Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:20

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf netjes naar elkaar en inhoudelijk op de discussie reageren.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 02-07-25 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Katootje7791

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:49

Ik lees vanaf het begin mee en twijfelde om te reageren. Het ging veel over hb-kinderen en daar heb ik geen ervaring mee, behalve dat ik er lang geleden zelf één geweest ben. In die tijd nog zonder 'diagnose'. Sinds vorig jaar is het bij mij vastgesteld door een psychiater. Hoog iq was al bekend uit een assessment van zo'n 8 jaar geleden, maar nooit verder in verdiept en tot vorig jaar ook niets geweten over de kenmerkende persoonlijkheidseigenschappen. Tot vorig jaar dus. Het hele traject is voor mij heel erg verhelderend geweest, veel zaken die op hun plek vielen. Het maakt voor mij dat ik beter kan reflecteren wat er af en toe gebeurt in gesprekken en/of samenwerkingen. Ik heb een goeie baan, ben daarin best succesvol maar krijg tegelijktijd ook al m'n hele leven gelijkwaardige feedback dat vnml gaat over veel te snel gaan, mensen onderweg verliezen, manier van denken die veel mensen niet kunnen volgen en ik me maar afvragen wat er is gebeurd... Ik vraag me wel eens af hoe ik me ontwikkeld zou hebben als het vroeger al vastgesteld zou zijn en ik begeleiding en motivatie zou hebben ontvangen. Nu was alles mbt school en de strakke leer van de christelijke scholen in Twente, voor mij een enorm drama. Alles moest zoals men vond hoe het hoorde, een knellend en verstikkend keurslijf en ouders die hierin ook geen enkele ruimte lieten. Pubertijd was dan ook één groot drama, voor m'n ouders dan haha. Eenmaal uit huis en op de universiteit, begon ik te landen en te leven en te ontdekken. Vanaf dat moment ging alles steeds meer als vanzelf en kwam ik er achter dat ik geen dombo was die niet verder zou komen dan de kassa van de Edah (aldus de docent Natuurkunde tegenover de héle klas)...

Moraal van het verhaal: laten testen en eventueel een traject bij de GGZ als je dreigt vast te lopen, kan énorm verhelderend werken. Voor mij voelt het bijna als een soort bevrijding. Iets van: ' Zie je wel, ik ben niet gek', nou ja, misschien wel een beetje

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:52

Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd. Blijf netjes naar elkaar en inhoudelijk op de discussie reageren.

Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, geloof ik. Doel je op iemand specifiek? En bereik je met deze opmerking waar je op had gehoopt?
Reden: Quote leeggehaald bericht

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:06

Katootje7791 schreef:
Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:

Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen, geloof ik. Doel je op iemand specifiek? En bereik je met deze opmerking waar je op had gehoopt?

Ik heb ook geen idee wat je hier mee bedoelt. Dit is een openbaar forum, mensen reageren, en dat mag gelukkig. En jij kunt wel denken dat iemand wel of niet hb is, maar jij bent niet degene die iets kan vaststellen of bevestigen of ontkennen.

En wat nu als het gewoon officieel bevestigd is? Wil je van iedereen een bewijs zien? Ga je dan excuses aanbieden omdat je iets bedacht hebt wat niet klopt? Wil je hier mee bereiken dat alleen mensen die echt het bewijs geleverd hebben mogen reageren in dit topic?
Vind het een beetje een rare opmerking. Past ook niet helemaal in een anoniem forum en deze tijd waar je je aan de avg moet houden als je wat wilt registreren.

Katootje, als je tegenwoordig naar de ggz wilt, dan heb je een wachttijd waar je niet blij van wordt. Welkom in Nederland. :7

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:10

Katootje7791 schreef:
Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:

Je hebt gelijk hoor Katootje. Ik liet me meeslepen door mijn ergernis aan de uitspraken van een bepaalde bokker.
Had me niet mogen laten meesleuren naar dat niveau dus mijn excuses en negeer mijn opmerking maar in dit topic.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:11

Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:

Totaal niet nodig die onderhuidse sneer.

Voor wie als volwassene vastloopt of tegen dingen aanloopt of twijfelt over HB kan ik Imanda Slief-Boom aanraden. Zij is psycholoog en richt zich vooral op volwassen HB'ers. Is zelf ook HB met HB kinderen. Voor mij echt een verademing om met haar te praten.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 02-07-25 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:13

Daihyo schreef:
Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:

Totaal niet nodig die onderhuidse sneer.

