Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:33

Cayenne schreef:
Wauw, wat een vooroordelen Dorine...
Ten eerste betaal ik niet liever te veel dan te weinig. Het ging vanuit mijn kant om een rekenfout wat door het UWV werd recht getrokken. Niets meer en niets minder.
En om nou mensen die het graag goed doen binnen de regels op één grote hoop te gooien en zeggen dat ze graag aangifte doen tegen anderen vind ik echt een bizar statement.

Als je goed zou lezen zou je zien dat dat totaal niet is wat ik zeg.
Jij gooit jezelf op die hoop en geeft mij daar de schuld van, maar ik heb jou nooit op die hoop gegooid

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:36

Dorine92 schreef:
Popstra schreef:
Mijn vader was op zijn 42e afgekeurd na 2 hersen tias. Dit was in de jaren 80
Mijn moeder werkte fulltime en hij kreeg een uitkering. Echter was dat geen vetpot en we moesten toch eten en de hypotheek betalen. Hij ging toen een paar dagen per week bij beunen als schilder. Hij werd veraden door een dorps genoot.
Hoe ziek ben je dan dat je iemand gaat verraden???
Ik was kind en kan mij enkel veel verdriet en spanningen herinneren. En ja, dat we ern grote stap terug moesten doen.

Nou dit is dus een voorbeeld van een man met goede bedoelingen die tegen werd gehouden door ziekte, zijn weg heeft gevonden en daarna gedwarsboomd is. Met alle gevolgen van dien. Ik denk dan oprecht, láát de beste man toch lekker.

Het systeem in Nederland is dusdanig ingericht dat de belastingbetalers de uitkeringen van arbeidsongeschikten betalen.
Indien iemand gaat schilderen dan vind ik het niet meer dan billijk dat dit geld op iemand zijn / haar uitkering gekort wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:37

Dorine92 schreef:
Brainless schreef:
@Dorine92
Zodra iemand gewoon 40 uur werkt naast een volledige uitkering omdat hij niet (meer) ziek is en gewoonweg (flink!) de belasting ontduikt is wel een probleem; diegene heeft geen uitkering (meer) nodig omdat hij gewoon fulltime kan werken en daardoor ook voldoende inkomen kan genereren.

Dat klopt. Maar waarom zit zo iemand dan in de ziektewet?
En dan nog, zou je dan niet met diegene zelf gaan praten ipv er meteen instanties op af sturen?

Misschien moet je deze vraag aan mensen stellen die daadwerkelijk instanties inschakelen. Want jij kent zulke mensen blijkbaar

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:37

lor1_1984 schreef:
Duidelijk aangegeven dat ik niet wist of het stoere praatjes waren of werkelijkheid

Ja dit inderdaad ook. Mensen doen zich soms ook beter, leuker, stoerder, grappiger, stouter voor dan ze zijn, maar als iemand dan kwaad wil werkt dat ineens heel erg in zo iemands nadeel. Betekent niet dat diegene zou stout is als ie daadwerkelijk zegt. Misschien liggen er wel vrij heftige/zware redenen achter

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:39

Petpa schreef:
Dorine92 schreef:
Nou dit is dus een voorbeeld van een man met goede bedoelingen die tegen werd gehouden door ziekte, zijn weg heeft gevonden en daarna gedwarsboomd is. Met alle gevolgen van dien. Ik denk dan oprecht, láát de beste man toch lekker.

Het systeem in Nederland is dusdanig ingericht dat de belastingbetalers de uitkeringen van arbeidsongeschikten betalen.
Indien iemand gaat schilderen dan vind ik het niet meer dan billijk dat dit geld op iemand zijn / haar uitkering gekort wordt.

