Lichaam ontzuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:47

Ik krijg steeds meer het idee dat de benaming niet klopt. Dat daar de spraak verwarring zit.
Maar eerlijk is eerlijk ik had er nog nooit van gehoord.

Van maagzuur wel, zelfs ervaring mee, alleen is dat niet doordat het lichaam te zuur is. Wel werkt een kopje kamille thee kalmerend (hahaha).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:48

Ik heb ook niks gezegd over de pH waarde van het bloed toch?

Ik denk inderdaad dat het belangrijk is om zaken uit elkaar te trekken. Er zijn ook vele stofwisselingsziekten bij mensen die voor verzuring zorgen.

Het is allemaal heel complex.

Wellicht bedoelen ook verschillende mensen iets anders met de term "verzuring".'

Een juiste pH waarde in de maag is ook belangrijk om voedsel goed te kunnen verteren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:42

De discussie wordt wel echt heel.... bijzonder nu... iets met onbewust onbekwaam...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:22

Om koeienmagen (4 stuks) met de mens te vergelijken heeft geen zin. De hebben allemaal een andere functie met bijbehorende andere pH, en ja, daar kan wel eens iets fout gaan. Net zoals de paardenmaag niet te vergelijken is met een mensenmaag, omdat een paard een deels onbeschermde maag heeft, zonder slijmlaag tegen het zuur.

Als mens kun je te weinig maagzuur produceren - en daardoor kun je contraïntuitief ook 'maagzuur' krijgen, maw maagpijn, en je kunt bij normale zuurproductie 'maagzuur' (maw maagpijn) en maagzweren krijgen, als je maagslijmvlies aangetast is. Die aantasting komt 9 van de 10 keer door de Helicobacter pylori, een bacterie. Heel andere reden dan waarom paarden maagzweren krijgen.

Als je teveel wijn of bier weggekegeld hebt op een avond, verdun je je maagzuur dusdanig dat je pH te hoog wordt, daar krijg je ook 'maagzuur' van, en je wordt er misselijk van. Dé manier van je lichaam om de zooi weer uit je lijf te krijgen.
Drink je iets minder zodat je maag het nog aankan, maar wel teveel alcohol, dan word je alsnog misselijk van één van de afbraakproducten van alcohol dat rechtstreeks op je braakcentrum invloed heeft.
Slik je maagzuurremmers vanwege 'het zuur' dan kun je ook je pH teveel verlagen met - contraïntuitief - maagpijn en misselijkheid.

Wat door mensen die het over 'ontzuren' hebben met 'verzuring' bedoeld wordt is níet spierverzuring, geen jicht en geen maagproblemen. Die denken écht, op basis van dubieuze en controversieel onderzoek uit 1920-1930 dat je door je hele lichaam heen een zuur- of baseoverschot kunt hebben op basis van de mineralen die je via je eten binnenkrijgt, en die denken echt dat je dat regelmatig of zo nu en dan moet neutraliseren dmw van het drinken van 'basisch water' of 'zuur water'.

Als deze dr Berg uit de vorige eeuw ook maar een greintje gelijk had gehad, dan was dit in de 100 jaar sinds veel verder onderzocht en uitgeplozen. De man had een idee, stond-ie ook echt achter (volgens z'n critici stond-ie er 'blind' achter) en dat idee bleek niet te deugen. Dat kan, zo werkt onderzoek. En daarom is deze man en z'n theorie geen onderdeel van de moderne wetenschap of de medische wereld.

Er zijn meer medische theorieën en behandelingen gesneuveld in de loop der tijd. Operaties om maagzweren te genezen bv. De ontdekking van een bacterie die in pH 1,5 bleek te kunnen leven heeft in de jaren 70 de wereld op z'n kop gezet. De daarvoor heersende 'kennis' dat in de maag geen pathogenen konden overleven was daarmee ontkracht.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:56

Cayenne schreef:
Op natuurlijke basis en wel roken. Ik weet niet waarom maar iets rijmt hier niet met elkaar :+

Hier zakte ook mijn mond een stukje van open. *D geen vertrouwen in de geneeskunde, maar wel in de tabaksindustrie!
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 15-09-23 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:56

secricible schreef:
De discussie wordt wel echt heel.... bijzonder nu... iets met onbewust onbekwaam...

Nou als je het allemaal zo goed weet, voel je vrij om het dan eens goed en duidelijk uit te leggen.

