Combinatie moederschap en paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 11:16

Dat is zeker zo denk ik, en is een mooie gedachtegang.

Moest ik zwanger worden/zijn ik zou idd erg schrikken. Maar langs de andere kant dat is 9 maanden, wat zijn 9 maanden in een leven op zo een moment.

Ik kan me best voorstellen dat sommige echt moeder moeders zijn dat is zeker Ok en zelfs heel mooi. Want dat betekent dat die mensen daar hun voldoening wss uithalen en hun energie.

Maar ik denk dat het voor mij al goed is mezelf kennende ik weet dat dat voor mij niet werkt. Ik heb alleen tijd nodig soms. Ik heb elke dag 40 kleuters onder mijn hoede en dat zuigt gwn leven uit je :D ook al zijn ze niet van mij en mag ik ze gwn terug afgeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 11:42

Oh dat is echt een vorm van zelfkastijding!! Ik heb echt zoveel respect voor juffen....vooral van dat hele kleine spul :=

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 12:27

De eerste jaren is het echt moeilijk te combineren.

Als je geen vrouw bent die haar hele leven al moeder wilde worden en je wil wel vele uren in de paarden blijven steken zou ik zeggen NIET DOEN.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:20

_lautje_ schreef:
Hier een moeder met 3 kinderen in de leeftijd 4, 6 en 8 jaar. Gaan nu net allemaal naar school.
Ik ben wel geminderd qua rijden en aantal paarden, maar ben nooit gestopt.
Bij mij gingen ze gewoon mee. De oudste was 6,5week oud toen ze mee ging naar een eventingwedstrijd 180km verderop.
Hier sliepen ze in de kinderwagen naast de bak en toen ze ouder waren zaten ze in de kinderwagen met de iPad.
Ja soms waren ze het zat en huilden ze en kon ik na 20min afstappen. Maar meestal heb ik gewoon kunnen rijden.
Momenteel rij ik internationaal eventing. Mijn kinderen gaan mee naar de wedstrijden. Deze zomer 650km enkele reis naar de Bourgogne gemaakt bijvoorbeeld. Ze hebben de tijd van hun leven altijd. Hebben vriendinnetjes vanuit diverse landen. Jongste van (toen) 3 jaar kan zelf ijsjes kopen in het Frans (boule caramel et frambroise!! En mama kan eind van de dag er heen om te betalen :)) ).

Maar ik moet wel,zeggen: ik werk niet. Bij de tweede ben ik gestopt met werken. Anders was het lastiger geweest en had mijn man meer moeten bijspringen. Hij heeft een groot bedrijf, dus dat is lastig.
Zo heb ik alle tijd voor de kinderen en ook voor mijzelf. Want ja ik ben moeder. Ja de kinderen zijn mijn wereld, maar ik ben ook Laura.
En die mag er ook zijn. Die is een leukeren moeder, echtgenote en vriendin met paard, dan zonder.

Overigens had ik geen hele makkelijke baby’s. Mijn tweede was een ernstige huilbaby. Mijn paard heeft mij echt gered.

Dit klinkt echt tof. Maar hangt ook weer van je kinderen af. Die van mij gevenenorm veel over in de auto bijvoorbeeld. Even 650 km rijden is gegarandeerd 12 keer stoppen om emmertjes te legen, kindjes te troosten etc. Dus alles valt of staat met hoe makkelijk je kinderen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:29

Idifix schreef:
Moest ik zwanger worden/zijn ik zou idd erg schrikken. Maar langs de andere kant dat is 9 maanden, wat zijn 9 maanden in een leven op zo een moment.

Die 9 maanden zijn maar een blink van de impact die kinderen op je leven hebben. Die 9 maanden zijn het probleem niet. De tig jaren erna (of zeker 25 jaar) wel. Die 9 maanden waren geweldig, ik vond het superleuk om zwanger te zijn. Ik had nog veel langer zwanger willen zijn hoor. Maar de impact die een kind op je leven heeft is enorm.

superpony

Re: Combinatie moederschap en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:47

Je kan het echt niet inschatten. Pmarena beschrijft verschillen, maar dan kan je het nog niet letterlijk op jezelf toepassen. Het zegt echt helemaal niks.

