Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
314 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:53

Ik heb op school vooral geleerd dat mensen niet te vertrouwen zijn en dat ik mezelf niet mag zijn. Heel veel aan gehad in mijn leven :j

Maar je kind onderwijs onthouden vind ik misdadig. Thuisonderwijs ben ik ook niet direct voorstander van, maar als er geen passende school te vinden is dan is dat nog een alternatief, mits de ouders dit goed kunnen faciliteren. De paar ouders die ik persoonlijk ken die hun kinderen zelf lesgeven vinden hun kinderen vooral veel te speciaal om naar school te gaan en/of hebben zelf geen fijne schooltijd gehad en willen dat hun kind "besparen".

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:54

Kimmie235 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja ik lees erg veel plattelands dingen. Zoals besturen van machines.

Het zien van kippen slachten kan hier ook.

Die de kinderen hier gewoon na school leren.

Je mag hier niet zelf vee slachten, dat is sowieso al ingewikkeld, en buiten dat is een biologie les van de dierenarts zelf wel bijzonder, en dat 1 op 1. Ondersteunen bij geboorten, medische handelingen bij dieren. Dat doen we dan onder onderwijstijd ipv buiten school. En meer dingen maar wil ook niet alles op internet gooien. Zelfs ik heb enorm veel nieuwe dingen geleerd, en ik zie op dit moment dus niet de toegevoegde waarde, ik zie echt dat ze voldoende leren en mooie nieuwe ervaringen opdoen.

Sinds wanneer niet? Welkom in het Nederlandse platteland leven :=
Waar de hazen, kippen en reeën in het schuurtje hangen.
Vond ik overigens niet per se leuk als kind.
Ook verlosten we zelf schapen en koeien en paarden.

Overigens hoef ik geen verboden dingen aan mijn kind te leren. Zou niet weten waar ze die kennis voor nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-06-25 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:54

Petpa schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja ik lees erg veel plattelands dingen. Zoals besturen van machines.

Het zien van kippen slachten kan hier ook.

Die de kinderen hier gewoon na school leren.

Ik hoop dat het kind ook meekrijgt dat illegaal schapen slachten niet bij de cultuur van "hier" hoort...

Ze hebben het de hele dag over wat daar wel kan en hier niet. Dat verschil is ze wel enorm duidelijk ja.

Tieneke

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:56

De hele dag?!?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:59

verootjoo schreef:

Overigens hoef ik geen verboden dingen aan mijn kind te leren. Zou niet weten waar ze die kennis voor nodig hebben.

Ja dat plattelands leven heb ik nooit meegekregen. Ze vonden het wel leuk om te zien, al kan dat natuurlijk veranderen, maar ze willen ook vlees eten, dat komt niet uit de supermarkt rollen.

Ze leren wel wat dingen die hier verboden zijn en daar niet. Ze krijgen die verschillen toch mee, nu of later.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:59

Petpa schreef:
Ik hoop dat het kind ook meekrijgt dat illegaal schapen slachten niet bij de cultuur van "hier" hoort...

Dat mag ik ook hopen.

Maar zover ik weet mag kippen slachten nog wel.

Maar kimmie, kom jij oorspronkelijk van een boerderij of uit de kern van dorp of stad?

Dissectie sta je idd niet zomaar bij.
Maar bij ingrepen wel.

Ach zelfs bij de dierenarts in de praktijk de klem vast gehouden bij castratie reu.
Zal ook vast niet de norm zijn.
Maar als je niet verrekt omdat je om gaat vallen als ze een snede gaan maken en interesse toont kan hier ook nog wel wat.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:00

DuoPenotti schreef:
wemkelover schreef:
Maar naar school gaan is ook niet voor elk kind geschikt. Ik zit op Facebook in een groep met ouders van autistisch kinderen. Er zijn daar heel wat kinderen die stranden op school omdat ze het gewoon niet aan kunnen. Teveel prikkels, teveel stress. Buikpijn om naar school te gaan. Overgeven. Die kinderen hebben juist weer baat bij thuis onderwijs.

Daar is speciaal onderwijs voor in kleinere groepen.