Ibbel, ik weet dat je als mens ook voldoende maagzuur nodig hebt om het eten goed te verteren, bacteriën te doden en vitaminen en mineralen op te nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:41

Elisa2 schreef:
Ibbel, ik weet dat je als mens ook voldoende maagzuur nodig hebt om het eten goed te verteren, bacteriën te doden en vitaminen en mineralen op te nemen.

Ja, dat is de normale gezonde situatie. En daar moet je dus vooral niet aan prutsen door te proberen het zuurder (kan al bijna niet, salpeterzuur drinken is geen goed plan) of minder zuur te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:03

Elisa2 schreef:
secricible schreef:

Nou als je het allemaal zo goed weet, voel je vrij om het dan eens goed en duidelijk uit te leggen.

Dat heeft Ibbel al aardig gedaan wat mij betreft :)

Het maagdarmkanaal van eender welk dier danwel van de mens gebruiken in de discussie over het al dan niet ontzuren vh lichaam slaat nergens op.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-09-23 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:04

Ja en volgens mij ontstaan er problemen als maagzuur te hoog of te laag is en de juiste enzymen ontbreken om voeding goed te verteren en ontstaan er dan zure afvalstof resten die opgeslagen worden als slakken in het lichaam.

Dat is zoals ik de verzuring begrijp zoals het beschreven wordt in de zuur/ base theorie en staat dit los van de medische term voor verzuring van het bloed. Acitose.

Even los van wat ik er zelf van denk. Daar zit volgens mij verwarring in de term.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:10

Elisa2 schreef:
Ja en volgens mij ontstaan er problemen als maagzuur te hoog of te laag is en de juiste enzymen ontbreken om voeding goed te verteren en ontstaan er dan zure afvalstof resten die opgeslagen worden als slakken in het lichaam.

Nope. Alles wat niet goed verteerd wordt, gaat gewoon via de poep de deur weer uit. Júist wat niet goed verteerd wordt komt het lichaam niet in.

Wel eens goed de schijterij gehad? En, had je op een gegeven moment een brandend gat?
Dat is dus maagzuur dat de kans niet meer gekregen heeft gebufferd te worden in de 12-vingerige darm. Puur zuur dat je uitschijt als je flinke diarree hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:45

Heb je weleens zure urine gehad?

Was het maar zo makkelijk als jij omschrijft. Heb zelf spijsvertering en stofwisselings problemen en weet dat het helaas niet zo simpel is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:55

Ik heb bij alles gezegd IN HET GEZONDE LICHAAM
Als je ziek bent, al dan niet chronisch, dan is er inderdaad iets verstoord. Maar ook dan is het zelden of nooit mogelijk er met een dieet alléén iets aan te doen.
En met zuren of basen knutselen aan een gezond lichaam is weggegooid geld want dat wérkt gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:00

... ik ben in een onderdeel van mijn opleiding 'doodgegooid' met natuurkundige behoudswetten.
Wet van behoud van impulsmoment (vraag de toelichting svp aan Wikipedia) en nog een heel stel.
Waaronder wet van behoud van massa.

Pien heeft keurig uitgelegd dat fruit dat zuur smaakt, in het lichaam een badisch effect kan hebben. En suiker kan een verzurend effect hebben.

'Gelukkig heeft Moeder Natuur ons buffersystemen gegeven',
herhaaldelijk hebben verschillende mensen gesteld dat je lichaam zich de tandjes werkt om de pH van het bloed stabiel te houden.

En die pH gaat over daadwerkelijke H plus ionen.
En het gaat om de verschillende verbindingen die die Hplusjes tijdens de spijsvertering aangaan, vervolgens wordt de boel opgenomen (of niet, zie het verhaal over diarree).

Neemt je darm om begrijpelijke redenen veel suiker op
(het spul kan erg lekker smaken, en tot een eeuw geleden was het ook belangrijk om zoiets kostbaars snel op te nemen)
moeten de verschillende systemen hard aan het werk.
(Dat kan de pH van urine je vertellen, naast een serie 'buffersystemen' is er de simpele kwestie van uitscheiding.)
... en er bestaat de elementaire kans dat het bufferen niet meer lukt (te veel "zuurmakers" en/of te weinig chemicaliën die kunnen bufferen) dan treedt plan C in werking: deponeer de boel in het onderhuids bindweefsel. Daar kan het het minste kwaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:04

Janneke2 schreef:
... en er bestaat de elementaire kans dat het bufferen niet meer lukt (te veel "zuurmakers" en/of te weinig chemicaliën die kunnen bufferen) dan treedt plan C in werking: deponeer de boel in het onderhuids bindweefsel. Daar kan het het minste kwaad.

Nope. Werk de boel er uit via de poep. Dát is plan C.