Voor wie als volwassene vastloopt of tegen dingen aanloopt of twijfelt over HB kan ik Imanda Slief-Boom aanraden. Zij is psycholoog en richt zich vooral op volwassen HB'ers. Is zelf ook HB met HB kinderen. Voor mij echt een verademing om met haar te praten.

Ben het met je eens over die sneer, daarom reageerde ik ook al.

Maar als iemand dus hulp zoekt, er is ook een register voor HB-hulp (staan ook gewoon coaches tussen, en ik weet niet of een LOI cursus tot coach onder 'kwaliteit' valt en genoemd wordt op deze site, dat onderzoek moet je dan zelf nog even doen):
https://www.kwaliteitsregisterhoogbegaa ... nl/zoeken/
Laatst bijgewerkt door ynskek op 02-07-25 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:20

Katootje7791 schreef:
Little_Gift schreef:
Moderatoropmerking:

Little_Gift schreef:
Je hebt gelijk hoor Katootje. Ik liet me meeslepen door mijn ergernis aan de uitspraken van een bepaalde bokker.
Had me niet mogen laten meesleuren naar dat niveau dus mijn excuses en negeer mijn opmerking maar in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 30-06-25 16:35, in het totaal 3 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:33

Volgens mij sneer je nu met opzet weer. Je insinueert nu iets, maar ondertussen benoem je het niet bij naam omdat je dat niet durft. Je kunt ook gewoon excuses aanbieden omdat je dingen beweert over mensen terwijl je er geen bewijs van gezien hebt. Vind dat best triest eigenlijk en komt niet overeen met iemand die echt HB is.

En nu is snel het vorige bericht aangepast. Maar vind het niet netjes zoals je dan zogenaamd anoniem iets beweert, maar je geen sorry durft te zeggen als je het mis hebt.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-06-25 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:35

Little_Gift schreef:

Volgens mij lees jij niet goed?
Je bent gewoon aan het uitlokken wat je altijd claimt dat anderen doen bij jou.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:37

Maar goed, zullen we het weer gewoon over dingen hebben die je opvallen als je hoogbegaafd bent, of waar je tegenaan loopt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:42

germie schreef:
Katootje, als je tegenwoordig naar de ggz wilt, dan heb je een wachttijd waar je niet blij van wordt. Welkom in Nederland. :7

In mijn geval niet HB gerelateerd (alhoewel dat wel werd gevraagd in het intakegesprek), maar ik kon afgelopen jaar via de huisarts binnen anderhalve maand terecht bij een psycholoog voor onderzoeken en vervolgtraject etc.
Dus kennelijk is het niet overal even lang.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:47

Bij de HB praktijk waar wij zitten is het nu 4-6 weken voor jeugd en zes maanden voor volwassenen. Voor volwassenen is het meestal geen spoed lijkt me.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:59

Ik herken echt de meeste dingen niet, en ik ben toch echt HB. Mijn ouders hebben me ook nooit als iets speciaals gezien of behandeld, alleen op de lagere school was ik veel sneller klaar en meer afgeleid, maar dan mocht ik gewoon wat anders gaan doen. Ik heb meer "last" van mijn introversie dan mijn HB-zijn, dat vind ik eerder een zegen.

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:15

Introversie herken ik ook zeker als een uitdaging in een maatschappij waarvan het lijkt dat het voornamelijk wordt gedomineerd door extraverten. Wat ik en waardeer maar ook wel eens lastig vind, is een vrij hevige emotionele/gevoelsmatige beleving. Mijn gevoelsleven is vrij intens, alhoewel ik uiteraard niet weet of ervaar hoe dat bij anderen is. Uit wat ik begrijp obv gesprekken e.d. is dat bij veel anderen mensen toch van een ander intens niveau. Ik waardeer dat wel, ik weet natuurlijk ook niet anders en het heeft me ook zeker in de weg gezeten (en nog steeds wel eens). Vind het serieus vermoeiend bij tijden, maar zou niet zonder willen. Herkennen anderen dit ook? En hoe gaan jullie ermee om?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:22