Waarom zou iemand dan nog gaan schilderen? Dat heeft dan toch geen enkele nut meer? Dan moet dat gezin nog steeds op een houtje bijten

Petpa

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:39

Degene kan schilderen, en dus werken, uitkering stopzetten en werken!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:40

BeFunny schreef:
Misschien moet je deze vraag aan mensen stellen die daadwerkelijk instanties inschakelen. Want jij kent zulke mensen blijkbaar

Niet dat ik weet. Gelukkig maar

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:41

Ik vind het lastig. Ik zie hier namen voorbijkomen waarvan ik denk “jij? Chronisch ziek? Ik wordt al moe als ik maar de helft onderneem van wat ik bij jullie allemaal lees”.
Nou ja, gechargeerd. Maar toch, ik snap het onbegrip in sommige gevallen wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:42

Petpa schreef:

Ja goed idee. Laat mensen zich de dood in werken. Arme man werkt na infarct op eigen tempo bij en kan wel weer aan de bak. Wat denk je zelf?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:42

Dorine92 schreef:
lor1_1984 schreef:
Duidelijk aangegeven dat ik niet wist of het stoere praatjes waren of werkelijkheid

Ja dit inderdaad ook. Mensen doen zich soms ook beter, leuker, stoerder, grappiger, stouter voor dan ze zijn, maar als iemand dan kwaad wil werkt dat ineens heel erg in zo iemands nadeel. Betekent niet dat diegene zou stout is als ie daadwerkelijk zegt. Misschien liggen er wel vrij heftige/zware redenen achter

Hoe goed iemand zich ook voor doet, als diegene standaard ±40 uur kan werken heeft hij imo geen recht op een (arbeidsongeschiktheids) uitkering. :o

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:43

Dorine92 schreef:
Petpa schreef:

Ja goed idee. Laat mensen zich de dood in werken. Arme man werkt na infarct op eigen tempo bij en kan wel weer aan de bak. Wat denk je zelf?

Uitkering + zwart werken = fraude

Aanpakken die handel!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:47

rien10 schreef:
Ik vind het lastig. Ik zie hier namen voorbijkomen waarvan ik denk “jij? Chronisch ziek? Ik wordt al moe als ik maar de helft onderneem van wat ik bij jullie allemaal lees”.

Onbegrip zal er altijd zijn. Mijn collega's denken altijd dat ik mijn huis van mijn ouders gekregen heb en lopen te klagen dat zij al die leuke dingen die ik doe niet kunnen betalen. Dan denk ik dude... just a reminder.. wij hebben dezelfde baan he? En dus ook zelfde uurloon. Ik maak alleen andere keuzes dan jij, daarom kan ik dit wel en jij schijnbaar niet. Enne, dat huis heb ik gewoon zelf gekocht van mijn eigen geld en met hypotheek
Ik denk dat het met ziekte ook zo is. De ene persoon deelt zn dag heel anders in dan de andere, en verdeelt zijn energie ook anders. Daardoor kan het lijken alsof de zieke persoon veel meer energie heeft dan ie daadwerkelijk heeft. Zo iemand zal waarschijnlijk veel doen in korte tijd, en ook veel rust pakken. Diegene heeft misschien een talent voor efficiëntie. Betekent niet dat ie ineens niet meer ziek is.
Diegene bepaalt nog altijd zelf hoe hij zijn tijd, geld en energie verdeelt, en als ik ziek zou zijn, zou ik zeker mijn energie niet verspillen aan mensen die er wat van denken te mogen vinden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:51

lor1_1984 schreef:
Dorine92 schreef:

Hoe goed iemand zich ook voor doet, als diegene standaard ±40 uur kan werken heeft hij imo geen recht op een (arbeidsongeschiktheids) uitkering. :o

Nee das zeker wel een ding ja. En als de instanties daar achter komen, tja, kan gebeuren he. Zou alleen zelf nooit iemand gaan aangeven, omdat je nooit weet of je die ene fraudeur te pakken hebt, of iemand die worstelt met het leven

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:52

Jeetje wat een vijandige wending hier. Adem in, adem uit...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:54

Nou dat dus, wilde al 3x wat plaatsen maar laat maar...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:00

Een collega kreeg ooit iemand aan de telefoon met long covid. Zij moest worden teruggebeld maar aangezien deze collega nog andere dingen moest doen vroeg ze of ze op een andere dag gebeld kon worden.
Collega zei verontwaardigd tegen me dat ze het niet begreep want ze moest een aantal dingen doen maar was wel ziek.
Ik heb die collega maar gezegd dat de persoon in kwestie waarschijnlijk daarna een aantal dagen plat ligt.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:11

Voor de mensen die reageerde op mn post, dankjewel!

