Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:58

Ik zit nu net boven de 12 weken.
En ik drink Naja dronk altijd 2 koppen in de ochtend en meer niet.
Als ik vroege Dienst heb vaak zelfs maar 1 omdat de koffie op het werk niet te drinken is.
Maar ik wou sowieso minderen qua cafeïne. Maar nu ga ik het een beetje vlotter doen....
Cola drink ik normaal niet, icetee etc eigenlijk ook niet.
Normaal echt alleen water en dan natuurlijk 1 a 2 koppen koffie sochtends.

Gister kon ik wel weer water drinken. Dus ik laat vandaag zoveel mogelijk de icetee ook weer staan.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:02

Jolliegirl schreef:
Mij is verteld dat het een groter risico geeft (50%!) op miskraam als je 2 of meer koppen koffie per dag drinkt met caffeïne.

https://fitforfertility.nl/cafeine-en-zwanger-worden/

Maar heb me er verder niet helemaal ij verdiept hoor.

Ik heb even de vrijheid genomen om even wat wetenschappelijke artikelen er op na te slaan. En de resultaten zijn wisselend van veel tot weinig effect met betrekking tot de kans op een miskraam na cafeïne inname. Oftewel er is geen populatie groep die hetzelfde laat zien. Vanuit daar is de worst case, die ik zo snel kon vinden, aangenomen als veilige grens. Dat is 200 mg cafeïne per dag tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode. Dit zijn “twee” kopjes koffie per dag. Maar in veel thee soorten, chocolade en sommige frisdranken zit ook cafeïne. Dus als je graag voor jezelf de 200 mg grens wilt aanhouden dan is het handig om te kijken hoe je deze wilt verdelen :)

Ik heb het wat dat betreft maar makkelijk ik drink het liefst cafeïnevrije thee en water (we hebben nu een soda stream, met bubbels smaakt fantastisch nu). Ook chocolade eet ik niet graag op dagelijkse basis. Op werk wilde ik nog wel eens koffiedrinken maar als ik zwanger ben lust ik gewoon geen koffie, hoogstens een latte later in de zwangerschap.

Wat ik vooral probeer te doen is mee te deinzen op de behoeften van mijn lijf. Ik merk dat ik in het eerste gedeelte van de zwangerschap meer behoefte heb aan koolhydraten (als ik niet op pas vertaald dit zich naar suiker :Y) ). Dat had ik in mijn vorige zwangerschap ook. Dit bleek achteraf toen ik het besprak met de VK helemaal logisch te zijn vanwege de ontwikkeling van de baby. Ook veel behoefte gehad in drop, bleek mijn bloeddruk veelste laag, met drop kon ik het wat verhogen. Later in de zwangerschap kreeg ik trek in chocola, vervolgens enorme spierkrampen, toen ik magnesium ging gebruiken viel de trek in chocola weg. Voor mijn gevoel zit er een verband tussen waar je trek in hebt en een te kort hebt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:05

Daar geloof ik ook heilig in. Je lichaam weet prima wat er nodig is.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:19

Misschien dat dit dan ook wel geldt voor de sterke wens naar kopjes koffie? Dat wanneer die behoefte heel groot is dat je lijf eigenlijk om iets anders vraagt. Wanneer je die “iets anders” tackelt dat je dan met gemak en rust het kopje koffie kan laten staan. Mocht iemand daar de behoefte in heeft om terug te dringen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:27

Renee schreef:
Misschien dat dit dan ook wel geldt voor de sterke wens naar kopjes koffie? Dat wanneer die behoefte heel groot is dat je lijf eigenlijk om iets anders vraagt. Wanneer je die “iets anders” tackelt dat je dan met gemak en rust het kopje koffie kan laten staan. Mocht iemand daar de behoefte in heeft om terug te dringen.

