To smeren of not to smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:11

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 10:29

Maar 'wint' Action niet vaak dit soort tests omdat ze gewoon goedkoop zijn?

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 12:06

mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven

Ik heb een kuur gedaan in zijn zonnenbankcentrum in Valkenswaard toen ik in de winter van Nederland naar de zomer van Argentinië ging.

Zelf had ik me al veel verdiept in zonnestraling ivm mijn zonneallergie die bij mij niet persé in het begin van de zomer op komt zetten maar vaak ook later nog. Vermoedelijk gewoon alsnog te snel te veel zon.

Door deze vakantie leek het mij een mooi moment om de opbouw via de zonnebank te doen. Die man heeft een mooi schema voor mij gemaakt. Ik begon geloof ik met 8 minuten onder een hele lichte bank. Hij heeft me ook veel uitgelegd en informatie die ik zelf had opgezocht bevestigd. Op mijn vakantie ben ik niet verbrand. Dit was bij andere mensen in de groep wel anders.

Mijn bedoeling was om de kuur na mijn vakantie door te zetten tot de zomer in NL om te kijken of ik nu geen last zou krijgen van allergie. Maar toen kwam corona en moesten de zonnebanken lange tijd dicht.

Ik denk dat meer van deze zonnecentra met kennis van zaken ellende zouden voorkomen en voor mensen met huidproblemen of depressie best wat zouden kunnen betekenen.
Ik ben nog een keer bij een ander centrum geweest waar ik direct te horen kreeg dat ik veeel langer eronder kan. Nee bedankt.

Wat betreft smeren. Je huid is je grootste orgaan en neemt alles op wat je erop smeert. Ik geloof er zeker in dat hormonen e.d. in o.a. zonnebrandcreme slecht kunnen zijn voor je. Maar als ik de mogelijkheid niet heb om mijn huid voor te bereiden op de zon of als ik een hele dag in de zon zal zijn dan zal ik zeker voldoende smeren.
Dat is eigenlijk ook wat die man zegt; goed met zon omgaan. Niet 4 weken per jaar gaan liggen bakken.
Zijn hashtag iksmeerniet vind ik wat minder handig.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:14

Annemiek73 schreef:
Wij zijn erg te spreken over altruist, deze is in factor 30 en 50 verkrijgbaar. Deze is zonder parfum en parabenen en beschermt goed:
https://www.plein.nl/altruist-zonnebran ... gIQJPD_BwE

Helaas niet reef-safe, aangezien er (onder andere) octisalate in zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:13

Tiggs schreef:
Maar 'wint' Action niet vaak dit soort tests omdat ze gewoon goedkoop zijn?

Nee, absoluut niet. Je hebt wel voordelige keus, maar winnen is gewoon echt het beste produkt hebben.

Er staat op de verpakking dat het reef save is van de action. Heb alleen de ingredientenlijst niet zo snel bekeken. Zat in dubio, meenemen of niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 22:33

Nee, je hebt beste product en beste koop. Daar zit wel verschil tussen.

Zenova was beste koop.

Even mezelf corrigeren:

Zenova is beste koop, beste uit de test en groene keuze.

Bevat wel microplastics.

Het gaat om de groene tube factor 30.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:40

Urbanus schreef:
Nee, je hebt beste product en beste koop. Daar zit wel verschil tussen.

Zenova was beste koop.

Even mezelf corrigeren:

Zenova is beste koop, beste uit de test en groene keuze.

Bevat wel microplastics.

Het gaat om de groene tube factor 30.

Ik kan de test verder niet lezen. Dus de factor 50 is niet meegenomen?

Meestal zijn die dan ook wel goed. Ik zal de volgende keer eens op de ingrediënten letten.
Groene keuze vind ik altijd een lastige. Je moet echt naar de hele keten kijken.