Overigens mogen van mij alle 'kwakzalvers' en andere goeroes die 'heal thyself' roepen door allerlei dieten aan te prijzen om te genezen van je chronische aandoening echt fórs worden aangepakt.

Die varen op en worden rijk van het aanpraten van een schuldcomplex (fúck, het is mijn eigen schuld, ik heb niet goed gegeten - for any given value of 'goed') en door gebruik te maken van het feit dat mensen grip op hun ziekte willen hebben (dieet kan ik zelf bepalen, dús kan ik invloed op mijn ziekte hebben)

Echt, schandalig zoals die mensen te werk gaan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:20

Maar Ibbel: Is het dan niet zo dat afvalstoffen zich op kunnen hopen in de extracellulaire matrix? (Even los van dat zuur of zo)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:24

Maar meestal gaan mensen niet knutselen aan een gezond lichaam als het helemaal toppie gaat.
In veel gevallen is de hele reguliere molen voorbij gekomen met de eindconclusie leer er maar mee leven.
Vaak gaan de mensen dan pas alternatief aan de gang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:45

Elisa2 schreef:

Yep, krijg je nierstenen en als je pech hebt (chronische) nierbekkenontsteking of jicht als het een bepaald urinezuur betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:45

Klopt en juist dieten kunnen soms erg helpend zijn. Kijk maar naar het fodmap dieet. Al ben ik wel van mening dat het belangrijk is om met een goede diëtist te doen en in de kwaliteit van diëtisten zit ook nog wel verschil. Dieet moet ook geen symptoom bestrijding zijn/ worden maar kan wel helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:46

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:

Yep, krijg je nierstenen en als je pech hebt (chronische) nierbekkenontsteking of jicht als het een bepaald urinezuur betreft.

Nou dan zal ik wel een bijzonder lichaam hebben want dat heb ik weleens gehad ten gevolge van ontstekingen en geen nierbekkenontsteking of jicht gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:47

DuoPenotti schreef:
Maar meestal gaan mensen niet knutselen aan een gezond lichaam als het helemaal toppie gaat.
In veel gevallen is de hele reguliere molen voorbij gekomen met de eindconclusie leer er maar mee leven.

Precies :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:47

Elise wat is een fodmap dieet? Nog nooit van gehoord.

DP klopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:49

pien_2010 schreef:
Elise wat is een fodmap dieet? Nog nooit van gehoord.

DP klopt.

https://www.pdsb.nl/fodmapdieet/

Dieet voor mensen met PDS die bepaalde voeding niet goed kunnen verteren. Door dit onder leiding van een diëtist te gaan doen kunnen mensen kijken waar ze op reageren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:51

Melzazu schreef:
Maar Ibbel: Is het dan niet zo dat afvalstoffen zich op kunnen hopen in de extracellulaire matrix? (Even los van dat zuur of zo)

Ja, maar dat zijn dan afbraakproducten van of wel lichaamseigen stoffen of stoffen die in ieder geval al verteerd zijn geweest/in het lichaam opgenomen zijn geweest. Maw, niets gaat rechtstreeks uit het eten naar een of ander 'afvaldepot'.
Alles wat je eet wordt afgebroken tot de componenten, zolang het koolhydraten vetten en eiwitten zijn. Medicijnen worden soms deels afgebroken, soms in originele vorm opgenomen (zou anders erg banketstaaf zijn) en de resten ervan worden uitgescheiden via urine of poep.
Alles wat je verder binnenkrijgt aan spul wat er niet thuis hoort (bacteriën, schimmels, allerlei gifstoffen) wordt in principe ook heel adequaat afgebroken door je uiterst efficiente immuunsysteem.
Restanten van stoffen die op één of andere manier niet (direct) worden afgevoerd door je lever of nieren kunnen - al dan niet tijdelijk - in je (onderhuidse) vetweefsel worden opgeslagen.
Dan heb je het bv over de alkaloiden uit JKK. Of arsenicum, dat, in sublethale dosis ingenomen, wordt opgeslagen in oa de haren en nagels.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:52

DuoPenotti schreef:

Mee eens

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:55

Maar dat is dus een beetje het probleem. Dieten/voeding aanpassen kán helpen bij bepaalde chronische ziektes. Daar is en wordt onderzoek naar gedaan, zéker bij stofwisselingsziektes.

Maar al die 'ontzuringsgoeroes' roepen dat je ook moet 'ontzuren' bij stress, pukkeltjes, overgewicht en god mag weten wat. Of 'gewoon' voor de zekerheid. Dat is echt volkomen onzin.