Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:37

Het is inderdaad de keuze van de persoon die er uit stapt, maar je moet toch iemand hebben die het regelt als je er niet meer bent? Natuurlijk hoeven het je kinderen niet te zijn, maar dan moet je iemand anders hebben geregeld die de uitvaart gaat regelen, en de nabestaanden inlicht.

Wat meggiemeg ook schrijft, als de schouwarts het pand verlaat zou iemand anders het toch over moeten nemen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:38

LWDaisy schreef:
meggiemeg schreef:

Het gaat mij niet om de medische informatie, die wist ik wel van mijn moeder, ging tenslotte mee naar alle afspraken in het ziekenhuis en ook mee de behandelkamer in.
Maar meer om het feit dat je de aanloopperiode naar een rouw wordt ontzegt, dat er heel veel vragen achter blijven waar je nooit antwoord op krijgt. Het is goed dat er de mogelijkheid tot euthanasie bestaat, dat vind ik zeker! Alleen alle facetten er om heen kan ik me niet zo goed in vinden zoals bij mij.

Hoewel ik dat suuuper rot vind voor jou, is dat de keuze van jouw moeder..

In zowat eender welke situatie is het zwaarder voor de achterblijvers. Degene die gegaan is, heeft tenslotte zijn/haar rust gekregen.
Echt, ik vind het heel erg rot voor jou, maar.. nou ja.. het is de keuze van jouw moeder, en ze zal haar redenen hebben gehad. Dat ze die niet gedeeld heeft met jou, zal het voor jou niet makkelijker maken, dat begrijp ik - maar het verandert niet aan "het is haar keuze", en wat jij of de rest van de wereld daar ook van vind, hoe egoïstisch jij dat ook vind - imo moet dat gewoon mogen..

Eens met Daisy.
Tja mensen wiens gezinsleden/ familieleden plots overlijden hebben ook geen vooraf rouwperiode gehad.
Dit is een bewuste en persoonlijke keuze van je moeder geweest, natuurlijk mag je er wat van vinden, maar het was blijkbaar haar wens om het zo te doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:44

Percy de arts welke de eerste keer er was met assistente wist van ons bestaan af, mijn man en ik zijn bij het allereerste intake gesprek aanwezig geweest. Er is toen ook gevraagd aan ons hoe we tegen over euthanasie stonden. Het is ook gebruikelijk dat er een familielid bij de gesprekken welke daarna volgen aanwezig is, dit heeft mijn moeder allemaal verzwegen alle gesprekken, elke keer als ik vroeg of ze iets had gehoord van het centrum was het antwoord nee terwijl alle gesprekken al in volle gang waren. Volgens de assistente hebben ze wel naar ons gevraagd maar gaf mijn moeder simpelweg geen antwoord. Ze wisten mijn naam en telefoonnummer en e-mailadres en ook toen hebben ze geen contact met mij/ons gezocht.

Jessix je omschrijft het precies zoals ik het bedoel, een support system voor de achterblijvers. Dat zou zeker erg fijn zijn als daar behoefte aan is. Ik had het zeker erg fijn gevonden. Naderhand heb ik een beste klap gekregen toen het huis leeg was en alle ellende van regelen en schuldeisers e.d. achter de rug was. Het overlijden van mijn zus een jaar daarvoor kwam er nog een keer fijntjes overheen/erbij. Ben blij dat ik kan zeggen dat ik met behulp van rouwverwerking weer aardig de oude het worden ben. Of het anders/minder heftig was geweest als je wel betrokken was geweest bij het euthanasiegebeuren van mijn moeder, eerlijk gezegd ik weet het niet. Het is nooit makkelijk iemand verliezen.

LWDaisy ik gunde mijn moeder ook haar rust, dat gun ik een ieder die daar zo hard aan toe is. Maar het voelt als een dooddoener dat het zo wordt gemeld: het is de keuze van onze cliënt. Heel hard gezegd hoor maar jullie cliënt is er niet meer en zal er niet minder om worden als ik nu wel wat antwoorden krijg. Maar goed, je zal er mee moeten leren leven.

Onali iemand die plots overlijd, wat we vorige week hebben mee gemaakt in onze vriendenkring is anders vind ik, een vriend welke in zijn slaap een hartstilstand heeft gehad, het verdriet en de zorgen en alles er om heen is niet minder, maar als iemand ziek is of in het geval van mijn moeder als je weet wanneer het moment is, kan je er naar toe leven zeg maar, nog dingen met elkaar bespreken, een soort van rekening houden dat, iemand die plotseling weg valt voelt voor mij anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:45

Jessix schreef:
Het is inderdaad de keuze van de persoon die er uit stapt, maar je moet toch iemand hebben die het regelt als je er niet meer bent? Natuurlijk hoeven het je kinderen niet te zijn, maar dan moet je iemand anders hebben geregeld die de uitvaart gaat regelen, en de nabestaanden inlicht.

