40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:04

Ik heb druppels, dat was mij aangeraden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:20

Rhys kom anders meekletsen in het hardlooptopic, daar motiveren we elkaar.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:29

Goeie Supervixen, leuk! Waar vind ik die?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:32

Supervixen schreef:
foxy80 schreef:
Ik meld me hier ook, ondertussen halfweg tussen 40 en 50. Wat ik vooral mis is de drive om vanalles buitenshuis te ondernemen. Na 8 u wil ik alleen op de bank ploffen.

Het is toch ook geen verplichting om van alles te ondernemen? Als jij om 8u op de bank wil ploffen, mag dat toch?

Maar heb ook 0 energie/zin in paard en sporten, terwijl de weegschaal klimt. Die zijn onevenredig met elkaar verbonden, hoe hoger mijn gewicht, hoe minder zin in wat dan ook -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:36

foxy80 schreef:
Supervixen schreef:
foxy80 schreef:
Ik meld me hier ook, ondertussen halfweg tussen 40 en 50. Wat ik vooral mis is de drive om vanalles buitenshuis te ondernemen. Na 8 u wil ik alleen op de bank ploffen.

Het is toch ook geen verplichting om van alles te ondernemen? Als jij om 8u op de bank wil ploffen, mag dat toch?

Maar heb ook 0 energie/zin in paard en sporten, terwijl de weegschaal klimt. Die zijn onevenredig met elkaar verbonden, hoe hoger mijn gewicht, hoe minder zin in wat dan ook -O-

Zou een maatje of vriendin ook niet kunnen helpen? Dat je op die manier in beweging gaat komen en dingen gaat doen?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:42

Oh wat een leuk topic! Hier nog net geen 40, maar 39. Ik herken heel veel wat hier geschreven wordt.
Sinds 3 weken ben ik lid van de sportschool hier om de hoek, waar ik bijzonder veel lessen kan volgen en ook kan zwemmen. Krachttraining vind ik ontzettend saai dus dat doe ik niet.

Ik heb PTSS en dus een ontzettend laag energieniveau waardoor ik continue moet opletten wat ik doe, maar ook hoe intensief ik sport. Aan de andere kant is het wel goed voor me om te sporten, dus op maandagavond doe ik standaard bodystep en voor de rest kijk ik even wat me lukt.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:58

Ik merk mentaal echt een wereld van verschil, vergeleken met vroeger. Voornamelijk positief. Vroeger had ik geen rust in m'n kont, was ik perfectionistisch, bang om fouten te maken, sneller gefrustreerd, kon ik moeilijk mijn gevoelens uiten, verplichtte ik mezelf tot van alles en nog wat en kon ik dagen, zo niet weken, last houden van overprikkeling. Eea is ook zeker terug te leiden op opvoeding en gezin en heeft persoonlijke ontwikkeling, coaching en therapie heel veel goed gedaan. Maar met de jaren ervaar ik ook meer rust in m'n lijf en hoofd. Ik houd mensen nu bewust én veel eerder dan voorheen op afstand. Ik voel de spreekwoordelijke rode vlaggen beduidend eerder en beter aan. Ik houd nog wel steeds van uitdagingen in het werk, ga graag nieuwe dingen aan en doe graag meerdere dingen tegelijkertijd. Maarrrr, ik ben wel een professional en ik weet ondertussen aardig goed van mezelf wat ik kan, waar m'n kwaliteiten liggen etc. Ik kan en durf dat nu ook uit te dragen, een mening en visie te hebben te laten horen en daarop te sturen. No matter what. Dát is voor mij wel beduidend anders dan vroeger, ik twijfelde echt veel en vaak aan mezelf. Ik vind het echt heerlijk om die rust en zelfvertrouwen te ervaren. Dat had van mij ook 20 jaar eerder gemogen :+
Qua voorzichtigheid, ik noem het nog geen angst bij mezelf, dat herken ik zeker ook. En dan vooral met mijn paard. Ik heb er één uit duizenden, hij heeft me nog nooit in de steek gelaten en ik doe ook van alles met hem. Maar de onbevangenheid van vroeger, zonder nadenken van alles ondernemen, dat heb ik echt niet meer. Maar goed, vanmorgen wederom een hele vette springles gereden waar ik absoluut niet zenuwachtig voor ben. Maar stuur me met trailer op pad voor een crossles en slaap een week van te voren al slecht. En dat ligt dus echt niet aan paard, die loopt zo de trailer op en af en ja, kan druk worden op vreemd terrein maar niet gevaarlijk of heftig. Dat ligt echt aan mij. Ik moet mezelf dan echt toespreken en het 'gewoon' doen. Wat ik niet zomaar meer doe, is op elk willekeurig ander paard stappen. Of überhaupt op een ander paard ook al ken ik hem of haar, ik heb daar totaal geen behoefte aan. En luisteren naar mijn eigen behoeftes, daar was ik altijd slecht in maar doe ik zoveel beter met het ouder worden. Wat een genot is dat!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:54