Microplastics behoeft wat meer uitleg dan wat velen denken. Als een product nu geen microplastics bevat, wil het niet zeggen dat er nooit microplastics uit het product zullen komen. Namelijk de tubes of flesjes zijn gemaakt van plastics, en die kunnen uiteindelijk vervallen tot microplastics. De microplastics in cosmetica zijn dus de primaire microplastics, met opzet zo toegevoegd. Die zou je dus wel het beste kunnen mijden. Maar het betekent niet dat zonder microplastics het helemaal goed is, soms kan uit de verpakking van microplastic vrije crèmes meer microplastic ontstaan dan van een creme met microplastics maar een betere verpakking.
Maar het grootste percentage microplastics in de zee is afkomstig uit kleding, dus plastics die door wassen alsnog in het milieu terecht komen, en microplastics afkomstig van plastic flessen en andere plastic voorwerpen. Bijna alle kleding bevat wel polymere toevoegingen, of zijn gewoon gemaakt van kunststof zoals fleece. En zonder polymeren kan de wereld ook weer niet.
Maar zo min mogelijk plastic als verpakking zou wel fijn zijn. Dus een glazen potje met alleen een kunststof deksel zou hierin al weer beter zijn dan een plastic tube of plastic fles. Maar een potje is minder hygiënisch. En dat is ook weer een belangrijk punt. Zo moet een fabrikant afwegingen maken. Metalen tubes? Geen idee of dat kan en beter is. Want je moet ook weer naar het productieproces kijken. En waarom zou je als consument 15 euro voor een tube willen betalen als het ook voor 5 euro kan? Want dat is natuurlijk ook nog zo, lang niet iedereen wil een tube van 15 euro of meer, of kan het niet betalen. Ik had even gekeken naar Naif omdat dat ook reef safe is, maar met die prijs, dan kies ik wel gewoon voor Action. Ook reef safe, dus net zo goed, maar dan voor flink minder geld en nog meer inhoud ook. Oh ja, volgens de verpakking ook nog microplasticvrij. (op diverse flessen met factor 50 staat microplastic vrij en reef safe).

Ashleytjuhh

Re: To smeren of not to smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:55

vroeger vond ik het ook niks smeren en was het stoer om het niet doen gevolg vaak verbrand :+

al enkele tijd smeer ik mij nu wel in met een hogere factor als ik in de zon ga liggen.
op het werk een kleine spuitbus staan met factor 50 voor als ik in de zon ga zitten.

Afgelopen zomer naar curaçao geweest het was bewolkt en avond. we zouden maar een half uurtje even gaan kijken aan zee. Gevolg helemaal kreeft verbrand daar te plekken kan je factor 70 gewoon in de supermarkt kopen. het laatste uur nog 2 flesjes bij gehaald voor naar Nederland.
Helaas niet te krijgen hier en kan ook via de link niet zien hoe goed of slecht die is.
iemand die het kent en het weet?
https://www.amazon.com/stores/SEASKI/Ho ... E31054E518

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 09:58

Dat er op de verpakking reef safe staat zegt niks want die claim mag ieder merk maken.

Van Zenova is de groene tube 30 getest, 50 niet en de oranje lijn scoort slecht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 15:31

Urbanus schreef:
Dat er op de verpakking reef safe staat zegt niks want die claim mag ieder merk maken.

Van Zenova is de groene tube 30 getest, 50 niet en de oranje lijn scoort slecht.

Slecht op bescherming, of slecht op reef safe en microplastics?
Als de claim niets zegt, dan valt er ook echt niet te kiezen dus.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 15:47

germie schreef:
Urbanus schreef:

Slecht op bescherming, of slecht op reef safe en microplastics?
Als de claim niets zegt, dan valt er ook echt niet te kiezen dus.

Voor 5 euro kun je een abonnement afsluiten en zelf kijken.

De claim op de verpakking zegt niks, dus je kunt voor de zekerheid even de ingrediënten nachecken. Altijd een slim plan.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:01

Er valt wel iets te kiezen Germie. Je kunt zelf de ingrediënten bekijken en googelen “ingrediënt + reef safe”. Of bijvoorbeeld, als je het belangrijk vindt, “ingrediënt + endocrine” (hormonen) of “ingrediënt + cruelty-free”, + comedogenic (acne), + carcinogenic (kankerverwekkend) etc. Ik Google meestal in het Engels omdat ik dan meer resultaten krijg.