En wat is de wens van die koffie?
Dat je vermoeidheid een kick krijgt en even weg gaat?
Die zou ik dan anders proberen op te lossen. Maar ik denk dat een ieder dit wel kan inschatten voor zichzelf en vertrouwen heeft in zijn of haar lichaam.

Dat glaasje cola van mij is net zo slecht, maar het pept me momenteel beter op dan een volkorenboterham met ei... :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:29

De koffie sochtends is eigenlijk meer een standaard gewoonte.
Die omzetten is eigenlijk wel mogelijk....

En ehm ja sterke drang qua koolhydraten etc... patat, bitterballen eh eh eh :Y)
En ik wou sowieso minderen qua cafeïne. Dus ansich is het niet heel verkeerd.

Mijn vitamines komen gelukkig vandaag ook weer met de post binnen. Heb nu 3 dagen niet kunnen nemen omdat het op was.... ik heb wel de b complex genomen die ik voor de zwangerschap af en toe nam.
Ik zal er natuurlijk niet aan dood gaan geen vitamines te nemen. Maar eh ja... gezond eten is momenteel niet makkelijk _O-

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 10:37

Jolliegirl schreef:
Renee schreef:

En wat is de wens van die koffie?
Dat je vermoeidheid een kick krijgt en even weg gaat?
Die zou ik dan anders proberen op te lossen. Maar ik denk dat een ieder dit wel kan inschatten voor zichzelf en vertrouwen heeft in zijn of haar lichaam.

Dat glaasje cola van mij is net zo slecht, maar het pept me momenteel beter op dan een volkorenboterham met ei... :')

Oh geen idee :)

Ik denk dat dat iedereen een andere intrinsieke motivatie heeft tot het nemen van cafeïne of andere producten. Soms zal het een lichamelijk te kort zijn van iets maar het kan ook een mentale noodzaak zijn.

Heel stiekem vind ik de mag niet lijstjes voor zwangeren een beetje betuttelend. Ik vind het veel belangrijker dat de juiste informatie beschikbaar is voor alle zwangeren waarom iets wordt afgeraden. Dan kan je zelf de afweging maken waar je de risico’s ziet en keuzes maakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:38

Ik heb sowieso geen idee welke vitamines ik moet nemen.
Heb een multi compleet staan voor in de avond, maar vergeet het steeds..
En sochtends mag ik niet nemen vanwege schildklier medicijnen...

Moet dat nog eens aan de verloskundige vragen wat handig is hierin.

Als jij sochtends een lekker bakkie nodig hebt, dan neem je die toch?
Of je haalt caffeine vrije koffie, vind ik net zo lekker als je beetje goed merkt neemt.

Ik ben het met je eens, betuttelend is het juiste woord wel ja.
Ik hou echt wel rekening met rauw vlees ed. Maar als ik een patatje met mayo wil, dan eet ik dat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:47

Ik zou het je niet eens durven te adviseren joliegirl.
Ivm je autoimumziekte.
Ik gebruik elivit op advies van de arts. Is jn duitsland redelijk gebruikelijk merk schijnbaar...
Ik heb het doosje op tafel staan zodat ik hem niet vergeet.... ik moet het sowieso met eten innemen anders ga ik over mijn nek(met alle vitamines altijd geweest).

En ik wou dus al cafeïne vrij koffie nemen maar m'n vriend vond het onzin....
Maar in had zelf wel zoiets van Naja... zo dramatisch is t niet om nu van de cafeïne af te stappen... paar dagen heb ik er last van en klaar...

En ja qua eten, vlees hoef ik momenteel echt niet. Zal straks vales halen om toch wat fatsoenlijkers binnen te krijgen... er zijn boontjes klaar in de groentetuin en dan of patat of aardappelen erbij.

Ei kook ik nu ook netjes hard ipv zacht eigeel. Maar het eigeel lust ik momenteel ook gewoon niet _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:53

Snap ik, ik ga dat ook overleggen met de verloskundige en mn schildklier verpleegkundige. Beetje gecompliceerd verhaal zegmaar.

