Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:25

Ik heb het niet allemaal gelezen. Laat ik dat voorop stellen.

Ik ben ook nergens tegen en vind dat iedereen moet doen waar hij/zij/die/hun/hen enz goed bij voelt.

Maar zelf zie ik ook niet meer dan man of vrouw.
Je kunt geboren zijn als jongen en je vrouw voelen.
Maar nog 30 smaken daartussen? Dat snap ik niet.

Ik ben geboren als vrouw, voel mij ook vrouw maar ben niet in een hokje te plaatsen.

Waarom willen mensen een label overal aanhangen?
Je voelt je man, vrouw of mens.
Maar daar zitten 100000000000 varianten tussen want wij zijn allemaal uniek.

Moeten we dan 100000000000 namen en hokjes bedenken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:26

pien_2010 schreef:
Helaas geldt dat niet voor vrouwen die als jongen geboren is. Die vrouw/ meisje heeft vaak een probleem, ik niet want ik kleur binnen de lijntjes dus heb geen probleem.

Hoezo heeft die vrouw een probleem? In de huidige westerse wereld? Nee, in echt niet.
In de rest van de wereld kan ik me er iets bij voorstellen, maar hier? Nee, sorry, echt niet.

Vjestagirl

JudithGigi schreef:
Ik heb ook best veel moeite met alles te begrijpen, omdat ik me niet voor kan stellen hoe het is om je anders te voelen dan je lichaam is (gelukkig denk ik, want het lijkt me heel naar, zeker als anderen er zo sceptisch over zijn). Wel probeer ik me er zoveel mogelijk voor open te stellen en mensen bij hun gewenste pronouns te noemen.

Het enige waar ik ook wat moeite mee heb zijn genderneutrale toiletten. Een concertzaal in de buurt heeft ze sinds kort en ik vind het best wel eng om tijdens een concert naar de wc te gaan, omdat ik bang ben een (dronken) man met verkeerde bedoelingen tegen te komen. Op dat soort momenten is het heel rustig daar dus niemand die het ziet als er iets mis gaat. In andere settings heb ik er geen hele grote problemen mee.

Maar, dan heb je dus geen probleem met genderneutrale toiletten; je hebt een probleem met het gedrag van sommigen van de gebruikers.
Misschien is het dan een idee dat we als maatschappij dáár op gaan focussen, dat we mensen duidelijk gaan maken dat dat gedrag gewoon niet acceptabel is. Misschien kan de concertzaal een usher in de wasbakken ruimte neerzetten om mensen aan te spreken op hun gedrag.

Een persoon die een kort rokje draagt is niet het probleem, de persoon die diegene ongevraagd aanraakt/aanrand/verkracht is het probleem.
Iemand die de deur niet op slot doet is niet het probleem, de persoon die zich ongevraagd toegang verschaft tot andermans woning en dingen jat is het probleem.
Het genderneutrale toilet is niet het probleem; vervelende dronken mensen zijn het probleem.

Elisa2

Achterom schreef:
Wat ik me nu even afvraag, en nu voel ik me echt oud.... ik heb me altijd anders gevoeld dan anderen. Ik heb nooit in het plaatje gepast, en was altijd maar degene die blijkbaar aan zichzelf moest werken. Want ik kreeg altijd te horen: "was je maar meer zoals...., dan zou het makkelijker voor jou en voor ons zijn". Dus ik bleef hard aan mezelf werken, want ik was immers niet goed genoeg zoals ik was.
Tegelijkertijd kreeg ik ook steeds meer te horen over bepaalde andere mensen: "ja, je moet het diegene niet kwalijk nemen, die is nu eenmaal zo".
Ik ben me steeds meer gaan afvragen waarom ik zelf blijkbaar niet goed was zoals ik was (en dus aan mezelf moest werken), maar wel rekening moest houden met bepaalde anderen omdat die blijkbaar niet aan zichzelf hoefden werken? Want ja, die waren nu eenmaal zo dus daar moet iedereen maar rekening mee houden :j

