Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:18

4 verschillende griepvirussen dan ben je beter van de ene en rol je zo door naar de volgende. Dat klinkt rampzalig.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:20

Heeft je immuunsysteem wel weer een lekker opkikkertje gehad. :-D

Persoonlijk test ik niet, deed ik eigenlijk ook niet. Ziek is ziek, en als je ziek bent dan blijf je thuis.
Bij verkoudheid meld ik me niet ziek, maar werk ik thuis. Al is dat natuurlijk voor lang niet alle beroepen mogelijk ..

Nu heb ik makkelijk praten, heb (naar mijn weten) geen corona gehad en nog nooit griep gehad.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:17

friezenfan2 schreef:
4 verschillende griepvirussen dan ben je beter van de ene en rol je zo door naar de volgende. Dat klinkt rampzalig.

Mijn zwager had een hele zware te pakken, is met de ambulance afgevoerd geweest naar het ziekenhuis en heeft daar meerdere dagen gelegen, zelfs aan de beademing gelegen. In het ziekenhuis merken ze het erg goed dat het dit jaar veel zwaarder is en langer duurt dan andere jaren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 13:27

Matheno schreef:

Persoonlijk test ik niet, deed ik eigenlijk ook niet. Ziek is ziek, en als je ziek bent dan blijf je thuis.
Bij verkoudheid meld ik me niet ziek, maar werk ik thuis. Al is dat natuurlijk voor lang niet alle beroepen mogelijk ..

Nu heb ik makkelijk praten, heb (naar mijn weten) geen corona gehad en nog nooit griep gehad.

Dan moet het wel lukken om te werken.
Hier geen koorts meer, wel nog verhoging. Vreselijk moe en wazig en allerlei andere klachten.
Hier een berichtje plaatsen kost al zoveel moeite.
Heb de concentratie van een paasei. Dan kan ik mij beter ziekmelden als er niks uit mijn handen komt, hoe vervelend ook.

anjali

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:50

@Polly: Inderdaad vond ik zelf ook dat het smaakverlies etc. wel leek op wat ik over covid heb gehoord. Maar ik ben volledig doorgeent tegen covid, de laatste keer nog in november 2024. Tegen griep had ik me niet laten enten. De eveneens ziekgeworden personen uit mijn omgeving waren meest wel tegen griep geent en die hadden veel lichtere verschijnselen dan ik en waren ook sneller weer beter. Mijn ergste klacht was eigenlijk een ongelooflijke koppijn, van 11 op de pijnschaal van 1 tot 10! Nooit eerder gehad in mijn lange leven. Kan dat van griep komen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:20

Klinkt meer als covid eigenlijk, maar kan ook griep zijn maar daar hoor ik eigenlijk meer andere klachten

Vaccinatie beschermd niet tegen besmetting alleen tegen ernstig ziek worden.

Ik heb ook alle covid prikken gehad en kreeg een "milde variant" en alsnog lag ik 9 dagen met >40 graden koorts, hoofdpijn, geen geur, pijn op de borst, benauwd, hoesten, keelpijn, buikpijn, diarree etc.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 17:35

Heb neteen corona test gedaan. Had eerder geen test in huis,nu maar online besteld en ontvangen.
Ben al ziek sinds vrijdag (begon donderdag met alleen hoesten) nu dus dag 6.
Test is negatief, maar misschien wel te laat gedaan natuurlijk. Weet niet of dat uitmaakt?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:43

Ik test wel, maar dat heeft te maken met het meedoen aan een landelijk onderzoek van het RIVM. Elke maandag geef ik door of ik getest ben en of ik klachten heb. Meestal is het Nee Nee, verzenden. Afgelopen week wel klachten, hoesten en zere keel. Daarvoor moest ik de test opsturen en binnen twee weken weet ik exact wel virus ik heb.

Ook stuur ik daarvoor eens in de zoveel tijd een buisje bloed op en daaruit bleek op een gegeven moment dat ik wel antistoffen tegen corona had, maar ik daar niet ziek van was geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:32

Volgens de krant is er nu een officiele griepepidemie. Met zelfs aparte afdelingen in ziekenhuizen enzo. Dit is wel iets om serieus te nemen en voor ieder een verantwoordelijkheid om de virussen zo weinig mogelijk te verspreiden of door te geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:49

anjali schreef:
Volgens de krant is er nu een officiele griepepidemie. Met zelfs aparte afdelingen in ziekenhuizen enzo. Dit is wel iets om serieus te nemen en voor ieder een verantwoordelijkheid om de virussen zo weinig mogelijk te verspreiden of door te geven.

