Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:23

SansaS schreef:
Ja 15 minuten met je handen en gezicht. Met meer lijf korter.

Je geeft zelf aan dat jij het allemaal overdreven vind.

Wat vind ik overdreven? Ik geef aan dat het leven niet zwart/wit is en de wetenschap ook niet. Ik heb dat ook ondersteund met informatie van het KWF.
Ik snap werkelijk jullie probleem niet. Ik heb het over gedoseerde blootstelling. Google op de gemiddelde dermatoloog en die zal er niks op tegen hebben. :')
Maar goed, lang genoeg gediscussieerd, ik ga nog eventjes naar buiten. {:}

Suzanne F.

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 14:31

Wel smeren hè?

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:41

Ik lees hier graag mee om tips te krijgen over fijne zonnebrandcrème. Kan deze offtopic discussie misschien stoppen? Was niet de vraag die gesteld werd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:45

Hierboven zei iemand dat het voor huidkanker niet uitmaakt of je een donkere of lichte huid zou hebben. Nu is het zo dat in Afrika, waar de meeste mensen door de natuur met een donkere huid zijn uitgerust, heel praktisch aangezien daar veel zon is en zonnebrandcreme een betrekkelijk nieuwe uitvinding, er ook mensen als albino geboren worden, die dus helemaal geen beschermend pigment hebben, en dat die dan zeer vaak huidkanker krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 15:49

Klis schreef:
Ik lees hier graag mee om tips te krijgen over fijne zonnebrandcrème. Kan deze offtopic discussie misschien stoppen? Was niet de vraag die gesteld werd.

Fijne zonnebrandcreme zonder chemische eventueel schadelijke ingredienten: Weleda. Met hogere beschermingsfactor ,geeft bij mij geen negatieve reacties: Nivea.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 17:06

Ik gebruik als ik meerdere uren de zon in ga eucerin 100. Deze heeft wat tijd nodig om in te trekken, dus ik zou het niet aanraden als je pas op het strand begint te smeren.
Ik had het een weekje terug gebruikt voor een flinke wandeling (in de bergen) en zelfs met zweten voelt de huid niet vet aan. Ik kleur niet heel makkelijk, maar heb niet het gevoel dat de zonnebrand er veel impact op heeft

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Ik moet zeggen dat ik wel schrik van mensen die 'zonnebrand' gebruiken zonder bewezen bescherming.
En zon opbouwschema's... zonder bescherming.
Ik ben een vriendin aan huidkanker verloren (en ik heb zoals geschreven een melanoom in situ gehad) en ik weet hoe moeilijk melanomen te behandelen zijn. Voor mij is het moeilijk voor te stellen dat je daarmee zelf een risico neemt.

Mijn kinderen heb ik echt met smeren opgevoed. Nu ze 22 en 19 zijn is dagelijks iig je gezicht insmeren onderdeel van oa ochtendroutine.

Ik heb zelf medicatie waarbij ik extra kans loop op huidkanker, dus ik heb overal zonnebrandcreme liggen LOL; auto, werk, keuken, badkamer, slaapkamer, werktas :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Voor mijn gezicht gebruik ik de Anthelios van La Roche Posay. Deze zit in een tube met pompje, vind ik wel zo hygienisch en er kan geen zuurstof bij het product komen zodat het goed werkzaam blijft.
Voor mijn lichaam gebruik ik van alles, nivea tot kruidvat huismerk maar dé topper die echt niet plakt of vervelend voelt heb ik helaas ook nog niet gevonden.

Mensen die niet smeren moeten het vooral zelf weten, hun risico.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:28

anjali schreef:
Hierboven zei iemand dat het voor huidkanker niet uitmaakt of je een donkere of lichte huid zou hebben. Nu is het zo dat in Afrika, waar de meeste mensen door de natuur met een donkere huid zijn uitgerust, heel praktisch aangezien daar veel zon is en zonnebrandcreme een betrekkelijk nieuwe uitvinding, er ook mensen als albino geboren worden, die dus helemaal geen beschermend pigment hebben, en dat die dan zeer vaak huidkanker krijgen.