Kind van een kennis start daar het nieuwe jaar.
Ze is verschillende plekken af gegaan om te kijken welke ze het geschikte vond voor hun kind.

Dus meer dan 1 school met dat aanbod.

Was het maar zo makkelijk, dan zou mijn dochter nu zonder problemen de hele week op school zitten nadat ze de overstap naar het so heeft gemaakt in januari.
Helaas is de praktijk anders. Ze is nu op donderdag nog steeds thuis. Rest van de week gaat ze wel, maar het gaat moeizaam.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:01

Tieneke schreef:
De hele dag?!?

We zijn net een terug en ze zijn een beetje aan het tof doen tegen de andere kinderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:01

Wyoming
Over makkelijk heb ik het nooit gehad.

Maar er werd gesproken over er zijn enkel klassen van 30.
Nou dat is niet zo.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:04

wyoming schreef:
Was het maar zo makkelijk, dan zou mijn dochter nu zonder problemen de hele week op school zitten nadat ze de overstap naar het so heeft gemaakt in januari.
Helaas is de praktijk anders. Ze is nu op donderdag nog steeds thuis. Rest van de week gaat ze wel, maar het gaat moeizaam.

Ik hoor enorm veel van dit soort verhalen, maar als je een kind hebt dat in het onderwijssysteem past is het natuurlijk moeilijk voor te stellen dat er niks is, een bekende van me zelfde verhaal, hoogbegaafde jongen, stond heel artikel over in de krant, zit wel thuis… er zitten enorm veel kinderen thuis om deze of andere redenen

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:05

DuoPenotti schreef:
Wyoming
Over makkelijk heb ik het nooit gehad.

Maar er werd gesproken over er zijn enkel klassen van 30.
Nou dat is niet zo.

Ik zie niet veel anders in het reguliere onderwijs, dorpsscholen zijn wel vaak wat kleiner, maar dan worden meerdere groepen bij elkaar gezet en dan wordt het alsnog een grote groep

DuoPenotti

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:06

Misschien kun je het stukje terug lezen waarop ik reageerde? :)
Ipv nu de herhaling.
Waren meerdere berichten van diverse Bokkers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:07

Kimmie235 schreef:
verootjoo schreef:

Ja dat plattelands leven heb ik nooit meegekregen. Ze vonden het wel leuk om te zien, al kan dat natuurlijk veranderen, maar ze willen ook vlees eten, dat komt niet uit de supermarkt rollen.

Ze leren wel wat dingen die hier verboden zijn en daar niet. Ze krijgen die verschillen toch mee, nu of later.

Ah, kom jij uit de stad? Dan begrijp ik dat je die dingen niet gewend bent.

Maar kinderen op het platteland weten hoe dieren geslacht worden, zie ze hangen in de schuur. Ze gaan mee met de jacht. Leren hoe ze koeien moeten verlossen, assisteren bij keizersnedes, rijden trekker op jonge leeftijd en gaan op hun 16e met de trekker en trailer naar de ponyclub.
Ze handelen in huisdieren, eieren en melk.
Ze fietsen dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar school.
Allemaal naast school.
Na de basisschool gaan ze (sommigen) naar een agrarische middelbare school en agrarisch MBO of de HAS.

Maar kinderen in de stad leren weer heel veel andere dingen naast hun school. Niet met dieren, maar met andere dingen. (Denk ik, weet niet precies hoe de stad werkt)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:07

DuoPenotti schreef:
Petpa schreef:

Dat mag ik ook hopen.

Maar zover ik weet mag kippen slachten nog wel.

Maar kimmie, kom jij oorspronkelijk van een boerderij of uit de kern van dorp of stad?

Dissectie sta je idd niet zomaar bij.
Maar bij ingrepen wel.

Ach zelfs bij de dierenarts in de praktijk de klem vast gehouden bij castratie reu.
Zal ook vast niet de norm zijn.
Maar als je niet verrekt omdat je om gaat vallen als ze een snede gaan maken en interesse toont kan hier ook nog wel wat.

