Zorgverzekering 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:07

VuurVleugels schreef:
MyWishMax schreef:
Bij minima's heb je enorme verschillen al, tussen een bijstand en een wajong zit een verschil van honderden euro's per jaar, terwijl er tegenwoordig ook zoveel chronisch zieken in die 1e zitten. En dan nog verschil tussen gemeentes wat ook weer enorme verschillen geeft.


Is dat zo? Wajong en bijstand zijn toch allebei 70% van het minimumloon? Tenzij je niet kan werken, dan is de Wajong 75% van het minimumloon. Maar ik heb me door het UWV laten vertellen dat de standaard die ze daarvoor hanteren 4 uur aardappels schillen is. Dus als iemand 4 uur per week aardappels kan schillen heeft diegene arbeidsvermogen en krijgt dan dus 70% van het minimumloon.


Het is echt zo. Vakantiegeld is al anders. Bijstand wordt vakantiegeld van het maandbedrag netto afgehaald en is 5 procent. Wajong is 8 procent en van bruto. Dat is al een flink verschil. Als je zoekt op bijstandsuitkering krijg je, 9 van de 10 keer, het bedrag inclusief vakantiegeld te zien, dat gaat er dus nog vanaf elke maand.
Daarnaast tegemoetkoming van uwv wat je niet krijgt als je in de bijstand zit.

Is helemaal uitgerekend en het scheelt echt honderden euro's per jaar.

En dan even niet kijken naar dat je bij bijstand alles door moet geven wat je krijgt. Zelfs cadeaus, boodschappen en noem maar op. Er wordt per gemeente gekeken en eventueel gekort op uitkering. Dus hulp krijgen kan je problemen geven.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 01-10-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:08

MwM, inderdaad, dat is ook voor ons zo, heb je ergens een meevaller, dan is iets anders wel weer stervensduur geworden, en dat is voor velen zo.

Bij het boodschappen doen schrik ik iedere keer van de prijzen, veel dingen waar je de prijs van uit je hoofd kende gewoon verdubbeld :(

Zorgverzekering gaan wij ook shoppen hoor, fysio en tandarts betalen wij zelf, als ik kijk naar de premie die het kost en wat ze dan vergoeden?
Kan ik het net zo goed zelf uit een potje betalen.
Iets met kosten/baten?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:15

mvdende schreef:
En Purny, dan neem je een zorgverzekering met uitgebreide tandarts dekking.....

En jij denkt dat ik die niet al heb? Ik heb het meest uitgebreide pakket hoor. 450 euro tandvergoeding per jaar.
Maar ja aangezien ik een kroon moest was ik er in januari al door heen. Dan heb ik nog halfjaarlijkse controle samen met de mondhygiëniste.
Dit was bij elkaar een rekening van 150 euro.
Ik zou in januari weer een kroon moeten, kostte me weer mijn potje.
Lig vorige maand in de stoel van de tandarts om een zwakke kies te vullen, breekt dat ding af.
Uiteindelijk is ie eruit gehaald, maar dat heeft me samen met de controlefoto omdat de kaakchirurg een gaatje onder de zwakke kies vond bij elkaar 210 euro gekost.

Ik heb een onwijs klotegebit en ik ga nu een onderzoek laten doen waarom ik zo'n pech heb. Ik ben echt heel zuinig op mijn gebit maar iedere keer gekloot word ik niet vrolijk van.

En misschien zou je iets minder de auto kunnen pakken? Vast energiecontract af kunnen sluiten?
En iets minder dagjes weg?

We moeten allemaal keuzes maken en ook de mensen die een gewone baan hebben hebben het moeilijk. Denk aan de mensen die net buiten alle tegemoetkomingen vallen. Toen mijn wajong uitkering van 75 naar de 70% van het WML ging ging als eerste de luxe eruit en heb ik mijn paardrijden noodgedewongen op moeten zeggen. Maar dat zijn keuzes die je moet maken.

(Al vind ik het knap dat iemand die moet rondkomen van een uitkering een auto onder hun gat hebben, ik doe blijkbaar iets fout denk ik soms)

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:18

Ach, auto zou hier beter weg kunnen maar dan kan ik nergens meer heen. Geen boodschappen doen, maar ook niet naar medische afspraken. Dus kunnen betalen? Nee, eigenlijk niet, maar wel noodzakelijk dus moet maar.

