Bloedarmoede door ijzertekort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 18:48

Ik ben duursporter (loop zo'n 50 tot 60km hard per week en wandel 30km per week) en in december/januari was ik zó ontzettend moe. Ik sliep genoeg uren, maar sleepte me de dag door en ik werd doodmoe wakker. Ik ging huilend naar het werk omdat ik kapot was 's morgens.
Ik wist niks van ijzertekorten.
Naar de huisarts gegaan. Gesprek gehad over hoe het zou kunnen komen dat ik zo moe was. Perimenopauze (ik ben 45) kwam ter sprake, maar ook vitaminetekorten, schildklierproblemen en overtraining. Ik herstelde namelijk ook niet goed van het hardlopen en mijn conditie ging achteruit.

Ijzertekort is niet ter sprake gekomen. Bloed laten prikken om te kijken of er tekorten waren.

Uitslagen kwamen binnen en kon ik zelf bekijken. Het viel mij op dat het ferritine gehalte wel aan de lage kant was. Het was 17,9.
Maar als normaalwaarde stond er 10-250 bij. Dus er ging geen alarmbel bij mij rinkelen.
De huisarts zei dat al mijn waarden prima in orde waren.

Ik ben me toen gaan verdiepen in de normale ferritine waardes en ik schrok er nogal van dat de huisarts heeft gezegd dat alles prima in orde was, terwijl het véél te laag is. Mijn hb was wel goed, 9.1.

Ik ben toen zelf ijzer gaan bijslikken, 3x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
En nu.. wat een verschil! Mijn hardloopconditie gaat met enorme sprongen vooruit, ik voel me niet meer zo kapot.

Mijn sporthorloge heeft het ook heel goed in de gaten. Dit is mijn vo2max waarde. Afbeelding

Vo2max is de maximale hoeveelheid zuurstof in milliliter die je lichaam per minuut per kilo lichaamsgewicht kan opnemen en verbruiken tijdens zware lichaamsinspanning.

Oftewel meer ijzer, meer rode bloedcellen, beter transport van zuurstof. En je ziet aan mijn grafiek dat die enorm vooruit is gegaan.

Ik ben zó blij dat ik zelf actie heb ondernomen.
Ik snap er helemaal niks van dat de huisarts me heeft laten aanmodderen met die lage waarde.
Ik kom trouwens nooit bij de huisarts, dit was de eerste keer dat ik hem zag, terwijl ik deze huisarts al een jaar of tien heb. Ooit wel een keer bij een invaller geweest voor iets anders.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 21:45

Ik haak ook even aan. Ik heb geen recent bloed onderzoek gedaan,maar heb wel het idee dat ik baat zou hebben bij een ijzer supplement; ik zit tegen de overgang aan, nog wel ongesteld. Al 30 jaar vegetarisch, en ook een duursporter (10-15 uur fietsen/week). Dat zijn (dacht ik) allemaal factoren die tot ijzertekort kunnen leiden.
Welk supplement gebruik jij supervixen?

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-26 23:03

Waarom ben je meteen gegaan voor 3x de dagelijkse dosis?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 06:45

_Anne_V schreef:

Omdat je juist meer ijzer nodig hebt om je tekort aan te vullen. Alleen de dagelijkse dosis vul je geen tekort mee aan, maar hou je het ongeveer op hetzelfde niveau. Ik had ook een onderzoek van het radboud gelezen dat ongeveer 40 milligram ijzer, om de dag, bij het avondeten het beste werkte. Kan hem zo even niet terugvinden.

Ik eet trouwens ook heel weinig vlees en maar zelden rood vlees.

Ik gebruik deze, omdat hier ook al vitamine c bij zit zodat het beter opgenomen wordt.

Afbeelding

Ik zou eigenlijk graag nog een keer willen laten prikken, over een paar maanden, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aankaarten bij de huisarts, omdat hij al mijn waarden goed vond.

onpaard

Re: Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 07:30

Ik heb maanden lang op advies van de huisarts 3x daags 2 tabletten ferrofumaraat geslikt en dat hielp amper. Bij mij werk het ijzer opnemen beter als ik 1 tablet per 3 dagen slik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 11:25

Supervixen schreef:
Ik ben duursporter (loop zo'n 50 tot 60km hard per week en wandel 30km per week) en in december/januari was ik zó ontzettend moe. Ik sliep genoeg uren, maar sleepte me de dag door en ik werd doodmoe wakker. Ik ging huilend naar het werk omdat ik kapot was 's morgens.
Naar de huisarts gegaan. Gesprek gehad over hoe het zou kunnen komen dat ik zo moe was. Perimenopauze (ik ben 45) kwam ter sprake, maar ook vitaminetekorten, schildklierproblemen en overtraining. Ik herstelde namelijk ook niet goed van het hardlopen en mijn conditie ging achteruit.

Ijzertekort is niet ter sprake gekomen. Bloed laten prikken om te kijken of er tekorten waren.