Wat meggiemeg ook schrijft, als de schouwarts het pand verlaat zou iemand anders het toch over moeten nemen?

Dat zal niet anders zijn dan bij iemand die zelfmoord pleegt, een ongeval krijgt of een hartinfarct.
Daar geeft de schouwarts ook aan dat de persoon is overleden en dan is het aan de familie te gaan regelen.
En is er totaal geen familie te vinden dan de gemeente.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:50

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Dat zal niet anders zijn dan bij iemand die zelfmoord pleegt, een ongeval krijgt of een hartinfarct.
Daar geeft de schouwarts ook aan dat de persoon is overleden en dan is het aan de familie te gaan regelen.
En is er totaal geen familie te vinden dan de gemeente.

Klopt maar dit is een euthanasie, dus een gepland sterven. Ik vraag me af of daar dan naar gevraagd wordt. Al moet de gemeente het regelen, dan nog is het handig als zij op de hoogte worden gebracht. Lijkt me in het geval van euthanasie niet nodig om een dode in het huis te laten tot het gaat stinken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:54

Dat gebeurt sowieso niet. Zoals DP zegt, de schouwarts komt dan, stelt het overlijden vast en dan wordt familie ingelicht. Is er geen familie neemt gemeente het over.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:54

meggiemeg schreef:
Jessix je omschrijft het precies zoals ik het bedoel, een support system voor de achterblijvers. Dat zou zeker erg fijn zijn als daar behoefte aan is. Ik had het zeker erg fijn gevonden. Naderhand heb ik een beste klap gekregen toen het huis leeg was en alle ellende van regelen en schuldeisers e.d. achter de rug was. Het overlijden van mijn zus een jaar daarvoor kwam er nog een keer fijntjes overheen/erbij. Ben blij dat ik kan zeggen dat ik met behulp van rouwverwerking weer aardig de oude het worden ben. Of het anders/minder heftig was geweest als je wel betrokken was geweest bij het euthanasiegebeuren van mijn moeder, eerlijk gezegd ik weet het niet. Het is nooit makkelijk iemand verliezen.

Oh sorry, ik bedoel dat niet zo als jij het nu opvat. Het gaat in mijn post niet om de achterblijvers, hoe zeer ik ook met je te doen heb. Ik vind de beslissing om jullie te betrekken echt wel aan je moeder. En ik besef me echt hoe afschuwelijk het voor je moet zijn.

Mijn post gaat meer over de praktische kant na het overlijden. En ik ga er vanuit dat er tijdens de gesprekken wel gevraagd wordt naar een support system, maar dan voor degene die sterft. Als die er niet is dan is dat ook prima, maar dan blijft bij mij wel de vraag openstaan wat gebeurd er dan na de schouwarts?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:55

Als er een schouwarts is laten ze niet iemand liggen tot het gaat stinken....

En ja dan zal er gekeken worden zijn er contactpersonen of niet...zoals net zo goed iemand van de fiets gereden word.... Die laten ze ook niet liggen tot ze contact hebben gevonden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:55

Dat het als een dooddoener voelt, snap ik absoluut.
Heeft dat centrum een soort van "zwijgplicht"? Zoals een huisarts die (denk ik?) heeft?
De cliënt is er idd niet meer, en zal er idd niet minder om worden als jij nu wel antwoorden krijgt. Maar - ik zeg maar wat - misschien zijn het het soort antwoorden waarvan je moeder niet wilde dat jij die zou weten?

Aartsmoeilijk, dat begrijp ik heus wel.

Je zegt dat het anders is wanneer iemand plots overlijd - ik begrijp wat je bedoelt, maar (altijd die maar hé) je schrijft ook dat je er in geval van euthanasie naartoe kan leven, nog dingen met elkaar kan bespreken: dat is dan waarschijnlijk de reden dat je moeder ervoor koos je er niet bij te betrekken. Omdat ze niets meer wou bespreken. Super rot voor jou, dat begrijp ik echt wel - maar ik zou (ik voel me echt l*llig nu, sorry, ik probeer heus alleen maar te helpen) dat niet persoonlijk nemen.. Het zal vast niet aan jou gelegen hebben.
Het zal veel eerder zoiets zijn als "ik wil mijn kind hier niet mee belasten", of "ik wil niet dat ze me gaat proberen ompraten" of "ik wil niet dat zo'n zwaar gesprek met waarschijnlijk meningsverschil haar laatste herinnering aan ons samen zal zijn".

