Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:13

Als je het over inschrijfgelden hebt, die wisselen nogal valt me op. Gieten was 9 euro en je kreeg een medaille, Anneveenschekanaal was 8 euro (beiden 10 euro op dag zelf) en je kreeg een medaille.

En nu krijg ik reclame voor de 4mijl van Groningen. 23,25 euro voor een loopje van maar 6.4km. Ok, ze hebben wel pendelbussen, en je krijgt een medaille, maar ik vind het nogal een prijsverschil.
Bij een trail waar je 20km of meer loopt en er 4 uur of langer over mag doen vind ik het wel weer wat anders.

Als je onderweg bekertjes zelf moet vullen gaat dat ten koste van je tijd, dus dat gaat niet werken. En ik weet niet anders dan dat je de bekertjes gewoon weggooit en dat is altijd in de eerste 75m na een verzorgingspost. Als men daar moeite mee heeft, dan wil ik na afloop nog wel helpen opruimen hoor, maar begin niet met vertragende tappunten of bekertjes verplicht vasthouden.

Een medaille moet van metaal zijn vind ik. Geen plastic. Hout weet ik niet wat ik er van moet denken, maar die ze een paar jaar terug hadden bij de 7heuvelentrail waar je dan 2 euro extra voor moest betalen waren die 2 euro niet waard.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:23

Ik heb al in geen jaaaren meer een wedstrijd gelopen, en al helemaal niks sinds ik in Zweden woon. Het is hier zo ontiegelijk duur, je betaald zo 40 eur voor een 10 km loopje. En ik woon nu echt in een donker gat, het is al lastig om wedstrijden voor de paarden te vinden, maar zonder een algemene wedstrijdkalender (zoals voor de ruitersport) is er echt niks te vinden in de buurt als je er niet vanaf weet. Helaas ook geen loopclub in mijn buurt. Er zijn wat clubs in de stad, dan betaal je 100 eur per half jaar en dan loop je 1x in de week een rondje door het park en krijg je een t shirt. %) En dan moet ik daar voor ook nog 40 min enkele reis in de auto, nee dank je. De vrijheid hier is heerlijk, maar niet altijd handig om in zo'n dunbevolkt land te wonen, en het is zo jammer dat elke sociale activiteit hier echt ontzettend duur is -O-

Er is nu iemand in het dorp naast ons die wandelingen door de natuur organiseert, ik dacht: leuk! Eens een keer wat nieuws zien. 20 eur pp per wandeling, dat is toch niet normaal :oo

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:27

Grappig, eerder was het gesprek er ook al over medailles. Ik vind ze dus niet zo belangrijk. Leuk om even te ontvangen, maar daarna zie ik het als troep waarvan ik niet weet waar ik het moet laten, maar door de sentimentele waarde vind ik het dan toch lastig om ze weg te doen. :') Dus ergens zou ik liever geen medailles ontvangen, hoef ik er niet over na te denken wat ik ermee doe. :+
Ik had wel bedacht om een soort plakboek te maken met mijn startnummers en daar foto's bij te doen. Wel heel suf, want mijn startnummer van mijn eerste halve marathon heb ik weggegooid. -O- Mijn eerste trailevent had geen startnummers en ook geen medaille (roparun, dus alle opbrengsten gaan naar het goede doel). Dus even kijken hoe ik de eerste pagina's ga vormgeven, maar ik vind het wel leuk om iets te hebben van de prestaties om op terug te kijken.

Plastic wegwerpbekers zijn niet meer van deze tijd, is mijn mening. Ik vind het milieubewuste bij trailruns erg prettig, hopelijk wordt dat ook steeds verder geïntegreerd bij wegwedstrijden. De hoeveelheid plasticafval bij wegwedstrijden is echt absurd.
Een racecup neemt heel weinig ruimte in en is zo gevuld, zou je zelfs nog aan je broek kunnen hangen of in een kleine zijzak steken als je geen renvest hebt. Softflask is inderdaad ook snel gevuld en je kan gelijk weer door, waardoor je de verzorgingspost niet ophoudt. Het is misschien even schakelen, maar bij trailruns heel normaal dat er op die manier water wordt gedronken, daar moet je wel je eigen flask of racecup meenemen.
Als je niet wilt vullen, gewoon lekker zelf je water meenemen. Je went inderdaad vanzelf aan zo'n renvest en je kan zelf beslissen wanneer je drinkt, in plaats van dat je afhankelijk bent van een verzorgingspost. Dat vind ik echt top.