Zou liever een goedkopere auto hebben, maar andere aanschaffen kan ook niet. :') deze had ik al voordat ik in deze situatie terecht kwam.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:26

Vuurvleugels, geen 4 uur per week maar per dag. Dat moet je aaneengesloten kunnen werken. Kun je dat, dan geen Wajong.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:28

Dat aaneengesloten zijn ze van terug gekomen. 4 uur per dag, ook al is dat met telkens een uur pauze ertussen. :+ En als dat het enige is wat je die week kan boeit het ze ook niet.

Het is een uur aaneengesloten en dan 4 uur per dag.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:51

Aha dan hebben ze dat iets veranderd lijkt het sinds mijn laatste keuring toen ze de participatiewet invoerden. Al is die volledig op papier gegaan. En veranderde er voor mij niets en bleef ik 100% afgekeurd. Als ik het me goed herinner was het toen nog aaneengesloten.

Niet dat het de zaak veranderd want het blijft 4 uur per dag. Kun je dat dan heb je dus pech.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:53

Tegen mij werd toen gezegd dat als je een uur schroefjes in elkaar kan draaien je arbeidsvermogen had.

MyWishMax

Berichten: 25603
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:56

Zelfs als je dat, bewezen, niet kan heb je pech, want zij vinden al heel snel dat je het wel kan. Met onmogelijke eisen naar werkgever toe, dat wel maar dat boeit ze niet natuurlijk. Of als je ooit in je leven gewerkt hebt of stage heb gelopen heb je arbeidsvermogen. Zelfs als je altijd ziek uitgevallen bent. :+
Dat is weer zoiets waar heel veel fout gaat. Uwv is trots dat ze minder mensen in uitkeringen krijgen, gemeentes krijgen alleen steeds meer mensen jn de bijstand die chronisch ziek zijn en dus in een uitkering terecht komen waar zij niet thuishoren.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:33

purny schreef:
mvdende schreef:
En Purny, dan neem je een zorgverzekering met uitgebreide tandarts dekking.....

En jij denkt dat ik die niet al heb? Ik heb het meest uitgebreide pakket hoor. 450 euro tandvergoeding per jaar.
Maar ja aangezien ik een kroon moest was ik er in januari al door heen. Dan heb ik nog halfjaarlijkse controle samen met de mondhygiëniste.
Dit was bij elkaar een rekening van 150 euro.
Ik zou in januari weer een kroon moeten, kostte me weer mijn potje.
Lig vorige maand in de stoel van de tandarts om een zwakke kies te vullen, breekt dat ding af.
Uiteindelijk is ie eruit gehaald, maar dat heeft me samen met de controlefoto omdat de kaakchirurg een gaatje onder de zwakke kies vond bij elkaar 210 euro gekost.

Ik heb een onwijs klotegebit en ik ga nu een onderzoek laten doen waarom ik zo'n pech heb. Ik ben echt heel zuinig op mijn gebit maar iedere keer gekloot word ik niet vrolijk van.

En misschien zou je iets minder de auto kunnen pakken? Vast energiecontract af kunnen sluiten?
En iets minder dagjes weg?

We moeten allemaal keuzes maken en ook de mensen die een gewone baan hebben hebben het moeilijk. Denk aan de mensen die net buiten alle tegemoetkomingen vallen. Toen mijn wajong uitkering van 75 naar de 70% van het WML ging ging als eerste de luxe eruit en heb ik mijn paardrijden noodgedewongen op moeten zeggen. Maar dat zijn keuzes die je moet maken.

(Al vind ik het knap dat iemand die moet rondkomen van een uitkering een auto onder hun gat hebben, ik doe blijkbaar iets fout denk ik soms)


Vast energie contract heb ik nu. Gas 1 jaar vast, stroom tot januari vast (in verband met opgewekte stroom van de zonnepanelen, kan ik tot juni niet weg, want dan verlies ik mijn salderen die ik deze winter nodig heb, dus nu tot januari vast, dan januari - juni variabel en dan volgend jaar juni weer kijken voor een vast contract.) Auto pakken bedenk ik iedere keer weer of het nodig is....