Je kan je ook nooit echt voorbereiden, dus je hebt eigenlijk niks aan verhalen van anderen. Ik denk eerder dat je dan verwachtingen kweekt en dan kan het tegenvallen of je kan aan jezelf twijfelen.

Ik was zeker niet iemand die al haar hele leven kinderen wilde. De zwangerschap was vreselijk en ik was heel medisch, dus de nodige zorgen.

Maar vanaf de geboorte zat ik op de grootste roze wolk die je kan vinden. Dan gaat wat hierboven werd geschreven al zeker niet op.

Ik ben ook echt ene paardenmeisje, altijd al geweest en zou niet zonder kunnen of willen. Maar die eerste jaren was de behoefte echt minder. Ben of was ook zeker geen leukere moeder met of door de paarden. Ik voelde me eerder soms schuldig.
En nog........Ons leven draait wel veel om de dieren, maar zoonlief is bijna 28 en heeft een eigen, heel druk leven.

Elke leeftijd heeft iets.

In mijn pubertijd zag ik juist dingen mis gaan waar ouders werkte. Niet dat werkende ouders slecht is, maar mensen denken vanaf een bepaalde leeftijd dat ze alleen kunnen zijn, dingen wel zelf kunnen etc. Dan nog steeds is het echt belangrijk om er te zijn, ze te steunen en sturen. Soms onzichtbaar.

Ik vond hem als baby achterlaten vreselijk, maar voor de school en sport tijd was het wel makkelijker.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:50

Scheelt dat wij met grote vrachtwagen met living rijden en een camper. Wij rijden vaak ‘s nachts en kinderen slapen dan in bed. Tegen de tijd dat ze wakker worden zijn we er bijna. Dan zitten ze wel in een stoel met gordel, maar hebben ook een tafel voor zich met afleiding en dingen. Plus dat het veel stabieler is dan een auto en ze niet snel misselijk worden in de vrachtwagen.
In de auto is het echt lastiger te doen qua misselijkheid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:44

Ik zal even mijn verhaal delen, ik denk namelijk dat we aardig in hetzelfde schuitje zitten.

Vroeger wilde ik op zich altijd wel moeder worden. Maar naarmate de tijd vorderde, voelde ik totaal die behoefte niet meer. Dat vrije leven (ik heb wel al sinds mijn 19e een relatie, en daar zit ik nog steeds in), doen en laten wat je wil etc wilde ik nog niet inleveren.
Echter, als ik aan "later" dacht, dan zag ik ons ook niet zonder kinderen oud worden.
Helaas kwam later alleen wel steeds dichterbij, en was geen 10 jaar meer om een keuze te moeten gaan maken.

Voor mij bleven de tegens staan, en die zouden ook niet weg gaan.....Kinderen kosten nu eenmaal veel tijd, en het wordt nooit meer als daarvoor. Dat is een feit, en geen discussie punt.
Financieel was er voor ons geen probleem, en qua relatie zat het na 16 jaar ook wel goed.

Als wij over onze toekomst praatte, was het toch wel, later met de kind(eren), dus ja, ergens zit er ook wel een kinderwens.
Op mijn 35e besloten om er dan toch maar voor te gaan, want het bleef ergens wel kriebelen. Maar de rammelende eierstokken? nee, die zijn hier nooit geweest.
Ik vind baby's en kinderen van andere ook niet perse fantastisch.
Onze eigen kleine spruit is inmiddels 1,5 jaar oud. En echt, ik vind het een verrijking van ons leven en wat een fantastisch iets is dat moeder zijn (of nou ja fantastisch, ik vind het wonderbaarlijk wat al die hormonen met je doen).

Maar goed, ik heb er dan ook heeeeeeeeeel goed, en heeeeeeeel lang over nagedacht, dus in dat opzicht is alles me mee gevallen.
Wat ik wel heel zwaar vind, is de 24/7 zorg. Je staat altijd AAN als de kleine in de buurt is.
En dan hebben wij echt het makkelijkste kind op aarde zo ongeveer.
Zelfs op het Kinderdagverblijf zeggen ze dat ze er van onze kleine wel 20 zouden kunnen hebben.