C_arola schreef:
foxy80 schreef:

Zou een maatje of vriendin ook niet kunnen helpen? Dat je op die manier in beweging gaat komen en dingen gaat doen?

Ja, maar waar vind je die? Bedankt voor het meedenken trouwens.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:01

Misschien via een groep op facebook?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:03

Ik merk gelukkig ook wel dat het mij minder kan schelen wat een ander denkt maar de prednison pompt vocht in mijn gezicht en ik baal er ontzettend van hoor. Ik keek al niet graag in de spiegel maar nu al helemaal niet meer. Het is gewoon lelijk. En nee ik kan er niets aan doen maar ik ben er erg bewust van.

Daarom ben ik ook wel blij dat het bij mijn sportschool vaak niet druk is. :o Niet dat ze staren ofzo hoor maar gewoon, het gevoel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 18:33

Poeh, ik zie op de vorige pagina al 2 personen benoemen dat ze 60 uur in de week werken of werkten. Dat vind ik wel heftig.
Is dat echt vanwege financiële redenen of vinden/vonden jullie dat ook echt leuk?

Ik werk bewust altijd al 4 dagen. Ik word helaas echt ziek als ik meer werk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:44

60 uur zou ik echt niet trekken. Ik zit nu 40 uur op kantoor en dat gaat lichamelijk. Ik stond hiervoor 40 uur in de fabriek waar ik grotendeels stond of zat op verrotte stoelen. :\ Goddank kwam er een interne vacature voor medewerker bedrijfsbureau en ben ik uitgekozen. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:47

Ik vind 36 al meer dan genoeg. Liever nog minder.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:48

Ja, liever wel maar met alles wat duurder wordt en ik heb er 2 kittens bij moet ik wel. :')
Maar goed, kittens zijn eigen keus. :D

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:50

Goof schreef:
Poeh, ik zie op de vorige pagina al 2 personen benoemen dat ze 60 uur in de week werken of werkten. Dat vind ik wel heftig.
Is dat echt vanwege financiële redenen of vinden/vonden jullie dat ook echt leuk?

Bedoel je mij?
Ik heb er nooit bewust voor gekozen, het sloop erin mede door de bedrijfscultuur en mede door mijn perfectionisme en grote verantwoordelijkheidsgevoel. Tel daar bij op dat ik niemand thuis heb die mij remde en tadaaa het perfecte recept om dus 60 uur in de week te werken.

Als ik 1 ding heb geleerd de afgelopen jaren is het wel dat ik nooit meer zal gaan werken dan 32 uur. Liever nog minder maar de rekeningen moeten ook betaald worden en het is mij nog steeds niet gelukt een geldboom te kweken. :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:10

Ik werk 32 uur, verdeeld in drie hele dagen op kantoor en twee halve vanuit huis. Die thuiswerkdagen heb ik echt nodig om te ontprikkelen na een of twee dagen op kantoor. Op energieloze/slechte dagen werk ik ook thuis, gelukkig komen die minder vaak voor en is mijn leidinggevende daar flexibel im. Financieel zou 36 uur gaan werken wel goed uitkomen.

