Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:16

Cer schreef:
@Koper: dat hoeft niet perse hoor, als je het niet wilt toelichten, ook prima :j
ik vond het nu net lijken alsof zielen kiezen waar ze terecht willen komen, ook als dat een beetje naar is. Dat principe snap ik niet helemaal.. dat is alles :)

Volgens sommige Indiase geloven kom je ergens terecht vanwege je karma. Goede of slechte daden uit vorige levens. Die hebben gevolgen, dat is een kosmische natuurwet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:21

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat zou goed kunnen :j
Daar kom ik dan wel achter als ik dood ga en mijn vader daar niet staat...

Als hij er staat, staat hij naast die van mij. "kijk, daar is een van de twee. Die meiden hebben het nog niet zo slecht gedaan daar beneden." :D

:j

Ja dat hoop ik echt :j

Koper schreef:
DuoPenotti schreef:
We gaan allemaal naar hetzelfde hierna. Denk ik dan. Daar waar we onze levens bekijken en dan weer kiezen, wat kan ik nu leren.

Ja, zo zie ik het ook. Je was even op aarde, hebt daar het één en ander aan ervaring opgedaan en dat neem je mee naar de volgende keer. En die volgende keer kom je weer nieuwe dingen tegen die je aan de al opgedane ervaringen kunt toevoegen.

Het lastigste vind ik dat bij die ziel dan steeds een nieuwe geest en lichaam horen, die niet van die eerdere ervaringen op de hoogte zijn. Nou ben ik er inmiddels wel achter waar bij voorbeeld mijn naaldenfobie vandaan komt :+ Mijn verstand weet nu wat de oorzaak is, ook al heeft mijn huidige lichaam die ervaring niet meegemaakt. Dus dan is het makkelijker om te relativeren.

Raar verhaal, men mag het geloven of niet...

Biecht: ik kan niet zwemmen. Ben bang van water.
Zwemles gehad, en als ik kon staan kon ik zwemmen, maar dan ging ik een bad verder waar ik niet kon staan en raakte ik in paniek en kon geen enkele slag meer. Weer terug naar het pierenbadje, daar zwom ik weer en zo tig keer op en neer.... uiteindelijk geen diploma.
Ook als klein kindje haren uitspoelen was paniek, moest strak een handdoek tegen mijn ogen anders ook dikke paniek.

Goed tot zover de inleiding.

Ooit eens meegedaan met geleide meditatie bij iemand in groepsverband.
We wisten nooit wat we gingen doen, daar kwamen we bij het verhaal achter.
Zo ook al eens ons huidige huis gezien..maar dwaal af...

Ik weet niet meer precies het verhaal hoe we op onze plek kwamen, voor iedereen anders.
Maar ik was op dat moment een Zeeuws meisje in klederdracht.
En ik liep op een licht bolle weg met kinderkopjes. Rechts huizen en winkeltjes als een kruidenierszaakje, links water, klein haventje.
Ze vroeg in de meditatie welk jaar het was en het was 1906.
En hoe oud we waren en ik was 20.
Ze vroeg ons ook wat we in dat leven deden en hoe oud we waren geworden.
En daar kwam de grote paniek gevoel, ik ben niet veel ouder geworden en verdronken.

En voor mij de bevestiging voor mijn grote angst voor water. Want die is in dit leven gewoon niet realistisch.
En als je denkt lekkere fantasie.
Ja , maar echt, nooit opgelet met geschiedenis, ik heb echt niks met klederdracht oid, ik heb zelfs nooit een jurk aan.
En als ik gewoon zo maar wat gefantaseerd had was ik vast een stoere cowboy geweest toch :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-10-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:21

storrum schreef:
Ik hoop echt wel dat er 'iets' is...
Het idee dat DIT leven het enige is dat er is en dan daarna NOOIT (eeuwig) meer iets daar kan ik echt van in paniek raken, vooral 's avonds als ik in bed lig en het 'denken' begint.

Ik heb dit precies hetzelfde . Al van jongs af aan .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:27

DuoPenotti schreef:
Raar verhaal, men mag het geloven of niet...

Biecht: ik kan niet zwemmen. Ben bang van water.
Zwemles gehad, en als ik kon staan kon ik zwemmen, maar dan ging ik een bad verder waar ik niet kon staan en raakte ik in paniek en kon geen enkele slag meer. Weer terug naar het pierenbadje, daar zwom ik weer en zo tig keer op en neer.... uiteindelijk geen diploma.
Ook als klein kindje haren uitspoelen was paniek, moest strak een handdoek tegen mijn ogen anders ook dikke paniek.

Goed tot zover de inleiding.