Maar niet anders dan in 2018 ofzo toen we ook een griepepidemie hadden.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 11:53

Nee, net zo ernstig inderdaad voor de zwakkere in de samenleving.
En er is idd niks veranderd, want rekening houden met elkaar ivm besmettinsgevaar wordt nog steeds veel te weinig gedaan.
Ik vind het in en in triest.

Ach, wat als die ene onbekende oudere doodgaat aan griep omdat jij liever wel de deur uitging met je besmettelijke hoofd? Het was maar een zwakke oudere.
Totdat het je eigen vader of moeder betreft.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:30

veneri schreef:
Matheno schreef:

Dan moet het wel lukken om te werken.
Hier geen koorts meer, wel nog verhoging. Vreselijk moe en wazig en allerlei andere klachten.
Hier een berichtje plaatsen kost al zoveel moeite.
Heb de concentratie van een paasei. Dan kan ik mij beter ziekmelden als er niks uit mijn handen komt, hoe vervelend ook.

Ja dan ben je dus gewoon ziek. De verkoudheid die ik bedoelde waarmee je thuis aan het werk kan is gewoon de variant van een loopneus met wat niezen. Als je je hoofd niet kunt optillen dan kun je je beter gewoon ziekmelden en lekker je bed in kruipen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:52

Ik test niet (meer). In corona tijd wel gedaan maar vind het nu geen toegevoegde waarde meer hebben, ik werk niet in de zorg of met mensen. Ken eigenlijk ook niemand in onze omgeving die nog wel test.

Momenteel helaas wel flink beroerd, zoals ongeveer half Nederland op dit moment :+ M’n man had het vorige week en is inmiddels zo goed als weer beter, helaas ben ik nu aan de beurt. Intens moe, hele erge keelpijn, hoofdpijn en hoesten.

Sinds de coronatijd ben ik me er wel meer van bewust hoe snel je eigenlijk andere mensen kunt besmetten dus ik hou daar ook nu nog steeds wel rekening mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:01

veneri schreef:
Nee, net zo ernstig inderdaad voor de zwakkere in de samenleving.
En er is idd niks veranderd, want rekening houden met elkaar ivm besmettinsgevaar wordt nog steeds veel te weinig gedaan.
Ik vind het in en in triest.

Ach, wat als die ene onbekende oudere doodgaat aan griep omdat jij liever wel de deur uitging met je besmettelijke hoofd? Het was maar een zwakke oudere.
Totdat het je eigen vader of moeder betreft.

Je bent vaak al besmettelijk voordat er symptomen zijn. Dus dan moet je helemaal binnen blijven?

Verder is er gewoon een groot verschil tussen ziek en slechts minder fit. Als je bij minder fit de deur al niet meer uit mag, dan ligt het land plat. Dan kan ik bijna de hele winter binnen blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:10

Volgens mij gaat het niet om hoe je je zelf voelt, maar om hoeveel virus je verspreid.

Je kan prima al besmettelijk zijn voordat je weet dat je dat bent. Daar zal niemand je op aankijken.
Maar op het moment dat je het wèl weet is het wel zo sociaal om je "slachtoffers" te beperken.

Zo vind ik het ook altijd zo misselijk als ze bij KDV of scholen hanteren dat een kind met waterpokken of een lelijke verkoudheid ofzo gewoon mag komen "want ze waren toch al besmettelijk". Ja lekker dan, dus de kinderen die tot dan toe nog niet besmet waren door Pietje Snot moeten alsnog maar lekker de dupe zijn...?

Of bij volwassenen de familie, collega's die de afgelopen dagen helemaal geen contact hebben gehad / niet besmet zijn, hebben dan pech doordat besmettelijke mensen na het uittrekken van hun jas en hoestend zeggen "oh het is maar een koutje hoor, valt wel mee" en je ze er eigenlijk niet meer uit kan zetten omdat ze er nu eenmaal zijn -O-

Bel dan even van tevoren. Stuur een berichtje. Overleg. Stel anderen op de hoogte zodat die zelf kunnen kiezen of ze dat risico willen nemen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:13

Je kan inderdaad al besmettelijk zijn voor je klachten ervaart, maar de kans dat je dan mensen besmet is veel kleiner omdat je blijkbaar nog niet hoest, niest of snottert. Zolang je dan niet uit andermans glad drinkt of zoent valt het best mee, vooral je partner of kinderen zijn in dat stadium vaak de dupe maar andere mensen niet.

