Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:12

mvdende schreef:
Huisarts vond het er goed uit zien, zag er nu ook een stuk beter uit dan gisteren avond. Toen was het echt dik en paarsig.

Voorlopig dus niets aan de hand gelukkig, maar 't was wel ff schrikken gisteren avond.

Nu hopen dat het voorspoedig gaat genezen verder.

Ik Bedoel dit niet als aanval, maar eigenlijk heeft de HAP goed gehandeld en was je dus geen “ spoed” zeg maar. precies hier is dus de HAP voor bedoeld. Tuurlijk had je mega veel pijn en ongemak maar het kon wachten tot vandaag..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:20

Hondenbeet geven wij ook wel ongezien of na beeldbellen een kuur antibiotica zonder beoordeling. Vaak moet er alleen ook nog een tetanus bij en daar moeten ze dan wel voor langskomen en dan word uiteraard meteen de wond beoordeeld

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:23

Polly schreef:
Hondenbeet geven wij ook wel ongezien of na beeldbellen een kuur antibiotica zonder beoordeling. Vaak moet er alleen ook nog een tetanus bij en daar moeten ze dan wel voor langskomen en dan word uiteraard meteen de wond beoordeeld

Toen mijn pup met 1 tandje tijdens het spelen door mijn duim ging, moest ik zelfs aan de tetanus.

Was minuscuul plekje, maar wel door. En toen deed ik ook nog veel met paarden, dus tetanus up to date houden was sowieso niet onverstandig.

Maar dat werd dus ondanks het eigenlijk niet noemenswaardige plekje echt wel serieus genomen :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:23

Polly schreef:

Tetanus was jammer, die was voor mij erop of eronder qua verjaring, maar de vorige stond niet geregistreerd, dus ik heb hem gekregen. :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:36

Met tetanus wil je ook geen risico nemen natuurlijk. Beter een keer extra dan een keer te weinig en dan prijs hebben.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:42

Vraag aan de artsen/zorgmedewerkers;
Wij wonen in België, studerende zoon ondertussen in Nederland (ruim uur met auto van ons vandaan). Helaas geen huisarts te krijgen voor hem. Stel dat hij een arts nodig heeft (vanwege blessure door val of sporten of voor langdurige hoest etc), wat nu?
Want laatst heeft hij 8 huisartsen gebeld en mocht nergens komen. Verzekering zei als hij dag later nog zoveel last had (hele dikke duim door sport training ongeluk) dat ze dan zouden bemiddelen…

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:43

Ook in deze voorbeelden: de ene is de andere casus niet en het is fijn dat er door een kundig persoon over na wordt gedacht om een passend plan te maken.
Zo is een hondenbeet in bijvoorbeeld hand, voet of gelaat indicatie voor een antibiotica kuur, maar dezelfde beet bijvoorbeeld in een bil niet.
En tetanus is een belangrijke prik die je na een beet of wond met straatvuil wil geven, maar kan nog veilig tot 72u na de verwonding. Dus kan indien je savonds belt rustig wachten tot morgen bij de eigen huisarts. Dan ben je niet minder goed geholpen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:46

Bloemetje75 schreef:
Wij wonen in België, studerende zoon ondertussen in Nederland (ruim uur met auto van ons vandaan). Helaas geen huisarts te krijgen voor hem. Stel dat hij een arts nodig heeft (vanwege blessure door val of sporten of voor langdurige hoest etc), wat nu?
Want laatst heeft hij 8 huisartsen gebeld en mocht nergens komen. Verzekering zei als hij dag later nog zoveel last had (hele dikke duim door sport training ongeluk) dat ze dan zouden bemiddelen…

Precies dat, via de verzekering een bemiddeling aanvragen, of bij de eerste praktijk naar passanten praktijk vragen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:46

Fudge schreef:
Ook in deze voorbeelden: de ene is de andere casus niet en het is fijn dat er door een kundig persoon over na wordt gedacht om een passend plan te maken.
Zo is een hondenbeet in bijvoorbeeld hand, voet of gelaat indicatie voor een antibiotica kuur, maar dezelfde beet bijvoorbeeld in een bil niet.
En tetanus is een belangrijke prik die je na een beet of wond met straatvuil wil geven, maar kan nog veilig tot 72u na de verwonding. Dus kan indien je savonds belt rustig wachten tot morgen bij de eigen huisarts. Dan ben je niet minder goed geholpen.