Ik heb dat intense absoluut ook. Zowel intern intens qua emoties, maar in contact kan ik ook behoorlijk intens zijn.
Ik vind dat ook echt lastig om daarin te doseren. Ik doe mijn best.
Ik ben ook meestal heel introvert, maar kan ook wel doorslaan in overmatig extrovert. Het is som een zoektocht, maar goed, ik heb daarnaast ook een ASS diagnose. Dat hoort ook daar bij.
Mijn jongere zus heeft dat intense ook en dan ook nog vrij extreem. Dat heeft ook wel veel te maken hoe je in je vel zit. Dat heeft het bij mij ook. Het reguleren lukt een stuk beter als ik zelf goed in mijn vel zit.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:14

Hier 72 weken wachttijd in de GGZ tot alleen de intake :') En dan nog de potentiële wachttijd tot de behandeling ;(
Ik zou dus eigenlijk pas deze zomer aan de beurt zijn voor de intake maar werd dit voorjaar gebeld dat er een uitvaller was. Uiteindelijk is daar 2 maanden terug een milde vermijdende persoonlijkheidsstoornis uitgekomen. HB hebben ze (helaas) geen expertise mee in de zin van dat ze het niet vast kunnen stellen want geen DSM-5 diagnose, maar er wordt wel aan de zijlijn "rekening mee gehouden". Een maand geleden gestart met 1-op-1 schematherapie want als ik op groepstherapie had moeten wachten dan had ik pas volgend jaar aan de beurt geweest :=

Tegelijkertijd heeft dit traject me ook gelijk genekt bij mijn nieuwe werkgever want die hebben me er vorige week uitgezet in m'n proeftijd omdat ze bang zijn dat de combi GGZ en opleiding te zwaar gaat zijn := Niet een geheel onrealistische gedachte, maar met dat ik al eerder een vergelijkbare opleiding heb afgerond met als laagste cijfer een 8,3 en van wat ik begreep vergelijkbare opdrachten waarbij het "hetzelfde kunstje, ander ziektebeeld" is, maakte ik me daar niet direct druk om :o In de praktijk werden me helaas, voor mijn gevoel, soms wel al problemen in de mond gelegd waar ik geen probleem mee had. En welke nu misschien zelfs meer passend zijn bij HB dan een PHS. Het eerder genoemde "moeite hebben met iets nieuws oppakken tot je het in 1x "perfect" kan doen" is wel mijn grootste valkuil denk ik. Ik mocht overigens zeker opnieuw contact opnemen als het GGZ traject was afgerond. 3x raden wat ik zeer waarschijnlijk niet ga doen tzt := Meer mensen die dan heel star kunnen zijn? :o Tis graag of niet, zeg maar :o

Dat gezegd hebbende, wat voor werk/in welke branche kunnen jullie je ei kwijt?
Ik heb de afgelopen jaren in de zorg gewerkt, maar als er 1 branche is waarvan je wel wat begrip zou verwachten op gebied van bijv. burn-outs en GGZ, blijkt de zorg dat vaak zat toch niet te zijn :=
En ik ben eerlijk gezegd ook de werkdruk wel een beetje zat, heb daar vrij recent ook heftige (lichamelijke) klachten van ervaren (o.a. urenlange aanhoudende hartkloppingen := ), dus ik overweeg iets heel anders. Maarja, wat dan :')

Mbt de intense emoties, ik heb gisteren een film aan me voorbij laten gaan omdat ik wist dat ik emotioneel zou gaan worden en me dat echt even te intens zou worden :') Zeker omdat ik dus momenteel al wat minder lekker in mn vel zit. En zo'n spannende film was het niet, want het ging om die live-action verfilming van "Hoe tem je een draak" (oid). Het verhaal schijnt ook precies hetzelfde te zijn als de tekenfilmversie, dus ook daarin niks nieuws :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:24

Ik ben SHEQ manager. Maar die intense emoties herken ik helemaal niet :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:30

Goof schreef:
germie schreef:

In mijn geval niet HB gerelateerd (alhoewel dat wel werd gevraagd in het intakegesprek), maar ik kon afgelopen jaar via de huisarts binnen anderhalve maand terecht bij een psycholoog voor onderzoeken en vervolgtraject etc.
Dus kennelijk is het niet overal even lang.

