Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:17

TS, wat fijn!! Hopelijk zetten ze door en heb je een klein beetje zorg minder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:11

Bijna een week verder, hoe gaat het TS?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:43

Ik moest toevallig ook net aan je denken! heb inhoudelijk niet zoveel toe te voegen aan het topic, maar wat een zorgen...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:01

Ik had partner vrijdag aan de telefoon. Toen stond hij alweer op het punt om de thuiszorg af te zeggen, want ze stonden er alleen maar bij in de buurt om te zorgen dat mijn moeder niet valt en dat kan hij zelf ook wel. |o

Ik snap dat het voor hem heel pittig is om elke dag mensen over de vloer te hebben terwijl je best een geïsoleerd leven hebt. Hij heeft in ieder geval afgelopen weekend geen zorg over de vloer gehad en wilde vandaag even verder kijken. Ik had niet de energie om er iets van te zeggen en ook mijn broer laat het even los. Volgende week komt de casemanager weer. Sleutelkastje wordt geregeld.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:13

Thuiszorg is maandag nog geweest, daarna heeft hij het weer volledig opgezegd. Ik weet het even niet meer.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:33

Pfoe wat een zorgen Imre… wat zegt de CM over het cancelen?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:34

Jeetje Imre, dat is toch niet te geloven :-(
Inderdaad; wat zegt de case manager? Ik zou me voor kunnen stellen, dat dit voor jou voelt als wachten op ongelukken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:35

Jeetje, wat een zorgen allemaal zeg.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:40

De wijkverpleegkundige was er maandag, op donderdag hebben ze werkoverleg met de CM en die gaat volgende week weer bij mijn moeder langs. Daarna zullen we het wel horen. Mijn broer en ik doen nu even niks. Alarm en sleutelkastje gaan wel door, dat is tenminste iets.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:24

Imre schreef:
De wijkverpleegkundige was er maandag, op donderdag hebben ze werkoverleg met de CM en die gaat volgende week weer bij mijn moeder langs. Daarna zullen we het wel horen. Mijn broer en ik doen nu even niks. Alarm en sleutelkastje gaan wel door, dat is tenminste iets.

Het is inderdaad tenminste iets...

Ik was er al bang voor, dat hij aanvankelijk akkoord gaat, maar dan toch terugkrabbelt. Gelukkig laat de wijkverpleegkundige het er dus niet zomaar bij zitten, fijn dat ze gaat overleggen met de CM.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:12

Tja als hij het zo ervaart van dat ze alleen maar aanwezig zijn om iets eenvoudigs te doen dat hij zelf ook wel kan.... dan snap ik wel dat hij denkt daarvoor hoef ik niet steeds 'bemoeials' over de vloer.... want dan kost dat je alleen maar energie steeds.

Ik zou zeggen liever een rollator dan een thuiszorg, maar dat is ook nog niet gelukt zeker...

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:12

pmarena schreef:
Tja als hij het zo ervaart van dat ze alleen maar aanwezig zijn om iets eenvoudigs te doen dat hij zelf ook wel kan.... dan snap ik wel dat hij denkt daarvoor hoef ik niet steeds 'bemoeials' over de vloer.... want dan kost dat je alleen maar energie steeds.

Ik zou zeggen liever een rollator dan een thuiszorg, maar dat is ook nog niet gelukt zeker...

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met de thuiszorg. Toch elke dag iemand die een oogje in het zeil houdt. Ik kan in de rapportage meelezen, dus mocht er wat zijn kunnen we er op in springen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:05

Ja ik kan me heel goed voorstellen dat je er als kind blij mee bent :j
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je als ouder-huishouden dat graag op zichzelf is, er niet blij van wordt.

Dat hadden we hier al met kraamzorg / verloskundigen, dat was eerder een belasting dan een verlichting.... dat stampt zo maar binnen op de meest ongelegen momenten en wil dan vanalles van je, dan moet je toch alles voor hun laten vallen en een beetje sociaal doen enzo.... er zijn genoeg mensen die an sich best wel sociaal zijn maar echt niet zitten te wachten op de belasting van elke dag 'bezoek' dat hun dag dicteert zeg maar.

Als je nu zelf echt graag de hulp wil dan is het natuurlijk al heel anders, dat je het fijn vindt dat ze komen en het echt als hulp ervaart +:)+

Maar als je er al niet op zit te wachten en je het vooral als extra belasting ervaart dat er in principe elk moment iemand aan de deur kan staan.... ik zou er ook niet blij van worden dan, die extra stress :=

Maargoed ik zou mijn / onze zaakjes dan ook beter regelen zodat kinderen zich sowieso niet zo'n zorgen hoeven te maken over het welzijn van hun ouders....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 08:07

Bonnelover schreef:
pmarena schreef:

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met de thuiszorg. Toch elke dag iemand die een oogje in het zeil houdt. Ik kan in de rapportage meelezen, dus mocht er wat zijn kunnen we er op in springen.

Dat is ook een van onze hoofdredenen om dit te willen. Ik snap dat het voor hem een hele verandering is om elke dag mensen over de vloer te hebben en dan ook nog niet weten wie en je vindt ze niet allemaal even aardig, terwijl je vindt dat je het zelf ook wel kan. Daar heb ik echt wel begrip voor. Maar de meerwaarde zit ook in het stukje toezicht van zorgprofessionals, die bijvoorbeeld ook kunnen zien dat mijn moeder bijvoorbeeld een enorme blauwe plek heeft als ze weer eens is gevallen en haar naar de huisarts kunnen sturen. Ik noem maar een voorbeeld. Zelf vinden ze die huisarts namelijk nooit nodig, ze nemen wel een paracetamol en dan gaat het wel.