Ooit eens meegedaan met geleide meditatie bij iemand in groepsverband.
We wisten nooit wat we gingen doen, daar kwamen we bij het verhaal achter.
Zo ook al eens ons huidige huis gezien..maar dwaal af...

Ik weet niet meer precies het verhaal hoe we op onze plek kwamen, voor iedereen anders.
Maar ik was op dat moment een Zeeuws meisje in klederdracht.
En ik liep op een licht bolle weg met kinderkopjes. Rechts huizen en winkeltjes als een kruidenierszaakje, links water, klein haventje.
Ze vroeg in de meditatie welk jaar het was en het was 1906.
En hoe oud we waren en ik was 20.
Ze vroeg ons ook wat we in dat leven deden en hoe oud we waren geworden.
En daar kwam de grote paniek gevoel, ik ben niet veel ouder geworden en verdronken.

En voor mij de bevestiging voor mijn grote angst voor water. Want die is in dit leven gewoon niet realistisch.
En als je denkt lekkere fantasie.
Ja , maar echt, nooit opgelet met geschiedenis, ik heb echt niks met klederdracht oid, ik heb zelfs nooit een jurk aan.
En als ik gewoon zo maar wat gefantaseerd had was ik vast een stoere cowboy geweest toch :D

Ik vind het heel logisch hoor. En toen ik las over het zwembad dacht ik meteen al: o, die is een keer verdronken.

Nu is mijn vraag natuurlijk of je in die geleide meditatie ook wat aan dat oorspronkelijke trauma hebt kunnen doen?

DuoPenotti

Re: Leven na de dood. Spiritueel of illusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:29

Nee niets mee gedaan.
Maar dat was ook het doel niet van die meditaties.
Maar het begrijpen waar het vandaan komt is voor mij wel fijn. Want nu valt het op zijn plek.
En ik mis zwemmen niet, was het iets geweest wat ik bij mijn dagelijks leven tegen zou komen zou ik er wel wat mee zijn gaan doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:31

Okee :) Als dit voor jou voldoende is dan is het prima toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:33

anjali schreef:
Cer schreef:
@Koper: dat hoeft niet perse hoor, als je het niet wilt toelichten, ook prima :j
ik vond het nu net lijken alsof zielen kiezen waar ze terecht willen komen, ook als dat een beetje naar is. Dat principe snap ik niet helemaal.. dat is alles :)

Volgens sommige Indiase geloven kom je ergens terecht vanwege je karma. Goede of slechte daden uit vorige levens. Die hebben gevolgen, dat is een kosmische natuurwet.

Precies en ik denk dat ze gelijk hebben.

DP wouw nare ervaring ooit (Haha slaat op ooit, laten we er ook vooral om lachen) , maar fijn dat je het kan plaatsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:33

Koper schreef:
Okee :) Als dit voor jou voldoende is dan is het prima toch?
eens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:42

Ja ik kan er ook om lachen hoor.
Want wie mij kent en Zeeuwse klederdracht :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:44

In het Zeeland van 1906 was jij gewoon enorm goed aangepast aan je omgeving :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:09

Ik denk wel dat er ‘iets’ is. Meerdere keren al dingen meegemaakt en gevoeld en me er ook voor afgesloten op een bepaald moment. Maar wat dat ‘iets’ dan is weet ik niet. Ik denk wel dat we meerdere levens kunnen hebben en dus weer terug kunnen komen in een lichaam in een volgend leven. Maar hoe zo’n universum met dolende zielen die wachten op een nieuw lichaam er dan uitziet gaat mijn pet te boven. Dat klinkt namelijk weer veel te bizar en geloof ik eigenlijk weer niet. Ik ben eigenlijk te nuchter voor dit soort dingen. Maar dat er ‘meer’ is geloof ik zeker wel. Sommige dingen zijn te toevallig. Dat kan geen toeval zijn.
En ik heb vorig jaar ook iemand ontmoet waar ik al een connectie mee voelde toen ik hem aankeek. We bleken heel veel dingen te delen aan interesses, voorkeuren en dingen we meegemaakt hadden. Voelde heel bijzonder. Misschien kende ik hem ook wel uit een vorig leven, geen idee.
Maar in geesten geloven, nee eigenlijk niet. Dan had mijn vader me wel laten weten dat hij er nog was ofzo. Even komen spoken. Maar nooit iets vernomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:16

Reïncarnatie: er zijn nu meer mensen dan ooit. Hoe dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:17

rien10 schreef:
vertel het me rien. Dank je wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:20

Mijn zus is ook nooit bij mij komen "spoken". Blijkbaar had ze dat niet nodig. En dat is prima. Ik vind het fijn dat andere overleden dierbaren af en toe langskomen.

