Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Achillespeesruptuur lotgenootjes of ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:03

Sterkte.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:16

DideH schreef:
Bellatrix schreef:
Kan je eigenlijk wel goed slapen? Kan je liggen hoe je wil?

Nee helaas, ben echt totaal geen rugslaper, dus slaap al sinds 6 september ruk.
Ik lig het liefst helemaal opgekruld op mijn zij, maar dat gaat nu niet.
Been moet natuurlijk hoog liggen. Maar op mijn hak steunen is met die wond ook niet fijn. Dat resulteert in op mijn rug liggen met mijn knie naar buiten gedraaid zodat ik beetje op de zijkant van mijn voet steun. Sidenote: daar zijn mijn rug, heup en knie het niet altijd mee eens :')

Klinkt bekend. Ik probeerde altijd tevergeefs toch op mijn zij te liggen, maar bij mij trok dat altijd aan m'n spieren (die door de operaties extra beurs waren) en bot, dus ik ging toch altijd maar weer op mijn rug liggen. In combinatie met de druk op de wond, is dat niet heel ideaal natuurlijk. Ik lag meestal een beetje half op mij rug en zij, waardoor mijn been een beetje gedraaid kon liggen en dat ging nog wel. Maar het is wel behelpen als je niet lekker kan liggen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 10:24

leintje_ schreef:
Klinkt bekend. Ik probeerde altijd tevergeefs toch op mijn zij te liggen, maar bij mij trok dat altijd aan m'n spieren (die door de operaties extra beurs waren) en bot, dus ik ging toch altijd maar weer op mijn rug liggen. In combinatie met de druk op de wond, is dat niet heel ideaal natuurlijk. Ik lag meestal een beetje half op mij rug en zij, waardoor mijn been een beetje gedraaid kon liggen en dat ging nog wel. Maar het is wel behelpen als je niet lekker kan liggen.

Dat klinkt ook als een nachtmerrie ja.. kun jij nu wel een beetje slapen?

Ik begin me ook een beetje af te vragen wanneer mijn maag een beetje tot rust gaat komen van die Clindamycine. Ben nu sinds donderdagochtend gestopt, maar als ik even iets meer probeer te eten is mijn maag direct over de zeik, dus eet nog steeds niet superveel. Ik dacht gister bij avondeten ook: nou komop. Dus heb denk ik beetje 1/3 - 1/2 van wat ik normaal zou eten naar binnen geforceerd, maar hele avond misselijk geweest en buikpijn gehad. Nu net een cracotte op met wat smeerkaas maar ook die valt nu niet lekker. Ben echt een beetje klaar mee met die buikklachten :x
Wordt tijd dat ik weer beetje normaal kan eten zodat ik wat aansterk ;(

Gisteravond met tandenpoetsen ook weer hartslag van 145. Als ik rechtop ga zitten ook al snel 80 i.p.v. mn normale 55. Is echt idioot en vermoeiend %) |o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:25

Zijn al die klachten normaal? Als in hoort dat erbij?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 10:28

Bellatrix schreef:

Als ik ziekenhuis mag geloven staat clindamycine erom bekend je hele darmflora naar de pieeeep te brengen. Al helemaal in de dosis die ik heb gehad. Dit is dus wel een van de bekende bijwerkingen helaas :( Boel heeft na stoppen even de tijd nodig om weer te herstellen. Had alleen gehoopt dat dat sneller zou gaan.

Was ook de reden dat ze vorige week met die zwelling niet zo happig waren op nieuwe kuur voorschrijven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:29

Ja dat snap ik...hoelang zou dat dan moeten duren?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 10:31

Bellatrix schreef:
Ja dat snap ik...hoelang zou dat dan moeten duren?

Verschilt kennelijk per persoon. Pak er al probiotica bij om de boel wat te ondersteunen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:32

Pfff..vervelend hoor. Hopelijk voel je je snel weer wat beter.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:51

DideH schreef:
Bellatrix schreef:

Als ik ziekenhuis mag geloven staat clindamycine erom bekend je hele darmflora naar de pieeeep te brengen. Al helemaal in de dosis die ik heb gehad. Dit is dus wel een van de bekende bijwerkingen helaas :( Boel heeft na stoppen even de tijd nodig om weer te herstellen. Had alleen gehoopt dat dat sneller zou gaan.

Was ook de reden dat ze vorige week met die zwelling niet zo happig waren op nieuwe kuur voorschrijven.

Ik vond clindamycine ook echt vreselijk spul. Heb dat zelf na mijn opnames in 2022 en 2023 ook gehad en idd, mijn hele darmflora ging eraan. Dat heeft echt nog wel een paar weken geduurd voor mijn darmen weer een beetje tot rust waren gekomen.

Ik slaap nu zelf wel weer vrij goed. Kan iig op mijn rechterzij liggen en dat is heel fijn, want ik kan ook echt niet op mijn rug slapen. Dat was vrijdagnacht ook één van de redenen waarom ik in het zkh niet heb geslapen. Niks lag lekker, wat een ellende.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 10:55

Ik lees je topic nu pas en wil je veel sterkte wensen :(:)
Zelf heb ik jaren geleden zes weken in het ziekenhuis gelegen met een grote wond op mijn onderbeen en na heel veel gedoe van schoonmaken van de wond lagen ook mijn pezen bloot.
Ik heb een huidtransplantatie gehad en is alles genezen maar let wel op TS dat je huid niet vastgroeit aan de pees, is bij mij ook gebeurd, want dat beperkt je in je bewegingen.

Laat je niet weerhouden om het ziekenhuis te bellen als je iets niet vertrouwt want daar zijn ze voor!
Ik hoop dat het snel en goed hersteld voor je.