Uitslagen kwamen binnen en kon ik zelf bekijken. Het viel mij op dat het ferritine gehalte wel aan de lage kant was. Het was 17,9.
Maar als normaalwaarde stond er 10-250 bij. Dus er ging geen alarmbel bij mij rinkelen.

Ik ben me toen gaan verdiepen in de normale ferritine waardes en ik schrok er nogal van dat de huisarts heeft gezegd dat alles prima in orde was, terwijl het véél te laag is. Mijn hb was wel goed, 9.1.

Ik ben toen zelf ijzer gaan bijslikken, 3x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
En nu.. wat een verschil! Mijn hardloopconditie gaat met enorme sprongen vooruit, ik voel me niet meer zo kapot.

Mijn sporthorloge heeft het ook heel goed in de gaten. Dit is mijn vo2max waarde. [ Afbeelding ]

Vo2max is de maximale hoeveelheid zuurstof in milliliter die je lichaam per minuut per kilo lichaamsgewicht kan opnemen en verbruiken tijdens zware lichaamsinspanning.

Oftewel meer ijzer, meer rode bloedcellen, beter transport van zuurstof. En je ziet aan mijn grafiek dat die enorm vooruit is gegaan.

Ik snap er helemaal niks van dat de huisarts me heeft laten aanmodderen met die lage waarde.
Ik kom trouwens nooit bij de huisarts, dit was de eerste keer dat ik hem zag, terwijl ik deze huisarts al een jaar of tien heb. Ooit wel een keer bij een invaller geweest voor iets anders.

Wat gaaf!
Dit is hoopgevend! Hoe snel merkte je vooruitgang?
Wat een indrukwekkend verschil!

De richtlijnen voor dergelijke tekorten zijn hopeloos verouderd.
Goed dat je pro actief bent geweest.

Ik hoop straks ook weer te knallen!!!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 11:50

Supervixen schreef:
_Anne_V schreef:

Omdat je juist meer ijzer nodig hebt om je tekort aan te vullen. Alleen de dagelijkse dosis vul je geen tekort mee aan, maar hou je het ongeveer op hetzelfde niveau. Ik had ook een onderzoek van het radboud gelezen dat ongeveer 40 milligram ijzer, om de dag, bij het avondeten het beste werkte. Kan hem zo even niet terugvinden.

Ik eet trouwens ook heel weinig vlees en maar zelden rood vlees.

Ik gebruik deze, omdat hier ook al vitamine c bij zit zodat het beter opgenomen wordt.

[ Afbeelding ]

Ik zou eigenlijk graag nog een keer willen laten prikken, over een paar maanden, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aankaarten bij de huisarts, omdat hij al mijn waarden goed vond.

Goed punt! Hoe weet je hoe lang je 3x de dagelijkse hoeveelheid mag innemen? Ik heb ook ijzertekort en gebruik nu van een supplement 2x de dagelijkse hoeveelheid, maar ik vraag me af of ik niet te lang ermee door ga (hb-gehalte is wel binnen de oude normen, maar die andere waarden zijn niet goed)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 13:41

Wat je oraal inneemt en niet gebruikt wordt door je lijf gaat het lichaam weer uit. Dus geen risico op ijzerstapeling. Werd ook mooi verteld/ uitgelegd in de hier eerder genoemde podcast.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 13:43

Wendy_Komen schreef:
Wat je oraal inneemt en niet gebruikt wordt door je lijf gaat het lichaam weer uit. Dus geen risico op ijzerstapeling. Werd ook mooi verteld/ uitgelegd in de hier eerder genoemde podcast.

Hoe ging het infuus? Had je nog bijwerkingen?

Is het eenmalig of ge je nog terug?

Ben benieuwd wanneer je positieve effecten zult voelen...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 13:46

Infuus zelf ging soepel! Gister wel hele dag wat minder fit (misselijk/ draaierig/ hoofdpijn). Maar dat is nu al voor 90% weer weg!
Over 3 maand moet ik opnieuw bloed laten prikken, dan kan het zijn dat het infuus nogmaals herhaald moet worden. In de tussentijd moet ik wel gewoon doorgaan met de ferrofumaraat 200mg 4* per week.
Wellicht placebo effect, maar geestelijk lijkt het al iets te doen. Namelijk zin in dingen weer op/ aan te pakken. Ik hou jullie op de hoogte!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 15:15

Ninx na twee maanden voelde ik echt al wel mooie verbetering.

Anne ik weet het niet, daarom zou ik nog wel eens willen laten prikken. Maar ik denk dat ik na 6 maanden ongeveer op de adh overstap om eens te kijken wat dat doet.

Goed om ook te lezen dat het teveel wordt afgevoerd door je lijf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 16:45

Ninx schreef:
Supervixen schreef:

Mijn sporthorloge heeft het ook heel goed in de gaten. Dit is mijn vo2max waarde. [ Afbeelding ]

Wat gaaf!
Dit is hoopgevend! Hoe snel merkte je vooruitgang?
Wat een indrukwekkend verschil!

De richtlijnen voor dergelijke tekorten zijn hopeloos verouderd.
Goed dat je pro actief bent geweest.