Goed gedaan iirrssjjee!

haike, wat goed dat je 4 kilometer hebt gelopen, mooi tempo ook! En ondertussen nog auto's duwen. Fijn dat je nergens last van had!

Goof, ik heb misschien wel interesse in je aftershokz! Waarom doe je ze weg?

Piekosjj, dat is inderdaad heel erg jammer, want juist Zweden is een fantastisch land om te trailrunnen! Belachelijk dat er zoveel geld voor gevraagd wordt.

Ik heb wat leuke foto's om te delen die tijdens de Koning van Spanje Trail zijn gemaakt!
Afbeelding
Afbeelding

Dit was op het einde van de zondag, waarbij mijn longen zo moeilijk deden, was echt kapot en oververhit, maar blijkbaar nog wel blij :')
Afbeelding

Ik was enigszins verbaasd dat mijn benen er zo gespierd uit kunnen zien :=
Afbeelding
Afbeelding

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:04

Hoi! Ik ben slecht in bijleesposts, maar wel sinds een jaartje aan het hardlopen. Soms maanden niet, maar nu wel weer fijn. Ik ben gestart met de app van Evy en dat werkt voor mij goed. Ik loop nu 30 minuten, waarvan 18 joggen en 12 wandelen. En dan heb ik een leuke ronde van 3,35 km vanuit huis, gemiddeld zo'n 6,7 km/h.

Vanaf welke afstand drinken jullie onderweg? Ik vind het buikgevoel van water drinken tijdens het lopen heel rot en drink nu dus niet tijdens het lopen, maar met warmer weer en langere afstanden weet ik niet hoe verantwoord dat is. Ik zweet overigens niet veel (nooit gedaan).

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:07

Ik neem standaard vanaf 15+ kilometer water mee. Tot 20 kilometer 500 ml, daarboven 1 liter (of meer).
Bij warm weer, zoals afgelopen dagen, neem ik vanaf 10 kilometer al water mee en meer dan 500 ml of bij kortere afstanden een softflask van 250 ml in mijn zijzak.
Kleine beetjes drinken met regelmaat werkt voor mij het beste.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:39

Tink89 schreef:
Vanaf welke afstand drinken jullie onderweg? Ik vind het buikgevoel van water drinken tijdens het lopen heel rot en drink nu dus niet tijdens het lopen, maar met warmer weer en langere afstanden weet ik niet hoe verantwoord dat is. Ik zweet overigens niet veel (nooit gedaan).

hangt volledig af van de temperatuur. Tot 20 graden neem ik tot 10/12 km geen water mee. Gisteren liep ik met 26 graden 5,5km en toen 250ml water meegenomen. Just in case. Ik had dat achteraf tot huis wel gered, maar ik was wel blij dat ik tijdens het uitwandelen al kon drinken.

Het is dus hier de optelsom temperatuur + afstand. En ik ben geen al te beste drinker. Ik moet bij warmte echt meer drinken dan dat ik nu doe :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:00

En nemen jullie dan een fles mee? Een vest met zo'n zak met zo'n rietje? Of een zacht flesje in een zak? Ik heb nu gewoon een korte hardloopbroek aan waar m'n telefoon niet eens in past, laat staan een flesje water.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:11

Als ik bovenstaande lees ben ik blij dat ik het bij het trailrunnen houd :j

Ik loop met een trail vest met soft flasks erin als ik water meeneem.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:22

Tink89 schreef:
En nemen jullie dan een fles mee? Een vest met zo'n zak met zo'n rietje? Of een zacht flesje in een zak? Ik heb nu gewoon een korte hardloopbroek aan waar m'n telefoon niet eens in past, laat staan een flesje water.

Ik een trailvest met een camelbag met als die vol is twee liter maar moet weer even een 2,5 literbag scoren maar soms ook èèn liter wat ik mee neem. en soms ook twee soft flessen. En soms ook nog een shake voor achteraf of iets anders te eten als ik terug in de trein zit en wat geld en pasjes.