Dan heb je echt geluk als ik her en der het nieuws zo mag geloven. Ik lees hieronder ook al van 72 weken wachttijd, dat is meer dan een jaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:36

Ja, echt bizar. Ik had via de huisarta meerdere opties die allemaal binnen een maand of 2, max 3, plek hadden. De eerste had plek na 1 maand, maar ivm vakantie heb ik dus die met 1,5 maand wachttijd gekozen.
Dit is overigens in de randstad, wellicht maakt dat nog verschil.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 21:40

Ik zit omg. Zuid-West Veluwe. Gaat hierbij wel om een langdurig traject overigens, voor de korte trajecten was ook hier de wachttijd wel korter.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 06:08

Heel veel dingen die ik hier lees zou ik persoonlijk eerder koppelen aan ADD. Een hoofd die te snel gaat voor praten / schrijven, alleen iets doen als je intrinsieke motivatie hebt etc.

Persoonlijk ben ik ook meer "beperkt" in mijn leven door ADD dan perse door HB. Maar goed.. die 2 diagnoses hebben sowieso veel overlap volgens mij.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:11

Het te snel gaan voor mijn mond en probleem met intrinsieke motivatie herken ik bij mezelf ook niet. Wel soms bij mijn zoontje, maar die is 4 en die leeftijd staat volgens mij inherent aan intrinsieke motivatie problemen :+

De intense emoties is wel een ding wat we beiden hebben. Meestal ben ik gewoon een blij ei, 'spring in het veld' etc, maar als ik boos ben :') Het is dat ik goede impulscontrole heb zegmaar haha, maar ik kan me best voorstellen dat je in echte boosheid iemand pijn zou kunnen doen, zo heftig is mijn woede dan wel. Vaak max 2-3 minuten, maar zou in die tijd best schade kunnen aanrichten 8)7 Ik doe het overigens niet hoor, nogmaals goede impulscontrole _O-

Maar ook het gevoelig zijn voor emoties van anderen. In een ruimte met mensen pik ik heel snel de sfeer op, maar ook het 'niet authentiek zijn'. Iemand doet heel gezellig maar voelt zich duidelijk verdrietig of verveeld of boos, dat voel ik gelijk.

Er vroeg nog iemand iets over werk. Ik ben pensioenadviseur voor werkgevers (en hun werknemers) die niet Cao gebonden zijn en waar de werkgever dus vrij is om zelf een pensioenregeling aan te bieden en op te starten. Volgens veel mensen heel complex en er komt inderdaad nogal wat actuarieel rekenwerk en wetgeving etc bij kijken, maar ook heel veel contact met mensen en 'moeilijke dingen begrijpelijk maken'. Vooral dat laatste val ik schijnbaar in op tov mijn veelal oudere en meer ervaren collega's. Die blijven toch sneller in de wollige wetteksten hangen.
Dus voor mij de goede combinatie van lekker puzzelen, veel vrijheid vanuit de werkgever en uitleggen naar begrijpelijke taal :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:20

Matheno schreef:
Heel veel dingen die ik hier lees zou ik persoonlijk eerder koppelen aan ADD. Een hoofd die te snel gaat voor praten / schrijven, alleen iets doen als je intrinsieke motivatie hebt etc.

Persoonlijk ben ik ook meer "beperkt" in mijn leven door ADD dan perse door HB. Maar goed.. die 2 diagnoses hebben sowieso veel overlap volgens mij.

Klopt helemaal. Ik heb helemaal geen diagnose, want nooit vastgelopen, maar makkelijk is het niet altijd. Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt?

Over werk - ik ben freelancer (websites- en applicaties) en werk eigenlijk heel breed. Werk vaak voor wat langere trajecten en heb dan meerdere functies, bijv ontwerp en development. Voor mijn kindje werd geboren ook meerdere trajecten / opdrachten tegerlijketijd (x uur 1, x uur 2, x uur 3). Ik kan zowel creatief als technisch werken, wat een zeldzame combinatie is - wat ik ontwerp kan ik zelf ook bouwen. Freelancen is echt de beste beslissing die ik ooit heb genomen, altijd uitdagend, altijd divers werk en het gaat vanaf het begin af aan erg goed.

Babiveera - herkenbaar! Ik heb een lage tolerantie voor bullshit ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:13

Hoe is jullie handschrift? Schrijven jullie netjes of is jullie denken te snel om het netjes te kunnen opschrijven?