Ik las iets over maatjes, mocht iemand in de omgeving van Groningen-stad een motivatiemaatje zoeken stuur me een pb! Misschien kom ik dan ook eens wat vaker van mijn bank af in de avond.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:13

foxy80 schreef:
C_arola schreef:
foxy80 schreef:

Ja, maar waar vind je die? Bedankt voor het meedenken trouwens.

Vaak zijn er initiatieven in een buurt voor zulke dingen, misschien ook bij jou in de buurt? Anders via FB of de wijkcentrum? 40+ is vaak ook weer anders met contacten aangaan en vriendschappen starten. Je stapt nu niet zo snel meer in de speeltuin op iemand af om te vragen of die samen wat wil gaan doen.
Ook geen vriendinnen of buren die het leuk lijkt om wat samen te gaan doen? Vaak willen mensen wel maar zitten ze in hetzelfde schuitje waardoor het dan toch niet lukt.

Bellatrix schreef:
Ik merk gelukkig ook wel dat het mij minder kan schelen wat een ander denkt maar de prednison pompt vocht in mijn gezicht en ik baal er ontzettend van hoor. Ik keek al niet graag in de spiegel maar nu al helemaal niet meer. Het is gewoon lelijk. En nee ik kan er niets aan doen maar ik ben er erg bewust van.

Daarom ben ik ook wel blij dat het bij mijn sportschool vaak niet druk is. :o Niet dat ze staren ofzo hoor maar gewoon, het gevoel.

Knuffel Marlies! Prednison is rot spul, het werkt maar daar is alles mee gezegd.

Wel valt het mij op dat wij vaak zelf denken dat veel mensen kijken terwijl dat echt mee valt. Het is het stuk bewustwording op de verkeerde manier dat een stuk minder zou mogen zijn. Ik heb dat sterk gehad wanneer ik in de auto reed en mee zong en bewoog met muziek. En nu denk ik, dan kijkt men maar, het geeft mij energie en een goed gevoel en daar gaat het om. Hetzelfde met kleding keuze, ik draag smart casual/casual chic en steek daarin vaak wat af. Vroeger was ik daar veel mee bezig en nu denk ik, het geeft mij zelfvertrouwen, een goed gevoel en energie en daar gaat het mij om.

Irritant he die geldbomen die maar niet groeien, stom want alles groeit wel behalve dat :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:59

Goof schreef:

Het is helaas inherent aan de functie die ik heb (en de eigenschap dat ik moeilijk nee kan zeggen), dat ik naast ramvolle werkdagen overdag ook ‘s avonds en in het weekend vaak op pad ben. En daarnaast in mijn hoofd in mijn vrije tijd alsnog met werkissues bezig. Dan moet je inderdaad je werk erg leuk vinden, want ik heb formeel een aanstelling voor 36 uur :D :D
Gelukkig heb ik hiervoor volledige steun van het thuisfront en wij hebben geen kinderen. Met een gezin zou ik niet weten hoe ik dit zou volhouden. Oh en het is ook absoluut niet mijn ambitie dit tot m’n pensioen te doen. Vier dagen werken lijkt mij ook heerlijk, maar voor nu ben ik blij met de inhoudelijke uitdaging die ik heb.

Ik heb trouwens altijd wel een drukke agenda gehad, bijv fulltime studie naast 3 dagen werken en dan nog 2 paarden wedstrijdgericht trainen. Dat laatste is er ook helemaal af, ik acht de kans heel klein dat je mij nog op een concoursterrein gaat tegenkomen. Door de week zit overal al zoveel druk op, dan ga ik dat in het weekend niet ook nog eens opzoeken (en dus lekker met paard het bos in). Dat is ook wel iets wat weg is, de bewijsdrang dat een paard naar het Z moet, en dat t anders niet leuk is.

