Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:14

Mijn moeder was ook zo, alle buren in de flat vonden haar zó een lieve vrouw maar die zagen haar maar vijf minuten en dat zei ik ook. Ze kon zo mooi weer spelen bij anderen, echt!

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:36

Chanicha totdat ze haar langer zouden meemaken.
Dan zou het anders zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:11

Mijn moeder is deze week jarig.
Dilemma, wat ga ik doen?

Neig nu naar enkel een kaart in de brievenbus te gooien.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:14

Luuntje,
Je moet doen waar jij je goed bij voelt, als het jou een goed gevoel geeft dan doen, voel jij je er niet goed bij dan doe je het niet.
Er is geen goed of fout, als jij je er maar goed bij voelt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:19

Eens met Lay_D.

Ik heb helemaal geen contact meer. Dus stuur ze ook geen kaartje.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:21

luuntje schreef:
Mijn moeder is deze week jarig.
Dilemma, wat ga ik doen?

Neig nu naar enkel een kaart in de brievenbus te gooien.

Dat had ik vorig jaar ook gedaan. Gelijk spijt van, want er werd natuurlijk gelijk gedacht: Oh, een kaartje, alles is weer goed en we gaan op oude voet verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:29

Doe waar jij je het beste bij voelt. Ik persoonlijk doe niets bij de mensen waar ik niets meer mee wil of van verwacht. Een kaartje kan dan verwachtingen scheppen of juist weer iets om mee te kunnen schoppen geven ( in geval van mijn schoonfamilie bijvoorbeeld).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:39

Ik heb verplicht contact met mijn moeder. Ik had afstand genomen, maar dat kan niet meer. Lastig, ze is verbitterd en narcistisch. Soms heb je helaas de keus niet.
Ik word ook heen en weer geslingerd qua gevoel, verstand en gevoel komen niet overeen. Het is maar moeilijk allemaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:52

Hoezo is dat verplicht?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:54

BeFunny schreef:
Hoezo is dat verplicht?

Soms moeten er zaken rondom ouders geregeld worden, omdat ze dat zelf niet meer kunnen en dan wordt er verwacht dat je dat als kind oppakt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:56

Wintu schreef:
BeFunny schreef:
Hoezo is dat verplicht?

Soms moeten er zaken rondom ouders geregeld worden, omdat ze dat zelf niet meer kunnen en dan wordt er verwacht dat je dat als kind oppakt.

Ik heb die dingen voor mijn vader geregeld. Maar omdat ik nu geen contact meer heb met mijn familie en ook niet met mijn moeder ga ik dat echt niet voor haar doen hoor. Wat er "verwacht" wordt dat zal mij echt een worst zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:59

BeFunny schreef:
Ik heb die dingen voor mijn vader geregeld. Maar omdat ik nu geen contact meer heb met mijn familie en ook niet met mijn moeder ga ik dat echt niet voor haar doen hoor. Wat er "verwacht" wordt dat zal mij echt een worst zijn.

Tja, zal situatie afhankelijk zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:01

Ik heb dan wel weer redelijk goed contact met mijn moeder maar ze weet dat ik dat niet voor haar ga regelen.
Ze heeft nog een kind en 2 stiefkinderen, die wonen dichterbij en zijn in staat om het zorg- en/of regelwerk op zich te nemen dus die regelen het maar. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:03

Wintu schreef:
BeFunny schreef:

Je voelt je ertoe verplicht. Dat snap ik wel. Maar dat is dan toch omdat je dit nog "wil" doen :j
En niet omdat dat verplicht is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:14

BeFunny schreef:
Wintu schreef:

Je voelt je ertoe verplicht. Dat snap ik wel. Maar dat is dan toch omdat je dit nog "wil" doen :j
En niet omdat dat verplicht is.