Ik vind de rulgehakt en de shoarma van Vales en andere vega merken best lekker, wie weet lust je het!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 11:26

Ik kan niet wachten tot ik weer een broodje ei kan eten. Misschien dat ik het zo ga proberen. Eieren zitten natuurlijk boordevol goede voedingsstoffen. Denk dat mijn zoontje wel trek heeft in een eitje bij de lunch. Vanmiddag ga ik hem nog even uitlaten in de tuin van mijn ouders (die is gigantisch, dus dan kan meneer echt even zijn “ei” kwijt). Het is wel lastig nog om mijn zoontje alles te geven wat hij nodig heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:31

Heel veel plezier bij de speeltuin! <3

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:38

Ik vind normaal de cordon bleu dingen lekker(moet verdorie Googlen hoe ik dat schrijf _O- ).
Dus ik denk dat ik die meeneem....

En veel plezier renee! Laat hem maar even rennen en jij lekker rusten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 11:55

hagelslag schreef:
Ik vind normaal de cordon bleu dingen lekker(moet verdorie Googlen hoe ik dat schrijf _O- ).
Dus ik denk dat ik die meeneem....

En veel plezier renee! Laat hem maar even rennen en jij lekker rusten

Haha niet googlen, ongeveer is goed genoeg toch ;)

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:16

Snap dat je gaat overleggen Jolliegirl. Hier ook hashimoto al jaren, neem nu ik zwanger ben mijn schildkliermedicatie als ik moet plassen rond 3u. En dat de vitamines bij het ontbijt rond 7u (volgens mijn internist moeter 4u tussen zitten vanwege magnesium).
Misschien een tip als je ook een vaste nachtplasser bent :=

Mbt koffie probeer ik het hier bij 1 te laten, dan hoef ik er niet over na te denken als ik een keergroene thee drink of chocola eet

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:20

Renee schreef:
Heel stiekem vind ik de mag niet lijstjes voor zwangeren een beetje betuttelend. Ik vind het veel belangrijker dat de juiste informatie beschikbaar is voor alle zwangeren waarom iets wordt afgeraden. Dan kan je zelf de afweging maken waar je de risico’s ziet en keuzes maakt.

Dit inderdaad. Ik woon 2 km van België af en hoezo mag ik in Nederland andere dingen eten dan in België nu ik zwanger ben?
Mijn favo vis bijvoorbeeld zijn garnalen. Sinds 3 jaar wordt het afgeraden in Nederland om te eten, maar als je zoekt vind je dit:

'Zwangere vrouwen die tijdens hun zwangerschap eerder wel garnalen hebben gegeten, hoeven zich geen directe zorgen te maken over de gewijzigde adviezen. ,,Het is niet gelijk reden voor paniek. Het gaat om langdurige inname. De normen zijn vaak heel streng en je moet het echt zien als een voorzorgsmaatregel”, aldus Van der Vossen. ,,Naast garnalen, worden ook krab, kreeft en sardientjes nu afgeraden.”'
https://www.ad.nl/gezin/waarom-zwangere ... &auth_rd=1

Terwijl garnalen in de zwangerhap op rood en dus niet veilig staan. Maar als ik dit hierboven lees, kan ik voor mezelf prima de afweging maken om tijdens m'n zwangerschap een paar keer garnalen te eten.

Veel plezier Renee bij je ouders!

Ik vind koffie niet heel lekker, dus ook geen problemen mee om te laten staan. Normaalgesproken drink ik wel 2 liter verse muntthee op een dag en daar moet ik nu echt niet aan denken hihi.

