Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:33

_Karlijn schreef:
Leo schreef:
Ik ben bang voor kleine gaatjes vlakbij elkaar. Altijd gehad, nooit kunnen verklaren. Het schijnt ook een naam te hebben.
Ik word instant naar en misselijk.

Tryptofobie idd, meer mensen in dit topic noemden die angst te hebben :j

Oh wauw, idd :D had niet alle pagina's gelezen. Voel me iets minder alleen nu. :')

verootjoo

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:40

Ik ben trouwens ook al m’n hele leven bang van zwart geverfde zwarte pieten.
Wat een zegen dat ze niet meer zwart zijn.
Echt een hel van die zwart geverfde mensen met blauwe ogen die daar totaal niet bij passen. Ik ben altijd weggerend voor die gasten als kind.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:47

Oooh wat een topic!

Ik ben bang voor prikken. Ik kan echt helemaal in paniek raken, huilen, en als het gebeurd is denken: oh het valt wel mee.. toen ik klein was konden ze mijn bloedvat niet goed vinden en hebben zitten porren. En ik denk dat het onbewust de associatie is richting het ziekenhuis (moeder op vroege leeftijd ernstig ziek, 2x een voetje gebroken/been gebroken) want ik ben gedeeltelijk gewoon bang voor alles wat de dokter doet. Ik vind de naald die je huid in gaat gewoon echt niet fijn. Ik ben niet bang voor de pijn, maar het feit dat ze in je huid prikken… nee. Wat lollig is, ik heb een medische opleiding gevolgd, ik vond het wel leuk om andere mensen te injecteren. Tevens heb ik met tattoos ook geen problemen _O-

Ik ben bang voor dode dieren. Toen mijn kleurmuisjes overleden waren durfde ik ze niet aan te raken. Mijn hondje trouwens wel, maar knaagdiertjes, vogels, spinnen, bijen, alles wat dood ligt vind ik heel eng. Ik kan ook niet naar bv een platgereden vogel kijken. Mensen vind ik dan helemaal niet eng, durf ik aan te raken en wonden en bloed mega interessant.

Ik ben ook bang voor de tandarts/kaakchirurg. Ooit een gemene tandarts gehad die zei stel je niet zo aan, je bent al een grote meid. Sindsdien: bang voor alles wat in en aan mijn mond zit. :')

Tevens de zee. Ik wordt helemaal onbehagelijk als ik alleen op TikTok die yoooohoooowiieeehooo filmpjes zie. Ik wordt misselijk, ga zweten en wordt gewoon niet goed. Ik ga wel zwemmen in de zee, maar zodra ik iets voel of ik heb niet goed zicht meer durf ik er niet meer in, en vertoef ik de rest van de tijd op het strand.

Ik had net nog iets in mijn hoofd, maar weet het even niet meer. _O-

Edit: ohja. Kotsen. Ik ben heel bang om te kotsen. Op het moment dat ik het idee al heb raak ik paniekerig en ga ik huilen. Ik heb net een paar dagen geleden een buikgriep achter de rug, waarbij ik 3 dagen heb moeten spugen. Ik heb alleen maar gehuild, en hoe drukker ik me maakte, hoe misselijker ik werd, waardoor ik nog meer in paniek raakte en nou ja. Drama :')

En ik ben bang voor van die porseleinen poppen. Mijn oma had altijd in haar vitrine kast een meisje en een jongen staan. Ze leken een beetje op Chucky haha. Als ik ze zag vond ik ze heel eng, en ik dacht altijd dat hun ogen mij volgde en ze tot leven kwamen. Heel irreële gedachtes, maar op de een of andere manier denk ik dat nog steeds. :')

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:04

Ik ben bang voor heftige ziektes. Bij ieder bobbeltje of pijntje raak ik al in de stress. Het is voor mij ook heel erg lastig om bokt verhalen te lezen van mensen die ernstig ziek zijn, het maakt mij paniekerig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:10

Captain schreef:
Jep, niet de zee of water an sich. Maar ik heb submechanophobia: ik ben bang voor door mensen gemaakte objecten onder water.

Echt heel random maar dit heb ik al sinds ik een kind ben. Denk bijvoorbeeld aan een boei die op zee drijft en de ketting die de diepte in gaat.. brrrr. Of een vliegtuig wat ze hebben laten zinken om daar omheen te duiken.

Dit zul je me dus echt NOOIT zien doen. _O-

[ Afbeelding ]

Heeft dat echt een naam ja?