Jij kent mij niet, kent de situatie niet, dus het zou fijn zijn als je dingen niet voor mij gaat invullen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:15

Ik heb onlangs alles geregeld na de euthanasie van mijn moeder. Het contact was er amper en zeer oppervlakkig, bewust hield ik afstand om te voorkomen dat de deur dicht ging of zou exploderen. Ik heb alles geregeld naar de instanties toe e.d. omdat ik dat niet meer dan netjes vond. Ik ben blij dat alles nu achter de rug is, inclusief veel gedoe met de woningstichting. Maar goed, ik heb puur dingen dus geregeld zodat er ook een afsluiting kon komen en niet nog meer nare verrassingen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 18:22

Wintu ik zit daar dus ook mee.
Er is sporadisch contact met haar. Haar man doet alleen nog maar kortaf. Prima is niks van mij.
Moeder zelf voel ik mij toch soort van verantwoordelijk voor.
Knap lastig.
Kaart wel, op visite gaan niet.

Meggiemeg wat knap dat je dat geregeld hebt.
Dat moet je maar kunnen en willen.

Mensen die dat niet doen, ik snap het.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:33

luuntje schreef:
Er is sporadisch contact met haar. Haar man doet alleen nog maar kortaf. Prima is niks van mij.
Knap lastig.

Mijn moeder is 84 en misschien licht dementerend, daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Verder lichamelijke ongemakken die ziekenhuisbezoek en doktersbezoek vereisen. Ze heeft niemand, mijn zus en mijn vader zijn overleden. De thuiszorg komt 3 maal daags, maar ze is nog te goed voor een verpleeghuis, maar te slecht om alleen te zijn zonder hulp. Ze zit momenteel in een noodwoning, omdat haar huis is platgegooid en opnieuw wordt gebouwd, nu mag ze eind oktober na 2 jaar daar weer in. Daar moet veel voor geregeld worden en dat kan ze zelf niet, boodschappen kan ze zelf niet, ze kan amper nog wat tripjes buiten het huis vergt. Taxipassen, buddies, hulp, het duurt allemaal eeuwen en het moet wel allemaal geregeld worden, de boodschappen moeten gehaald en dat wordt toch van je verwacht van iedereen. Want niemand die dat anders even voor haar gaat doen. Verder zijn er ook nog de financien, contact met notarissen en noem maar op.
Dus soms wil je liever geen contact, maar ben je de enige die er is en dan wordt er zekers aanspraak op je gemaakt en het eigenlijk ook van je verwacht. En wat is het alternatief ook.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:51

Jeetje dat is niet niks Wintu, wil je heel veel sterkte wensen :(:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 21:58

Wintu schreef:
luuntje schreef:
Knap lastig.

Mijn moeder is 84 en misschien licht dementerend, daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Verder lichamelijke ongemakken die ziekenhuisbezoek en doktersbezoek vereisen. Ze heeft niemand, mijn zus en mijn vader zijn overleden. De thuiszorg komt 3 maal daags, maar ze is nog te goed voor een verpleeghuis, maar te slecht om alleen te zijn zonder hulp. Ze zit momenteel in een noodwoning, omdat haar huis is platgegooid en opnieuw wordt gebouwd, nu mag ze eind oktober na 2 jaar daar weer in. Daar moet veel voor geregeld worden en dat kan ze zelf niet, boodschappen kan ze zelf niet, ze kan amper nog wat tripjes buiten het huis vergt. Taxipassen, buddies, hulp, het duurt allemaal eeuwen en het moet wel allemaal geregeld worden, de boodschappen moeten gehaald en dat wordt toch van je verwacht van iedereen. Want niemand die dat anders even voor haar gaat doen. Verder zijn er ook nog de financien, contact met notarissen en noem maar op.
Dus soms wil je liever geen contact, maar ben je de enige die er is en dan wordt er zekers aanspraak op je gemaakt en het eigenlijk ook van je verwacht. En wat is het alternatief ook.

