verootjoo schreef:Ah, kom jij uit de stad? Dan begrijp ik dat je die dingen niet gewend bent.
Maar kinderen op het platteland weten hoe dieren geslacht worden, zie ze hangen in de schuur. Ze gaan mee met de jacht. Leren hoe ze koeien moeten verlossen, assisteren bij keizersnedes, rijden trekker op jonge leeftijd en gaan op hun 16e met de trekker en trailer naar de ponyclub.
Ze handelen in huisdieren, eieren en melk.
Ze fietsen dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar school.
Allemaal naast school.
Na de basisschool gaan ze (sommigen) naar een agrarische middelbare school en agrarisch MBO of de HAS.
Maar kinderen in de stad leren weer heel veel andere dingen naast hun school. Niet met dieren, maar met andere dingen. (Denk ik, weet niet precies hoe de stad werkt)
Nou dat zou ik echt enorm waardevol vinden. Veel mensen krijgen dat denk ik niet (meer) mee. Maar mijn kids zijn nog jong hè. Dat wat ze nu op school leren is voor mij echt nog wel bij te houden. De stap naar school is best simpel gemaakt, andersom een stuk moeilijker. Als ik zie dat de kinderen er behoefte aan hebben, of omdat ik zelf de lesstof niet kan overbrengen, dan is het tijd voor een andere stap. Maar voor nu leren ze enorm veel, en het meest dankbaar ben ik voor het zelfvertrouwen, dat was echt nodig.