Vaak als ik ergens een trail loop dan ga ik er met de trein heen dan heb ik een extra broekje en hemdje of shirtje mee. knijpfruit een banaan, wat repen en winegums.

Het is wat SV zegt het went snel. Ik heb er totaal geen last van. Sterker nog het is een prettig gevoel dat ik alles mee kan nemen zo.

Ik heb nu een paar tights op Temu gescoord met diepere zakken. Echt fijne broekjes. Waar de telefoon in past maar ook wel softflesjes zeker als je die kleintjes hebt in kunnen. Maar ik heb daar enkel mijn telefoon in en zakdoeken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 14:30

gaucho schreef:
Als ik bovenstaande lees ben ik blij dat ik het bij het trailrunnen houd :j

Ik loop met een trail vest met soft flasks erin als ik water meeneem.

Dit ja en ik ben blij met drie waterpunten in ons dorp waar ik vaak langs loop als ik korter loop.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:34

Ik ga eens kijken voor zo'n trailvest. Bij ons in de outlet (roermond) zitten wat winkels waar ze hardloopspul verkopen en ik heb ze daar zien harder. O.a. van Salomon, dus ga eens passen. Ik heb een flinke voorgevel (en dan bedoel ik niet e of f ofzo, maar écht groot), dus hoop dat het een beetje comfortabel is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 14:41

Tink89 schreef:
Ik ga eens kijken voor zo'n trailvest. Bij ons in de outlet (roermond) zitten wat winkels waar ze hardloopspul verkopen en ik heb ze daar zien harder. O.a. van Salomon, dus ga eens passen. Ik heb een flinke voorgevel (en dan bedoel ik niet e of f ofzo, maar écht groot), dus hoop dat het een beetje comfortabel is.

Je kan kijken naar de salomon skin adv12 W. Die is speciaal ontworpen voor vrouwen, waardoor de softflasks meer onder de borsten hangen in plaats van eroverheen lopen. Ik heb hem ook, niet vanwege mijn grote borsten, want die zijn juist klein, maar omdat ik een vrij korte torso heb. Dat renvest zie je op de foto's die ik hierboven heb gepost.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:05

Suliko schreef:
Tink89 schreef:

Je kan kijken naar de salomon skin adv12 W. Die is speciaal ontworpen voor vrouwen, waardoor de softflasks meer onder de borsten hangen in plaats van eroverheen lopen. Ik heb hem ook, niet vanwege mijn grote borsten, want die zijn juist klein, maar omdat ik een vrij korte torso heb. Dat renvest zie je op de foto's die ik hierboven heb gepost.

Txs voor de tip! Moet zeggen dat ik de flasks bij jou nog heel hoog vind hangen wel. Dan zouden ze bij mij vanaf mijn borsten naar beneden hangen zegmaar (voor het idee, ik ben 173 en heb maat 70K). Ik ga gewoon eens passen, kan nooit kwaad :-D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:07

Tink89 schreef:

Ik heb een flipbelt, een oudje al. daar doe ik mijn decathlon flexibele flesjes in.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:11

Tink89 schreef:
Suliko schreef:

Txs voor de tip! Moet zeggen dat ik de flasks bij jou nog heel hoog vind hangen wel. Dan zouden ze bij mij vanaf mijn borsten naar beneden hangen zegmaar (voor het idee, ik ben 173 en heb maat 70K). Ik ga gewoon eens passen, kan nooit kwaad :-D

Dit vest is ook maat xxs ;) Ik ben echt petite, dus dat is niet te vergelijken denk ik met deze in een ruimere maat!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:14

Suliko schreef:
Tink89 schreef:

Dit vest is ook maat xxs ;) Ik ben echt petite, dus dat is niet te vergelijken denk ik met deze in een ruimere maat!