Mijn plaatje gaat niet over gender, maar over mijn hele persoon. Of de hele persoon van de ander. De puzzel werd voor mij opgelost toen ik leerde accepteren wie ik ben. Ik ben goed zoals ik ben. Sterker nog, ik durfde op mijzelf te vertrouwen. Want ik heb ook echt mijn kracht en ben niet meer bang om die te gebruiken. Want daar hebben veel mensen wat aan.
Maar heel eerlijk: ik zie de noodzaak ook niet meer in om mijzelf aan te passen aan anderen omdat zij dat eisen. Want waarom eisen zij dat? Zegt dat iets over mij, of zegt dat iets over hen en wat zij voor zichzelf nog te doen/accepteren hebben?

Als ik dan zie dat deze discussie ineens gaat over ongesteld worden (dat doe ik dus al jaren niet meer omdat ik geen baarmoeder meer heb, maar blijkbaar moet ik me daarom minder vrouw voelen?), of grote oorbellen als teken van vrouwelijkheid (oh jee, ik gebruik niet eens make up!), hoezo boeit het dan dat ik mijzelf vrouw voel? Ik ben ik, ik ben uniek en ben daar blij mee. Ik hoop dat meer mensen dat gaan ervaren.
Want heel eerlijk gezegd: ik heb het vermoeden dat dit verschijnsel vooral te maken heeft met heel veel ongelukkige mensen.

Zei ik ookal, als mensen zichzelf zouden zien en accepteren zoals ze zijn hoeft dat niet geprojecteerd te worden op de buitenwereld. Waarmee ik niet zeg dat zoiets altijd even makkelijk is. Want ik begrijp echt wel dat dit heel anders is als je bijvoorbeeld geboren bent in het verkeerde lichaam.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:27

Elisa2 schreef:
Mwah volgens mij valt dat wel mee. Opgroeiend met broers was ik een meisje wat meer met lego speelde dan met poppen. Liever hutten bouwde etc en nooit een rokje aan wilde.
Gelukkig mocht ik gewoon kind zijn en werd ik niet ergens naar toe gestuurd. En ik denk dat dit voor veel meer kinderen geldt.

Same, ik heb ook 2 broers maar het is iets maatschappelijks en niet alleen vanuit ouders.

Gelukkig komt daar steeds meer aandacht voor, mogen meiden stoer zijn en jongens lief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:29

JudithGigi schreef:
Ik heb ook best veel moeite met alles te begrijpen, omdat ik me niet voor kan stellen hoe het is om je anders te voelen dan je lichaam is (gelukkig denk ik, want het lijkt me heel naar, zeker als anderen er zo sceptisch over zijn). Wel probeer ik me er zoveel mogelijk voor open te stellen en mensen bij hun gewenste pronouns te noemen.

Het enige waar ik ook wat moeite mee heb zijn genderneutrale toiletten. Een concertzaal in de buurt heeft ze sinds kort en ik vind het best wel eng om tijdens een concert naar de wc te gaan, omdat ik bang ben een (dronken) man met verkeerde bedoelingen tegen te komen. Op dat soort momenten is het heel rustig daar dus niemand die het ziet als er iets mis gaat. In andere settings heb ik er geen hele grote problemen mee.

Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:30

Ik vind dat iedereen zich moet definiëren waarbij hij/zij/het zich goed bij voelt. Ik heb daar totaal geen moeite mee.

