Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pmarena schreef:Ja dat is natuurlijk het grote probleem... er zou een soort persoonlijk code op moeten zitten dat het maar voor 1 iemand werkt
secricible schreef:Zoolgangster schreef:
Dat niet starten bij cva protocol veroorzaakte 3 wekenlang honger en uitdroging van een dement familie lid . Zoiets hopen we nooit meer mee te maken, ze kreeg zelfs niet 1 dagje sondevoeding terwijl ze dus duidelijk fysiek niet aan sterven toe was, kon zelfs nog even praten. Haar man had blind vertrouwen in witte jassen en had dus toegestemd in niet behandelen. Oftewel versterven.
Of wat denk je hiervan: een comateuze man zou niet meer beter worden, was opgegeven, nierfalen. Protocol: geen voeding, geen vocht.
En dan gebeurt er een wonder: midden in de nacht ontwaakt hij, met enorme dorst. Vraagt water. Krijgt hij niet, want volgens protocol mag dat niet. Smeekte, maar nee. Protocol he, kun je op je hoofd staan, maar mag niet.
Uiteindelijk een verpleegkundige die hem haar mobiele telefoon leent, zodat hij zijn vrouw kon bellen. Die komt meteen, en uiteindelijk krijgt meneer vocht. Hij leefde jaren later nog. Patiëntenvereniging heeft verhaal gecheckt.
Dit maakt dat ik jeuk krijg van protocollen. Soms zorgen juist protocollen ervoor, dat er over mensen heen gewalst wordt en lijden vergroot wordt.
Dat het geval van het ziekenhuis meisje schrijnend is, ja. Ik zou ook tegen zinloos rekken zijn, vooral gezien de achteruitgang.
Maar ja, dan gaat ze dus stikken, als de stekker eruit gaat. En dan is dan is ze wel adequaat verdoofd, terwijl ze blijkbaar al resistentie tegen pijnstillers ontwikkeld heeft?
Het is geen protocol, maar een morele beoordeling en beschouwing, geschreven door een theoloog. Het lukt me niet te linken, maar met de titel en "sondevoeding cva " vind je hem online.
Zover mij bekend is er geen enkel protocol dat zegt dat iemand die wil eten en drinken geen vocht mag krijgen. Er is wel een richtlijn "bewust stoppen met eten en drinken" en die zegt zeker weten niet dat als iemand alsnog wil eten en drinken dat je dat mag weigeren. Dus ik ben heel benieuwd naar die context, want dat is gewoon inhumaan en staat totaal los van protocollen.
je eerste voorbeeld ga ik zonder context niet op in. Maar een cva is geen dementie en zonder de casus te kennen verlies je alle nuances en dat is zonde.
Dit soort casussen hebben nuance nodig, zowel die van dit meisje als iedere andere casus die gaat over ethiek en geen goed of fout kent.
beert schreef:https://nos.nl/r/654654
Ze willen haar naar Turkije laten overvliegen voor een experimentele behandeling. Het geld is al verzameld.