Ohja! Ik had nog niet bedacht dat die dingen er in meerdere maten zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:05

En sommigen zijn ook verstelbaar. Ik heb er een van Evadict en die is ruim verstelbaar.
Salomon is ook een heel goed merk hoor. Het is wel echt fijn als het vest goed zit dus ga vooral passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:35

Ik heb voor volgende week toch maar weer eens een afspraak bij de fysio gemaakt voor die dikke pijnlijke achillespezen. Op de tenen lopen blijft gewoon voor mij niet te doen, terwijl hardlopen op zich wel gaat, maar sprinten weer 3 dagen pijn oplevert. Ook zit er een bobbel op de pees die er sinds die antibiotica zit en nog steeds niet weg wil. Er schijnt nu iets als EPTE te zijn, dat is speciaal voor peesproblemen.
Ik heb gezegd, kijk er maar naar, maar ik train 3 keer per week en ga dat niet minderen meer omdat ik er 2 jaar voor gevochten heb om dit weer te kunnen. En met tapen hoef je ook niet aan te komen. Het wordt dus of weer shockwave proberen of die epte of een combinatie. Ze waren eigenlijk wel verbaasd dat ik toch het hardlopen niet opgegeven heb. Nee, en nu is 10km ook niet meer genoeg. Ik heb ook aangegeven dat ik na een training 2 dagen last van m'n heup heb, dat als ik opsta ik 3-10 passen geen kracht heb als het ware en een soort zenuwpijn voel. Dat komt in mijn ogen doordat ik toch anders loop dan normaal. Dus we gaan het zien.
Wat verder meespeelt is dat ik nog steeds Mera Peak in m'n achterhoofd heb en dan moet ik 2 dagen op huur bergschoenen type D lopen. En ik kan op geen enkele hoge schoen lopen, behalve op de Lowa Renegade, maar die zijn te glad bij nat weer en te slap. Kunnen ook geen stijgijzers onder en die zijn voor Mera Peak nodig.
Dus ik ben benieuwd wat ze dan zeggen.

Bij mijn rugzakje loopt precies een bandje onder de borsten door, dus ik heb een ingebouwde bh als ik dat ding om heb (en ik draag nooit bh's, haha). De softflasks lopen dan net langs de borsten zeg maar. Echt getest nog niet, alleen met wandelen even, toen had ik er geen last van.

Die heupband waar 2 kleine bidonnetjes van 250ml in passen heeft geen ruimte voor grotere flesjes of dingen. Het vakje voor de telefoon is te klein, ik krijg de telefoon er in als de band af is, maar dan moet ik niet proberen om de telefoon er weer uit te halen voordat ik thuis ben. Er passen dan geen sleutels meer in (maar die kunnen door het touwtje van mijn broek, of in de veters van de schoenen)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:49

Hé top joh dat je naar de fysio gaat. En dat je geen reet gaat doen met hun advies.
:roll:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 18:13

Serieus Germie, kijk eens naar andere sporten, want je lijkt er werkelijk nooit plezier in te hebben en klaagt altijd over pijn. Dat vind ik heel vervelend voor je.
Ik zie geen enkele keer een post dat je met plezier hebt gelopen, genoten hebt van de omgeving of van je training.
Vraag je je dan niet af of dit wel wat voor jou is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:21

Goof schreef:
Hé top joh dat je naar de fysio gaat. En dat je geen reet gaat doen met hun advies.
:roll:

Dat staat er niet. Maar ik heb in het verleden wel eens gehad dat tape voorstelden. Behalve dat het nog geen dag blijft zitten had ik er ook irritatie van en hielp het niet. Dus ik weet wel wat niet werkt.
Met shockwave e.d. mag je gewoon blijven trainen, dan is rust niet nodig. Ik heb ook exact uitgelegd wat ik nu doe en waar ik naartoe wil.
Dus ja, ik hoop dat ze kunnen helpen. Maar vergeet niet dat ik ook al het 'advies' gehad heb om maar een andere hobby te zoeken. Door dat juist niet te doen is de pees dus wel degelijk wat verbeterd. Dat was anders niet gebeurd (want als ik ook maar een paar dagen niets doe neemt de pijn toe). Het is immers geen blessure zoals normaal een blessure ontstaat. Het is een bijwerking van medicijnen in een periode van rust. En dat maakt een oplossing vinden ook zo lastig.