Het is hoe dan ook erg voor jou. Absoluut.

Even los hiervan, iemand vroeg eerder of ik in BE woon nav het verhaal over mijn grootmoeder: ja :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:58

secricible schreef:
Dat gebeurt sowieso niet. Zoals DP zegt, de schouwarts komt dan, stelt het overlijden vast en dan wordt familie ingelicht. Is er geen familie neemt gemeente het over.

Snap ik, maar dan moet dat wel bekend zijn. Ik neem aan dat de schouwarts niet tussen de papieren hoeft te zoeken naar eventuele nabestaanden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:00

DuoPenotti schreef:

En ja dan zal er gekeken worden zijn er contactpersonen of niet...zoals net zo goed iemand van de fiets gereden word.... Die laten ze ook niet liggen tot ze contact hebben gevonden.

Een schouwarts is verplicht als iemand via het experticecentrum wordt geëuthanaseerd, die moet vast stellen dat diegene is overleden en de manier waarop. De arts van het centrum moet ook laten zien waarmee de euthanasie is uitgevoerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:02

Er zal vast wel een contactpersoon opgegeven zijn als er die is.
Maar dan met de wens deze pas nadat de dood is ingetreden te contacten.

En ik denk dat Daisy het wel mooi verwoord; "Het zal veel eerder zoiets zijn als "ik wil mijn kind hier niet mee belasten", of "ik wil niet dat ze me gaat proberen ompraten" of "ik wil niet dat zo'n zwaar gesprek met waarschijnlijk meningsverschil haar laatste herinnering aan ons samen zal zijn"."

En in dit geval niet eens het ompraten maar het niet willen belasten.
Niet beseffende dat dat juist last geeft....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:02

DuoPenotti schreef:

Ja snap ik, maar deze persoon is niet van de fiets gereden. Nogmaals, deze dood is gepland. Er zijn meerdere gesprekken vooraf gevoerd. Lijkt me dan wel dat je vraagt naar contactpersonen of de wens na overlijden. In mijn beleving hoort dat bij de werkzaamheden van het centrum die de handeling uitvoert. Als iemand geen enkele contactpersoon opgeeft, wat wil je dan? Zoiets ga je toch niet pas na overlijden uitzoeken?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:05

meggiemeg schreef:
DuoPenotti schreef:

Een schouwarts is verplicht als iemand via het experticecentrum wordt geëuthanaseerd, die moet vast stellen dat diegene is overleden en de manier waarop. De arts van het centrum moet ook laten zien waarmee de euthanasie is uitgevoerd.

Dat klopt.
Maar een schouwarts komt er altijd.
In vele gevallen niet veel meer dan een formaliteit omdat de doodsoorzaak heel duidelijk is

https://uitvaartpolis-online.com/kennisbank/schouwarts/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:06

Jessix schreef:
secricible schreef:

Snap ik, maar dan moet dat wel bekend zijn. Ik neem aan dat de schouwarts niet tussen de papieren hoeft te zoeken naar eventuele nabestaanden?

Als iemand bewust kiest het alleen te willen doen kan het zijn dat ze afspreken dat de instelling daarna een contactpersoon belt. Of als er echt geen contactpersoon is wordt politie ingeschakeld om een nabestaande te vinden. Maar in principe verwacht ik dat ze met de persoon die gaat overlijden bespreken hoe en wat na het overlijden.

Maar dat betekend niet dat die cp vooraf wordt ingeseind.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:08

secricible schreef:
Als iemand bewust kiest het alleen te willen doen kan het zijn dat ze afspreken dat de instelling daarna een contactpersoon belt. Of als er echt geen contactpersoon is wordt politie ingeschakeld om een nabestaande te vinden. Maar in principe verwacht ik dat ze met de persoon die gaat overlijden bespreken hoe en wat na het overlijden.

Maar dat betekend niet dat die cp vooraf wordt ingeseind.

Dan hebben we dezelfde verwachtingen. ;) En nogmaals, geen enkel oordeel als iemand dit alleen wil ondergaan. Ik ben helemaal voor eigen keus hierin. Was meer een praktische vraagteken die ik er bij had.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:10

Best erg dat je geen respect krijgt om op de hoogte te worden gebracht, maar wel wordt geacht de nasleep op te ruimen.
Ik vind er wat van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:22

Hoe verdrietig ook, als er iemand plotseling dood gaat door bv een hartstilstand of een verkeersongeval, is er ook niets geregeld van te voren en als iemand i.p.v. euthanasie zichzelf van het leven beroofd, ook niet.

Dus als de persoon wiens euthanasiewens ingewilligd wordt, niemand wil informeren, dan is dat i.m.o. ook iemands goed recht.