Maar wel ik bv wel moeite mee heb is dat alles naar hun aangepast moet worden.
Onlangs al een bericht dat ze de term vader- en moederdag eraf willen hebben, want dat is kwetsend. Moet 1 vaste dag in het jaar worden en dan ouderdag.
Nou sorry hou toch op!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:30

Elisa2 schreef:
Achterom schreef:
Wat ik me nu even afvraag, en nu voel ik me echt oud.... ik heb me altijd anders gevoeld dan anderen. Ik heb nooit in het plaatje gepast, en was altijd maar degene die blijkbaar aan zichzelf moest werken. Want ik kreeg altijd te horen: "was je maar meer zoals...., dan zou het makkelijker voor jou en voor ons zijn". Dus ik bleef hard aan mezelf werken, want ik was immers niet goed genoeg zoals ik was.
Tegelijkertijd kreeg ik ook steeds meer te horen over bepaalde andere mensen: "ja, je moet het diegene niet kwalijk nemen, die is nu eenmaal zo".
Ik ben me steeds meer gaan afvragen waarom ik zelf blijkbaar niet goed was zoals ik was (en dus aan mezelf moest werken), maar wel rekening moest houden met bepaalde anderen omdat die blijkbaar niet aan zichzelf hoefden werken? Want ja, die waren nu eenmaal zo dus daar moet iedereen maar rekening mee houden :j

Mijn plaatje gaat niet over gender, maar over mijn hele persoon. Of de hele persoon van de ander. De puzzel werd voor mij opgelost toen ik leerde accepteren wie ik ben. Ik ben goed zoals ik ben. Sterker nog, ik durfde op mijzelf te vertrouwen. Want ik heb ook echt mijn kracht en ben niet meer bang om die te gebruiken. Want daar hebben veel mensen wat aan.
Maar heel eerlijk: ik zie de noodzaak ook niet meer in om mijzelf aan te passen aan anderen omdat zij dat eisen. Want waarom eisen zij dat? Zegt dat iets over mij, of zegt dat iets over hen en wat zij voor zichzelf nog te doen/accepteren hebben?

Als ik dan zie dat deze discussie ineens gaat over ongesteld worden (dat doe ik dus al jaren niet meer omdat ik geen baarmoeder meer heb, maar blijkbaar moet ik me daarom minder vrouw voelen?), of grote oorbellen als teken van vrouwelijkheid (oh jee, ik gebruik niet eens make up!), hoezo boeit het dan dat ik mijzelf vrouw voel? Ik ben ik, ik ben uniek en ben daar blij mee. Ik hoop dat meer mensen dat gaan ervaren.
Want heel eerlijk gezegd: ik heb het vermoeden dat dit verschijnsel vooral te maken heeft met heel veel ongelukkige mensen.

Zei ik ookal, als mensen zichzelf zouden zien en accepteren zoals ze zijn hoeft dat niet geprojecteerd te worden op de buitenwereld. Waarmee ik niet zeg dat zoiets altijd even makkelijk is. Want ik begrijp echt wel dat dit heel anders is als je bijvoorbeeld geboren bent in het verkeerde lichaam.

Maar wat nou als je jezelf wel accepteert zoals je bent, maar het strafbaar is in sommige landen? Dan moet het toch juist wel geprojecteerd worden op de buitenwereld?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:31

Elisa2 schreef:
Dat is ook precies de reden waarom man en vrouw toiletten op een gegeven moment gescheiden zijn. Voor de veiligheid van vrouwen. Ook iets wat vergeten lijkt te worden in deze hele discussie.

Alsof een persoon die kwaad wil zich tegen laat houden door een tekentje op de deur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:31

Ligt er aan, pedofilie is ook strafbaar..

Maar goed als het bijvoorbeeld om homofilie gaat. Ja dat vind ik sneu, en ik ben wel voor acceptatie daar van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:33

Vjestagirl schreef:
pmarena schreef:
Ook zie ik het probleem niet zo van jongens voor een auto aangeven en meiden een pop. In de praktijk liggen de interesses immers ook gewoon meestal daar. Je geeft een 8-jarige toch ook geen baby-speelgoed over het algemeen, ook al zullen er best zijn die dat nog wel leuk vinden. Vinden ze het niet leuk dan pakken ze wat anders en probleem is opgelost *\o/*

Ik zie ook het enorme probleem niet van meidenkleding met smalle schouderbandjes en rouches en randjes en hartjes enzo, terwijl jongenskleding wat lomper en stoerder is. De meeste kinderen vinden dat volgens mij helemaal prima.