Ik hoop straks ook weer te knallen!!!

De richtlijnen zijn inderdaad enorm verouderd. Een vrouwelijke arts uit het Isala ziekenhuis strijd al voor het landelijk aanpassen van de normaalwaarde van ferritine naar een minimum van 30 ug/L, zoals ook voor mannen geldt. zij kunnen nu bij 30% meer patienten een goede diagnose stellen. Dat zijn dus heel veel mensen bij wie de anemie eerder niet werd (h)erkend.

https://voicesforwomen.nl/blog/ijzertekort-de-energiedief-waar-veel-vrouwen-last-van-hebben/

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 16:52

Ook een nieuw inzicht was dat 3x per dag, elke dag, ferrofumaraat nemen niet effectiever was dan 3x per week 1 tablet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:51

Ik heb al een bloedonderzoek gehad, en heb ijzerpillen gekregen van de huisarts.

Ik wil echter graag wat meer actie ondernemen en kan morgen al terecht bij een prive kliniek: ik ga daar alles even laten checken. Maar op basis van het bloedonderzoek kan ik daar morgen mogelijk al een infuus krijgen.

Nu ga ik dinsdag mijn nieuwe paard ophalen.
Ik vraag me af of het verstandig is dan een dag van tevoren dat infuus te doen.... of ik de dag erop misschien niet fit ben......? Bijwerkingen zeg maar.....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:58

Wat voor infuus krijg je?

Ik neem aan dat het gewoon kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:58

BeFunny schreef:
Wat voor infuus krijg je?

Ik neem aan dat het gewoon kan.

ijzerinfuus....

Ik heb ook B12 en foliumzuur tekort.... dat kan evt ook geprikt, maar wellicht is dat een volgende keer.....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 13:44

Foliumzuur wordt alleen als tablet gegeven, vitamine b12 kan wel met injecties.

Je kunt best een paar dagen wat grieperig zijn van een ijzerinfuus. Ik zou de eerste keer dus liever niet plannen voor zoiets.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 14:47

Hier dag na ijzerinfuus op de bank gelegen. Was echt niet fit. Nu gelukkig geen last meer!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 14:57

Ik kom dit topic toevallig tegen en heb niet alles gelezen maar zie vooral infuse en tabletten. Injecties zijn geen optie meer, tegenwoordig?
Die kreeg ik vroeger, waren een beetje vervelend maar hielpen goed.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 15:09

Ik heb nergens last van als ik extra vocht krijg. Toch is het best ingrijpend voor het lichaam dus zou niet al teveel geks doen de dag erop.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 13:59

Hier de afgelopen maanden wat minder onderzoeken gehad. In november doorverwezen naar de internist, hb wisselt erg rond de 7.0-7.5 dus niet extreem laag. Ferritine wou totaal niet stijgen, zelfs in overleg met de huisarts dagelijks geprobeerd icm vitamine C. Ferritine bleef rond de 4-5 hangen.

Omdat de wachtlijst bij mijn eigen ziekenhuis minimaal 10 maanden is ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan. Daar kon ik afgelopen januari naar toe.

Hier hebben ze alles opnieuw geprikt omdat ze alle gegevens van de huisarts niet konden in zien.

Hb was bij hun 8.9 en ferritine 14, een grote stijging ten opzichte van oktober: hb 7.4 en ferritine 5.2.

Het advies was daarom om gewoon door te gaan met de ijzer pillen en na 3 maanden weer te prikken via de huisarts.

Afgelopen week via de huisarts weer geprikt hb 7.9 en ferritine 7.9, huisarts weet ook niet waar die schommelingen van kunnen komen. Alle testen zijn negatief.

Nu is het advies om over 6 maanden weer bloed te prikken, dan ben ik al ruim 2 jaar bezig met alles op peil te krijgen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 14:42

Ik ben nu een maand verder sinds mijn laatste bezoek aan de MDL arts. Sindsdien slik ik netjes twee keer per week de ferrofumaraat, maar ik blijf nog zo'n last houden van vermoeidheid. De rest van de klachten zijn gelukkig zo goed als verdwenen/sterk verminderd.

Nu hoef ik pas in september weer te prikken, deze kuur moet ik een half jaar proberen. Maar wanneer trek je aan de bel...?
Begin dit jaar heb ik ook een kuur van twee keer per week gehad en na de kuur was de ferritine lager dan ervoor.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 15:07

Hier ook een ijzertekort en b12 tekort. Deze week weer bloedprikken voor de actuele waarden, maar het bleek dat ik de vorige keer al laag in t ijzer zat. (Maar inmiddels zijn de normwaarden hoger, dus toen niks mee gedaan) Heel benieuwd of dit dan de vermoeidheid verklaard. :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 15:50

Omdat ferritine een eiwit is schijnt het prikken dus wel een wat wisselend beeld te kunnen geven. Daarnaast ben je misschien longesteld geweest? Bij mij zakt het dan weer als een baksteen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-26 16:17

Mijn eerste infuus net gehad…. Ben benieuwd. Er volgen er nog wel een aantal