PS, met slapen legde ik een hoofdkussen onder been been of matras, misschien een ootie!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:21

leintje_ schreef:
Ik vond clindamycine ook echt vreselijk spul. Heb dat zelf na mijn opnames in 2022 en 2023 ook gehad en idd, mijn hele darmflora ging eraan. Dat heeft echt nog wel een paar weken geduurd voor mijn darmen weer een beetje tot rust waren gekomen.

Ik sluit mij aan bij die paar weken.

Navraag bij de apotheek leerde dat zij dergelijke klachten tot 8 weken na beëindigen kuur als normaal kwalificeren. Bij mij duurde het 2,5e week.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:36

Ts, beetje benieuwd, wanneer je in je kuit knijpt, centimeter of 10 onder knieholte, beweegt je voet dan ook?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 12:15

BigOne schreef:
Ts, beetje benieuwd, wanneer je in je kuit knijpt, centimeter of 10 onder knieholte, beweegt je voet dan ook?

De thompson test bedoel je? Voor zover ik weet kun je die niet bij jezelf doen en moet je daarvoor op je buik liggen met je voet afhangend over een rand?

Die hebben ze toen meermaals gedaan in net ziekenhuis toen de boel net afgescheurd was. Toen was er 0 beweging.
Zit overigens ook nog in gips, dus knijpen is lastig tenzij hij eraf is ;)

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:41

Het is heel slim om.onder je matras een kussen 1 of 2 te leggen.

Dan gaat je been automatisch hoog liggen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 14:44

Ezellover25 schreef:
Het is heel slim om.onder je matras een kussen 1 of 2 te leggen.

Dan gaat je been automatisch hoog liggen.

Ik heb een bed die omhoog kan bij voeteneinde (wat hij ook 2 maanden staat :) ), maar helaas betekent dan nog steeds dat ik op mijn rug moet liggen.. :(

Als ik met voeteneinde naar mn zij draai ligt dat in gips ook niet comfortabel. Met goede been bovenop het gips zorgt voor oncomfortabele druk op mn onderbeen. Andersom zorgt het ervoor dat doordat gips zwaar is naar beneden drukt en dat is helaas ook niks..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:49

Kun je geen torentje bouwen van kussens? Dus op je zij met je goede been beneden en dan met meerdere hoofdkussens zo bouwen dat je gips-been bovenop op z’n zijkant omhoog ligt _O- soort kleine spagaat met gebogen benen. Lig je en op je zij en je pootje nog steeds kwa hoek omhoog.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 14:52

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:40

Hannanas schreef:
Kun je geen torentje bouwen van kussens? Dus op je zij met je goede been beneden en dan met meerdere hoofdkussens zo bouwen dat je gips-been bovenop op z’n zijkant omhoog ligt _O- soort kleine spagaat met gebogen benen. Lig je en op je zij en je pootje nog steeds kwa hoek omhoog.

Ik zie nu een soort van kussenfort voor me met een laken eroverheen als tent :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 18:41

Petpa schreef:
Zou je dmv een zwangerschapskussen iets geholpen zijn?

https://www.bol.com/be/nl/p/bamboo-body ... YEQAvD_BwE

Vind dat soort dingen best prijzig om even te proberen helaas. Heb ook nog ergens stille hoop dat het gips er niet giga lang meer om hoeft te blijven. Als ik op gegeven moment zou mogen switchen naar verband zou al een boel oplossen! Maar lief dat je mee wil denken!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:54

Ik denk ook dat zo'n kussen heel fijn voor je kan zijn. Als je het te duur vindt wil ik hem best voor je bestellen hoor. Stuur je adres maar in Pb. Heb je hem woensdag zo te zien.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:19

Zo'n kussen is voor mij echt top na mijn nieuwe heup. Geeft veel support!
Je kan ook kijken of je er op marktplaats een goedkoop kan vinden, en dan goed wassen of een nieuwe hoes kopen

Heel lief aanbod @Sure_Lee!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 19:34

Sure_lee schreef:
Ik denk ook dat zo'n kussen heel fijn voor je kan zijn. Als je het te duur vindt wil ik hem best voor je bestellen hoor. Stuur je adres maar in Pb. Heb je hem woensdag zo te zien.

Nee joh gek, zo arm ben ik nou ook weer niet, hoe lief ik het ook vind! Haha :) Ga eerst nog wat met kussens proberen te bouwen :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:40

Ik wilde inderdaad ook zo'n kussen aanraden, ik denk dat het je wel kan helpen. Ik heb er zelf een van Snoozzz (of hoe je dat ook schrijft), maar ik kan me voorstellen dat je het een grote investering vindt om te proberen. Dat vond ik ook spannend, maar het helpt wel echt bij mij.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 19:55

Ik heb net een wat langwerpiger sierkussen gevonden op een ander logeerbed van mijn ouders. Ik ga die eens proberen!

Net weer gespoeld. Zat weer wat meer vocht in mn been leek het (weer randen waar verband zat, terwijl we hem gister ultralos hebben gedaan). Lig wel de hele dag netjes omhoog, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen zou je zeggen.

Wond lijkt nu wat meer dicht te trekken. Kwam alleen uit die onderste nog wat troep toen ik daar voorzichtig op de huid eromheen duwde. Hoop dat hij nu dan niet te snel dichttrekt voor alles eruit is. Die bovenste is ook dicht aan het trekken, alleen wel met dat stukje pees ertussen. Ben benieuwd wat ze daar woensdag van zeggen.

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Ik was net trouwens heel benieuwd naar wat ik nu woog. Ben gewoon 8kg lichter dan 2 maanden geleden :oo Zal ook wel een boel spier zijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 20:14

Voor je kussen probleem.. een badlaken in de lengte op rollen kan ook comfortabel zijn