Het punt is dat dat in de praktijk meestal daar ligt, omdat ze vanaf kind af aan al die kant op geduwd worden; dat is precies het doel van het experiment, duidelijk maken dat we de verschillen tussen jongens en meisjes zelf creëren doordat kinderen (onbewust) meer van het een of meer van het ander toegeschoven krijgen.

Hetzelfde geldt voor kleding: als jij vanaf kinds af aan altijd roze jurkjes aan hebt gehad, dan vind je dat normaal, en andere dingen raar, of je nou een penis hebt of een vulva. Je leert meisjes met de smalle schouder bandjes (en bijvoorbeeld een kleinere 'inseam' van broekjes) dat hun kleding sexy hoort te zijn. Dat kun je onzin vinden, en het is ook onzin om ze dat aan te leren, maar dat is wel wat dat soort kleding doet. Typische meisjeskleding kan daarnaast minder hebben dan typische jongenskleding, gaat met ruw buiten spelen sneller stuk etc. waarmee je meisjes dus aanleert dat ze dat beter niet kunnen doen. Er zijn zat jongetjes die nagellak willen dragen, of glitters, of jurkjes, en die dat niet mogen van hun ouders, of alleen maar thuis, omdat ze dan op school gepest gaan worden, of omdat andere ouders dat raar vinden.

En tuurlijk vinden veel kinderen dat prima; die weten niet beter. Maar als volwassenen weten we wel beter.

Tja, als volwassene weet je beter: inderdaad dat de kans groot is dat ze daarom gepest kunnen worden.
Best verstandig dus om je jongen niet met veel poeha zo van "kijk mij eens lekker hip zijn" versierd als meisje naar school te sturen.

Als kind dat ècht graag wil: helemaal prima. Maar ik vind het wel zorgplicht om er niet te licht over te denken en je kind wel een beetje te beschermen zodat het in een niet zo relaxte omgeving niet nog jaren gepest wordt doordat het in zijn onschuld dacht dat het niks uitmaakte om een keer die mooie prinsessenjurk van zijn zusje naar school te dragen....zonder dat daar verder een hele gendercrisis achter zat :(:)

Natuurlijk zou het mooier zijn als de maatschappij er niet moeilijk over zou doen en er niet gepest zou worden om dit soort dingen. Maar je moet ook realistisch zijn. Meisjes die zelf graag "sexy" rond willen lopen dat kan ook gewoon hè. Aangeleerd of niet.

Hoe erg is het nou precies dat een jongen of meid leert om bepaalde kleding te dragen? Worden ze daar nou heel erg ongelukkig van...? Als ouders ben je daar zelf bij wat je voor je kind kiest. Ik snap niet dat zoveel ouders hun kind in van die stijve spijkerbroeken hijsen waar hun halve reet uithangt als ze niet perfect rechtop staan :=

Of van die veel te "stoere" of sexy kleding voor zo'n klein gupje. Of kinderen in witte kleding buiten laten spelen (jongen of meid). Of noem maar op. Dat beperkt zich niet tot "jongens of meidenkleding". Dat is gewoon een keuze die de ouders maken.

Je houdt dat toch, dat het ene kind andere kleding en spullen tot zijn beschikking heeft dan het andere kind. Ik zat er ook niet op te wachten om van die meidenzooi te krijgen. Of op mijn verjaardag van die zouteloze paarden-verjaardagskaarten. Of dat onze jongen die niks van speentjes moest hebben, toen hij bijna een jaar oud was een boekje kreeg met als thema afscheid nemen van een speen.