Was bij mij inderdaad gewoon bij eigen huisarts.
Helemaal oke dus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:47

Bloemetje75 schreef:

Nogmaals de dichtsbijzijnde huisarts proberen en anders de zorgverzekering bellen om te bemiddelen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:48

Je zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een huisarts.
De zorgverzekeraar heeft zorgplicht.
Zij moeten zorgen dat jij als patiënt binnen een redelijk tijd en reisafstand toegang moet hebben tot alle zorg uit het basispakket.
Daar valt huisartsenzorg ook onder.

https://kennisbank.patientenfederatie.n ... e-huisarts

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:49

Als passant kun je in de meeste gevallen wel terecht.

Ik reis (héél) veel, en ben klungelkwadraat.
Dus daar heb ik ook al gebruik van gemaakt ooit.

(Klein beetje heftig krak door enkel, linea recta door voor foto. Uiteindelijk geen breuk, maar enkelband buitenzijde heel diep ingescheurd of afgescheurd, enkelband binnenzijde gescheurd en net op de spier die aanhecht op de achillespees ook nog een scheurtje. Blijvende schade helaas, breuk had waarschijnlijk gunstiger geweest :') )

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:55

Bloemetje75 schreef:

Dit zijn steeds groter wordende problemen in Nederland met de huisartsentekorten. De zorgverzekeraar heeft zorgplicht. Deze moet dus bemiddelen in het krijgen van een dokter.
Ik weet niet helemaal hoe het ik België werkt, of hij daar een huisarts heeft? In principe kun je in NL bij een huisarts in de buurt terecht als passant. Maar dit is wel alleen voor iets waarvoor je niet naar je eigen dokter kunt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:57

Maar ondertussen groeit onze bevolking wel.
Dus het probleem word steeds groter.
En met de vergrijzing zeker niet minder. Want artsen van de oude stempel werkte doorgaans meer dan de jongere.

Waarmee ik ze met dit beroep groot gelijk geef overigens...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:01

DuoPenotti schreef:
Maar ondertussen groeit onze bevolking wel.
Dus het probleem word steeds groter.
En met de vergrijzing zeker niet minder. Want artsen van de oude stempel werkte doorgaans meer dan de jongere.

Waarmee ik ze met dit beroep groot gelijk geef overigens...

Klopt absoluut. Er zal dus ook iets in de zorgconsumptie moeten veranderen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:05

germie schreef:
Het is soms denk ik ook lastig in te schatten. Je kunt enorm overdrijven als klant om maar je zin te krijgen. En ook daar worden mensen natuurlijk wel op getraind. Maar er zijn ook mensen die juist zeggen valt wel mee terwijl er bij wijze van een compleet been afgerukt is.

Maar je bent geen klant, je bent een patiënt. Dat is ook een hele andere dynamiek.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:09

germie schreef:
Ik heb het trouwens ook een keer anders meegemaakt. Een man van in de 80 gleed uit over een metalen rijplaat die de gemeente op de stoep had neergelegd. De man had een hoofdwond, niet heel erg groot, maar is natuurlijk wel in de 80. Zijn vrouw was er bij, ze waren niet bekend in het dorp.
Dus ik zo van ik bel dan wel de huisartsenpost. Maar kon het nummer niet zo snel vinden, dus 112 gebeld en uitgelegd dat er een man gevallen was, hoofdwond, goed aanspreekbaar, of ze me door konden verbinden met de huisartsenpost. Hun voorstel was dus om dan maar iemand langs te sturen.
Dus daar kwam een ambulance voor, terwijl ik het idee had dat dat echt sterk overdreven was. Maar goed, gevallen op hoofd en in de 80 en hoofdwond (in mijn ogen was een grote pleister of een hechtinkje genoeg) zijn dus alarmbellen voor een mogelijke hersenschudding of erger, ook al is de man gewoon goed aanspreekbaar.

Oudere mensen hebben meer kans op oa een subduraal hematoom, dus in die zin goed dat ze iemand langs sturen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:16

Zorgconsumptie,..,

Tja, ik begrijp echt wel dat mensen nu geregeld te snel iets vragen of te veel doordrammen. En dat dat niet goed gaat.

