GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:04

Ja met een bmi boven de 30.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 19:26

Suzanne F. schreef:
Ja met een bmi boven de 30.

Mijn huisarts zelfs dan niet, alleen als je suikerziekte hebt. Maar dat wil ik juist proberen te voorkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:27

Babootje schreef:
In dit opzicht is de uitzending van Eva Jinek van 12 september 2024 wel verhelderend.
Bij obesitas (en zeker als vetopslag er al lang zit) is het niet zo dat ieder pondje door het mondje gaat. Obesitas is een ziekte. Daarom raken mensen ook vreselijk ontmoedigd als ze zich wel goed aan hun dieet houden en geen gewicht verliezen. Ik zou zeggen: kijken!
Medicatie gaat dan zeker helpen; alleen zijn het geen wondermiddelen. Ze geven je lichaam wel een zetje in de goede richting,
https://eva.avrotros.nl/artikel/de-uitz ... ptember-49

Dankjewel voor de link
Net gekeken.
Goede uitleg daar :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:07

Charaz schreef:
Kan je dan niet beter direct naar je huisarts gaan ?

Neem aan dat dat goedkoper is.

daar heeft men zelf ook nog niet over nagedacht?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:11

Hangt echt af van arts tot arts. Vriendin van mij belde gewoon naar haarhuisarts en het stond de volgende dag al op haar identiteitskaart om af te halen. Terwijl ze het echt niet nodig heeft. Ik kreeg het van mijn huisarts omdat mijn BMI hoger was dan 30 en ik een auto immuun ziekte heb.
Laatst bijgewerkt door Deertje op 21-02-25 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:11

Deertje schreef:
Hangt echt af van arts tot arts. Vriendin van mij belde gewoon naar de huisarts en het stond de volgende dag al op haar identiteitskaart om af te halen. Terwijl ze het echt niet nodig heeft. Ik kreeg het omdat mijn BMI hoger was dan 30 en ik een auto immuun ziekte heb.

waarom heeft zij het niet nodig volgens jou?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:13

DuoPenotti schreef:
Deertje schreef:
Hangt echt af van arts tot arts. Vriendin van mij belde gewoon naar de huisarts en het stond de volgende dag al op haar identiteitskaart om af te halen. Terwijl ze het echt niet nodig heeft. Ik kreeg het omdat mijn BMI hoger was dan 30 en ik een auto immuun ziekte heb.

waarom heeft zij het niet nodig volgens jou?

Omdat ze 1m80 is en geen 60 kilo weegt. En ze voor de rest kerngezond is. Wil gewoon nog wat kilo's kwijt ( die ze niet meer over heeft denk ik )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:15

Deertje schreef:
Omdat ze 1m80 is en geen 60 kilo weegt

Maar heeft ze wel diabetes dan of ook niet?
Ook slanke mensen kunnen dat hebben.

ik zie nu je edit...
Oh dat is wel heer raar dan.
Wat bijzonder dat de huisarts daar aan mee werkt dan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:32

Kinke schreef:
Charaz schreef:
Kan je dan niet beter direct naar je huisarts gaan ?

Neem aan dat dat goedkoper is.

daar heeft men zelf ook nog niet over nagedacht?

Dan wordt het nog steeds niet vergoed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:48

Deertje schreef:
Omdat ze 1m80 is en geen 60 kilo weegt. En ze voor de rest kerngezond is. Wil gewoon nog wat kilo's kwijt ( die ze niet meer over heeft denk ik )

Nou dit lijkt me wel stug. Ik wil graag weer richting de 60 kilo maar ben 1,64. Met 1,80 en 60 kilo heb je bijna ondergewicht denk ik. Dat kan niet kloppen. Geen arts schrijft dan Ozempic voor hoor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:06

janderegelaa schreef:

Nee dat klopt, maar dan betaal je niet nog extra bovenop de kosten voor het medicijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:09

janderegelaa schreef:

Ik weet niet of dat de motivatie is. Zelf beslistrecht/arts overtuigen/arts vertrouwen zou voor mij de motivatie zijn het buiten de huisarts te doen.

Maar misschien ga ik toch eens polsen wat de huisarts ervan vindt. Ben indd wel benieuwd of het goedkoper is en indd iets begeleid.

En vooral wat hierboven vaker is genoemd, langer doen met een pen. Lukt dat wanneer je zelf koopt?

Charaz schreef:
Nee dat klopt, maar dan betaal je niet nog extra bovenop de kosten voor het medicijn.

En je betaald niet voor het bedrijf dat op de trend inspringt.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:21

Ik lees al weer even mee.

Zelf overweeg ik het al weer even, alleen druf de huisarts niet te bellen.
Sinds m'n pubertijd ben ik.altijd al aan de zware kant geweest. Meerdere keren iets afgevallen. Waarvan 6 jaar terug de succesvolloste keer is geweest. 20kg was ik toen kwijt, waardoor m'n bmi 25 was (nog steeds net geen gezond gewicht dus). Ik heb het toen gedaan met 10x per week sporten en op m'n eten letten. Als ik merkte dat ik wilde gaan snoepen ging ik een rondje hardlopen als afleiding.