Het is toch algemeen bekend dat pigment dat wordt aangemaakt door zonlicht (waardoor je dus bruin wordt) beschermd tegen UV straling? Dus hoe donkerder je huid, hoe meer bescherming. Niet 100% uiteraard, maar een natuurlijk mechanisme.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

Dat heeft een beschermende factor van ongeveer spf4

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Ik ben héél bleek met een massa sproeten, ik verbrand ook heel snel. Ik gebruik standaard dagelijks spf50 drops van Cent pur Cent, voor ik make-up aanbreng. Dat merk heeft nu een nieuwe lijn met spf50 producten uitgebracht, waaronder een soort borstel met gekleurd spf50-poeder in dat je over je make-up kan doen, om je bescherming 'te updaten'. Is een merk dat zich richt op minerale make-up en ook samenwerkt met Think Pink. Misschien een leuke tip ;-)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Zullen we weer terug gaan naar welke zonnebrand fijn is ipv discuseren over of we zonnebrand moeten gebruiken?

Ik heb nu de Leenarts zonnebrand paar keer gebruikt. Bij aanbrengen vind ik hem nog wel wat vettig and plakkerig. Na 5~10 minuten droogt hij op, en dan merk je er niks meer van. Nog niet zo fijn als mijn Koreaanse zonnebrand, maar al een stuk beter dan veel anderen die ik heb geprobeerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

Die discussie is extreem belangrijk, want er komen hier dingen voorbij wat gewoon gevaarlijk advies is en eigenlijk onjuiste informatie. Wat mensen doen moeten ze zelf weten, maar het is juist niet oké om zulke dingen te laten staan zonder tegenspraak.

Bij die adviezen en tips moet je dus wel kijken of het op de juiste manier gebruikt wordt. Je kan er 1 heel fijn vinden, maar hem verkeerd gebruiken en die dus niet fijn vinden als je het wel correct zou gebruiken.
De juiste hoeveelheid bijvoorbeeld, dat je ergens lang mee kan doen omdat die zo zuinig is is dus juist een slecht advies, omdat je dan dus niet de bescherming krijgt die erop staat.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:58

MyWishMax schreef:
Die discussie is extreem belangrijk, want er komen hier dingen voorbij wat gewoon gevaarlijk advies is en eigenlijk onjuiste informatie. Wat mensen doen moeten ze zelf weten, maar het is juist niet oké om zulke dingen te laten staan zonder tegenspraak.

Bij die adviezen en tips moet je dus wel kijken of het op de juiste manier gebruikt wordt. Je kan er 1 heel fijn vinden, maar hem verkeerd gebruiken en die dus niet fijn vinden als je het wel correct zou gebruiken.
De juiste hoeveelheid bijvoorbeeld, dat je ergens lang mee kan doen omdat die zo zuinig is is dus juist een slecht advies, omdat je dan dus niet de bescherming krijgt die erop staat.
Oh mee eens hoor. Correct gebruik en het weerleggen van foute info aanzich moet idd gewoon kunnen. Bedoel hem meer dat de berichten dat zonnebrand slecht zou zijn al niet hoeven op de vraag wat fijne zonnebrand is, en dán hoeft de hele weerlegging daarvan ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Oh zo, ja eens. De vraag is wie een topper weet, niet of je moet smeren of niet.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Ik gebruik altijd Australian Gold. Ruikt lekker, trekt snel in, plakt niet. Factor 50 en zelfs ik met mn Iers/Nederlandse mega witte huid verbrand dan niet. Wel na het zwemmen opnieuw smeren. Krijg ook geen last van mn eczeem!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

Cambionn schreef:
MyWishMax schreef:

Oh mee eens hoor. Correct gebruik en het weerleggen van foute info aanzich moet idd gewoon kunnen. Bedoel hem meer dat de berichten dat zonnebrand slecht zou zijn al niet hoeven op de vraag wat fijne zonnebrand is, en dán hoeft de hele weerlegging daarvan ook niet.

Nou ja, de meeste topics op Bokt gaan veel en veel meer offtopic dan dit topic.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

1 op de 6 Nederlanders krijgt huidkanker tegenwoordig, met als grootste schadelijke bron de zon.

Ik ben enorm veel buiten, vooral ook aan het sporten, en smeer me dus dagelijks vaker in. Vooral met veel zweten heb je echt goede zonnebrandcrème nodig. Ik zweer inmiddels bij Biodermal gevoelige huid, 30 SPF werkt voldoende. Ik ren 40-100 km per week buiten, en ik ben dit jaar nog niet verbrand ondanks elke dag zoveel met mijn koppie in de zon waarbij het zweet over me heen druipt. :')

Ook qua huidgevoel vind ik die het minst plakkerig en vervelend met zweet.