Suzanne F. schreef:
Maar hoe zo’n universum met dolende zielen die wachten op een nieuw lichaam er dan uitziet gaat mijn pet te boven.

Denk dat dat met die dolende zielen wel meevalt. Dat lijkt mij meer iets voor zielen die nog niet weten dat ze gestorven zijn. Een ziel die dat wel meekrijgt stel ik mij zo voor dat die even een tijdje gaat chillen in het licht. In een verzameling van energie. En dan daarna weer terugkomt. Omdat voor mij tijd alleen in het aardse bestaat hebben die zielen daar geen last van. Tijd bestaat alleen op aarde. En van één van mijn dierbaren heb ik het vermoeden dat dat opnieuw een bestemming en lichaam zoeken ongeveer een week (in aardse termen) geduurd heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:24

Volgens mij gaat dat zo snel niet koper. Ik heb , begrepen van mensen die meer van die materie weten, dat alleen gestorven kinderen (tot ongeveer 18-20 jaar) snel kunnen incarneren, maar mensen van leeftijd ongeveer 500 jaar nodig hebben voordat,ze weer incarneren.

Hoe zie jij dat,?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:25

De overledene in kwestie is 11 geworden.

Maar Pien, hoe verklaar je dan de vele verhalen van kinderen die zich heel duidelijk herinneren dat zij de ouder of grootouder van hun eigen ouder waren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:25

rien10 schreef:

Niet elke ziel hoeft nu ook een lichaam te hebben.
In het hiernamaals vertoeven we een periode.

En daar zal het nu relatief rustig zijn omdat er wel meer in een lichaam zitten.
En daar zal het weer drukker worden als de mensheid gaat minderen.

De ziel is energie en die is er gewoon, of dat op het moment in een lijf zit of niet maakt niets uit.
Wij worden hier lijfelijk dan wel geboren en gaan dood. Maar je ziel doet dat niet.

Tenminste zoiets denk ik :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:26

Maar Pien, dit zijn toch alleen maar aannames? Net zoals de kerken 1000 aannames voor waar vertellen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:26

rien10 schreef:

Ja, geen idee. Daarom zeg ik ook dat dit me mijn pet te boven gaat. Echt geen idee. Maar toch denk ik dat er meer is. Maar wat dan weet ik niet.

En hoelang het duurt voordat je een nieuw leven hebt en of je een keuze hebt, geen idee. Soms zie je hele jonge kindje geniaal pianospelen. Of dat interview met een jongen die zich 9/11 herinnerd. Ja bijzonder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:31

Ik heb zelf nog nooit van die 500 jaar gehoord.
Tevens bestaat tijd in het universum niet :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:31

Koper schreef:
De overledene in kwestie is 11 geworden.

Maar Pien, hoe verklaar je dan de vele verhalen van kinderen die zich heel duidelijk herinneren dat zij de ouder of grootouder van hun eigen ouder waren?

Ja dan kan het wel denk ik.

Ik ken de verhalen niet die jij schrijft in je tweede alinea. Nog nooit van gehoord.

Ik heb zelf wel een keer gehad dat ik met zusters in een bus zat, op zo'n wiel zat , geleund tegen een zuster die zat . Ik was wat aan het soesen, en opeens zei ik moeder tegen haar en ze aaide me en zei iets liefs met dochter erin. Dat was een gek moment. Ze voelde als mijn moeder die ik ooit verloren had en ik voelde de pijn van dat verlies.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:05

DP: Als de reden is dat je vroeger verzopen bent, dan zou je ergens toch ook hopen dat je ziel er nu juist de noodzaak van inziet om goed te leren zwemmen, zodat dat in ieder geval niet snel nog een keer zal gebeuren :=

Wat betreft dat conclusies trekken / verhalen vertellen over een dier of persoon, en dat afdoen als vast wel hele kleine dingetjes bemerken en / of patronen zien en daar conclusies uit trekken. Op zich zou dat ook nog een (deel van de) verklaring kunnen zijn natuurlijk. Maar het mooie van "dingen aanvoelen" is volgens mij juist dat je helemaal niet nadenkt maar je hoofd juist vrij maakt om er als het ware iets van buiten in te laten stromen.

Althans dat is hoe ik het ervaar hoor als ik me openstel voor informatie. En dan ben ik echt geen medium of iets dat zelfs maar in de buurt komt. Maar ik herken wel dat gevoel van mijn antenne / voelsprieten aanzetten en juist gedachten en verstand enzo uitschakelen en gewoon als het ware gevoel in mijn hoofd te laten komen. Weet niet zo goed hoe het uit te leggen.