Lieverd.... Ook jij mag "Nee" zeggen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 22:33

Petpa schreef:

Zou het wel willen, maar dat gaat helaas niet. En ik zou het allemaal met liefde doen hoor, maar waardering is er amper, ze laat je met de boodschappen buiten staan, scheldt je uit, beticht je van liegen, als je een maaltijd kookt, zegt ze dat het niet te vreten is enz enz. Ze ziet je niet als kind, maar als 'hulp', ook naar de thuiszorg is ze niet vriendelijk. Wil geen medicatie slikken, trekt pleisters en verbanden er af, kan soms wel 25 keer op een dag bellen, neemt de telefoon niet op, dus dan ga je maar heen en dan maar hopen dat ze niet onwel in huis ligt, kom je daar, had ze gewoon geen zin de telefoon op te nemen en of je even sigaretten kunt halen. Ze heeft haar goede momenten, dan zie ik even mijn oude moeder terug. Maar nu is het voornamelijk, jezelf afsluiten, naar binnen lopen, doen wat je moet doen en weg weer. Maar het is enorm triest allemaal, ze is een narcist pur sang en goed in het manipuleren, dreigt veel met zelfmoord. Zelfs de begrafenis van mijn zus draaide om haar. Mijn andere zus en ik doen het met zijn tweeen, mijn zus heeft inmiddels een burn out, alleen is het niet te doen. Onze partners nemen het wel eens over, die trekken zich dat allemaal wat minder aan.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 06:03

Wintu,

Sterkte, ik weet hoe het is om met mensen om te gaan die dementie hebben.
Het is soms loodzwaar, mijn 'geluk' is, is dat het mijn werk is en ik het een soort van 'achter' mij kan laten als ik vrij ben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 07:55

Wintu dat was ook mijn situatie, geen verdere familie meer, zussen al overleden dus bleef ik als enigste over. Dus heel herkenbaar. Daarom hield ik het contact zo oppervlakkig mogelijk en zo min mogelijk om te voorkomen dat door het moeilijke karakter van mijn moeder de deur werd dicht gesmeten als iets haar niet aanstond.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:15

Ook ik heb geen contact meer met één van de ouders, mijn vader.

Vanaf jongs af aan, was het al niet gezellig in huis. Het moest precies zo en niet anders. Tot we op den duur geconditioneerd op de bank gingen zitten met alles uit, doodstil, als hij thuis kwam van het werk. Als dat niet gebeurde, barste de bom.

Ik heb geweld gezien en gevoeld. Er is mij eten ontzegt door middel van straf, de welbekende zonder eten naar bed te sturen.

Naar de buitenwereld was hij de meest leuke en grappige man.
Ook vriendinnen over de vloer, zagen niet wat voor zwarte schaduw achter hem verschool. Dat ik tikken kreeg, meerdere x per week naar mij geschreeuwd werd, dat ik wanneer ik eyeliner, oogpotlood en mascara droeg werd uitgemaakt als kakker door mijn vader, en als ik een zondag mezelf was als sjomp, niemand die dat zag.

Zelfs toen ik tien jaar geleden hier een topic over opende besloot een vriendin die eigenlijk niks mee kreeg van alles wat er in de schaduwen gebeurde, mij volledig de grond in te trappen en hardop te verkondigen dat het allemaal niet waar was.
En dan sta je al alleen.
Zonder hulp. En dan word er zo tegen je gedaan, sta je met je rug tegen de muur.
De reden dat dingen werden goed gepraat was dat ik een paard had. En omdat ik een paard had, mocht ik niet zeuren want anderen hadden dat niet.
Terwijl ik als kind niet de acties van mijn ouders in de hand had. Ik zie nu in dat ik niet verantwoordelijk was voor het gedrag, terwijl ik wel verantwoordelijk werd gehouden door een aantal mensen. Zelfs omtrent de keuzes die zij maakten.

Toch heb ik toen hulp gezocht.
Maar nadat ik uit huis was, was die hulp voor mij niet meer nodig.
Ik was immers uit de situatie.

Vijf jaar lang geen contact gehad, tot ik suïcidaal depressief raakte. Op dat moment had ik met name mijn moeder nodig.
Waar ik nu trouwens nog steeds goed contact mee heb.