Ik zou het fijn vinden als hij bijvoorbeeld 2 of 3 dagen in de week thuiszorg zou accepteren. Dus niet helemaal terug naar niks, maar ook niet elke dag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:12

Zo'n tussenoplossing zou toch best mogelijk moeten zijn in goed overleg zou je denken.

Accepteer een rollator. Accepteer een noodknop. En dan nog 2 of 3 dagen hulp, bij voorkeur duidelijk afgesproken welk dagdeel ze komen. Zodat je niet de hele dag niet naar de wc of onder de douche durft of niet eens durft uit te slapen omdat ze bij wijze van spreken elk moment aan de deur kunnen staan :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:21

TS, zou een Saar aan huis nog een oplossing kunnen zijn? Die kunnen aanvullende mantelzorg bieden. Ik snap dat dat geen thuiszorg is. Maar wellicht zou op die manier iemand 1 of keer per weken even langs kunnen komen. Met een 'Saar' maak je afspraken wanneer en hoe laat diegene komt. Ook komt er een vast iemand waarmee een klik is. Ze leveren geen medische zorg maar kunnen een oogje in t zeil houden en kleine dingen doen of gewoon een kop koffie komen drinken en weer weg.

Ik ken meerdere mensen die hier gebruik van maken en die zijn er heel blij mee. Meer info op www.saaraanhuis.nl

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:29

Hou er wel rekening mee dat saar aan huis particuliere zorg is die over het algemeen niet vergoed wordt door de gemeente of de zorgverzekering. Die moet je dus zelf betalen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:36

Imre schreef:
Ik zou het fijn vinden als hij bijvoorbeeld 2 of 3 dagen in de week thuiszorg zou accepteren. Dus niet helemaal terug naar niks, maar ook niet elke dag.

Je spreekt over hem...
Maar wat zou je moeder hiervan vinden?
Zou zij het niet plezierig vinden om een paar keer per week lekker te douchen enzo?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 08:55

Petpa schreef:
Imre schreef:

Je spreekt over hem...
Maar wat zou je moeder hiervan vinden?
Zou zij het niet plezierig vinden om een paar keer per week lekker te douchen enzo?

Mijn moeder is het besef van tijd kwijt en denkt dat ze elk weekend onder de douche gaat, maar dat is in werkelijkheid al maanden geleden. Partner vindt douchen onveilig en is bang dat ze uitglijdt op de natte vloer. En dat risico is inderdaad groot. Ze wast zich dagelijks bij de kraan en dat kan ze prima zelf, de thuiszorg is er voor begeleiding en om te zorgen dat ze niet omvalt in de badkamer.

Zelf vindt ze de thuiszorg heel gezellig - hoewel niet iedereen even aardig. Mijn moeder is veel socialer dan haar partner en die vindt het leuk om iedereen over de (klein)kinderen te vertellen en allerlei foto's te laten zien. Zij ziet het echt anders dan hij. Maar ze vindt ook dat ze niet slecht ter been is ( := ) en dat ze alles prima zelf kan. Dus de noodzaak van zorg ziet ze niet. Dat soort beslissingen kan je niet bij haar neerleggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:03

dirkus schreef:
Hou er wel rekening mee dat saar aan huis particuliere zorg is die over het algemeen niet vergoed wordt door de gemeente of de zorgverzekering. Die moet je dus zelf betalen.

Klopt! Ik zit niet zo in de mogelijkheden/regelingen voor vergoeding maar zou TS haar moeder niet voor een pgb in aanmerking komen? Dan kan het daaruit betaald worden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:12

Imre schreef:
Dus de noodzaak van zorg ziet ze niet. Dat soort beslissingen kan je niet bij haar neerleggen.

Zonde!
Ik had nog even de hoop dat ze dit zelf nog kon beslissen en dat er op die manier een ingang zou zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:14

Ir111 schreef:
dirkus schreef:

Klopt! Ik zit niet zo in de mogelijkheden/regelingen voor vergoeding maar zou TS haar moeder niet voor een pgb in aanmerking komen? Dan kan het daaruit betaald worden.

PGB voor Zorgmies / Saar aan huis gaat niet werken gezien de tarieven.
En wie moet dat PGB dan gaan beheren?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:21

Ik weet niet hoe je dit zo stellig kunt zeggen? We weten toch niks van de financiële situatie van deze mensen? TS schreef ergens dat de financiële zaken goed lopen meen ik me te herinneren?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 09:31

Ir111 schreef:
Ik weet niet hoe je dit zo stellig kunt zeggen? We weten toch niks van de financiële situatie van deze mensen? TS schreef ergens dat de financiële zaken goed lopen meen ik me te herinneren?

Dat klopt inderdaad, financieel is er geen probleem.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:34

Ir111 schreef:

Waar ik op duid is als jouw reactie op PGB.
De PGB tarieven zijn niet toereikend voor instellingen als Zorgmies of Saar aan huis.
Dat staat dus helemaal los van de financiële situatie van meneer en mevrouw.