In mijn geval hebben de artsen de situatie nogal onderschat, nauwelijks zorg verleend met extra leed tot gevolg.
Hierdoor heb ik weinig vertrouwen in de medische wereld. :(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:25

Is de HAP hetzelfde als de dokterswacht?

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:27

Laat ik voorop stellen dat het voor iedereen die de zorg als negatief heeft ervaren ontzettend vervelend is! Gezondheid is het belangrijkste wat een mens kan hebben.

Het heeft denk ik ook geen meerwaarde om eenieders persoonlijke negatieve ervaring hier te delen, ik hoop dat jullie die bespreken met jullie eigen arts/zorgverlener zodat er van beide kanten uitleg en begrip gegeven kan worden.

Zorgconsumptie is een naar woord inderdaad. Patiënten verhogen die niet voor hun lol, maar zorgverleners weigeren en wachtlijsten groeien ook niet voor hun lol helaas.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:33

secricible schreef:
xxIsaa schreef:
Afgelopen week nog een dicussie gehad met een moeder voor haar dochter van 8 jaar die al een week oorpijn had, wat nu niet acuut veranderd was en waar ze niet ziek van was (geen koorts, gewoon naar school geweest etc). Uit de triage kwamen dan ook geen alarmsymptomen waar zij die avond nog voor beoordeeld moest worden, dus geef je als triagist adviezen en morgen contact met de eigen huisarts. Dan krijg je opmerkingen als; waar betaal ik dan elke maand premie voor etc..

Ik ben dan vooral gefascineerd wat maakt dat ze dan NU belt. Niet de rest vd week, niet overdag met de eigen huisarts. Wat maakt dan dat ze na een week ineens de trigger voelt om de HAP te bellen?

Om antwoord te geven op je vraag: de eigen huisarts was met vakantie, ze wist wel dat er een waarnemend huisarts was maar die had het druk en hier kon ze niet terecht dus vandaar het contact met de huisartsenpost.

Wat leuk Fudge, een huisarts die ook op dit onderwerp ingaat; fijn! :)

Wat ik merk is dat de zorgvraag van mensen in Nederland steeds meer wordt. De zelfredzaamheid is inderdaad laag en er is gewoon te weinig kennis waardoor mensen steeds sneller aan de bel trekken voor allerlei klachtjes. Het huidige zorgsysteem met een tekort aan personeel is hier eigenlijk onvoldoende op ingericht.

Veel ouders die bijv. bellen voor hun kind met koorts (in veel gevallen een viraal beeld zonder alarmsymptomen waar de huisarts dus ook niets in kan betekenen, medicatie heeft geen zin). Deze ouders bellen voornamelijk vanwege onwetendheid en zorgen, dat is begrijpelijk als leek maar het zou bijvoorbeeld al zoveel schelen als ouders na de geboorte van een eerste kind voorlichting krijgen over wat te doen als het kind koorts krijgt. Wanneer wel bellen en wanneer kun je het afwachten? Dat zou al zoveel schelen!

Ook met mogelijke breuken is het in veel gevallen niet medisch noodzakelijk dat dit direct behandeld wordt. Als er geen afwijkende stand is en geen neurologische verschijnselen dan volstaat het zelfs om met pijnstilling de nacht door te gaan en de volgende dag te laten beoordelen door de eigen huisarts; als die dan inderdaad een breuk vermoed kan die doorsturen voor een foto (en gaat het dus meteen via de röntgen en niet eerst via de eerste hulp dus voor de patiënten over het algemeen nog een snellere routing). Maakt het ook geen verschil in behandeling dat het een aantal uren later in het gips gaat.
Maar uit coulance voor patiënten en het willen bieden van hulp laten we in veel gevallen deze mensen wel komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:41

Charaz schreef:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.

Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.

Dit. Een HAP na sluitingstijd is echt alleen voor spoed, dus voor die gevallen die echt niet kunnen wachten tot je de volgende dag de huisarts of waarnemend huisarts kunt bellen. Nu moet ik zeggen dat het beoordelen daarvan nog best lastig is maar de triagisten worden wel getraind om dit uit te vragen.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:50

Babootje schreef:
Charaz schreef:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.

Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.

Dit. Een HAP na sluitingstijd is echt alleen voor spoed, dus voor die gevallen die echt niet kunnen wachten tot je de volgende dag de huisarts of waarnemend huisarts kunt bellen. Nu moet ik zeggen dat het beoordelen daarvan nog best lastig is maar de triagisten worden wel getraind om dit uit te vragen.