Helaas na 2 jaar stabiel te zijn geblesseerd geraakt. Alles in m'n enkel gescheurd. 2 operaties verder en chronische pijn en instabiliteit waardoor sporten er niet meer in zit. Ook m'n actieve beroep (zorg) zat er niet meer in, dus nu een kantoorbaan.
Wandelen is na 10 min al pijnlijk, zelfs zwemmen/fietsen zijn pijnlijk.
Resultaat 35kg aangekomen (bmi van 35), in 4 jaar. Ondanks meerdere pogingen om af te vallen, maar ipv afvallen bijgekomen. 5kg er af en erna weer 10 er aan zeg maar.

Ik wil zo graag afvallen, zodat het hopelijk ook een beetje verlichting voor m'n enkel geeft. Naast dat het ongezond is om zo zwaar te zijn.

Moet alleen echt nog over de drempel heen om te gaan bellen.
Tegelijk wil ik vragen over Lipoedeem, omdat ik het vermoeden heb dat ik dat heb.
Toen ik die 20kg afgevallen was had ik maat XS/S shirt en L broeken. Nu nog steeds is het erg scheef, bijvoorbeeld bh omvang 70/75 maar wel maat 46/48 broeken. Naast andere klachten die erbij horen. Maar ook daarvoor stel ik het maken van een afspraak al weer een tijd uit...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:34

Ja je mag zelf elk moment stoppen of pauzeren of minder nemen als je dat wilt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:43

Suzanne F. schreef:
Deertje schreef:

Nou dit lijkt me wel stug. Ik wil graag weer richting de 60 kilo maar ben 1,64. Met 1,80 en 60 kilo heb je bijna ondergewicht denk ik. Dat kan niet kloppen. Geen arts schrijft dan Ozempic voor hoor.

Wedden? Ze had het toch, maar ja, die krijgt ook alles voor elkaar

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:51

die is dan gewoon ziek in haar kop want met 1.80 zestig kilo wegen is gevaarlijk onder gewicht. Die heeft meer baad bij een paat!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:35

Nu las ik ook ergens dat Ozempic het verlangen naar verslavingen zoals onder andere alcohol tempert.
Kan mij voorstellen dat ze het om die reden heeft?
Iets moet er toch wel zijn naast kerngezond waarom een huisarts het dan voorschrijft.

Eerlijk, ik denk dat je vriendin het niet helemaal oke heeft verteld of jij anders hebt verstaan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:00

Nee ik heb geen zwaar overgewicht maar ik durf wel te zeggen dat ik een gezond zelfbeeld heb en dit wil proberen om de 10 kilo die er stiekem aan is gekomen in de laatste jaren er weer af te krijgen. Lukt het niet, dan niet. Lukt het wel, al zijn het er 5 dan ben ik al blij.
Met 1.80 en 60 kilo hoef je niet af te vallen lijkt me maar goed. Het zal wel.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:37

Popstra schreef:
die is dan gewoon ziek in haar kop want met 1.80 zestig kilo wegen is gevaarlijk onder gewicht. Die heeft meer baad bij een paat!

Och ja, ik lig er al niet meer wakker van. Er zit niet veel echt meer in haar lichaam en botox is haar beste vriend. Op haar 18e kreeg ze nieuwe borsten van haar ouders .. ze is zo gekweekt denk ik

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:38

Popstra schreef:

Nee hoor, niet gevaarlijk:
U heeft een normaal gewicht.
Uw gewicht zit binnen de marge die als gezond wordt gezien. Een gezond gewicht voor uw lengte ligt tussen de 60 en 81 kg.
Meetgegevens op basis van de Zorgstandaard Obesitas 25-11-2010

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:38

Maar wel op het randje in ieder geval. Ze hoeft niet af te vallen. Tenzij ze Victoria’s secret model wil worden ofzo. Maar hiervoor lijkt me ozempic wat link.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:39

Sommige mensen slaan gewoon door.
Overigens zou ik met mijn 1,63 ook 50 kilo mogen wegen voordat ik een te laag bmi zou hebben

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:40

purny schreef:
Sommige mensen slaan gewoon door.
Overigens zou ik met mijn 1,63 ook 50 kilo mogen wegen voordat ik een te laag bmi zou hebben

Zelfde hier. Al was ik ooit met 52 kilo al heel slank. Maar dat is 20 jaar geleden. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:18

Suzanne F. schreef:
Maar wel op het randje in ieder geval. Ze hoeft niet af te vallen. Tenzij ze Victoria’s secret model wil worden ofzo. Maar hiervoor lijkt me ozempic wat link.

Ik denk wel dat een arts dat niet voor niks voorschrijft, dus er zal heus een andere indicatie zijn dan nog verder afvallen als je al een gezond gewicht hebt…

Of ze heeft het helemaal niet via een arts maar via een louche handel.
Dan zou ik ook zeggen dat het via een arts kwam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:04

Nou ik heb alle bijwerkingen en ik ben nog niet eens begonnen. :')
Dit weekend vreselijk last van mijn darmen gehad, weinig honger, krampen. Als ik nu al begonnen was dan had ik dit dus zeker gezegd dat het daarvan kwam. Maar dat kan helemaal niet. :+
Of mijn hoofd houdt me voor de gek of het is een raar toeval. Dit heb ik eigenlijk nooit.
Ik krijg het deze week binnen dus dan is mijn buik weer rustig hoop ik. Ben benieuwd.