Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:48

Maar ik begrijp al ontbijt ze in de auto dat het alles bij elkaar zoeken alsnog een ergernis is.
Dan is in de avond 10 minuten doorbijten toch een redelijke oplossing.

Foaly schreef:
'Schop onder je kont' en 'maar dat doe je toch gewoon' klinkt allemaal leuk, maar voor sommige mensen lukt dat 'gewoon doen' gewoon niet := Dan kun je beter zoeken naar oplossingen die voor jou wél werken (zoals in dit geval ontbijten in de auto, mits op een veilige manier) dan jezelf te frustreren met iets wat voor jou gewoon niet lukt.

prompter

Re: Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:55

Ik ben in de ochtend niet op mijn best, daarom leg ik de avond ervoor alles klaar wat ik de volgende dag nodig heb qua kleding en eventuele andere spullen. Dat scheelt zó veel ergernis in de ochtend, geen gezoek!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:13

Ik leg ook alles klaar, maak mijn eten de avond ervoor klaar, let er zelfs op dat het koffieapparaat klaar is voor gebruik (geleegd/bonen aangevuld/water aangevuld) en zet mijn koffiebeker er al onder. Dan 10 over half 6 mijn bed uit, meteen de badkamer in, aankleden, katten water geven, intussen koffie zetten en om 6 uur zit ik met koffie in de auto. 20 minuutjes.
Terwijl als ik thuiswerk, ik eerst een uur wakker zit te worden. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:16

Ik heb altijd even nodig om goed wakker te worden.
3 kwartier is echt het minimum tussen wekker en de deur uit moeten, voor mij.

Maar ik leg idd wel mijn kleding vast klaar voor de volgende dag en mijn tas al ingepakt, alleen de lunch maak ik vers in de ochtend, lunch die al een nacht in de koelkast heeft gelegen, vind ik niet meer lekker tegen de tijd dat ik het moet eten.
Dus als er lunch mee moet, maak ik die in de ochtend, terwijl ik mijn cappuccino drink. Die koffie sla ik ook nooit over.

En dan gaat er dus een to go mok thee mee en dan stap ik in de auto.

Mijn man kan in een kwartier de deur uit, maar ik heb gewoon wat langer nodig, o.a. ook om even op het gemak naar het toilet te kunnen (en daar ondertussen even wat nieuwsberichten te lezen).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:18

Ik slaap maar weinig. Lig er niet voor 12 uur in en ben er om 6 uur weer uit. Ik ben zelf zo klaar. Even douchen, aankleden, haar & make up, alles in 20 minuten. Ontbijten doe ik niet. Maar wel een 3 kwartier met de hond wandelen en voor mijn 4 paarden en 2 katten zorgen. Dus daardoor ben ik alsnog veel tijd kwijt. Toch nooit te laat op een afspraak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:21

SansaS schreef:
Hoe kun je 5 kwartier nodig zijn om jezelf klaar te maken. Dat is toch ook wel.beetje schop onder de kont.

Ik ben zelfs 2 nodig. :=

En niks schop onder de kont, want heb eerst een flinke lijst fysio oefeningen af te werken. Dus een beetje kort door de bocht.

En daarbij als ik alleen al denk dat ik moet haasten kom dat echt niet ten goede van mijn humeur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 23:30

Tieme schreef:
En je geeft aan dat je moe wakker wordt en veel snoozed...

Van snoozen wordt je moe wakker. Misschien proberen niet meer te snoozen? Het helpt je niks. Je kan ook niet snoozen en daardoor een half uur langer slapen. Door snoozen wordt je vaak moe. Je wordt wakker en valt weer even in slaap en dat een paar x.

Dit inderdaad. Verdiep je even in slaappatronen en je leert dat snoozen helemaal niet goed is en je daardoor heel moe wakker wordt. Wil je goed wakker worden moet je 25 minuten pakken (power nap tijd) of 1,5 uur (dutje tijd). Alleen power nap werkt weer niet na zoveel uur slaap.

Ik ben iemand die niet zonder ontbijt de deur uitgaat, en mijn wekker gaat de ene week om 5 uur, en de andere week lig ik dan net in bed. Dus niet eens een ritme, maar snoozen gaat hier echt niet gebeuren, om 5 uur geef ik mezelf en mijn man een schop onder onze reet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 00:06

Af en toe heb ik dat snoozen echt nodig, anders voel ik mij de hele ochtend duf. Het ligt eraan uit welke slaapfase je wakker wordt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 01:19

Thank god voor lane assist en adaptice cruise controle. Je hoeft niet te sturen want auto houdt zichzelf tussen de lijntjes en remmen doettie ook zelf. Kun jij ondertussen je boterham beleggen en je mini koffiemachine in het handschoenenkastje aanzetten. Ideaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 01:55

Lane assist... het eerste wat ik uitzet bij een auto waar het opzit... Ik bepaal waar we heen gaan, niet de auto. Daarom zou ik ook geen nieuwer model VAG willen hebben. Moet je die instellingen elke keer als je instapt uitzetten.

Lijndetectie van de bus gaat ook onmiddellijk uit. Knettergek word ik van dat gejengel op 60 km wegen en het achterlijke gepiep als je ergens krap tussendoor knutselt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 05:36

Anne_GTI schreef:
Lane assist... het eerste wat ik uitzet bij een auto waar het opzit... Ik bepaal waar we heen gaan, niet de auto. Daarom zou ik ook geen nieuwer model VAG willen hebben. Moet je die instellingen elke keer als je instapt uitzetten.