Dat zoveel mensen hier met hun gezondheid worstelen valt me wel op. Als je gezond bent is het zo vanzelfsprekend, tot dat niet meer zo is…

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:04

Supervixen schreef:
Misschien via een groep op facebook?

Een loopgroep lijkt me zo hoog gegrepen, die lopen me veel te snel

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:34

Loopgroepen trainen vaak op verschillende tempo's.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 06:48

Hier is altijd elk jaar een beginnersgroep bij de loopclub, dan train je naar de 8 van Apeldoorn. Dat is echt heel laagdrempelig. In de meer gevorderden groep loopt iedereen de training met rondjes op eigen tempo.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:11

Goof schreef:

Ik werk ook bewust 28u verdeeld over 4 dagen. Ik ben altijd dinsdagmiddag en woensdag vrij. Vooral die laatste is fijn. Mijn dag om bij te komen voor de 2 volle dagen werken daarna.
Een sinds 3 jaar heb ik een regelmatige van. Eerder altijd onregelmatig gewerkt (zorg), dat trok mijn lijf helemaal niet meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 07:52

Ik kan echt niet rondkomen met minder dan 38 uur werken.. Lijkt me heerlijk om part time te werken, maar financieel gezien kan dat echt niet uit.

Maar goed, ik vind mn werk ook leuk en het is niet (fysiek) zwaar (kantoorbaan). Het prikkelverhaal herken ik ook helemaal niet (ik dacht dat vnl jongeren daar tegenwoordig 'last' van hadden, een beetje oneerbiedig gezegd). Maar goed, ik stam dan ook uit de neon-jaren 90, misschien is dat het :D

De lichamelijke veranderingen vind ik het meest lastig.. vandaar ook de sport/krachttraining (ik wil op mn 75ste niet achter een rollator zeg maar, hoewel je dat nooit helemaal voor het zeggen hebt). Maar ook simpele dingen zoals niet sloffen, rechtop lopen, rechtop zitten (dagelijkse dingen om je lichaam/houding correct te houden). Fietsen en lopen, niet overal met de auto naartoe etc. Ik zie mensen jonger dan ik krakkemikkig functioneren (en dan niet vanwege pre existentie, maar eigenlijk simpelweg gewoon lui, slechte houding enz) en dan denk ik wel heel ouwewijvenachtig 'och och, dat wordt over een paar jaar echt problematisch :+ )

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:02

Mag ik ook meekletsen? Bijna 40….

Zal later het topic nog even doorlezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:12

40+ en veel gebreken in het lijf die wat extra aandacht vragen :+
Oa blijvend nek en voet letsel na een auto ongeluk en een onhandig paard die er op sprong. De voet maakt bv dat ik niet kan hardlopen, want mijn voet kan niet meer "afrollen".

Verder vrij heftige vorm van endometriose.
Waarvoor ik continu medicatie slik die mijn lichaam laat denken dat ik zwanger ben.
Hier wat bijwerkingen van qua snel aankomen/vocht vasthouden.

En een aangeboren hartritme stoornis... maar alles is goed te managen imo.

Ik ben altijd vrij actief geweest, eet overwegend gezond maar hou ook echt wel van een feestje, drankje hapje etc.

Ik heb mijn sport wel veranderd, paardrijden is hetzelfde, maar ik wandel ook meer aan de hand.
Ook is in mijn fitness regime meer de nadruk komen te liggen op kracht training ipv duur.
Merkte dat spier behoud nu toch wat lastiger gaat terwijl ik vroeger eerde te snel/veel spier massa aan maakte.
Eet ook meer eiwitten e.d. daarvoor.
Weet niet of dit geheel te wijten is aan leeftijd, of dat mijn medicatie hier ook een rol in heeft.

Nek heb ik eigenlijk weinig last van, mits ik actief blijf rijden/sporten en naar de fysio blijf gaan. Wel is het 1x ingespoten geweest en een paar keer gelaserd.