Het is een kwestie van beslissen wat je belangrijk vindt en kijken waar je eventueel concessies wilt doen als dat nodig blijkt. Ik begin meestal met INCI beauty (alle ingrediënten op een rij met de functie erbij) en haal dan de meh-ingrediënten eruit. Die haal ik dan door EWG Skin-Deep. Dan kom je echt een heel eind.

Edit: random woord

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:08

Zoals al eerder gezegd wil ik een volgende keer even op de ingredientenlijst kijken.
De creme vande action klinkt wel aantrekkelijk qua prijs.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:54

Laatst bijgewerkt door Toby op 07-05-23 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:03

Mijn moeder zei altijd: zoals ze vrouwen hebben weten wijs te maken dat lichaamshaar vies en onhygienisch is, enkel en alleen omdat bedrijven een nieuwe afzetmarkt zochten voor scheermesjes, schat ik de inteligentie van de gemiddelde mens op dat niveau niet zo hoog in. (Ze werkte als arts)
Mensen zijn nu eenmaal schapen, volgzaam en graag achter de 'herder' aan.

Overigens was zij zeker niet tegen zonnebrand gebruiken, maar meer nog van de overige adviezen: Ga gewoon verstandig om met de zon en vergeet niet de positieve kanten van de zon.
(Vitamine D)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:08

Dus jij scheert je schaamhaar ook niet?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:13

Sunnda schreef:
Mijn moeder zei altijd: zoals ze vrouwen hebben weten wijs te maken dat lichaamshaar vies en onhygienisch is, enkel en alleen omdat bedrijven een nieuwe afzetmarkt zochten voor scheermesjes, schat ik de inteligentie van de gemiddelde mens op dat niveau niet zo hoog in. (Ze werkte als arts)

Wat :') ik had geen 'ze' nodig om een mening te vormen dat ik bepaald lichaamshaar vies vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:20

JudithGigi schreef:
Sunnda schreef:

Wat :') ik had geen 'ze' nodig om een mening te vormen dat ik bepaald lichaamshaar vies vind.

Ik denk dat je de invloed van de maatschappij (en reclame) op je eigen denken onderschat :)

‘We’ vinden ook massaal een gebruinde huid mooi, en werken veel toe naar een bepaald schoonheidsideaal. Zo slank mogelijk, met zo min mogelijk imperfecties.
Daar horen onthaarde benen, bikinilijn en oksels bij. Maar niet omdat we dat massaal individueel bewust hebben gekozen.

Een paar honderd jaar terug streefden ze naar wat vollere vrouwen met vooral een bleke huid met haar erop.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:30

Weet ik niet, ik denk dat het wel meevalt (behalve benen, die scheer ik echt alleen als anderen het zien :')) ik vind het echt een stukje hygiëne.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:07

Sunnda schreef:

Overigens was zij zeker niet tegen zonnebrand gebruiken, maar meer nog van de overige adviezen: Ga gewoon verstandig om met de zon en vergeet niet de positieve kanten van de zon.
(Vitamine D)

Jouw moeder was dermatoloog?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:27

Sunnda schreef:

(Vitamine D)

Je moeder klinkt als een verstandige mens :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:45

germie schreef:

1. Wat doet dat er toe?
2. Wat gaat jou/ons dat aan?
3. Waarom vraag je dit?! :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:03

Gelukkig zijn er ook mannen die t scheren, harsen e.d.

Gelukkig zijn mensen soms schapen en luisteren ze naar een arts.. die hebben niet altijd gelijk, maar meestal luisteren de mensen wel :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 20:50

germie schreef:

Kun je dit even niet doen hier?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:07

Urbanus schreef:
germie schreef:

Kun je dit even niet doen hier?

Als jij niet gereageerd had was iedereen dit al weer vergeten. Misschien had jij dat even beter niet kunnen doen hier :')
Overigens was dat niet eens zo’n hele rare vraag na die uitspraak over intelligentie.