Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 11:19

Mijn grootste angst is meer dat iemand die door andermans yoghurt kan roeren...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:03

Ja dat is natuurlijk het grote probleem... er zou een soort persoonlijk code op moeten zitten dat het maar voor 1 iemand werkt :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:05

Dat kan nu toch ook al? Dingen door mensen hun yoghurt roeren?

Compleet off topic trouwens

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:10

pmarena schreef:
Ja dat is natuurlijk het grote probleem... er zou een soort persoonlijk code op moeten zitten dat het maar voor 1 iemand werkt :=

En dan neemt dochter haar eigen pil mee om moeders om zeep te helpen... Want tja, dan kan iedereen zo'n pil in huis hebben, toch? Je kunt geen leeftijdsdiscriminatie toepassen, iemand die jong en depressief is zal ook liever een pil nemen dan voor de trein springen, lijkt me.

Best moeilijk om dit waterdicht te krijgen. Hoewel het scenario 'kind geeft pil aan ouder' vooral bij Agatha Christie veel voorkomt en niet per se dagelijks kost zal worden als zo'n pil wel beschikbaar zou zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:41

Ja zoals ik al zei: het kan snel op verkeerde manieren gebruikt worden. Het is gewoon altijd lastig met een eind aan iemands leven maken.... want wordt het netjes gebruikt, is het echt de beste optie of zit iemand in een dip waar die weer uit kan komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 16:54

Maar dan kom je terug bij de opmerking van San87..

Dit maakt voor deze betreffende situatie verder niet uit natuurlijk, maar het is best lastig dat mensen in sommige gevallen er niet wat makkelijker mee op kunnen houden denk

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:10

Cer schreef:
Dat kan nu toch ook al? Dingen door mensen hun yoghurt roeren?

Compleet off topic trouwens

Ik ken niet veel vrij verkrijgbare middelen die zo simpel werken. Maar misschien ben ik te onschuldig :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:09

Ik kijk teveel rechtzaken.. maar er is meer verkrijgbaar dan je denkt, denk ik 8-)
Of het heel makkelijk is weet ik niet, maar ik vermoed dat de eventuele “pil van Drion” ook niet bij de Etos komt te liggen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:13

Hier nog zo'n onschuldige.
Ik zou ook niet weten wat snel dood. Zonder dat iemand het proeft. En niet eerst tien keer moet hebben voordat het werkt.

Dus men kan hier rustig eten wat ik voorschotel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:16

Het lijkt me vooral zo tricky dat het niet goed aanslaat...en je dan hondsberoerd wordt, veel pijn en paniek, en je hele huis overhoop gooit, overal kots en bloed en weet ik wat....en dat je dan zo gevonden wordt door iemand die je dat beeld liever niet zou mee geven.....

Of erger nog, dat het dermate niet goed werkt dat je dan net 'op tijd' gevonden wordt en je aan allerlei slangetjes in het ziekenhuis komt te liggen en ze je dus niet laten gaan voordat ze je eerst nog door allerlei extra ellende heen hebben laten gaan.....brrrr.

Het arme meiske waar het topic over gaat, dat is voor vele mensen toch hu ergste nachtmerrie denk ik, om er zo bij komen te liggen.... -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:39

Ik neem aan dat ze, als zoiets er ooit zal komen, het niet met dat soort bijwerkingen is…

Ik vind het nu heel erg dat mensen voor andere dingen moeten kiezen eigenlijk …

DP, fair :D bij mij moeten mensen niet komen eten, maar dat is gewoon omdat ik niet kan koken :P

Pmarena: de ouders vinden van niet, dat maakt t zo lastig .. dit soort zaken maakt t bijna jammer dat geneeskunde zo ver is dat we denken dat bijna alles goed komt :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:44

Nou ik ben dergelijke verhalen wel tegengekomen, van mensen die hun familie zo gevonden hebben met zo'n gruwelijk overhoop gegooid huis...

Ik denk dat je er eigenlijk niet onderuit kan komen dat het bij sommige mensen niet zal werken zoals bedacht. Net als met normale medicatie, de 1 gaat al om van een hoeveelheid voor een knaagdier terwijl je de ander moet platspuiten alsof het een olifant is :=

Bij verschillende mensen, verschillende uitwerkingen.... bij de 1 zal iets beter aanslaan dan bij de ander.
En als je het sterk genoeg wilt maken voor de mensen die niet plat te krijgen zijn....wat doet dat dan met mensen die daarmee -tig keer overgedoseerd worden... -O-

En het medicijn weet zelf niet wat de werkingen en bijwerkingen zijn, het zijn allemaal 'werkingen'.
Kunnen bij verschillende mensen onder verschillende omstandigheden, verschillende effecten hebben...