Maar dat is toch tof? Dat dat soort dingen kunnen? En ik kom uit de stad, ik ben wat dat betreft een enorme leek. Ik kan best prima computeren maar kon nog geen stuk vlees normaal snijden als het zeg maar in hele stukken arriveert, misschien ben ik daar best eenzaam in, maar ik vond het toch best triest van mezelf, veel vaardigheden verdwijnen een beetje ofzo?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:15

verootjoo schreef:
Ah, kom jij uit de stad? Dan begrijp ik dat je die dingen niet gewend bent.

Maar kinderen op het platteland weten hoe dieren geslacht worden, zie ze hangen in de schuur. Ze gaan mee met de jacht. Leren hoe ze koeien moeten verlossen, assisteren bij keizersnedes, rijden trekker op jonge leeftijd en gaan op hun 16e met de trekker en trailer naar de ponyclub.
Ze handelen in huisdieren, eieren en melk.
Ze fietsen dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar school.
Allemaal naast school.
Na de basisschool gaan ze (sommigen) naar een agrarische middelbare school en agrarisch MBO of de HAS.

Maar kinderen in de stad leren weer heel veel andere dingen naast hun school. Niet met dieren, maar met andere dingen. (Denk ik, weet niet precies hoe de stad werkt)

Nou dat zou ik echt enorm waardevol vinden. Veel mensen krijgen dat denk ik niet (meer) mee. Maar mijn kids zijn nog jong hè. Dat wat ze nu op school leren is voor mij echt nog wel bij te houden. De stap naar school is best simpel gemaakt, andersom een stuk moeilijker. Als ik zie dat de kinderen er behoefte aan hebben, of omdat ik zelf de lesstof niet kan overbrengen, dan is het tijd voor een andere stap. Maar voor nu leren ze enorm veel, en het meest dankbaar ben ik voor het zelfvertrouwen, dat was echt nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:17

Ja dat is tof :j

Maar dat kan gewoon naast school.
Daar heb je geen thuisonderwijs voor nodig.

Zie dat verootjoo het verder perfect verwoord.

Voor jou gaat een nieuwe wereld open.
Voor andere is dat gewoon. En zien wij daarom niets in je posts wat zo bijzonder is. :)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:19

DuoPenotti schreef:
Misschien kun je het stukje terug lezen waarop ik reageerde? :)
Ipv nu de herhaling.
Waren meerdere berichten van diverse Bokkers.

Het gaat me te snel, ook omdat ik steeds met veel meer quotes zit en dan alles moet wissen, of is er een shortcut voor?

Anyhow, terug naar het onderwerp, zoals in het filmpje zou ik het niet doen, en is niet aangesloten op de behoefte van het kind. En daar gaat het fout. Ik denk dat ieder kind de intrinsieke motivatie heeft om te leren (lezen, schrijven, rekenen etc) en dat je daar bij aan moet sluiten, uitnodigen en uitdagen, op school of thuis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:22

Toen ik ging studeren in the big city weet ik nog dat in onder de indruk was van het gemak waarmee stadskinderen zich verplaatsen door de stad, zich comfortabel voelden bij al die drukte, ze alles leken te weten van OV en dat ze veel minder bleu zijn dan ik als provinciaaltje. Ik keek m’n ogen uit in stadse uitgaansgelegenheden waar niet met bier werd gegooid :') maar mensen wijn en cocktails dronken.

Maw stadskinderen leren andere dingen dan plattelandskinderen en dat is ok.
Ik doe nu ook niks meer met trekkers, dieren en eieren. Je hebt zulke dingen niet per se nodig voor je verdere leven.
Lezen, schrijven, rekenen en andere schoolse dingen wel.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:24

DuoPenotti schreef:
Ja dat is tof :j

Maar dat kan gewoon naast school.
Daar heb je geen thuisonderwijs voor nodig.

Zie dat verootjoo het verder perfect verwoord.

Voor jou gaat een nieuwe wereld open.
Voor andere is dat gewoon. En zien wij daarom niets in je posts wat zo bijzonder is. :)

Veel dingen kunnen mogelijk naast school, niet alle dingen die wij gedaan hebben maar wat ik zeg, ik wil niet alles op internet gooien. Maar dat culturele stukje, dat had ik hier niet voor elkaar gekregen. Wel leuk om te lezen dat veel mensen wel meer hebben meegekregen dan ik blijkbaar, betekent dat ouders vooral ook actief daar op moeten inzetten buiten school denk ik. Al hebben mijn ouders dat netwerk echt niet.