Lijndetectie van de bus gaat ook onmiddellijk uit. Knettergek word ik van dat gejengel op 60 km wegen en het achterlijke gepiep als je ergens krap tussendoor knutselt.

Wil je alleen maar geen nieuwer model van de VAG omdat je GTI heet en je het bij GTI houd? Want sinds 7 juli 2024 hebben álle nieuwe auto's dit verplicht ingebouwd, dus met alleen geen VAG willen kom je er niet meer. Net als snelheidsherkenning, vermoeidheidsherkenning en automatisch remmen. Je went er echt aan :j
Behalve in de bus, daar ram ik het ook als eerste uit. Daar heeft het 0 nut als je niet je achteras wilt mollen.

Zelf ontbijt ik rustig in de auto of op kantoor of waar het dan ook uit komt. Ik heb compleet geschifte werktijden en iedere minuut slaap die ik kan krijgen is veel veiliger voor de medeweggebruikers dan wanneer ik een broodje eet of een slok koffie neem. Uiteraard gewoon iets wat je klaar hebt liggen en je redelijk makkelijk kan pakken.
En weten waar je het doet natuurlijk. Liever op een relaxte provinciale weg dan binnen de bebouwde kom rond de fiets tijd van schoolgaande kinderen.

Maar misschien is het als je recent al een klapper gemaakt hebt niet een al te best idee. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust om het niet te doen. Opstaan is een hels karwei soms maar puur het ontbijt is vast op een andere manier of een ander soort ontbijt om te bouwen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:34

Mijn 2023 Skoda heeft geen lane assist hoor, ook geen snelheidsherkenning. Wel brake assist. Maar daar heb ik weinig ongemak van gehad nog.
De start-stop heeft gelukkig een knopje op het console en zit niet in een menu.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:45

Het is pas sinds juli dit jaar verplicht op alle nieuwe autos :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:39

Oh, niet goed gelezen :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:12

Dat het erop zit boeit me niet maar ik wil het gewoon in mijn persoonlijke set-up kunnen opslaan en niet elk ritje opnieuw moeten instellen. Daar word ik helemaal simpel van.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:38

Anne_GTI schreef:
Dat het erop zit boeit me niet maar ik wil het gewoon in mijn persoonlijke set-up kunnen opslaan en niet elk ritje opnieuw moeten instellen. Daar word ik helemaal simpel van.

Dat is dus ook de verplichting van die nieuwe wet, alles gaat weer naar fabrieksinstellingen bij het uitschakelen van je auto, de dealer mag dit niet uitzetten. Dus helaas niet alleen maar VAG maar álle nieuwe auto's.
Lane assist is wel weer heel praktisch voor het ontbijten onderweg :))

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:22

Lane assist probeerde mij systematisch om te laten komen op smalle 60km wegen "omg je rijdt op de lijn! Ga naar links! Ga naar links!!!121!!"

Je bedoelt daar waar die trekker rijdt Gerda? Nee, bedankt.

Op de snelweg was het wel een ok functie, maar verder...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:48

Dat kun je gewoon instellen he.

Ik heb er 0 problemen mee op 60 wegen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 08:59

Dat verkeersbord herkenning met snelheid, ik hoop dat die techniek verbeterd is t.o.v. van ruim 2 jaar geleden toen ik proef reed in in een VW ID3.
Want die gaat doodleuk waarschuwen en piepen op het bord 60 km van de parallelweg, waar ik op de hoofdrijbaan toch echt 80 mocht.
En die parallelweg lag links naast de hoofdrijbaan en zat een berm tussen, dus ik vond dat wel een erg bijzondere ervaring tijdens de proefrit.

Dat was niet de reden dat ik die auto niet heb laten bestellen door mijn werk, ik vond de Kia Niro verreweg fijner zitten en rijden, maar dar "meedenken" met borden van andere rijstroken vond ik wel zwaar irritant.

De lane-assist zet ik idd op een 60 km weg uit, of ik zorg dat ik met de rechter wielen net over de streep rijd, dan houdt die van mijn Kia zich koest.
Maar op de snelweg ondervind ik er op zich geen hinder van, dan merk ik eigenlijk geen verschil in of die aan staat of niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:00

Ik heb het niet kunnen vinden, maar ik had die auto tijdelijk, dus was niet voldoende gemotiveerd om een oplossing te vinden. Mijn huidige heeft geen lane assist.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:38

Door dit topic heb ik nu bewust uit mijn blikje gedronken in de auto.

Ik heb hierbij gekeken wanneer je geen kijk meer op de weg hebt. Dit was werkelijkwaar geen een keer het geval.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:11

Eten/drinken wat met één hand kan doe ik wel. Als ik er twee handen voor nodig heb, waag ik me er niet aan. Perfect recept voor knoeien :')

Dusja broodjes, drinken, snoepies... Kan allemaal prima. Ik denk dat iedereen dit voor zichzelf moet kunnen bepalen toch? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:09

GabberGill schreef:
Door dit topic heb ik nu bewust uit mijn blikje gedronken in de auto.

Ik heb hierbij gekeken wanneer je geen kijk meer op de weg hebt. Dit was werkelijkwaar geen een keer het geval.

Ik heb ook eens bewust goed opgelet hoe of wat.
Tijdens het drinken van mijn thee heb ik geen enkele keer het zicht op het verkeer voor me verloren.
Bij het in de spiegels kijken zie ik minder voor me, dan tijdens het drinken van mijn thee.