Dat heeft me overigens wel doen beseffen, dat we waarschijnlijk niet voor een 2e gaan. Dat zou bijna alleen maar tegen kunnen gaan vallen. En ondanks dat ik het geweldig vind om een kleine te hebben, vreet het ook veel energie om altijd maar te zorgen.
Ik zeg waarschijnlijk, omdat je natuurlijk nooit weet wat hormonen ineens gaan rommelen, maar mijn verstand zegt voor nu dat het goed is zo.

Ik heb overigens 3 paarden. 2 met pensioen, die doe ik samen met mijn ouders, en staan op een wei zo'n 12 km van huis. Ik doe ze 3 keer per week, en mijn moeder doet ze ook zo'n 3-4 keer per week. (hoeven enkel wat voer te hebben 1x per dag).
Mijn pony staat op een pensionstal op 5 km van huis. Die rij ik 3 keer per week en probeer ik ook nog 1 keer te longeren.

Mijn zwangerschap verliep prima. Ik vond mezelf al vrij snel te zwaar om te rijden, dus mijn pony heeft eerst een half jaar vrij gehad, en toen ik merkte dat hij zich begon te vervelen (hij was pas net zadelmak toen ik zwanger werd, dus ik vond het prima dat hij vakantie had), heb ik iemand betaald om hem even te gaan rijden. Zij kwam 2-3 keer per week rijden.
Tot een dag voor mijn bevalling heb ik mijn eigen stal kunnen mesten, niet altijd even snel, maar het lukte me nog wel.
Ik heb uiteindelijk een keizersnede gehad, maar binnen een week stond ik weer even bij mijn pony, en na 3 weken kon ik zelfstandig af en toe naar stal.

Ik ben in juli (2023) bevallen, en in september ben ik langzaam het rijden erbij op gaan pakken (nog steeds liet ik hem bij rijden hoor, dan zat er voor mij niet zo veel druk op) en ik denk dat ik vanaf november het rijden weer helemaal alleen ben gaan doen.

Alles valt of staat wel een beetje met je partner natuurlijk. De mijne is ook paardenmens, dus die begreep het maar al te goed, en die weet ook hoeveel tijd een paard kost.
Moet wel zeggen dat nu de kleine ouder is, en het winter is, ik het heel moeilijk vind om s'avonds naar stal te gaan. Gelukkig ben ik afgelopen september (2024) gestopt met voor een baas werken en werk nu voor mijn vriend zijn bedrijf waardoor ik zelf mijn tijd in kan delen.
De 3 dagen dat onze kleine naar de opvang gaat, rij ik lekker overdag (ma-woe-vr), en dinsdag en donderdag ga ik alleen even gauw mesten en neem ik de kleine mee (die ligt gelukkig regelmatig dan even in de auto te slapen).

en in het weekend rij ik soms 1 dag of ik longeer. Mijn pony heeft dus ongeveer 3-4 dagen per week vrij en ik vind dat prima.

Een vriendin van mij heeft gewoon zelfs met 3 kinderen fanatiek 4-5 dagen per week gereden in de avonden als de kinderen op bed lagen. Dat vind ik wel echt knap, waar ze die energie vandaan haalde.

Maar goed, echt alles valt of staat qua dat wel met je partner en hoe fanatiek je bent/wilt zijn.....

nog een kleine persoonlijk toevoeging. Voordat ik ooit aan kinderen wilde , had ik ook wel besloten dat 3 dagen kinderdagverblijf voor mij wel de max zijn.
Ik vind dat als je je kind 5 dagen per week door andere moet laten verzorgen/opvoeden, je je echt serieus af moet vragen of je aan kinderen moet willen beginnen. Ik snap echt niet waarom je voor 2 dagen per week een kleine zou willen.
En als dat financieel is, dan moet je jezelf afvragen of je niet of te duur leeft, of dat je wellicht het budget niet hebt om aan kinderen te beginnen.
Ik vind 3 dagen al veel zelfs, maar merk dat ik die 3 dagen voor mezelf nodig heb om mijn dingen te kunnen doen die gedaan moeten worden qua administratie enzo. Mocht het ooit met minder uur lukken, dan zou ik hem zeker nog iets meer thuis houden, hoe leuk hij het daar ook vindt, een kind hoort zo veel mogelijk bij zijn moeder te zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:16

_lautje_ schreef:
Bij mij gingen ze gewoon mee. De oudste was 6,5week oud toen ze mee ging naar een eventingwedstrijd 180km verderop.
Hier sliepen ze in de kinderwagen naast de bak en toen ze ouder waren zaten ze in de kinderwagen met de iPad.
Ja soms waren ze het zat en huilden ze en kon ik na 20min afstappen. Maar meestal heb ik gewoon kunnen rijden.
Momenteel rij ik internationaal eventing. Mijn kinderen gaan mee naar de wedstrijden. Deze zomer 650km enkele reis naar de Bourgogne gemaakt bijvoorbeeld.