Dagjes weg is inderdaad luxe, maar wel luxe waardoor het leven nog leuk blijft! En deze Dagjes kan ik doen, door bijvoorbeeld een paar dagen per week savonds een boterham te eten als avondeten, en/of heel goed op te letten met de boodschappen enz...

Ik heb even voor je zitten kijken, maar meerdere verzekeringen bieden €750 75% vergoeding bijzondere tandzorg met direct accepteren. Is dat niet iets voor je?

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:26

Bedankt voor jullie kennis aangaande de Wajong en arbeidsvermogen, mijn kennis is duidelijk verouderd...

Bizar hoe slecht het uitkeringenstelsel in elkaar zit, ik blijf me erover verbazen en boos maken al heeft het geen enkele zin. Voorlopig knijp ik in mijn handjes met mijn situatie (zelfs met hoe bar die is vergeleken met 'normale' inkomens), ik weet dat ik nu nog geluk heb op dat gebied...

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:45

Het is echt om te huilen...

Autorijden begint inderdaad ook echt onbetaalbaar te worden maar voor sommige mensen de enige vervoers optie.

Zag laatst dat een politieke partij het openbaar vervoer gratis wilde maken, dat leek mij wel een goed iniatief. (neemt niet weg dat sommige mensen als nog hun auto nodig blijven hebben)

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:51

mvdende schreef:
Ik heb even voor je zitten kijken, maar meerdere verzekeringen bieden €750 75% vergoeding bijzondere tandzorg met direct accepteren. Is dat niet iets voor je?


Weet ik en die heb ik ook maar aangezien een kroon al tegen de 650 euro zit en er dan 75% vergoed wordt dan ben je er snel doorheen. Dus mag je als nog 160 euro zelf betalen
Edit: later achter de 750 euro gekomen. Welke zijn dit?

Siers83

Berichten: 7437
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:57

purny schreef:
mvdende schreef:
Ik heb even voor je zitten kijken, maar meerdere verzekeringen bieden €750 75% vergoeding bijzondere tandzorg met direct accepteren. Is dat niet iets voor je?


Weet ik en die heb ik ook maar aangezien een kroon al tegen de 650 euro zit en er dan 75% vergoed wordt dan ben je er snel doorheen. Dus mag je als nog 160 euro zelf betalen

Ik zit dit jaar bij Unive. Ook speciaal voor extra tandverzekering. Heb dit jaar €1000 80%. Was de enige waar ik bij terecht kon. Maar kronen hebben altijd een wachttijd, hou daar rekening mee

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:00

Ineke2 schreef:
Dat is niet waar baloedebeer.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... den-budget.
Een koophuis en auto tellen in het geval van het kindgebonden budget niet mee als vermogen.

Het kindgebonden budget is met name bedoeld voor gezinnen met lagere en middeninkomens.


Maar jij hebt het over vermogen, ik bedoel dat de hoogte van het budget afhankelijk is van je inkomen. Hetzelfde met zorgtoeslag. Als tweeverdieners krijg je dus geen of zeer weinig kindgebonden budget omdat je voldoende maandelijks inkomen hebt..

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:39

Citaat:
Alsof werkende mensen kindgebonden budget krijgen.. dat is er juist voor de minima of eenouder gezinnen. Je kan ook ziek worden nadat je kinderen krijgt he, is geen keuze…


Jij schreef bovenstaande, daar reageerde ik op.
Werkende mensen krijgen kindgebonden budget en ja dat is afhankelijk van hun inkomen zoals dat met alle toeslagen werkt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:10

https://nos.nl/artikel/2493637-verzeker ... ziekenhuis

Misschien iets om mee te nemen voor de keuze van volgend jaar. Zilveren kruis en asr verzekerden kunnen niet meer vergoed terecht in het martini ziekenhuis. Geld is op en bijkopen willen ze niet. Lekker dan als het je treft -O-

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:23

Heeft ook met de wachttijden te maken lees ik en geld niet voor alle zorg.
Iets genuanceerder is het daarmee wel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:50

Dat kan maar die ziekenhuizen zijn allemaal best flink verderop. Soms is een kortere wachttijd niet altijd de beste keuze. Lang geleden toen zilveren kruis nog agis was kreeg ik hun advies om voor de chirurg met de langste wachttijd te kiezen. Zij was ook iets duurder ivm een iets andere techniek maar beter resultaat optisch.
Das war einmal