Ik heb dat namelijk ook.. ik vind dat ook eng. Terwijl ik gek ben op snorkelen en ook een keer gedoken heb. Vissen, rotsen, planten, allemaal geen probleem mee en vind ik super gaaf/mooi.

Maar zodra ik dan bij een boei kwam/boot enz, wist ik niet hoe snel ik weer terug moest naar het strand en word ik dus doodsbang.. het heeft iets lugubers in mijn ogen (terwijl het een “dood” object is).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 00:13

De begraafplaats in het donker hier vlakbij.
Overdag valt het me daar totaal niet op, maar 's avonds in het donker met het laatste rondje eruit met de honden wel.
Vooral als er geen andere mensen buiten zijn.
Ik dwing mezelf er gewoon langs te lopen, er bestaan geen spoken/geesten zeg ik tegen mezelf.
Ik heb een paar jaar terug een tijd gehad dat ik er in het donker echt niet langs durfde.
Dan moest ik met een omweg met de honden uit.
Ik ga er nu wel weer langs, maar ben altijd weer blij als ik weer binnen ben.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 19:13

Waar ik ook angstig van word (maar misschien heeft dat met de megalofobie te maken die ik in m'n beginpost benoemde) is als het 's nachts helder is en je veel sterren kunt zien. Helemaal op plekken met weinig lichtvervuiling. Als kind had ik dat al, kan me de paniek nog goed herinneren toen we lang geleden in Frankrijk 's avonds naar de Melkweg gingen kijken %)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:24

Domiinooo_ schreef:
Laurora schreef:
Ik heb een gegenaraliseerde angststoornis, dus ik heb stapels met vage random angsten die soms opeens de kop opsteken en soms ook weer niet :+
Maar ik heb een paar vaste angsten die toch wel het meeste invloed hebben en altijd aanwezig zijn.

Ik ben bijvoorbeeld als de dood voor ballonnen (toch "blij" om te lezen dat ik niet de enige ben)
Plaatjes en filmpjes, geen problemen mee, maar hou die dingen bij me uit de buurt want ik ga echt gillen.
Iets met de onzekerheid wanneer hij gaat knappen en de schrikreactie die daar op volgt.

Losse (mensen)haren. En dan vooral in putjes.
Ik weet nu al dat mn avondeten kan uitstellen omdat ik het hier over heb. Ik kan er niet naar kijken of over praten zonder fysieke kokhals reacties te krijgen.
Ik ga niet naar de kapper en douchen kan ik alleen als iemand de hele cabine van haar heeft ontdaan. (mijn eigen haar trek ik net, maar dan ook nét)

Hondenpoep.
Het idee dat ik er in trap kan ik echt een paniekaanval van krijgen. Ik zeg leuke dingen af als ik weet dat er veel hondenpoep ligt.
Het is ook echt alleen hondenpoep. Alle andere dierenpoep vind ik wel vies, maar niet zo extreem.
Ik had er van de week nog een nachtmerrie over :+

Maar mijn allerallergrootste angst is zwanger worden.
Ik heb tokofobie, oftewel de extreme angst voor zwangerschap en bevallen en alles er omheen.
Een foto van een positieve zwangerschapstest is al een trigger voor paniek. Ik kan ook niet goed naar zwangere mensen kijken en luisteren naar zwangerschaps of bevallingsverhalen zorgen voor paniekaanvallen en nachtmerries.
Hoofdstukken in films, series en boeken met dit thema worden doorgespoeld/doorgebladerd.
Zelfs gesteriliseerd èn in de overgang zijnde doe ik wel eens zwangerschapstesten om het zeker te weten, en zelfs dan vertrouw ik het soms niet.
(en ja ik heb hier verregaande therapie voor gehad, heeft niks geholpen. Alleen de sterilisatie een klein beetje)

+1 !!! Hier ook de grootste angst voor zwanger te worden :+

Jup. hier ook +1 !
Dat zijn echt nachtmerries als ik droom dat ik zwanger ben %)
Gelukkig heb ik die maar heel zelden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:32

Fijn dat ik niet de enige ben hier!
Vervelend dat jullie hier ook mee dealen :knuffel:
het is soms echt heel lastig mee omgaan als mensen die ik graag mag zwanger zijn :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:37

Oh. -O- Alles gelezen en nu voel ik me heel eenzaam met mijn ongewone angst: staande klokken of andere ouderwetse, luid tikkende klokken. Digitaal geen probleem, maar als het wijzers heeft is het uitkijken geblazen. Niemand? ;(