Of dat mensen er vanuit gaan dat je bepaalde dingen wel leuk zal vinden op basis van wat dan ook.
In het algemeen bedoelen mensen het goed en zijn deze dingen imo niet beperkt tot gender en is een meisje per-sé een auto geven net zo suf als haar per-sé een pop geven. Di auto kan ze ook stom vinden of als je je best doet om iets "neutraals" te vinden dan kan je daarmee ook nog steeds de plank volledig mis slaan.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-05-23 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:33

Vjestagirl schreef:
Elisa2 schreef:

Alsof een persoon die kwaad wil zich tegen laat houden door een tekentje op de deur.

Nou ben zelf ooit lang geleden achtervolgd in het zwembad door een groep jongens en de wc was toen wel de reddende plek. Dus toeval of niet, het hielp mij destijds wel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:34

Vjestagirl schreef:
Iedereen moet vooral doen en laten wat ze zelf willen. Man, vrouw, non-binair, trans, cis, één partner, vijf partners, geen partner, rokje aan boven je harige benen, je hoofd kaalgeschoren, 25 piercings in je gezicht, je hele lichaam één grote tattoo, androgyn kleden: prima, lekker doen.

Ik vind juist dat een groep hetero, witte, cis mensen zich ongeloveloos aanstelt. "We" moeten ons aanpassen. Wat moet jij aanpassen dan? "Ze" maken er zo'n statement van. Nou en, wat heb jij daar voor last van?
Dat mensen er over vallen dat er bij de HEMA geen meisjes- en jongenskleren meer verkocht worden, maar kinderkleren. Dat het kan zijn dat ze bij het handen wassen ineens iemand tegenkomen die niet dezelfde primaire geslachtskenmerken heeft als zijzelf. Dat ze geen "dames en heren" meer zijn, maar "beste reiziger". Dat je misschien wel aan iemand aan de kleding niet meer kan zijn of ze een piemel of een vulva hebben. Nou nou, poe poe, als we de schok maar te boven komen met z'n allen :roll: .

Als iemand met een baard en een adamsappel zich voorstelt als Henriëtte, en in een mantelpakje loopt, wat maakt het nou uit?

Wat maakt het eigenlijk uit of iemand een man of een vrouw of nog iets anders is? Daar heb jij toch geen donder mee te maken. Uiteindelijk gaat het er niet om of je een piemel of een vulva hebt, of je een baard of borsten groeit; volgens mij gaat het erom dat je een fatsoenlijk mens bent, met respect voor anderen en jezelf.

Ja het word je op een bepaald punt wel opgedrongen. Ik heb drie jonge kinderen. En daar begint het... Kinderboeken/kinderwcs/speelgoed etc alles moet veranderd worden. Want stel je voor dat iemand zich buiten gesloten voelt. Hou toch op, ga pissen waar je pissen wil. Speel met speelgoed waar je mee spelen wil. Alles moet tegenwoordig zo aangedikt worden

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:37

Vjestagirl schreef:
JudithGigi schreef:

Maar, dan heb je dus geen probleem met genderneutrale toiletten; je hebt een probleem met het gedrag van sommigen van de gebruikers.
Misschien is het dan een idee dat we als maatschappij dáár op gaan focussen, dat we mensen duidelijk gaan maken dat dat gedrag gewoon niet acceptabel is. Misschien kan de concertzaal een usher in de wasbakken ruimte neerzetten om mensen aan te spreken op hun gedrag.

Een persoon die een kort rokje draagt is niet het probleem, de persoon die diegene ongevraagd aanraakt/aanrand/verkracht is het probleem.
Iemand die de deur niet op slot doet is niet het probleem, de persoon die zich ongevraagd toegang verschaft tot andermans woning en dingen jat is het probleem.
Het genderneutrale toilet is niet het probleem; vervelende dronken mensen zijn het probleem.