Zo ging het bij mijn man ook toen hij klein was. Die ging "gewoon" mee. Totdat hij oud genoeg was om thuis te blijven. Nu erop terugkijkend vond hij het vreselijk. Daar was toentertijd niemand zich zo bewust van. Hij wil nu niets meer te maken hebben met paarden/paardrijden en had zijn weekenden graag anders besteed. Tja...

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 15:24

Sky_As schreef:
Ik zal even mijn verhaal delen, ik denk namelijk dat we aardig in hetzelfde schuitje zitten.

Vroeger wilde ik op zich altijd wel moeder worden. Maar naarmate de tijd vorderde, voelde ik totaal die behoefte niet meer. Dat vrije leven (ik heb wel al sinds mijn 19e een relatie, en daar zit ik nog steeds in), doen en laten wat je wil etc wilde ik nog niet inleveren.
Echter, als ik aan "later" dacht, dan zag ik ons ook niet zonder kinderen oud worden.
Helaas kwam later alleen wel steeds dichterbij, en was geen 10 jaar meer om een keuze te moeten gaan maken.

Voor mij bleven de tegens staan, en die zouden ook niet weg gaan.....Kinderen kosten nu eenmaal veel tijd, en het wordt nooit meer als daarvoor. Dat is een feit, en geen discussie punt.
Financieel was er voor ons geen probleem, en qua relatie zat het na 16 jaar ook wel goed.

Als wij over onze toekomst praatte, was het toch wel, later met de kind(eren), dus ja, ergens zit er ook wel een kinderwens.
Op mijn 35e besloten om er dan toch maar voor te gaan, want het bleef ergens wel kriebelen. Maar de rammelende eierstokken? nee, die zijn hier nooit geweest.
Onze eigen kleine spruit is inmiddels 1,5 jaar oud. En echt, ik vind het een verrijking van ons leven en wat een fantastisch iets is dat moeder zijn (of nou ja fantastisch, ik vind het wonderbaarlijk wat al die hormonen met je doen).

Maar goed, ik heb er dan ook heeeeeeeeeel goed, en heeeeeeeel lang over nagedacht, dus in dat opzicht is alles me mee gevallen.
Wat ik wel heel zwaar vind, is de 24/7 zorg. Je staat altijd AAN als de kleine in de buurt is.
Zelfs op het Kinderdagverblijf zeggen ze dat ze er van onze kleine wel 20 zouden kunnen hebben.

Dat heeft me overigens wel doen beseffen, dat we waarschijnlijk niet voor een 2e gaan. Dat zou bijna alleen maar tegen kunnen gaan vallen. En ondanks dat ik het geweldig vind om een kleine te hebben, vreet het ook veel energie om altijd maar te zorgen.
Ik zeg waarschijnlijk, omdat je natuurlijk nooit weet wat hormonen ineens gaan rommelen, maar mijn verstand zegt voor nu dat het goed is zo.

Ik heb overigens 3 paarden. 2 met pensioen, die doe ik samen met mijn ouders, en staan op een wei zo'n 12 km van huis. Ik doe ze 3 keer per week, en mijn moeder doet ze ook zo'n 3-4 keer per week. (hoeven enkel wat voer te hebben 1x per dag).
Mijn pony staat op een pensionstal op 5 km van huis. Die rij ik 3 keer per week en probeer ik ook nog 1 keer te longeren.

Mijn zwangerschap verliep prima. Ik vond mezelf al vrij snel te zwaar om te rijden, dus mijn pony heeft eerst een half jaar vrij gehad, en toen ik merkte dat hij zich begon te vervelen (hij was pas net zadelmak toen ik zwanger werd, dus ik vond het prima dat hij vakantie had), heb ik iemand betaald om hem even te gaan rijden. Zij kwam 2-3 keer per week rijden.
Tot een dag voor mijn bevalling heb ik mijn eigen stal kunnen mesten, niet altijd even snel, maar het lukte me nog wel.
Ik heb uiteindelijk een keizersnede gehad, maar binnen een week stond ik weer even bij mijn pony, en na 3 weken kon ik zelfstandig af en toe naar stal.

Ik ben in juli (2023) bevallen, en in september ben ik langzaam het rijden erbij op gaan pakken (nog steeds liet ik hem bij rijden hoor, dan zat er voor mij niet zo veel druk op) en ik denk dat ik vanaf november het rijden weer helemaal alleen ben gaan doen.

Alles valt of staat wel een beetje met je partner natuurlijk. De mijne is ook paardenmens, dus die begreep het maar al te goed, en die weet ook hoeveel tijd een paard kost.
Moet wel zeggen dat nu de kleine ouder is, en het winter is, ik het heel moeilijk vind om s'avonds naar stal te gaan. Gelukkig ben ik afgelopen september (2024) gestopt met voor een baas werken en werk nu voor mijn vriend zijn bedrijf waardoor ik zelf mijn tijd in kan delen.
De 3 dagen dat onze kleine naar de opvang gaat, rij ik lekker overdag (ma-woe-vr), en dinsdag en donderdag ga ik alleen even gauw mesten en neem ik de kleine mee (die ligt gelukkig regelmatig dan even in de auto te slapen).

en in het weekend rij ik soms 1 dag of ik longeer. Mijn pony heeft dus ongeveer 3-4 dagen per week vrij en ik vind dat prima.

Een vriendin van mij heeft gewoon zelfs met 3 kinderen fanatiek 4-5 dagen per week gereden in de avonden als de kinderen op bed lagen. Dat vind ik wel echt knap, waar ze die energie vandaan haalde.

Maar goed, echt alles valt of staat qua dat wel met je partner en hoe fanatiek je bent/wilt zijn.....

nog een kleine persoonlijk toevoeging. Voordat ik ooit aan kinderen wilde , had ik ook wel besloten dat 3 dagen kinderdagverblijf voor mij wel de max zijn.
Ik vind dat als je je kind 5 dagen per week door andere moet laten verzorgen/opvoeden, je je echt serieus af moet vragen of je aan kinderen moet willen beginnen. Ik snap echt niet waarom je voor 2 dagen per week een kleine zou willen.
En als dat financieel is, dan moet je jezelf afvragen of je niet of te duur leeft, of dat je wellicht het budget niet hebt om aan kinderen te beginnen.
Ik vind 3 dagen al veel zelfs, maar merk dat ik die 3 dagen voor mezelf nodig heb om mijn dingen te kunnen doen die gedaan moeten worden qua administratie enzo. Mocht het ooit met minder uur lukken, dan zou ik hem zeker nog iets meer thuis houden, hoe leuk hij het daar ook vindt, een kind hoort zo veel mogelijk bij zijn moeder te zijn.

Leuk om te weten en te horen dat het je lukt.
Wat betreft die 5 dagen naar het kdv, dat is iets wat dan te bekijken valt.
Ik zie helaas veel kinderen om 7u toekomen en pas om 18u terug naar huis gaan, dat is iets wat ik niet wil.

3 dagen is mss veel maar hier in mijn regio in België krijg je zelfs nog geen plek als je kind geen 3 dagen gaat. Dus dan is het 3 of niets. Om maar even de context te schetsen.

Denk gwn dat je dat een beetje op termijn moet bekijken en ook samen met je werkgever/partner etc.. of ben ik fout?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:34

Het moederschap verandert je ( mij in ieder geval wel)....maar dan nog ben ik altijd al van mening geweest dat je je kind vaker wel dan niet in de week moet zien.... zeker de eerste 2-3 jaar.

In deze tijd heeft een werkgever zich maar aan te passen (want werk genoeg te vinden), of ik ga op zoek naar een andere baan.
Geen 1 werkgever is het waard om je kind op de tweede plek te laten komen.
Let wel, dit is echt mijn persoonlijke mening hoor, ik weet dat er ouders zijn die hun kinderen wel 5 dagen per week weg brengen maar ik vind daar iets van ....

Je moet ook nog ergens huishouden doen en als je een paard hebt, je paard. Als dat dus ook nog in je vrije tijd moet, blijft er wel heel weinig tijd voor de kleine over in mijn ogen.

Hoe lief ze op de opvang ook voor mijn kleine zijn ... Ze zijn geen moeder, en hebben toch een andere band met de kinderen dan een moeder heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:40

Sky_As schreef:
Het moederschap verandert je ( mij in ieder geval wel)....maar dan nog ben ik altijd al van mening geweest dat je je kind vaker wel dan niet in de week moet zien.... zeker de eerste 2-3 jaar.

In deze tijd heeft een werkgever zich maar aan te passen (want werk genoeg te vinden), of ik ga op zoek naar een andere baan.
Let wel, dit is echt mijn persoonlijke mening hoor, ik weet dat er ouders zijn die hun kinderen wel 5 dagen per week weg brengen maar ik vind daar iets van ....

Je moet ook nog ergens huishouden doen en als je een paard hebt, je paard. Als dat dus ook nog in je vrije tijd moet, blijft er wel heel weinig tijd voor de kleine over in mijn ogen.

Hoe lief ze op de opvang ook voor mijn kleine zijn ... Ze zijn geen moeder, en hebben toch een andere band met de kinderen dan een moeder heeft.

Is heel Nederlands hoor. In veel landen om ons heen gaan bijna alle kinderen 4-5dagen naar school of voorschool vanaf jongere leeftijd dan hier.
Daar is parttime werken ook niet zo standaard dan hier en ook de mentaliteit dat werk zich aan ons gezinsleven aanpast niet zoals we hier in NL kennen.
TS woont in België en daar is het heel anders. Niet per se slechter denk ik.
En bv in Scandinavië zijn de kinderen de eerste 1-2 jaar thuis en daarna werken alle ouders 4 dagen of helemaal niet en gaan de meeste kinderen dus ook 4 dagen naar opvang.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:49

Idifix schreef:
Sky_As schreef:

Leuk om te weten en te horen dat het je lukt.
Wat betreft die 5 dagen naar het kdv, dat is iets wat dan te bekijken valt.
Ik zie helaas veel kinderen om 7u toekomen en pas om 18u terug naar huis gaan, dat is iets wat ik niet wil.

3 dagen is mss veel maar hier in mijn regio in België krijg je zelfs nog geen plek als je kind geen 3 dagen gaat. Dus dan is het 3 of niets. Om maar even de context te schetsen.

Denk gwn dat je dat een beetje op termijn moet bekijken en ook samen met je werkgever/partner etc.. of ben ik fout?

Laat je niet teveel "opjutten" door deze reactie TS. Dit is iets heel Nederlands zoals verootjoo ook al zegt. Ik ben ook van België en drie dagen opvang is hier ook de minimum, je kan/mag zelfs niet minder afnemen. Al mijn vriendinnen werken ook gewoon voltijds of maximum 4/5de. Ik werk zelf ook 40 uur.

edit: en mijn zoontje is net 2,5 geworden en in België is het vanaf die leeftijd gewoon voltijd naar school, met op woensdag een halve dag en de rest hele dagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:19

Dat iets "gewoon" is wil niet zeggen dat het goed voelt natuurlijk hè :)

Die van ons ging vanaf 2,5 jaar elke vrijdag een ochtendje naar een heel leuk groen KDV en dat was qua prikkels echt meer dan zat voor hem. We deden dat eigenlijk ook alleen maar zodat meneer de tijd had om te wennen aan het schoolse zeg maar, waarvan ze geacht worden daar met 4 jaar aan deel te nemen in Nederland. En je mag ze zelfs tot hun 5e thuishouden hier als ze er nog niet aan toe zijn :)

Ik denk dat het best veel ouders tegenvalt hoe zwaar het ze blijkt te vallen om hun baby meerdere dagen naar het KDV te brengen, terwijl ze vooraf dachten dat het wel ideaal zou zijn, lekker hun handen vrij een aantal dagen.

Je hebt er mamma's bij die het helemaal niks blijken te vinden om hun kind steeds weg te brengen.
En / of kinderen die vreselijk overprikkeld / van de leg thuiskomen, zelfs van een heel rustig KDV.

Als dan blijkt dat je na een KDV dagje de 2 dagen erna met een erg fussy baby blijft zitten waardoor iedereen amper slaapt of ergens aan toe komt, dan ga je je ook afvragen of het dat nou wel waard is :=

Werkt het wel voor alle partijen en vindt baby het leuk, geen gedoe qua ritme enzo na thuiskomst, dan lijkt het me wel echt een uitkomst dat je gewoon 3!! dagen hebt waarin je je zaken kan regelen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 16:22

Ja dat hou ik wel in mijn achterhoofd dat als de wg niet meewerkt, een andere job altijd een optie is.

Ik ben van mening dat je je best doet en dat dan uiteindelijk wel zal uitwijzen wat of waar je beland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:33

Ik vind 2,5 ook erg jong voor hele dagen naar school. Dochter ging met 2,5 naar de psz. Die was alleen gastouder opvang gewend. Ze vond het vreselijk in het begin, alleen maar huilen. Dat werd gelukkig wel beter toen ze naar een andere locatie verhuisden, die overzichtelijker was. Als dat niet gebeurd was had ik haar thuis gehouden, tot ze wat groter was.

Wbt mee op wedstrijd, je hoeft daardoor echt geen hekel aan paarden te krijgen. Is bij onze dochter niet gebeurd. Elke situatie is weer anders.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:34

Idifix schreef:
Wat een verhalen zeg

Ik moet wel misschien even erbij zeggen ik werk niet voltijds en ben dus 2 middagen over de week thuis. Ik zou die 2 middagen dan al zo dacht ik toch de stallen bv kunnen doen.

Als de paarden af en toe wat stilstaan is dat niet zo erg, ben idd al blij als ik wat zou kunnen tutten en doen dat is in de winter zoal vaak het geval.

Mijn vriend is best op een redelijk uur thuis.

Voor de zwangerschap zelf ben ik ook erg bang haha

En je kind dan?
Klinkt echt niet als dat je kind op de eerste plek zet.

Wel echt iets om over na te denken.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:56

Ragdollcat schreef:
Idifix schreef:
Wat een verhalen zeg

Ik moet wel misschien even erbij zeggen ik werk niet voltijds en ben dus 2 middagen over de week thuis. Ik zou die 2 middagen dan al zo dacht ik toch de stallen bv kunnen doen.

Als de paarden af en toe wat stilstaan is dat niet zo erg, ben idd al blij als ik wat zou kunnen tutten en doen dat is in de winter zoal vaak het geval.

Mijn vriend is best op een redelijk uur thuis.

Voor de zwangerschap zelf ben ik ook erg bang haha

En je kind dan?
Klinkt echt niet als dat je kind op de eerste plek zet.

Wel echt iets om over na te denken.

Als je even terug leest dan lees je dat ik onderbroken uren werk. En het niet haalbaar is om je kind 1 uur te brengen te halen, enkele uren thuis, te brengen te halen. Dan denk ik dat je beter structuur biedt en van half8 tot 16u30 in kdv kan blijven. Trouwens ik heb ook nog vergaderingen tussendoor ik kan niet zomaar continu naar de kdv hoppen trouwens mijn ervaringen met hun zouden ze daar ook niet mee gediend zijn.

Maar goed ik denk niet dat ik dat hier hoef te verantwoorden eigenlijk.

En ik had net ook ergens gereageerd dat je als het zover komt zowiezo aanpassingen zal doen, ik kan nu wel denken dat het mss zo zal zijn maar dat weet je nooit.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:02

Het is al heel zorgzaam dat je er zo goed over nadenkt ts, dat zie ik als een positief iets. Wat een ander daar van denkt, moet die zelf weten. Ik ben ook gevoelig voor ‘het’ goed willen doen voor mijn kindjes, maar weet je, het aantal dagen dat ze naar een opvang gaan of niet, dat gaat ze echt de kop niet kosten. Die kindjes worden allemaal wel groot. Mishandeling/verwaarlozing is erger, dat mag je best in perspectief zien. En je hoeft je al helemaal niet te verantwoorden, daar heb je helemaal gelijk in.

Wel leuk om alle verschillende ervaringen te lezen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:09

Precies. Als een kind in liefde opgroeit en je maakt keuzes uit liefde voor je kind kan er weinig misgaan is mijn bescheiden mening :o
En zo zorgvuldig als TS haar afwegingen maakt; ik ben ervan overtuigd dat het dan goedkomt, of je nu voor wel of geen kind kiest.
En misschien lukt het wel om paard te rijden en misschien ook niet. Ook dat komt wel goed. Er is altijd wel een oplossing.

Die sneren af en toe tussendoor lijken me ook niet echt nodig en gepast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:21

Het is goed hier weloverwogen voor te kiezen. Er ligt een taboe op ‘spijtmoeders’ maar je leest er echt heel veel over. En er overheerst vaak 1 duidelijke boodschap: ik houd ontzettend veel van mijn kind(eren), zou alles voor ze doen, wil ze niet meer kwijt, maar…. Als ik wist wat voor impact dit op leven zou hebben dan zou ik de keuze niet opnieuw hebben gemaakt.
En ik kan mezelf niet scharen onder de spijtmoeders want de keuze heb ik niet bewust gemaakt, maar ik herken me er wel in. Maar achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Ik vind het echt veel heftiger dan ik ooit had bedacht.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:28

Sky_As schreef:

Dat heb jij heel mooi gezegd. Vooral het stuk dat kinderen niet op de 2e plaats komen door werk. Mijn werkgever dacht dat dat ook wel andersom kon. :') Nee, absoluut niet voor die 2,- p uur die ik verdien pff.

Ik heb helaas na de geboorte van de 2e mijn paard moeten verkopen. Alleen ik stond er wel alleen voor, dus is niet helemaal te vergelijken. Je zou misschien ook de eerste tijd als de kids klein zijn een goede verzorger kunnen regelen? Dan kun je het later weer oppakken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:35

Suzanne F. schreef:
Het is goed hier weloverwogen voor te kiezen. Er ligt een taboe op ‘spijtmoeders’ maar je leest er echt heel veel over. En er overheerst vaak 1 duidelijke boodschap: ik houd ontzettend veel van mijn kind(eren), zou alles voor ze doen, wil ze niet meer kwijt, maar…. Als ik wist wat voor impact dit op leven zou hebben dan zou ik de keuze niet opnieuw hebben gemaakt.
En ik kan mezelf niet scharen onder de spijtmoeders want de keuze heb ik niet bewust gemaakt, maar ik herken me er wel in. Maar achteraf is makkelijk praten natuurlijk. Ik vind het echt veel heftiger dan ik ooit had bedacht.
Mooi dat je dit zo open verteld!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:39

Ik vind het combineren een eitje. Al heb ik wel mijn werk aan huis (hondenopvang) , mijn paarden staan thuis en opa & oma wonen 100m verder. Dus kan altijd een kind droppen als het moet
Maar meestal gaat ze gewoon mee :j Toen ze 3 maand oud was reed ik alweer M1 wedstrijden. Verder als ik ga rijden of longeren let mijn man even op haar of ze gaat mee in de kinderwagen
Lekker inpakken en naar buiten
Afbeelding
En als je dit ziet, smelt je toch <3
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:51

Kabayo schreef:
Ik vind het combineren een eitje. Al heb ik wel mijn werk aan huis (hondenopvang) , mijn paarden staan thuis en opa & oma wonen 100m verder. Dus kan altijd een kind droppen als het moet
Maar meestal gaat ze gewoon mee :j Toen ze 3 maand oud was reed ik alweer M1 wedstrijden. Verder als ik ga rijden of longeren let mijn man even op haar of ze gaat mee in de kinderwagen
Lekker inpakken en naar buiten
[ Afbeelding ]
En als je dit ziet, smelt je toch <3
[ Afbeelding ]

Wat een droom <3

Hier helaas een zwangerschap die me sloopte, een bijna fatale bevalling en een hersteltijd van maanden voordat ik uberhaupt weer een beetje aan normaal leven kon denken.
Komt ook echt geen tweede meer.
Maar ik geniet elke dag enorm van de jonge dame (of toch zeker sinds ze wat kan communiceren := ) en zou haar echt niet willen missen. Prachtige ervaring dat moederschap, al zou ik er zonder mijn super supportive man echt aan onderdoor (zijn ge)gaan.

Je kan geluk hebben, je kan pech hebben..