En SV, ik kan niet zeggen dat ik het leuk vind nee, maar ik voel me wel fijn als ik het gedaan heb. Tijdens het lopen is het afzien. Na die tijd voel ik juist voldoening. En daarom ga ik er ook mee door.
Pijn heb ik gewoon elke stap. Daar wil i kgraag van af, maar als ik niet geprobeerd had te gaan hardlopen was ik niet gekomen waar ik nu ben. Dus het verbetert juist door het hardlopen. Met een andere hobby of sport haal ik juist helemaal geen voldoening uit. Ik heb mountainbiken geprobeerd, maar kost te veel tijd, tja, ik vind het niet echt leuk. Wandelen doe ik wel graag, maar is te soft om verder mee te komen en conditie verder op te bouwen. Zwemmen doe ik enerzijds graag, maar anderzijds juist totaal niet omdat je altijd met de auto naar het zwembad moet en ik daarna gewoon niet kan slapen. En ik haal er geen fijn gevoel na een training uit wat ik wel met hardlopen heb. Op dit moment is hardlopen gewoon de enige sport waar ik na een training het gevoel heb dat ik gesport heb. Duiken is fantastisch, doe ik ook veel, maar bouw je geen conditie mee op. Paardrijden idem. Ik doe dat graag en dat zal ook niet stoppen, maar conditioneel verbeter je niet helaas. Dus ik doe feitelijk 3 sporten en 4 als je wandelen ook meetelt, maar alleen van hardlopen voel je na een training dat je wat gedaan hebt. Ik heb dus zeker vele andere sporten geprobeerd, maar zijn het allemaal niet.
Dus ik hoop de runners high nog te ontdekken. Maar opgeven is geen optie. Achteraf ben ik altijd wel blij dat ik gegaan ben. :D
En ergens ben ik ook blij dat ik dus gewoon gezegd heb dat ik weer wil hardlopen terwijl velen zeiden dat het niet meer zou lukken.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:38

Even geen bijleespost, wel alles gelezen.
Wilde alleen even zeggen dat ik het hele leuke fotos vind Suliko!

Voor vesten en soft flasks etc. wilde ik volgende maand gaan kijken (jarig :D ), dus ik lees graag jullie tips!

Over cadans, weet iemand of je dit ook terug kunt vinden in strava of op je apple watch?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:06

ik heb gisteren juist bewust voor geen medaille gekozen. meedoen aan de run was 6,50 euro. vind dat het zeker wel waard gezien alle super vrijwilligers, goede organisatie en lekker chocolademelk achteraf. je kunt kiezen voor een medaille optie voor 3 euro maar niet gedaan, dat blijft dan toch weer ergens liggen te verstoffen. heb dan liever leuke foto’s die ook worden gemaakt zowel door fotografen als door mijn vriend. dus vind het dan wel prima. wel heb ik van mijn eerste 5km een medaille en van de gouden leeuw loop, dat was 3x 5 kilometer over 3 maanden. dan vind ik het wel leuk om een medaille te doen. maar zo tussendoor hoeft niet per se van mij. hetzelfde als suliko ook wel wbt sentimentele waarde. startnummer mocht ik alleen de eerste keer houden, bij de loopjes van de atletiek vereniging moet je ze weer inleveren.

winged, dank voor het leuke compliment <3 goed gedaan zo’n training met deze temperaturen.

SV, ja leuk om jouw medaille verzameling te zien :D

haike, lekker bezig en ook goed dat jij en je man mensen hebben geholpen.

befunny jij hebt ook een mooie cadans.

suliko, wauw wat een mooie foto’s!!

myka, strava meet voor zover ik weet geen cadans maar er zijn wel apps die dat wel doen zoals nike run club. daarnaast kun je het ook zelf meten. 15 secondes tellen hoeveel stappen je zet en dat keer 4. of gewoon een minuut lang als dat lukt, haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 19:18

Ok, ik heb dus op zolder nog een bak vol..
Dit hangt boven ons bed aan het hoofdeinde:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit aan het voeteneind:
Linkerkant zo ongeveer is van mij, rechterkant van mijn vriend.

Afbeelding

Een medaille van hout die ik wel mooi vind:

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:22

Ik vind vooral de rekjes waaraan ze hangen echt leuk!