Maar zo was ik altijd erg goed in voorspellen of zwangere dames een jongen of een meid zouden krijgen. Ik voel dat ik dat nu niet meer heb. Niet omdat ik het ineens mis heb ofzo, maar ik kan de keuze niet meer maken, ik "zie" het niet meer :=

Voorheen stelde ik mezelf gewoon open voor diegene en wat er bij diegene zou passen, alsof je zeg maar vanuit de toekomst terug redeneert ofzo, of dat er iets aan kleeft van jij bent een moeder voor een ... en dan wist ik gewoon dat daar een jongen of een meid bij hoorde. Zeg maar alsof het nooit anders was geweest, zoals je bij ouders met een meid je niet meer voor kan stellen dat die geen meid hadden gehad. En andersom. Heel apart. Had het ook nooit fout. Ook bij mensen op TV ofzo, die ik helemaal niet kende.

Nu "voel" ik het niet meer. Ik ben het volgens mij zo'n beetje verloren sinds mijn eigen zwangerschap :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:12

Ik heb de laatste pagina's niet gelezen, het ging opeens zo snel. Maar om in te haken op de discussie wetenschap en het sterfelijke lichaam en dat als onze functies uitvallen we dood zijn en that's it. Zo simpel is dat nog niet en ook de wetenschap is daar nog niet zo zeker over.
Ik kan iedereen de documentaire Tukdam aanraden, zowel de nuchtere wetenschap aanhangers als de meer spirituele mensen. Het is ontzettend interessant en gaat over het volgende:

"In tukdam sterven boeddhisten op gecontroleerde manier in meditatie en blijven vaak rechtop zitten. Het lichaam vertoont dagenlang geen tekenen van verval. Vanuit het Tibetaans-boeddhistisch standpunt is de persoon nog niet overleden, het bewustzijn is aanwezig en behoedt het lichaam voor ontbinding. De film volgt het allereerste wetenschappelijke onderzoek naar tukdam, dat geleid wordt door Richard Davidson, neurowetenschapper van de Universiteit van Wisconsin."

Online te kijken via 2Doc: https://www.2doc.nl/documentaires/2023/01/tukdam.html#:~:text=In%20het%20Westen%20is%20iemand,Wetenschappers%20gaan%20op%20onderzoek%20uit.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:16

DuoPenotti schreef:
rien10 schreef:

Niet elke ziel hoeft nu ook een lichaam te hebben.
In het hiernamaals vertoeven we een periode.

En daar zal het nu relatief rustig zijn omdat er wel meer in een lichaam zitten.
En daar zal het weer drukker worden als de mensheid gaat minderen.

De ziel is energie en die is er gewoon, of dat op het moment in een lijf zit of niet maakt niets uit.
Wij worden hier lijfelijk dan wel geboren en gaan dood. Maar je ziel doet dat niet.

Tenminste zoiets denk ik :)

En wie zegt dat de aarde de enige plek is waar zielen in een lichaam kunnen leven? Misschien zijn er wel duizenden andere planeten of sterrenstelsels waar je kunt leven :)

Denken jullie trouwens dat je als mens in een volgend leven ook altijd weer als mens reïncarneert? Of zou je dan ook een dier kunnen zijn?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:23

lalala_20 schreef:
En wie zegt dat de aarde de enige plek is waar zielen in een lichaam kunnen leven? Misschien zijn er wel duizenden andere planeten of sterrenstelsels waar je kunt leven :)

Denken jullie trouwens dat je als mens in een volgend leven ook altijd weer als mens reïncarneert? Of zou je dan ook een dier kunnen zijn?

Ik denk zeker wel dat je als iets anders dan een mens terug kunt komen. Kan denk ik ook wel een dier zijn. Of gras ofzo.

En over alleen zielen op aarde: nee dat denk ik niet. Ik geloof niet dat er op andere planeten wezens zijn zoals op aarde (wezens met een lichaam). Maar wel bewustzijn. We zijn als aardlingen zo aan dat onhandige, logge lichaam gewend dat we denk ik soms vergeten dat dat maar een soort pak is wat je aantrekt om op deze planeet te kunnen functioneren. We leven op een heel stoffelijke planeet. Als je bewustzijn ergens anders zou zijn dan heb je zo'n lichaam helemaal niet nodig, maar kan denk ik het bewustzijn daar nog wel zijn.

Er is ook een theorie (volgens mij heet het The Three Waves. Kan ook Four Waves zijn, weet 't niet meer precies) dat er vrijwilligers van andere planeten naar de aarde komen om hier te helpen. Daarbij moet je denken aan mensen die geboren worden met een onverklaarbaar, diep gemis (naar hun thuisplaneet), en mensen die moeite hebben om zich thuis te voelen in hun lichaam. Dat soort dingen.