Aan de noodbel getrokken en met mijn moeder hulp gezocht.
Gelukkig kwam ik er weer uit en kreeg ik mijn leven op de rit.
Ik was in een verkeerde relatie beland, die alles voor mij deed bepalen. Dat was de reden van de depressie.

Gelukkig kwam ik daar uit en werd ik sterker.

Ondanks dat ik ook mijn contact had verbeterd met mijn vader had ik altijd een soort reserve naar hem toe.
Dit was ook nodig.

Bij een ruzie waarbij hij niet kon winnen, omdat ik mijn rust bewaarde en hij niet, besloot hij enorm agressief naar mij toe te lopen, waarbij mijn moeder hem gestopt heeft. Wij weten zeker dat hij mij anders had geslagen. Heftig, ik was toen namelijk 22 jaar.

Ondanks dat toch contact gehouden. Zelfs mijn excuses aangeboden, terwijl zijn gedrag niet goed was.
Al die keren dat er ruzie was, was er enkel en alleen excuses van mijn kant.

Nooit van de zijne, hij zat altijd goed en in zijn recht

Tot hij tijdens kerst erg overheersend was. Gezellig kon men het niet noemen.
Terwijl mijn man hem wilde helpen, blafte hij meerdere keren mijn man af.
Mijn man vond dat hij daar niet het recht toe had! En al helemaal niet in ons huis.
Dat mijn vader enkel een monoloog wilde houden was duidelijk. En zeker op de toon die er gezet werd was hij duidelijk uit op ruzie.
Dit heeft hij gekregen. Want mijn man heeft even onder vier ogen duidelijk gemaakt dat mijn vader zich dient te gedragen als een volwassen man in ons huis, en wenst niet dat hij mijn man zo kleineert.

Mijn vader heeft van de toren geblazen dat mijn man hem geslagen heeft. En er was geen gesprek meer mogelijk.

Hoewel ik al die tijd netjes mijn vader een fijne verjaardag gewenst heb, krijg ik niet eens een dankjewel en op mijn verjaardag wordt ik doodgezwegen.

Want, hij eist excuses.....
Laatst bijgewerkt door maralyn op 04-10-23 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 08:40

Wintu schreef:
Petpa schreef:

Zou het wel willen, maar dat gaat helaas niet. En ik zou het allemaal met liefde doen hoor, maar waardering is er amper, ze laat je met de boodschappen buiten staan, scheldt je uit, beticht je van liegen, als je een maaltijd kookt, zegt ze dat het niet te vreten is enz enz. Ze ziet je niet als kind, maar als 'hulp', ook naar de thuiszorg is ze niet vriendelijk. Wil geen medicatie slikken, trekt pleisters en verbanden er af, kan soms wel 25 keer op een dag bellen, neemt de telefoon niet op, dus dan ga je maar heen en dan maar hopen dat ze niet onwel in huis ligt, kom je daar, had ze gewoon geen zin de telefoon op te nemen en of je even sigaretten kunt halen. Ze heeft haar goede momenten, dan zie ik even mijn oude moeder terug. Maar nu is het voornamelijk, jezelf afsluiten, naar binnen lopen, doen wat je moet doen en weg weer. Maar het is enorm triest allemaal, ze is een narcist pur sang en goed in het manipuleren, dreigt veel met zelfmoord. Zelfs de begrafenis van mijn zus draaide om haar. Mijn andere zus en ik doen het met zijn tweeen, mijn zus heeft inmiddels een burn out, alleen is het niet te doen. Onze partners nemen het wel eens over, die trekken zich dat allemaal wat minder aan.

Heb je eens aan mentorschap of curatele gedacht, met daar aanvullend een ambulante wmo organisatie die andere praktische zaken over neemt?
Zo regelen wij het voor mensen die, door eigen toedoen vanuit een crimineel of psychiatrisch verleden, geen enkel contact met familie hebben maar wel zorg nodig hebben en iemand die hun belangen behartigt.