschien prima. Maar stel dat je dat toch niet gaat redden en uitvalt door je rug (of wat dan ook) en het duurt lang, dan val je nog meer terug in je inkomen.
Is iets om rekening mee te houden.
Zou zelf ook graag minder werken, en zou het ook kunnen.maar als je dan iets krijgt waardoor je langdurig uitvalt en naar 70% van je loon gaat, dan wordt het wel kariger, een beetje slag om dearm financieel is ook fijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:29

O, prima om zonder noodzaak parttime te werken! Ik deed 32 uur op 4 dagen zodat ik 1 dag vrij had voor alle afspraken. Zo kon ik bijna alles aan normale afspraken (hoefsmid, kapper, tandarts, wat dan ook) doen op mijn vrije dag. Met paarden aan huis hoef je je toch nooit te vervelen.
Wel is het zo dat ik nooit fulltime heb gewerkt. Toen ik begon, had ik nog trainingspaarden en lukte het niet om meer dan 3 dagen op kantoor te werken. Ik snap wel dat het lastig is om een dag minder te gaan werken als je financieel niet zo ruim zit.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-11-25 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:29

Is eerder beginnen met werken ook een optie? Dat doe ik momenteel, start om 7 uur in de ochtend en ik ben dan rond 14/15 uur vrij en kan beide keren spitsvrij reizen. Dan heb ik heb meestal nog een relatief lange middag voor mijn gevoel en in de winter zie je nog wat daglicht. Maar goed, ik werk als zelfstandige en kan mijn uren zelf inplannen, ook de hoeveelheid uren. Met slecht weer (en in de winter) werk ik meestal ook meer dan in de lente/zomer/herfst.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:03

Sakura789 schreef:
Is eerder beginnen met werken ook een optie? Dat doe ik momenteel, start om 7 uur in de ochtend en ik ben dan rond 14/15 uur vrij en kan beide keren spitsvrij reizen. Dan heb ik heb meestal nog een relatief lange middag voor mijn gevoel en in de winter zie je nog wat daglicht. Maar goed, ik werk als zelfstandige en kan mijn uren zelf inplannen, ook de hoeveelheid uren. Met slecht weer (en in de winter) werk ik meestal ook meer dan in de lente/zomer/herfst.

Heerlijk doe ik ook vaak! Maar met 8 uur werken + 1 uur pauze zijn het nog lange dagen tot 16uur

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:30

Als het financieel haalbaar is gewoon lekker doen. Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven toch? Tenminste zo sta ik erin, daarom heb ik ook van mijn hobby mijn werk gemaakt. Is het niet erg om te werken en ook dat doe ik niet fulltime.