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:44

Donkere ruimtes in lopen waar je niet van te voren naar binnen kan kijken. Denk aan nachtclubs, donkere kroegen maar ook concertzalen of conferentie zalen zonder ramen. Als ik eenmaal binnen ben is het over maar ik heb wel enorm drempelvrees.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:09

Natte dingen in een gootsteen of wasbak aanraken :+ ook niet met handschoenen aan

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:34

Ik vind wc’s, vreemde wc’s die automatisch doorspoelen en al he le maal die daarna zo automatisch de wc bril schoonmaken doodeng. Ze gaan ook al-tijd af als ik er nog op zit. Vreselijk.

Ook vind ik die roosters in zwembaden niet chill om dichtbij te zijn :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 01:28

Veel herkenbare dingen voorbij zien komen (bijv de wasstraat..), maar deze nog niet: in het donker in een spiegel kijken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 02:37

lovelyfiefy schreef:
+1 !!! Hier ook de grootste angst voor zwanger te worden :+

Jup. hier ook +1 !
Dat zijn echt nachtmerries als ik droom dat ik zwanger ben %)
Gelukkig heb ik die maar heel zelden.[/quote]

+ nog 1. Idd ook echt een angst om zwanger te worden ... droom het wel vaak en dan is het altijd echt dikke paniek. Ik geef t ook altijd weg al voordat het is geboren :o

Bang voor spoorweg overgangen. Extra gas als ik er over ga en klamme handjes.

Niet bang, wel eng, grote knooppunten waarbij je met een verhoogde weg over andere wegen moet. Klamme handjes. Heeft denk ik met m'n hoogtevrees te maken.

Hoogtevrees dus. Terwijl ik uitzichten fantastisch vind... maar m'n hoofd kan dikke error krijgen. De ene keer op 2 meter hoogte al, de andere keer neem ik wel een touwbrug. Niet te vertrouwen dat hoofd...

Verder idd herkenbare dingen. In t donker of snacts niet in de spiegel kijken. Ik ga snachts met ogen dicht naar t toilet aangezien de spiegel first thing is bij het open doen van de deur.

Bang voor open zee en schepen/boten. Ik moet wel een kust zien en liefst niet al te ver weg. Naar de eilanden varen gaat nog wel, maar zeker niet benededeks en verder de zee op, mij echt niet gezien.

Leuk topic wel. Ik vind het interessant om voor mij onbekende angsten ook te lezen. En leer nog wat moeilijke woorden over fobien :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:21

Oh ja, spoorwegovergangen ben ik ook geen fan van!
Of bruggen die open kunnen! Die vind ik ook altijd heel spannend :=

Ik heb een enorme angst voor de gehemelteprik bij de tandarts.
Tot hyperventileren, huilen en door de valium heen breken aan toe :o
Mijn tandartsangst is voor het grootste gedeelte verleden tijd, maar zodra er een gehemelteprik bij komt kijken, dan krijg ik echt stress in de overtreffende trap en ben nog amper aanspreekbaar :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:42

Echt bang ben ik niet snel, ik heb wel wat dingen zoals de tandarts etc maar daar huil ik me nog wel door heen := hoge trappen of open trappen op grote hoogte vermijd ik liever maar als het echt moet dan ga ik wel.

Maar er is 1 ding waar ik echt van gruwel meer dan van wat dan ook en dat zijn sprinkhanen, nee niet die lieve kleine bruine die alien achtige grote groene ;(
Echt een trauma van die dingen, ze komen letterlijk op me af vliegen als ik te dicht bij 1 kom. Als kind had ik een mega vlecht langs 1 kant van m'n hoofd en vloog er 1 tijdens het wandelen in m'n echt en die bleef maar achter m'n oor krabben en klikken. Echt terwijl ik dit schrijf lopen de rillingen me alweer over m'n rug.
Ik ren qcht gollend weg als er weer eens 1 op me afvliegt.
Ooit met een bioloog over m'n angst gehad en blijkbaar heb ik een geur die ze heel lekker vinden en me daarom opzoeken. Heb ik weer :z nu ik ouder word beginnen ze me meer met rust te laten maar ik ontwijk ze wanneer ik ook maar iets mega groens zie bewegen. Brrr

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:03

Goof schreef:
aliida schreef:
Ik ben dus echt bang van vlinders. Een vlindertuin is dan ook de laatste plek waar je mij zal tegenkomen.