Eh ja klopt, goed punt, maar zo'n toilet op zo'n plek zorgt wel dat dat ongewenste gedrag makkelijker voorkomt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:37

Elisa2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou ben zelf ooit lang geleden achtervolgd in het zwembad door een groep jongens en de wc was toen wel de reddende plek. Dus toeval of niet, het hielp mij destijds wel.

Voor hetzelfde geld was je achtervolgd door een groep meiden, dan was het slot op de deur alsnog je redding geweest. Het probleem hierin is het gedrag van de andere partij, niet wat ze in hun onderbroek hebben.

En nogmaals, als iemand echt kwaad wil dan houdt een tekentje op de deur ze echt niet tegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:42

JudithGigi schreef:

Ik heb daarom dus ook problemen met die toiletten. Alleen is dat al eens als niet geldig argument bestempeld. :+ Dat vind ik dus wel een probleem, want ik ken helaas meer vrouwen die daar problemen mee hebben. En waarom is dat geen geldig argument ineens?

En dat tekentje houdt niemand tegen, maar daardoor kunnen mensen wel aangesproken worden. Helemaal als er ook nog een medewerker zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:45

Vjestagirl schreef:
Elisa2 schreef:

Voor hetzelfde geld was je achtervolgd door een groep meiden, dan was het slot op de deur alsnog je redding geweest. Het probleem hierin is het gedrag van de andere partij, niet wat ze in hun onderbroek hebben.

En nogmaals, als iemand echt kwaad wil dan houdt een tekentje op de deur ze echt niet tegen.

:D denk je serieus dat een groep meiden dat zou doen? Tot zover de sympathie voor de gevoelens van anderen kennelijk.

Bepaald gedrag is zeker het probleem, maar ook iets wat al eeuwenlang zeer moeilijk te veranderen blijkt te zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:47

MyWishMax schreef:
JudithGigi schreef:

Ik heb daarom dus ook problemen met die toiletten. Alleen is dat al eens als niet geldig argument bestempeld. :+ Dat vind ik dus wel een probleem, want ik ken helaas meer vrouwen die daar problemen mee hebben. En waarom is dat geen geldig argument ineens?

En dat tekentje houdt niemand tegen, maar daardoor kunnen mensen wel aangesproken worden. Helemaal als er ook nog een medewerker zit.

Als er daar een medewerker zit kan die ook mensen aanspreken op hun gedrag, ongeacht wel gender en geslacht ze hebben.

In toiletten ben je in principe net zo aangekleed als in de concertzaal, tot je in het hokje zit met de deur op slot. In wastafelruimte ben je wat, 30 seconden tijdens het handen wassen?

Sowieso denk ik dat je onveilig voelen en onveilig zijn twee verschillende dingen zijn. Ik denk dat veel van onze angsten ons aangepraat worden, maar eigenlijk helemaal niet zo reëel zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:48

Uiteraard kan iemand ook zeker kwaad doen als er een poppetje met een jurkje op de deur staat, maar toch lijkt me die drempel hoger dan als je in dezelfde (rustige) ruimte bent. Dan ben je toch zo een hokje in geduwd.

Mensen moeten zich op de eerste plaats absoluut gewoon gedragen, maar helaas zijn er ook een paar die dat toch niet doen. Voor mij persoonlijk voelt het dan toch net wat veiliger op een vrouwen toilet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:48

Ik zie niet in waarom "gewone vrouwen" die liever een "gewone vrouwen WC" willen houden omdat ze zich daar prettiger bij voelen, minder recht zouden hebben op begrip voor hun gevoel dan de niet als vrouw geboren maar wel als vrouw identificerende personen die zich prettiger voelen op de dames WC. (maar daar dan wel de naam van willen veranderen)

Urbanus

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:50

Wat mij betreft past een neutrale wc prima naast een dames- en herentoilet. En laat iedereen lekker piesen waar ze willen, als er maar gekakt wordt bij de mannen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:52

Dat is dus weer het bepalen voor anderen waar men zo tegen is, tot iemand aangeeft iets niet prettig te vinden. Dan is blijkbaar 1 idee belangrijker als de ander.

