Ik wist niks van ijzertekorten.
Naar de huisarts gegaan. Gesprek gehad over hoe het zou kunnen komen dat ik zo moe was. Perimenopauze (ik ben 45) kwam ter sprake, maar ook vitaminetekorten, schildklierproblemen en overtraining. Ik herstelde namelijk ook niet goed van het hardlopen en mijn conditie ging achteruit.
Ijzertekort is niet ter sprake gekomen. Bloed laten prikken om te kijken of er tekorten waren.
Uitslagen kwamen binnen en kon ik zelf bekijken. Het viel mij op dat het ferritine gehalte wel aan de lage kant was. Het was 17,9.
Maar als normaalwaarde stond er 10-250 bij. Dus er ging geen alarmbel bij mij rinkelen.
De huisarts zei dat al mijn waarden prima in orde waren.
Ik ben me toen gaan verdiepen in de normale ferritine waardes en ik schrok er nogal van dat de huisarts heeft gezegd dat alles prima in orde was, terwijl het véél te laag is. Mijn hb was wel goed, 9.1.
Ik ben toen zelf ijzer gaan bijslikken, 3x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
En nu.. wat een verschil! Mijn hardloopconditie gaat met enorme sprongen vooruit, ik voel me niet meer zo kapot.
Mijn sporthorloge heeft het ook heel goed in de gaten. Dit is mijn vo2max waarde.

Vo2max is de maximale hoeveelheid zuurstof in milliliter die je lichaam per minuut per kilo lichaamsgewicht kan opnemen en verbruiken tijdens zware lichaamsinspanning.
Oftewel meer ijzer, meer rode bloedcellen, beter transport van zuurstof. En je ziet aan mijn grafiek dat die enorm vooruit is gegaan.
Ik ben zó blij dat ik zelf actie heb ondernomen.
Ik snap er helemaal niks van dat de huisarts me heeft laten aanmodderen met die lage waarde.
Ik kom trouwens nooit bij de huisarts, dit was de eerste keer dat ik hem zag, terwijl ik deze huisarts al een jaar of tien heb. Ooit wel een keer bij een invaller geweest voor iets anders.