En ik mis de zachtgekookte eitjes ook ja Hagelslag haha ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 15:49

Dat gedoe met vis is inderdaad ook een mooie. Bijna geen enkele vis of zeedier is oké om te eten, maar je moet wel 2 keer per week vis eten. Oftewel supplement je gek want anders is het niet goed voor de ontwikkeling van je kindje. Nu heb ik totaaaal geen behoefte aan vis op dit moment. Dus die twee keer per week is nergens te vinden haha. Voor mezelf kijk ik altijd waarom iets wordt afgeraden en maak ik de afweging. Wat betreft vis is sowieso wel wat opspraak de laatste tijd, ik geloof dat kweekvis niet zo gezond blijkt te zijn.

Vandaag heerlijk Aaron kunnen uitlaten maar vervolgens een flinke mentale optater gehad van mijn werkgever. Dus uiteindelijk een oliebol dag.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:05

@renee
Ahhh balen van de mentale optater? Ivm je zwangerschap of was het sowieso al niet fijn werken?

Tsja en vis en welk land en wat wel en niet geadviseerd word...
Ik probeer een beetje op mijn lichaam te luisteren.
Erg moeilijk :Y)
Gister echt een fijn dagje gehad. Redelijk actief geweest. Flink kunnen vreten :Y)
Vanmorgen was de verzorgster er. En sinds gister avond had ik al wat hoofdpijn.
En toen de verzorgster weg was ben ik flink goed slecht te pas geweest.
De koppijn werd per seconde erger.
Dus ik heb 1 pcm genomen.(ik neem eigenlijk nooit pijnstillers sinds mijn hernia).
Op bed gegaan en bijna 3 uur ko geweest.
Ik had het ijskoud. Terwijl het in de slaapkamer nu ook rond de 21 graden is. 2 dekbedden over mij heen en ik was foetsie..

Eenmaal uit bed soepstengels genomen en cup a soup. En nu voel ik mij wel weer fit.
Een beetje typisch maar goed.... voel me nu wel weer okay

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:22

Had je niet gewoon koorts?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:43

Ik heb echt geen idee.
Ik was te kapot om iets te kunnen.
Maar gelukkig nu wel gewoon fit, geen buikpijn of wat dan ook

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 17:36

Vandaag de termijnecho gehad, 8 februari uitgerekend. Maar 1 dagje naast de vanuit de menstruatie berekende datum :) alles ziet er uit als een gezond kindje op dit moment. Ook de nekplooi was alvast bekeken.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:25

Fijn renee!!!

We zitten dicht bij elkaar! ;)

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:51

Goed nieuws! Fijn Renee

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:23

Aahhh gelukkig goed nieuws renee.
Ik mag pas 2 augustus -O-
Wachten duurt lang _O-

Hier is de hoefsmid net langs geweest.
Normaal vind ik de geur van net gesneden hoeven niet erg....
Ik ben er niet misselijk van geworden.
Maar baal er wel van dat de geur nog in m'n neus zit _O-
Lang leve de hormonen _O-

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:48

Voor je het weet is het 2 augustus, ik mag 5 augustus ook weer voor de 13 weken echo (gaan ze uitgebreider kijken of alles goed zit met het kindje).

Zo nu je het zegt. De geur van het ijzer branden/warm beslaan moet er niet aan denken nu! Gelukkig kunnen ze nu weer een paar weekjes vooruit :)

Gisteren bij de fysio matig slecht nieuws gehad. Mijn bekken staat voor nu totaal niet goed maar ze kreeg het met een half uur trekken niet recht. Wel wat beter maar de (compensatie) spanning is inmiddels zo sterk dat het niet zo maar opgelost kan worden. Dit alles staat nog los van de zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn. Voor de zekerheid heeft ze zelfs geen oefeningen meegeven om te voorkomen dat het voor achteruitgang zorgt.

Wel heb ik net de energie gehad om mijn niet-zwangerschapskleding uit de kast te halen. Dan word ik in ieder geval niet meer continu geconfronteerd met alles wat niet past (had nu stiekem een simpel stapeltje waar ik telkens vanaf pakte ipv uit de kast).