En ja als je je niet helemaal fit voelt maar daarbij wel erg hoest of niest en snottert ben je enorm besmettelijk. Dus nogmaals: je bent dan ziek. Juist doordat iedereen dan maar blijft werken en onder de mensen blijft komen verspreid het virus zich als een malle waardoor die griepgolf ontstaat en je dus inderdaad 'de hele winter niet lekker bent'. Dat is niet normaal hè, je zo'n beetje de hele of halve winter niet fit of ziek voelen. En als mensen zich netjes een dagje ziek zouden melden of bij mensen uit de buurt zouden blijven bij klachten dan zou die griepgolf helemaal niet zo groot zijn en ben je dus opeens niet meer de halve winter ziek.

Maar volgens mij kan ik dit nog 100x herhalen maar heeft het weinig nut voor het gedrag van personen die nu die griepgolf veroorzaken..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:52

Ik heb geen idee wie dan nu de griepgolf veroorzaken. Ik ben op dit moment niet ziek, snotter niet, heb een kriebelhoest die ik al sinds november heb (dus daarvoor blijf ik niet thuis), door kou krijg ik een loopneus (ook geen virus dus), en ik ken op dit moment niemand die echt ziek is en dan naar buiten gaat. Ik ken alleen wat mensen die verkouden zijn zonder koorts en die gaan wel naar buiten.

Verder is bij mij een verkoudheid niet in een dagje over, dus als ik niet 100% ben, maar ook niet ziek dan heeft een dagje thuisblijven geen zin.

Maar ik vind ook nog steeds dat als je slechts hoest of snottert dat je echt niet ziek bent. Dan is er echt wel koorts voor nodig, dat je gewoon het liefst in bed wilt blijven liggen.

Jij wilt dat mensen die verkouden zijn binnen blijven. Dat is ook nog eens een ander virus. Bij griep krijg je koorts en hoofdpijn er bij. En ben je echt zo ziek dat je niet uit bed wilt. En dan is het logisch dat je je ziek meldt en thuis blijft.

Dus het 'even een dagje' ziek melden gaat ook niet werken. Daar komt nog bij wat je 'klachten' noemt. Als ik een keer een iets schrale keel heb, dan zie ik dat niet als 'klachten'. Dan heb ik gewoon een mindere dag. Zelfs in coronatijd was keelpijn geen reden om binnen te blijven en het was ook echt een ADVIES om thuis te blijven, het was geen verplichting. Dat mensen dat er van maakten was een feit, maar er werd altijd gezegd 'advies bij klachten blijf thuis'. Je kon geen boete krijgen op naar buiten gaan met een snotje of keelpijntje of hoestje.

Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is van ga er gewoon verstandig mee om, meld het als je bij mensen op bezoek gaat dat je niet 100% fit bent, als je koorts hebt blijf je thuis en verder zul je toch je ding moeten doen. Als er geen eten meer in huis is zal ook die snotneus even naar de supermarkt moeten. De norm in coronatijd was 15 minuten binnen 1.5m. En dat kom je niet in een supermarkt. Wel in het ov.

Je gaat gewoon nooit 1 norm krijgen, wat de 1 ziek vindt, vindt de ander nog gewoon fit. Ik vind een verkoudheidje geen ziek zijn. Koorts is voor mij een teken dat je ziek bent.
En het is gewoon zo dat als je mensen met een snotneus gaat verplichten thuis te blijven dat het land minstens een half jaar per jaar stilligt. Dus dat gaat ook niet gebeuren.

Gewoon melden bij bezoek dat je niet fit bent, dat is wat je kunt doen. En verder biedt het thuiswerken vaak de mogelijkheid om een dag kantoor te laten schieten als je niet 100% fit bent, maar wel in staat om te werken. Dat is wat er nu echt wel gebeurt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:55

Celebi schreef:
Je kan inderdaad al besmettelijk zijn voor je klachten ervaart, maar de kans dat je dan mensen besmet is veel kleiner omdat je blijkbaar nog niet hoest, niest of snottert. Zolang je dan niet uit andermans glad drinkt of zoent valt het best mee, vooral je partner of kinderen zijn in dat stadium vaak de dupe maar andere mensen niet.