Precies dit inderdaad! Je moet als triagist een aparte opleiding volgen hiervoor (het zijn dus niet alleen doktersassistenten net zoals in de normale huisartsenpraktijk), deze opleiding duurt een jaar en moet voldoen aan landelijk gestelde eisen.
Triagisten zijn er dus in geschoold om de juiste vragen te stellen en op die manier tot een conclusie te komen waarop gehandeld wordt. En vergeet niet dat zij daarbij ook afhankelijk zijn van wat de patiënt hen verteld! Want dit varieert natuurlijk ook erg van mensen die op elke vraag "ja" antwoorden omdat ze graag een afspraak willen hebben, maar ook zeker de patiënten die hun klachten bagatelliseren en dan is het aan de triagist om hier doorheen te kunnen prikken! Ook best uitdagend soms kan ik je vertellen :)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:51

Tieneke schreef:
Met tetanus wil je ook geen risico nemen natuurlijk. Beter een keer extra dan een keer te weinig en dan prijs hebben.

Daar dachten ze bij mij toen heel anders over en heb ik ontzettende mazzel gehad dat mijn oude buurvrouw op de HAP werkt. Die zeiden een ongelukje op stal waardoor ik zonder sok tussen de paarden en het veld had gelopen, is geen straatvuil dus niet nodig. Buurvrouw hoorde het hoe ik naar huis was gestuurd en heeft haar collega's kwaad opgebeld, kon ik terug voor tetanus :+

Hier ook eigenlijk enkel slechte ervaring met HAP(al jaren), als 7 jarig meisje stond mijn arm zichtbaar scheef en kon ik rustig 2.5 uur wachten tot ik überhaupt gezien kon worden. 2de keer paar jaar later stond mijn arm echt extreem scheef na een val van het paard en hielpen ze wel snel maar hebben enkel naar mijn arm gekeken. Ik mankeerde meer maar ze hebben enkel het zichtbare bekeken. Toen hij na 3 weken gips weer zo scheef stond als in het begin wilde ze het laten stan want zou met mijn 10 jaar er wel over heen groeien :+ blij dat mijn moeder toen even goed heeft aangedrongen op reparatie! Tijdens reparatie hebben ze fragmentje laten zitten want die was vergeten.. vroeger hete dat ziekenhuis de heel en in de volksmond ook wel de hel.

Slechte ervaring in het algemeen met artsen waar je ondertussen een boek over zpu kunnen schrijven, ook zeer getraumatiseerd in de jaren dus raak bij een afspraak 9 van de 10 keer in paniek.

Al snap ik wel wat bijv Polly zegt.. alles is bezuinigt en het personeel wat er loopt staat onder bizarre druk. Het zijn 2 dingen mensen die om iedere scheet komen en mensen die zeggen ik betaal er voor. Ziekenhuis schrijft enorme rekeningen waar ik soms van denk zijn ze nodig? Zo word de zorg ook echt duur.. maarja als ik dan hoor dat mensen voor een blauwe plek bij de dokter zitten(ja ik ken iemand die dat echt deed) dan snap ik ergens die rekeningen wel :+
Vind het best lastig en ook voor personeel. Ik geef wel toe dat verpleging echt 99% van de tijd netjes blijft en zo zorgzaam! Vind dat bijzonder knap, geeft ook echt aan dat je hart voor je werk heb. Mis die mentaliteit eigenlijk altijd bij een arts

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:58

Fudge schreef:
Laat ik voorop stellen dat het voor iedereen die de zorg als negatief heeft ervaren ontzettend vervelend is! Gezondheid is het belangrijkste wat een mens kan hebben.

Het heeft denk ik ook geen meerwaarde om eenieders persoonlijke negatieve ervaring hier te delen, ik hoop dat jullie die bespreken met jullie eigen arts/zorgverlener zodat er van beide kanten uitleg en begrip gegeven kan worden.

Eerlijk gezegd waren het ziekenhuis en mijn eigen huisarts niet erg content dat de bloedvergiftiging niet serieus was genomen. Ik vroeg of dit nog zou worden teruggekoppeld aan de triagist en de hap. Zodat het bij een volgende patiënt niet weer zou gebeuren. Maar nee, dat bleek onmogelijk te zijn. Dat vond ik nog het ergste. Geen feedback, geen terugkoppeling.