Even reageren op Earth
Ik heb zelfs 3 paarden, ik had er 2 vóór ik ziek werd en de 3e is er heel onhandig bij gekomen vorig jaar. Iets met kop in het zand steken (en heel heel graag een veulen willen fokken met de rietjes van mn andere paard) als je net doet of je ziekte er niet is, dan is het er niet toch?

Maar wat je zegt over het uit huis komen. Mijn dagen bestaan uit naar stal gaan en verder mezelf opsluiten in huis. Zelfs boodschappen doen durf ik bijna niet meer. Stal is de enige plek waar ik mij oke voel buiten huis. Dus ja, 3 paarden hebben is eigenlijk van de zotte....maar het zijn letterlijk mijn life savers.

Overigens als het een slechte dag is, dan stapt mijn man de auto in en doet zonder morren de paarden verzorgen. En zelfs als ik zeg, je hoeft niet, dan gaat ie toch hahaha

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:18

Dorine92 schreef:
rien10 schreef:

Onbegrip zal er altijd zijn. Mijn collega's denken altijd dat ik mijn huis van mijn ouders gekregen heb en lopen te klagen dat zij al die leuke dingen die ik doe niet kunnen betalen. Dan denk ik dude... just a reminder.. wij hebben dezelfde baan he? En dus ook zelfde uurloon. Ik maak alleen andere keuzes dan jij, daarom kan ik dit wel en jij schijnbaar niet. Enne, dat huis heb ik gewoon zelf gekocht van mijn eigen geld en met hypotheek
Ik denk dat het met ziekte ook zo is. De ene persoon deelt zn dag heel anders in dan de andere, en verdeelt zijn energie ook anders. Daardoor kan het lijken alsof de zieke persoon veel meer energie heeft dan ie daadwerkelijk heeft. Zo iemand zal waarschijnlijk veel doen in korte tijd, en ook veel rust pakken. Diegene heeft misschien een talent voor efficiëntie. Betekent niet dat ie ineens niet meer ziek is.
Diegene bepaalt nog altijd zelf hoe hij zijn tijd, geld en energie verdeelt, en als ik ziek zou zijn, zou ik zeker mijn energie niet verspillen aan mensen die er wat van denken te mogen vinden

Bovendien is het plaatsen op Bokt helemaal zonder context. Ik zie alleen “ik heb dat en dat gedaan”.
Het is lastig. Voor de zieken en voor de buitenwereld.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 20:26

Ik wil Dorine en Petpa nogmaals vragen om hier wat genuanceerder te reageren als wat jullie nu doen, of anders om te vertrekken uit dit topic. Ik wil dat dit een veilige plek is waar op een fijne manier over vooroordelen gesproken kan worden, als jullie er zo hard in hakken dan is die veiligheid weg.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:31

Earth schreef:
Ik wil Dorine en Petpa nogmaals vragen om hier wat genuanceerder te reageren als wat jullie nu doen, of anders om te vertrekken uit dit topic. Ik wil dat dit een veilige plek is waar op een fijne manier over vooroordelen gesproken kan worden, als jullie er zo hard in hakken dan is die veiligheid weg.

Nogmaals?
Heb ik iets gemist?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 20:32

Petpa schreef:

Petpa schreef:

Aanpakken die handel!

Deze reacties vind ik nogal hard en kort door de bocht. Of is dat sarcastisch?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:34

Earth schreef:
Petpa schreef:

Petpa schreef:

Aanpakken die handel!

Deze reacties vind ik nogal hard en kort door de bocht. Of is dat sarcastisch?

Ik geef mijn mening

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:35

Nou. Ik snap ze wel.
Als je kan weken dan, tja, kan je werken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:36

Ik vind Petpa echt niks geks zeggen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:37

Petpa schreef:
Dorine92 schreef:

Aanpakken die handel!

Ach, stel je niet aan. Of heb je zelf ook helemaal geen zwartwerkers? Iedereen werkt wel iets in het zwart of laat voor zich in het zwart werken.

Dat je een paar uurtjes kunt schilderen wanneer het je uitkomt betekent niet dat je een volledige werkweek kunt maken.

Ik ben zelf niet chronisch ziek. Maar werk wel met chronisch zieken, o.a. longCOVID, CVS/ME, COPD.
En heb wel eens een vooroordeel maar dat helpt niet echt als je mensen vooruit wilt helpen, dus tijdens mijn werk ga ik er oprecht oordeelloos.