Je hebt het over aangepraat en gaat gewoon voorbij aan een hele grote groep mensen die bijvoorbeeld te maken hebben gehad met seksueel geweld. Dat is niet aangepraat. Dat is hetzelfde als dat mensen nu zouden zeggen dat het wel meevalt met het niet accepteren of geweld tegen bijvoorbeeld transgenders, dat is maar aangepraat. :+

Wat Urbanus zegt vind ik helemaal goed. Net zoals eerder met benamingen, geef mensen de keuze ipv iets verplichten voor iedereen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Vjestagirl schreef:
MyWishMax schreef:

Als er daar een medewerker zit kan die ook mensen aanspreken op hun gedrag, ongeacht wel gender en geslacht ze hebben.

In toiletten ben je in principe net zo aangekleed als in de concertzaal, tot je in het hokje zit met de deur op slot. In wastafelruimte ben je wat, 30 seconden tijdens het handen wassen?

Sowieso denk ik dat je onveilig voelen en onveilig zijn twee verschillende dingen zijn. Ik denk dat veel van onze angsten ons aangepraat worden, maar eigenlijk helemaal niet zo reëel zijn.

Dit vind ik heel naar om te lezen. Je bedoelt het vast niet zo, maar ik vind het niet aardig dat de hier aangegeven angsten als irreëel worden bestempeld. Behoorlijk hypocriet, ook.

Urbanus schreef:
Wat mij betreft past een neutrale wc prima naast een dames- en herentoilet. En laat iedereen lekker piesen waar ze willen, als er maar gekakt wordt bij de mannen.

Lijkt mij een prima oplossing :). Hoef ik niet naast de pispotten te plassen :D.

pmarena

Ik denk dat er best veel gebouwen zijn waar je niet zomaar een extra hokje er bij kan plaatsen.
Bij nieuwe gebouwen zou het wel goed zijn denk ik om een "neutraal" hokje erbij te maken.

Maar zou je daar niet ook weer gewoon hetzelfde gezeik (pun intended := ) over krijgen, dat (simpel gezegd) mannen die als vrouw identificeren er toch een punt van maken dat ze "net als alle andere vrouwen" gewoon op de dames WC willen...? :=

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:55

Misschien schrijf ik iets wat eerder al genoemd is (heb niet het hele topic gelezen). Zou het niet een hoop schelen als we ipv meerdere genders creëren, werken aan het verminderen van stereotypen van de genders die er al zijn? Wat ik veel in de media zie zijn mensen die zich bijvoorbeeld niet vrouw voelen omdat diegene zich niet identificeert als het stereotype plaatje. Want diegene speelde vroeger met jongens speelgoed, houdt niet van jurken dragen, ziet er niet “vrouwelijk” uit etc. Maar ik ken zoveel vrouwen die niet het typische vrouwenbeeld vervullen en dat zijn ook gewoon vrouwen. Ik moet er niet aan denken om ook zo beoordeeld te worden omdat ik vrouw ben. Als mannen rokken willen dragen of make-up op willen moet dat in mijn ogen gewoon kunnen. Ik zie ook niet in waarom je een kind alleen kleding of speelgoed in “neutrale” kleuren zou geven, roze en blauw blijven bestaan, geef het beiden. Ik denk persoonlijk dat als we meer genders creëren (met de daarbij horende gendernormen) we niet meer inclusie krijgen. Maar het kan ook zijn dat ik helemaal fout zit, ik hoor het graag. Uiteindelijk is het belangrijkste dat iedereen zich goed in zijn vel voelt, als dat via meerdere genders te realiseren is ben ik helemaal voor. Ik ben gewoon benieuwd of anderen hier ook over nadenken.