Ik vind het ook heel erg dat er mensen zijn die voor een trein springen ofzo, omdat ze geen betere mogelijkheid zien....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:47

Maar als dat zo is, dat er altijd uitzonderingen zijn die de zogenaamde regel bevestigen, dan is dat wat het is… dat maakt dan niet het hele medicijn vreselijk. Want anders moeten we overal mee stoppen, in theorie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:52

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n probleem mee speelt in de moeilijkheid om zo'n 'Pil van Drion' achtig iets te realiseren zeg maar. Het zal vast wel lukken om iets te bedenken waar 99,9% van de mensen mee om zeep te krijgen is.

Maar je wilt het dan lijkt mij ook wel graag zo hebben dat iedereen die die pil neemt, netjes slaperig wordt.
Nog even rustig kan gaan liggen. Zonder pijn / misselijkheid / angst de ogen sluit en niet meer wakker wordt.

Lijkt me allemaal vrij lastig....als je al ziet hoe lastig / maatwerk en vaak bijprikken het is om een dier netjes in te laten slapen door de dierenarts, met verschillende elkaar opvolgende middelen....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-07-25 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:03

Hebben jullie 'middel X' niet meegekregen? Dat was zo ongeveer dit concept. Overigens niet echt comfortabel overlijden, maar wel effectief.
Dat iedereen anders reageert is waar, maar 1 voordeel is wel dat bij dit beoogde doel overdosering niet erg is :+ bij euthanasie is dat ook ingecalculeerd in de doseringen die gegeven worden. Al hoor je ook daar een enkele keer van dat de tweede set noodzakelijk is of zelfs dat niet genoeg is :=

Gelukkig gaat overlijden na staken van de beademing een stuk humaner en zal dit meisje een hoop lijden bespaard blijven. Maar wat is dit een nare situatie voor alle betrokkenen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:06

Oh ik zat nog te typen, zie bijgewerkt bericht. Maar nee niet meegekregen.
Bij 'niet comfortabel' haak ik toch wel af hoor... het is allemaal al eng zat.

Persoonlijk ben ik niet (meer) bang voor de dood, maar ik schijt wel 7 kleuren voor de ellende die er aan vooraf kan gaan.....

Ik hoop dat ze het meiske voldoende onder zeil kunnen brengen dat ze zonder angst en bewustzijn weg mag glijden..... :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:11

Ja ik vind dat toch gek… hoe moeilijk kan het zijn..
Maar blijkbaar helaas toch nog best ingewikkeld

Eens hoor pmarena, de enige schrale troost is dat iemand erna geen weet meer heeft van het lijden ervoor…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:19

Overigens lees ik in de uitspraak ook nog wel soort van tussen de regels door een andere kijk op ouders. Geen idee of anderen dat ook zo lezen, of dat ik het ze vooral gun.

Namelijk dat de ouders vanwege cultuur en geloof niet anders kunnen dan alles op alles zetten omdat ze anders "verdoemd" zijn in hun geloof.
Maar tegelijkertijd ook opgelucht zijn dat het meisje nu mag sterven zonder dat de "schuld" bij hun ligt en hun niks te verwijten valt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 23:29

Ja dat benoemde ik al. Dat de ouders er hopelijk vrede mee kunnen hebben dat ze alles geprobeerd hebben...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:58

secricible schreef:
Zoolgangster schreef:

Dat niet starten bij cva protocol veroorzaakte 3 wekenlang honger en uitdroging van een dement familie lid . Zoiets hopen we nooit meer mee te maken, ze kreeg zelfs niet 1 dagje sondevoeding terwijl ze dus duidelijk fysiek niet aan sterven toe was, kon zelfs nog even praten. Haar man had blind vertrouwen in witte jassen en had dus toegestemd in niet behandelen. Oftewel versterven.

Of wat denk je hiervan: een comateuze man zou niet meer beter worden, was opgegeven, nierfalen. Protocol: geen voeding, geen vocht.
En dan gebeurt er een wonder: midden in de nacht ontwaakt hij, met enorme dorst. Vraagt water. Krijgt hij niet, want volgens protocol mag dat niet. Smeekte, maar nee. Protocol he, kun je op je hoofd staan, maar mag niet.
Uiteindelijk een verpleegkundige die hem haar mobiele telefoon leent, zodat hij zijn vrouw kon bellen. Die komt meteen, en uiteindelijk krijgt meneer vocht. Hij leefde jaren later nog. Patiëntenvereniging heeft verhaal gecheckt.

Dit maakt dat ik jeuk krijg van protocollen. Soms zorgen juist protocollen ervoor, dat er over mensen heen gewalst wordt en lijden vergroot wordt.
Dat het geval van het ziekenhuis meisje schrijnend is, ja. Ik zou ook tegen zinloos rekken zijn, vooral gezien de achteruitgang.
Maar ja, dan gaat ze dus stikken, als de stekker eruit gaat. En dan is dan is ze wel adequaat verdoofd, terwijl ze blijkbaar al resistentie tegen pijnstillers ontwikkeld heeft?