Maar volgens mij kan ik dit nog 100x herhalen maar heeft het weinig nut voor het gedrag van personen die nu die griepgolf veroorzaken..

Absoluut dit.

Tot afgelopen weekend werkte ik op de geriatrie in een ziekenhuis, en ik geloof dat zo'n 75% van onze patiënten - kwetsbare ouderen - binnenkomen met influenza, griep dus. Bij sommigen moeten echt alle zeilen worden bijgezet om ze er weer bovenop te krijgen. En het lukt helaas niet altijd. De impact van (een echte) griep op kwetsbare mensen wordt echt onderschat door het type "ik ben ziek maar ga lekker toch de wijde wereld in".

Aan de andere kant, de eerlijkheid gebiedt me: op mijn werk zien ze ook het liefst dat wij toch komen werken, ziek of niet, snot of niet, "dan doe je maar een mondkapje op". Want personeelstekort. En dan verbaasd zijn dat de helft van je personeel een week later thuis zit met, juist, griep.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:01

Ik heb dus in het ziekenhuis gelegen met influenza A, maar er is dus ook een B variant.... -O-

En ja als longpatient die met elk virusje in het ziekenhuis beland, ben ik echt not amused als iemand met een serieuze verkoudheid, lamlendig voelen, heftig hoesten en niezen of what ever gewoon lekker onder de mensen komt.

En ik snap heus wel dat je niet 2 weken thuis gaat zitten maar als je op het heftigs zit wat is er dan erg om even een paar dagen wat minder mensen te zien? Je gaat toch niet dood van heel even wat minder mensen zien? Om rekening te houden met andere?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:29

ivy_power89 schreef:
En ik snap heus wel dat je niet 2 weken thuis gaat zitten maar als je op het heftigs zit wat is er dan erg om even een paar dagen wat minder mensen te zien? Je gaat toch niet dood van heel even wat minder mensen zien? Om rekening te houden met andere?

Dat is al een heel andere toon. Dat is hoe ik het doe. Ik meld het als ik verkouden ben en ergens naartoe moet waarvan ik verwacht dat er mensen zijn die zwakker zijn.
Maar ik blijf als ik niet ziek ben niet thuis, doe ook gewoon m'n boodschappen, maar zie inderdaad dan mogelijk wat minder mensen omdat ik niet ergens op bezoek ga. En plan een thuiswerkdag in dan i.p.v. met het ov naar kantoor. Dus dan hou je rekening met anderen.
En op deze manier komt het heel anders over dan iemand te willen voorschrijven wat hij of zij moet doen, of nog erger, om iemand zgn. ziek te praten terwijl die niet ziek is.
Dus gebruik gewoon je verstand en dan hou je rekening met anderen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:35

1 dagje ziek melden op je werk, school etc heeft geen enkele nut wetende een verkoudheid minstens 2 weken duurd en griep idem tot nog wel langer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:50

Door hoesten en snotteren zonder iets voor neus of mond te houden worden steeds virusdeeltjes in het rond verspreid. Dat vind ik heel vies en onnadenkend, degenen die zich daar wel van bewust zijn vind ik aso omdat ze zo anderen met hun ziekte kunnen opzadelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:56

Tel daarbij op dat eigenlijk iedereen zich er van bewust zou moeten zijn gezien we nog maar nèt Covid hebben gehad met alle maatregelen die echt niet volledig langs mensen heen gegaan kunnen zijn...... het is dus gewoon dikke vette des-interesse om niet het fatsoen te hebben om even in je elleboog te hoesten / niezen enzo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:01

anjali schreef:
Door hoesten en snotteren zonder iets voor neus of mond te houden worden steeds virusdeeltjes in het rond verspreid. Dat vind ik heel vies en onnadenkend, degenen die zich daar wel van bewust zijn vind ik aso omdat ze zo anderen met hun ziekte kunnen opzadelen.

Dat deed ik al nooit. Dus tja.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:01

Kwam dit net tegen op Facebook en vond het wel passend. :+

Afbeelding