En ja, dat is verdrietig voor onwetende nabestaanden.

Ik neem overigens aan dat er dan na afloop een contactpersoon 'bij ongeval waarschuwen' wordt gebeld.

Zoals ze dat ook doen wanneer er een slachtoffer van een verkeersongeval of iemand lichaam na een zelfmoord wordt gevonden.

En ik snap wel dat het heel verdrietig is als je eigen moeder je niet op de hoogte houdt hiervan, maar ik vind wel dat zo'n stichting of expertise centrum de wens van degene die de euthanasie gaat ondergaan, moet respecteren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:27

Ik vind dat wel een verschil. Iemand met een hartstilstand laat je niet bewust in het ongewisse. Iemand die euthanasie pleegt en je bewust dat niet verteld, terwijl het al een tijdje bekend is, doen dat heel bewust. Prima, maar zorg dan ook dat de nasleep is geregeld en laat dat niet afhandelen door mensen die je schijnbaar niet genoeg respecteert om hen van je geplande dood te vergewissen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:30

Je bent als nabestaanden ook niks verplicht....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:34

Je kan een hoop vooraf regelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:43

Wintu schreef:
*knip* en laat dat niet afhandelen door mensen die je schijnbaar niet genoeg respecteert om hen van je geplande dood te vergewissen.

Je bent niet verplicht "het" af te handelen en daarnaast heeft dat helemaal niks met respect te maken.
Als jij als nabestaande ook geen respect kan opbrengen voor degene die zelf kiest hoe en wanneer te overlijden; heb ik ook een mening over.

Ik heb zowel respect dat er mensen zijn die er 1 groot festijn/afscheid van (willen) maken en voor mensen die in zeer besloten kring gecremeerd worden. Als het maar gebeurd zoals de overledene het heeft gewild.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:00

Brainless schreef:
Wintu schreef:
*knip* en laat dat niet afhandelen door mensen die je schijnbaar niet genoeg respecteert om hen van je geplande dood te vergewissen.

Je bent niet verplicht "het" af te handelen en daarnaast heeft dat helemaal niks met respect te maken.
Als jij als nabestaande ook geen respect kan opbrengen voor degene die zelf kiest hoe en wanneer te overlijden; heb ik ook een mening over.

Ik heb zowel respect dat er mensen zijn die er 1 groot festijn/afscheid van (willen) maken en voor mensen die in zeer besloten kring gecremeerd worden. Als het maar gebeurd zoals de overledene het heeft gewild.

Het gaat om de verwachting, als men niks verder heeft geregeld.

Ik zeg niet dat je als nabestaande betrokken hoeft te worden bij een euthanasie, ik zeg ook niet dat ik geen respect hebt voor die keuze? Maar als je verwacht dat nabestaanden de nasleep regelen, kan er een kennisgeving uit gaan lijkt me. Niet meer dan dat. Ik rep nergens over dat je als nabestaande er bij betrokken moet worden of dat de nabestaande geen respect heeft dat degene euthanasie pleegt.

En we verschillen idd van mening over of het om respect draait of niet.

Hoe mensen verder hun uitvaart willen invullen, moet een ieder fijn zelf weten, heb ik ook helemaal niks over gezegd?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:05

Hoewel ik heel goed begrijp dat je als nabestaande heel graag wil weten dat je naaste heeft besloten tot euthanasie en de datum zelf uitgekozen heeft, blijf ik erbij dat dat wel echt aan de persoon zelf is om dar wel of niet te melden.

De meeste mensen die zelfmoord plegen, hebben dat ook niet van te voren aan hun nabestaanden laten weten.
Sterker nog, er zijn er genoeg die ervoor zorgen door hun nabestaanden gevonden te worden.

Bij euthanasie kun je evt ook zelf al veel regelen.

Bij euthanasie weet je als nabestaanden in ieder geval waarom iemand uit het leven is gestapt, er was, volgens tenminste 2 artsen, sprake van uitzichtloos lijden.
En als het goed is gebeurt dat op een rustige manier.
Bij zelfmoord heb je misschien een afscheidsbriefje, maar verder kan dat behoorlijk in het ongewisse blijven. En je weet dan helemaal niet hoe iemand zijn laatste minuten heeft beleefd.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-02-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:07

Wintu schreef:
Maar als je verwacht dat nabestaanden de nasleep regelen, kan er een kennisgeving uit gaan lijkt me. Niet meer dan dat.

Maar als degene "bang" is dat de nabestaande alsnog op de stoep gaan staan en daar tegenop zien (geen afscheid willen nemen, geen gedoe aan het sterfbed) dan is dat best een reden om het niet te melden.