Het is geen protocol, maar een morele beoordeling en beschouwing, geschreven door een theoloog. Het lukt me niet te linken, maar met de titel en "sondevoeding cva " vind je hem online.

Zover mij bekend is er geen enkel protocol dat zegt dat iemand die wil eten en drinken geen vocht mag krijgen. Er is wel een richtlijn "bewust stoppen met eten en drinken" en die zegt zeker weten niet dat als iemand alsnog wil eten en drinken dat je dat mag weigeren. Dus ik ben heel benieuwd naar die context, want dat is gewoon inhumaan en staat totaal los van protocollen.

je eerste voorbeeld ga ik zonder context niet op in. Maar een cva is geen dementie en zonder de casus te kennen verlies je alle nuances en dat is zonde.
Dit soort casussen hebben nuance nodig, zowel die van dit meisje als iedere andere casus die gaat over ethiek en geen goed of fout kent.

Tja, de tweede persoon was opgegeven, maar blijkbaar herstelde de orgaanfunctie zich dusdanig dat verder leven mogelijk was... En dat klopte niet met de verwachtingen van het aanwezige personeel, dus handelde men daar niet naar. Het kostte erg veel moeite om uiteindelijk iemand zover te krijgen de partner te bellen. En die partner heeft moeten praten als brugman om de persoon domweg iets te drinken te geven. Zonder verdere context (privacy ) is het uiteraard lastig om alle details te noemen, maar aangezien ik zelf 12 jaar lang met verpleeghuizen te maken heb gehad, kon ik me wel "iets" voorstellen bij hoe het gegaan moet zijn.

Ziehier een voorbeeld: familielid kwam spontaan bij mijn vader op bezoek, die was net die dag weg, was uitje van het verpleeghuis, maar ik had wel degelijk van tevoren doorgegeven dat hij die dag bezoek zou krijgen. Dus toen het misging met de afspraak daar over gehad met de verpleging: zeiden ze dat ik een ZORGAFSPRAAK had moeten maken. Moest dus een officieel iets vastleggen dat pa die dag bezoek zou krijgen en dat ZORGAFSPRAAK noemen. Nou, ja, had het echt duidelijk doorgegeven, maar blijkbaar moet het ook nog ergens in beton gegoten worden, en "ZORGAFSPRAAK" genoemd worden door de contactpersoon (ik). Gelukkig kwam pa net terug toen de visite ook net kwam, maar het is voor mij het zoveelste voorbeeld van hoe men in protocolletjes (ondanks schriftelijke communicatie via boekje) de plank misslaat. In dit geval onschuldig, maar mijn familielid heeft mijn vader die dag voor de laatste keer in leven gezien. Dus achteraf bijzonder belangrijk voor ons dat mijn vader dat familielid nog gezien heeft.

Even dit: dat protocol was net nieuw ingevoerd op die manier, dus nee, dat kon ik van tevoren niet ruiken, dat dat ineens zo moest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:01

Protocollen zijn over het algemeen niet voor niets in het leven geroepen, maar als ze gebruikt worden om alle menselijk maat er uit te zuigen dan zijn ze echt ruk.

Die situatie van 'sorry maar dit is protocol' terwijl je verdomme toch ook zelf na kan denken dat het in dit geval niet helpend en dus niet de juiste optie is, is altijd super frustrerend. Maarja wat zijn de consequenties voor degene die van 'het protocol' afwijkt is dan de vraag....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:55

https://nos.nl/r/654654

Ze willen haar naar Turkije laten overvliegen voor een experimentele behandeling. Het geld is al verzameld.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 16:59

beert schreef:
https://nos.nl/r/654654

Ze willen haar naar Turkije laten overvliegen voor een experimentele behandeling. Het geld is al verzameld.

Ik las dit en ik vraag mij nu af hoe dit verder gaat.
Rechter zegt de het ziekenhuis de behandeling mag beëindigen in belang van het kindje.
Het kindje naar Turkije transporteren gaat tegen de uitspraak in.
Gaat dit een situatie worden waarbij jeugdzorg ingrijpt?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:25

Volgens mij gaat het niet tegen de afspraak in. De rechter heeft alleen gezegd dat ze niet tegen besluit van ziekenhuis in gaat. Ziekenhuis heeft gezegd de 15e de stekker eruit te trekken. Als ze voor die tijd weg is, dan mag dat volgens mij gewoon? Je hebt volgens mij het recht elders behandeld te worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 17:27

Dit is wel echt een hele ingewikkelde zaak. Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden.