Zorgverzekering 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Zorgverzekering 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:53

Geplande zorg in het buitenland is iets heel specifieks. Dat ben ik niet van plan en is daarom voor mij komend jaar niet interessant.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:49

Ik zit nu bij just, maar wil overstappen. 6 of 9 fysio behandelingen ipv 4, en twijfel nog over een tandarts verzekering. Heb altijd bij cz gezeten, die komt voor mij eigenlijk het goedkoopste eruit ook. Betaal altijd per jaar en dan heeft salland wel weer gunstige korting. Ook altijd max eigen risico, dus kortingen op max eigen risico zijn ook interessant hier. Onvz is ook wel interessant en een van de betere heb ik altijd gehoord

Het is voor mij ieder jaar een afweging voor tandarts ja of nee. Heb een perfect gebit, maar het is altijd een afweging of ik de premie eruit haal.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 21:25

Ineke2 schreef:
Geplande zorg in het buitenland is iets heel specifieks. Dat ben ik niet van plan en is daarom voor mij komend jaar niet interessant.

Dan pas ik de tekst aan: zowel gecontracteerd als niet gecontracteerd wordt vergoed door ONVZ, eventueel indien gewenst buitenland. Dit in tegenstelling tot DSW welke in NL ook voor problemen zorgt indien niet gecontracteerd. Eigen ervaring is dat niet gecontracteerd vaak uitgebreidere zorg verleent en dat is ongeacht de verzekeraar. Dus ik zoek op voorhand bij voorkeur altijd niet gecontracteerd.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:56

Niet gecontracteerd kan ook betekenen dat de zorgverlener niet aangesloten is bij een keurmerk of een register waarbij de kwaliteit gewaarborgd blijft door scholingen enz.
Je krijgt een contract als je aan voorwaarden voldoet bijvoorbeeld qua scholing, inrichting etc.
Lijkt me niet altijd de betere keus als je voor ongecontracteerd gaat.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:59

Ik ben er voor mijzelf uit. Blijf bij zilveren kruis. Wel mijn collectiviteit aangepast. 6 fysio behandelingen bovenop de 22 die hoort bij pakket en mag er Max 2 meenemen. Wel m’n tandarts 1 ster omlaag gedaan. Nu hopen dat ik daar geen spijt van ga krijgen haha. Ik vind het reteduur tegenwoordig

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:32

Menzis gebeld. Als de diagnose in 2024 door arts is gesteld en operatie in 2025 nodig is waarna fysio noodzakelijk voor herstel is, worden de 1e 20 behandelingen vergoed uit een speciaal potje (mits je een aanvullende verzekering neemt en die hebben ze al voor 7,85).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:38

Ik heb echt een beetje keuzestress dit jaar. Vooral door de missende opties van persoonlijk contact ipv alleen chatbots.

Welke verzekering neemt de gemiddelde bokker die over het algemeen geen zorg afneemt in een jaar? Ik gebruik geen medicatie en leef over het algemeen elk jaar rustig betreft zorgverlening, hoop die trend door te zetten in 2025 :')
Ik zou alleen een tandheelkunde 1 erbij doen, voor 75% van 250 euro omdat ik foto's tijdens de half jaarlijkse controle verwacht na een aligner traject en die kan in principe altijd voor rond de 14,50. Ik vind 'm lastig dit jaar!

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:44

Hoe weet jij zo zeker dat je geen zorg afneemt?

Dat kun je niet weten toch? Ik nam ook amper zorg af en kreeg vorig jaar ineens borstkanker, had ik ook niet op de planning staan zegmaar. Ik ben blij dat ik dan toch goed verzekerd was en niet met een budgetpolis zat die alleen maar in bepaalde ziekenhuizen je zorg vergoed.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:06

paars schreef:
Menzis gebeld. Als de diagnose in 2024 door arts is gesteld en operatie in 2025 nodig is waarna fysio noodzakelijk voor herstel is, worden de 1e 20 behandelingen vergoed uit een speciaal potje (mits je een aanvullende verzekering neemt en die hebben ze al voor 7,85).

Ik wil geen onrust/ onduidelijkheid veroorzaken, maar ik werk op de afdeling in het ziekenhuis die te maken heeft met de declaraties. Wij merken dat zorgverzekeraars hun klanten regelmatig onvolledig (fout) voorlichten als het gaat om de vergoeding met betrekking tot fysiotherapie. Ik zou het banketstaaf vinden als ik dit lees en niks zeg, vandaar deze post. :)
Ken je deze website al:
https://zorgvergoeding.com/page/86/chro ... doeningen/
En de chronische lijst fysiotherapie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0018492/ ... /#Bijlage1
Als je aandoening op de chronische lijst staat dan kan je je inderdaad aanvullend verzekeren voor de 1e 20 fysiobehandelingen die in de basis verzekering vallen. Als je aandoening er niet op staat, dan moet je de fysiotherapie zelf betalen....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:13

Er staat dit:
“ d. of een van de volgende aandoeningen:

1°. [Red: vervallen;]

2°. aangeboren afwijking van de tractus respiratorius;

3°. lymfoedeem;

4°. littekenweefsel van de huid al dan niet na een trauma;

5°. status na opname in een ziekenhuis, een verpleeginrichting of een instelling voor revalidatie dan wel na dagbehandeling in een instelling voor revalidatie en de hulp dient ter bespoediging van het herstel na ontslag naar huis of de beëindiging van de dagbehandeling;”

Die 20 vallen niet in de basisverzekering. Die moet je normaliter zelf betalen. Menzis heeft daar een apart potje voor dan je kunt gebruiken mits je aanvullend verzekerd bent. Je eigen risico geldt dan wel, maar a. dat scheelt sowieso (als je geopereerd miet worden) echt veel geld en b. Dat is ze door de operatie kosten sowieso al kwijt.
De behandelingen door fysio na die eerste 20 komen dan uit je aanvullende verzekering.
Dat vertelde de klantenservice dame.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:16

paars schreef:
Er staat dit:

3°. lymfoedeem;

5°. status na opname in een ziekenhuis, een verpleeginrichting of een instelling voor revalidatie dan wel na dagbehandeling in een instelling voor revalidatie en de hulp dient ter bespoediging van het herstel na ontslag naar huis of de beëindiging van de dagbehandeling;”

Die 20 vallen niet in de basisverzekering. Die moet je normaliter zelf betalen. Menzis heeft daar een apart potje voor dan je kunt gebruiken mits je aanvullend verzekerd bent. Je eigen risico geldt dan wel, maar a. dat scheelt sowieso (als je geopereerd miet worden) echt veel geld en b. Dat is ze door de operatie kosten sowieso al kwijt.
De behandelingen door fysio na die eerste 20 komen dan uit je aanvullende verzekering.

Als die mevrouw het zo aan de telefoon vertelde dan zit je verwacht ik safe door die extra aanvullende verzekering die je nu afsluit. Ik ben door mijn werk misschien iets te achterdochtig, vandaar dat ik dit je toch wou zeggen. :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:36

SansaS schreef:

Dat kun je niet weten toch? Ik nam ook amper zorg af en kreeg vorig jaar ineens borstkanker, had ik ook niet op de planning staan zegmaar. Ik ben blij dat ik dan toch goed verzekerd was en niet met een budgetpolis zat die alleen maar in bepaalde ziekenhuizen je zorg vergoed.

Dat zeg ik niet en dat staat ook niet in mijn stukje tekst :)
Een verzekering die mijn keuze ziekenhuizen vergoedt wordt zeker naar gekeken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:20

Hollyleaves schreef:
Ik heb echt een beetje keuzestress dit jaar. Vooral door de missende opties van persoonlijk contact ipv alleen chatbots.

Welke verzekering neemt de gemiddelde bokker die over het algemeen geen zorg afneemt in een jaar? Ik gebruik geen medicatie en leef over het algemeen elk jaar rustig betreft zorgverlening, hoop die trend door te zetten in 2025 :')
Ik zou alleen een tandheelkunde 1 erbij doen, voor 75% van 250 euro omdat ik foto's tijdens de half jaarlijkse controle verwacht na een aligner traject en die kan in principe altijd voor rond de 14,50. Ik vind 'm lastig dit jaar!

Kijk even naar De Friesland. Vergoed behoorlijk veel met een tandverzekering, zeker in vergelijk met anderen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:23

Ik neem ook nooit zorg af en als ik wat afneem valt het onder de aanvullende verzekering. Maar inderdaad, je weet het nooit zeker.. qua ziekenhuizen zorg ik wel voor "volledige dekking" of op zijn minst de ziekenhuizen in mijn omgeving (en academische ziekenhuizen in mijn omgeving) volledig vergoed zijn.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:45

Het klopt wel dat er bij sommige verzekeraars iets veranderd is bij de eerste 20 in 2025.
Ter aanvulling bij het lijstje van Paars mbt nummer 5.
Dat is een specifieke uitzondering waarvoor nog een aantal eisen op van toepassing zijn en waar je geen andere diagnosecode aan kunt verbinden. Dus niet voor bijvoorbeeld orthopedische operaties.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:02

Hollyleaves schreef:

Hiero! Ben voor het eerst ooit overgestapt! :o Ik zat bij Zekur maar ben naar Unive gegaan. Ik ga nooit naar de dokter, fysio of wat dan ook. Geen medicatie. Niks.
Is voor mij 30 euro goedkoper per maand. En hoewel het niet zo'n groot probleem is, heb ik liever zo te zeggen 30 euro gratis Mcdonalds :') dan dat ik dat betaal aan de zorgverzekering als ik toch nooit ga. En anders heb ik geld genoeg gespaard :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:03

@Sannn prima hoor om zo visies uit te wisselen.
@swatch, waar staan die extra eisen dan? Er wordt overal verwezen naar deze lijst. Ik kan geen andere aanscherping vinden?

Wat een uitzoekerij toch. Best wel schandalig. Marktwerking in de zorg, maar wij moeten op een hip en een drip beslissen terwijl zij hun contracten nog niet eens rond hebben. De vergelijkingswebsites zijn vaak (heb ik gemerkt) niet volledig. Dus die laten een aantal maatschappijen niet zien.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:15

Dat staat op de site van de NZA.
Vektis
Afbeelding
[/img]
Laatst bijgewerkt door swatch op 29-12-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:26

Ik blijft dit jaar bij CZdirect. Eigen risico naar €885, geen aanvullende verzekeringen, alleen de werelddekking spoedhulp in het buitenland omdat ik met enige regelmaat voor werk op reis ben (ook buiten de EU). Verder hele bedrag in 1x laten afboeken voor het beetje extra korting.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:35

Sannnn schreef:
paars schreef:
Er staat dit:

3°. lymfoedeem;

Als die mevrouw het zo aan de telefoon vertelde dan zit je verwacht ik safe door die extra aanvullende verzekering die je nu afsluit. Ik ben door mijn werk misschien iets te achterdochtig, vandaar dat ik dit je toch wou zeggen. :)

Ik heb in 2022 een operatie gehad en menzis heeft de eerste 20 fysio behandelingen gewoon vergoed vanuit dat potje(hernia) en alle behandelingen daarna vanuit de basisverzekering verzekering. Voorwaarde is wel dat de fysio een contract met menzis moet hebben. Of mij aandoening op de lijst staat/stond durf ik niet te zeggen. Ik kon 364 dagen lang gewoon naar de fysio op deze indicatie

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:35

Ik hoor veel goede verhalen over de Frieslander maar die is toch eigenlijk zelfde als zilverenkruis?

Vind het echt heel moeilijk en twijfel om over te stappen of gewoon te verhogen. Tot nu toe is alles vergoed en geen problemen gehad maar feit blijft dat ik chronisch ziek ben. Zit in onderzoeken waarbij er eigenlijk al een zekere diagnose is waarbij ik misschien later wel veel zorg nodig heb en mijn tanden waren altijd sterk maar gaan het toch een beetje opgeven.

Nu zou ik met verhoging en aanvulling op 186 euro komen heb dan wat extra fysio en tandarts tot 500 euro en controle vergoeding. Wat ik mij afvraag als ze er bij zetten 100% vergoeding is dat dan zegmaar alles tot die 500 euro of is dat apart, dus de controle vergoed moet er voor 50 euro een gaatje gevuld worden dat dan enkel die 50 euro er af gaat?
Fysio ben ik zelf echt geen fan van en ga liever naar en osteopaat maar die krijg je weer amper vergoed.

Heb gekeken op independer maar snapte de ballen er niet van welke nou passend is

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:37

Hollyleaves schreef:
SansaS schreef:

Dat zeg ik niet en dat staat ook niet in mijn stukje tekst :)
Een verzekering die mijn keuze ziekenhuizen vergoedt wordt zeker naar gekeken.

Gelukkig

Zo'n tandverzekering kan bijna nooit uit trouwens. Mijn tandarts adviseert het ook niet meer. Foto's maken kost iets van 40-90euro totaal en je betaald al minimaal €180 premie ervoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:31

moyra schreef:
Ik heb in 2022 een operatie gehad en menzis heeft de eerste 20 fysio behandelingen gewoon vergoed vanuit dat potje(hernia) en alle behandelingen daarna vanuit de basisverzekering verzekering. Voorwaarde is wel dat de fysio een contract met menzis moet hebben. Of mij aandoening op de lijst staat/stond durf ik niet te zeggen. Ik kon 364 dagen lang gewoon naar de fysio op deze indicatie

Hmmmmm dank voor je info. Dat is idd wat ik eruit las en waar ik op hoop voor haar.
En dat betekent dat ze de kleinste aanvullende kan nemen. Want die 12 maanden krijgt ze dan gewoon de fysio voor die aandoening vergoed.

@swatch: kan je mss de link sturen van waar je dat hebt gevonden? Ik heb de site van de NZa bekeken maar man man….leuker kunnen ze het maken, maar makkelijker ook niet!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:05

Hollyleaves schreef:

Mijn man heeft vinkvink (menzis). Alle
ziekenhuizen worden vergoed.

Tandarts betalen we zelf. Kan makkelijk uit. Ook met vullingen etc.
Heb wel ongevallen pakket erin voor tand erin, destijds via independer cadeau erbij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 16:24

De prijzen zijn zo hoog dat ik even m'n kop in het zand heb gestoken en het uit heb gesteld tot het laatste moment.

Ik zit al eeuwig bij CZ maar die is nu over de €200 per maand.. Janken.
Ik moet om de 2/3 weken naar de fysio om een beetje te kunnen leven. Ik moet naar eens in de maand naar een alternatieve therapeut dus een beetje geld terug daarvan is ook wel fijn.

Ik betaal me blauw en vervolgens staat er zo veel in de uitzonderingen. Alternatief bv: intake wordt niet vergoed en labkosten ook niet.

-
Ik ga dit topic nog doorspitten maar het zijn best wat pagina's ondertussen.
Is "we hebben afspraken met deze zorgverlener" ook goed als het om een fysio of apotheek gaat?
Ik woon maar in een klein dorpje dus verwacht ook niet zoveel (wel grote kans dat ik verhuis naar de stad dit jaar, hopelijk.) maar misschien toch doorzoeken naar eentje met een contract?