Vind het apart te lezen dat het anticiperen van een apotheek verwacht word, helemaal omdat mijn ergernis altijd is geweest dat ze het daar altijd zo druk hebben en ik zo lang moet wachten. Ookal kom ik nooit op vrijdagmiddag zeg maar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Oscar schreef:Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Is daar ergens een centraal punt voor om dat uit te wisselen? Ik begrijp dat er een receptplicht is en dat het niet handig is om iemand 'zomaar' iets mee te geven, maar het is ook wel heel jammer dat er ongebruikte voorraden liggen terwijl andere mensen het zo hard nodig hebben.
Weten jullie of daar ergens iets voor geregeld is en hoe zou ik daar mee in contact kunnen komen?
Ibbel schreef:Een temperatuurverklikkersticker (mooi woord voor scrabble) op iedere doosje zou wel een idee zijn.
chevax schreef:Ik vind het sowieso heel vreemd bij zware pijnstillers/opiaten. Met elk medicijn mag je “ongelukjes” hebben, zoals een keer iets laten vallen, etc. Als je opiaten gebruikt, wordt er direct, zonder uitzondering, meteen gedacht “dat is vast misbruik “. Je krijgt opiaten voorgeschreven door je arts. Je hebt onnoemelijke pijn. Maar als er iets misgaat, is er argwaan. Je wordt meteen als “verdacht” gezien. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Één van de pijnstillers die ik gebruik, is een neusspray in een glazen flesje. Ik gebruik dat al lang (helaas), ander half flesje per week. Twee keer heb ik een flesje laten vallen/van het badkamermeubel gestoten. Niet normaal wat ik moest bewijzen om vervanging te krijgen. Twee keer op inmiddels honderden flesjes… Of morfinepleisters, die onder de douche of met warm soms sneller loslaten. Ook een drama.
En als er een leveringsprobleem is, dan wordt er wel vrij laconiek gedaan. Maar ik heb dit nodig om nog enigszins te functioneren en je hebt indd gewenning.
Maar je mag ook niet meer op voorraad hebben dat je per afgesproken periode gebruikt. Dan is het gewoon erg belangrijk dat je er op kunt vertrouwen dat de apotheek goed op de hoogte is en voorraad heeft voor het geval dat.
Maar goed, mijn post is deels off topic, excuses.
Tazzey schreef:Net als Chevax heb ik die medicijnen nodig om enigszins mijn dagen door te komen zonder dat ik van een flat wil springen. De stress die komt kijken bij gezeur rondom deze medicatie maakt de situatie er echt niet beter op. Iedere maand de stress of het wel leverbaar is, je kunt niet een weekje van te voren de bestelling plaatsen want oh wee als je een voorraad hebt.
Azmay schreef:Daarom altijd minimaal een week van tevoren nieuwe bestellen en als het niet leverbaar is zelf na gaan of er een alternatief te regelen is in overleg met mijn arts en/of de apotheek alternatief als in generiek, andere dosis of andere apotheek.
Ibbel schreef:Gelukkig begint men zich te realiseren dat dat systeem misschien wel heel rigide is, en het ook anders kan:
https://www.ad.nl/binnenland/proef-medi ... ~af120954/
https://www.cmycml.nl/nieuws/succesvol- ... ig%20heeft.
Kaatje_S schreef:Oscar schreef:Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Is daar ergens een centraal punt voor om dat uit te wisselen? Ik begrijp dat er een receptplicht is en dat het niet handig is om iemand 'zomaar' iets mee te geven, maar het is ook wel heel jammer dat er ongebruikte voorraden liggen terwijl andere mensen het zo hard nodig hebben.
Weten jullie of daar ergens iets voor geregeld is en hoe zou ik daar mee in contact kunnen komen?
Helaas kan dit niet, eenmaal de deur uit geweest kan het niet weer opnieuw uitgegeven worden, zoals ik hierboven ook al omschreef met name vanwege het niet kunnen waarborgen van de bewaarcondities en gevaar op vervalsing (niet dat ik je daarvan verdenk overigens)
Als het de apotheek niet uit is geweest kan het wel gewoon terug de voorraad in
Brainless schreef:Azmay schreef:Daarom altijd minimaal een week van tevoren nieuwe bestellen en als het niet leverbaar is zelf na gaan of er een alternatief te regelen is in overleg met mijn arts en/of de apotheek alternatief als in generiek, andere dosis of andere apotheek.
Dan moet het wel gemeld worden dat je recept niet leverbaar is.
Shenavallie schreef:Kaatje_S schreef:Oscar schreef:Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Helaas kan dit niet, eenmaal de deur uit geweest kan het niet weer opnieuw uitgegeven worden, zoals ik hierboven ook al omschreef met name vanwege het niet kunnen waarborgen van de bewaarcondities en gevaar op vervalsing (niet dat ik je daarvan verdenk overigens)
Als het de apotheek niet uit is geweest kan het wel gewoon terug de voorraad in
Bij onze apotheek heb ik onlangs een recept voor mijn man opgehaald en in de auto belde ik hem om te zeggen dat ik het al voor hem had meegenomen. Omdat bleek dat hij de verkeerde milligram had meegekregen (te hoge, hij moest lagere hoeveelheid hebben), moest ik gelijk weer terug. Het werd zonder pardon aangenomen. Wat ze ermee hebben gedaan, geen idee, maar het was geen probleem om het terug te brengen. Het werd ook gelijk gecrediteerd bij de verzekering.
candalisa schreef:Hier net andersom de apotheek vind dat de huisarts meer mee moet werken. Ik heb afgelopen week mijn medicatie 3 dagen eerder aangevraagd ivm weekend krijg ik een vervelende mail van de huisarts dat ze het nu goedkeurde maar ik niet eerder dan een dag van te voren aan kan vragen.ik krijg voor 30 dagen medicatie maar wat ze niet meerekent is dat er ook maanden 31 dagen hebben en er een weekend tussen zit. Het is gewoon elke keer weer stress.
Tazzey schreef:Silvia, die regel geldt ook voor mij medicijnen. Ik mag mijn pijnstillers ook geen dag eerder aanvragen.