Same. Spaans benauwd krijg ik het ervan. Hoge hartslag, afschuwelijk. Je krijgt me met geen stokslagen in een vlindertuin.
Overigens geldt het voor alle grote vliegende insecten. Meikevers in het bos vind ik ook een waar drama, ik zou het liefst het bos een maand vermijden, maar daar heb ik mezelf mee.

Laat ik nu toch denken dat ik de enige ben !
Doodeng .
Vlinder , meikevers...exact dezelfde angst.
En dan weer niet voor een wesp of ander steekbeest.
Natuurlijk ga ik ze wel uit de weg, maar niet die angst .

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:01

Maak je niet te sappel als je een rare fobie hebt. Je kunt er zelfs minister mee worden, zo blijkt nu!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:02

Heel raar en helaas wel voorkomend. Ik ben bang voor eten. Zelf het erover praten en het woord zeggen maakt me vreselijk gespannen. Ik heb een eetstoornis maar mijn eetstoornis angst gaat iets verder.

Ik durf geen restaurant in want overal eten zien vind ik vreselijk. Ook zelf naar de winkel en eten moeten pakken en kopen is verschrikkelijk. Ik wil er zo ver mogelijk van wegblijven. Thuis op mijn veilige plek met mijn eigen veilige eten red ik het aardig.

Ik heb ook angst voor angst. Klinkt raar. Als ik merk dat ik angst krijg voor iets dan ontwikkel ik zoveel paniek dat ik aanvallen krijg en soms flauwval. Ik heb een conversiestoornis en de angst van een paniekaanval en controle verliezen maakt dat ik bij het kleinste beetje gevoel van angst het veel groter maak.

Dan nog een aparte. Ik wil niet naast een vrachtwagen rijden, vooral niet in bochten waarbij ik aan de binnenkant rij. Voor mijn gevoel vallen ze zo om.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:56

Als je een waterijsje aan het eten bent en dan per ongeluk op het stokje bijten, brrr.

Watjes, zijn ook van die vresijke dingen. Krijg er spontaan kippenvel van :n

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:35

DuoPenotti schreef:
Zo ook de frituurpan, zo'n ouderwetse die je op het gas zet wil ik ook echt niet.
Wel een die elektrisch is en dus ook een thermostaat heeft.

Een elektrische hadden wij op het balkon staan en die is ontploft toen hij aan stond om voor te verwarmen en er sneeuw van het dak viel waar een klein beetje van in de pan landde. Hele houten balkon onder de frituurvet :o

Cayenne schreef:
Ik ben ook geen fan van poppen.
Barbies kan ik nog wel aan, maar gewone poppen... Nope :')
Ik denk dat het komt omdat ik op te jonge leeftijd Child's Play heb gezien.

Wij kwamen een keer aan in een hotel in Duitsland (schwarzwald) wat we spontaan uitgezocht hadden onderweg voor 1 overnachting. Bleek het hele hotel vol te staan met poppen, honderden overal. Vreselijk.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 17:42

Ladyson schreef:
Veel herkenbare dingen voorbij zien komen (bijv de wasstraat..), maar deze nog niet: in het donker in een spiegel kijken

Vroeger veel last van gehad. Nu blijkbaar toch overheen gegroeid, na twintig jaar in het donker wegduiken voor spiegels.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:47

mirim schreef:
Goof schreef:

Same. Spaans benauwd krijg ik het ervan. Hoge hartslag, afschuwelijk. Je krijgt me met geen stokslagen in een vlindertuin.
Overigens geldt het voor alle grote vliegende insecten. Meikevers in het bos vind ik ook een waar drama, ik zou het liefst het bos een maand vermijden, maar daar heb ik mezelf mee.

Laat ik nu toch denken dat ik de enige ben !
Doodeng .
Vlinder , meikevers...exact dezelfde angst.
En dan weer niet voor een wesp of ander steekbeest.
Natuurlijk ga ik ze wel uit de weg, maar niet die angst .

Klopt! Bijen en hommels vind ik superleuk, daar loop ik tussendoor. Wespen, ook geen paniek.
Wantsen gaan steeds beter! Nee, het is echt dat grote(re) vliegende spul. Dikke motten zijn ook echt horror.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:30

Ik zit nu te kijken naar editieNL en ze hebben een onderwerp over mensen die bang zijn voor bananen.
Ik ken echt niemand die daar bang voor is.