En andersom kan natuurlijk ook, zoals jullie dingen naast school deden, doen wij schoolse dingen in onze “vrije tijd” het kan naast elkaar bestaan en moet afgestemd zijn op het kind, en wat ik zeg, dat zelfvertrouwen had ik echt niet zo voor elkaar gekregen hier. Sterker nog, zelfs het professionele advies was, kind langer thuishouden in veilige omgeving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:26

“Ik weet niet hoe de stad werkt” vind ik nou niet echt een promotie voor het Nederlands schoolsysteem eigenlijk..

Nederland is 200 bij 300 km zegt Google.. het is niet alsof je eerst een half jaar met een boot moet en dan nog 4 weken met de postkoets om in een stad te komen :?

Overigens.. kinderen die 30 uur per week naar school gaan (dat is tegenwoordig een werkweek) en daarna nog allemaal andere dingen makkelijk zouden kunnen leren.. de gemiddelde volwassene wordt daar nog net niet overspannen van :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:26

Nou, dat heb je gedaan. Thuis gehouden. Dus dat advies was spot on.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:27

verootjoo schreef:
Toen ik ging studeren in the big city weet ik nog dat in onder de indruk was van het gemak waarmee stadskinderen zich verplaatsen door de stad, zich comfortabel voelden bij al die drukte, ze alles leken te weten van OV en dat ze veel minder bleu zijn dan ik als provinciaaltje. Ik keek m’n ogen uit in stadse uitgaansgelegenheden waar niet met bier werd gegooid :') maar mensen wijn en cocktails dronken.

Maw stadskinderen leren andere dingen dan plattelandskinderen en dat is ok.
Ik doe nu ook niks meer met trekkers, dieren en eieren. Je hebt zulke dingen niet per se nodig voor je verdere leven.
Lezen, schrijven, rekenen en andere schoolse dingen wel.

Ja, die schoolse vaardigheden missen mijn kinderen ook absoluut (nog) niet, ik houd het schema natuurlijk bij in wat ze met welke leeftijd moeten kunnen.

Ik kan me jouw verwondering wel voorstellen. Mijn partner kan nog auto rijden op de sterren, ik vind dat zo tof, en echt jammer dat we dat hier (bijna) niet meer kunnen.

En hij kan ook op de navigatie rijden hoor
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 23-06-25 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:28

Cer schreef:
“Ik weet niet hoe de stad werkt” vind ik nou niet echt een promotie voor het Nederlands schoolsysteem eigenlijk..

Nederland is 200 bij 300 km zegt Google.. het is niet alsof je eerst een half jaar met een boot moet en dan nog 4 weken met de postkoets om in een stad te komen :?

Overigens.. kinderen die 30 uur per week naar school gaan (dat is tegenwoordig een werkweek) en daarna nog allemaal andere dingen makkelijk zouden kunnen leren.. de gemiddelde volwassene wordt daar nog net niet overspannen van :D

Welke kinderen gaan 30u per week naar school dan?

Heb je het tegen mij over de stad?
Want veel kinderen weten ook niet hoe een dorp of platteland werkt.
Het is niet dat als je er een paar keer geweest bent met je ouders, dat je dan alles precies weet enzo hè.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:34

Ik weet niet welke kinderen maar het staat in dit topic “ Immers ze zitten maar een uurtje of 30 per week op school.” op de vorige pagina volgens mij.

Qua stad vs dorp.. ik kan me dat niet voorstellen maar het zal wel. Wat ik irritant vind aan een dorp is bijv de slechte bereikbaarheid, maar dat wil dan niet zeggen dat iemand niet weet hoe het werkt.. het is 1 klein land, zo anders is t nu ook weer niet denk ..
Ik vond t een bijzondere opmerking :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:38

Wat misschien vergeten wordt in het "pro-thuisonderwijs" kamp is het feit dat moeder/vader en kind 24-7 op elkaars lip zitten. Dat kan erg verstikkend werken, bubbel vormend zijn, indoctrinerend, hersenspoelend.