Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:22

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat mijn antidepressiva (en ik heb er in de jaren vele verschillende gehad) zo nu en dan niet leverbaar is. Daarom altijd minimaal een week van tevoren nieuwe bestellen en als het niet leverbaar is zelf na gaan of er een alternatief te regelen is in overleg met mijn arts en/of de apotheek alternatief als in generiek, andere dosis of andere apotheek.

Vind het apart te lezen dat het anticiperen van een apotheek verwacht word, helemaal omdat mijn ergernis altijd is geweest dat ze het daar altijd zo druk hebben en ik zo lang moet wachten. Ookal kom ik nooit op vrijdagmiddag zeg maar :=

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:51

Oscar schreef:
Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Is daar ergens een centraal punt voor om dat uit te wisselen? Ik begrijp dat er een receptplicht is en dat het niet handig is om iemand 'zomaar' iets mee te geven, maar het is ook wel heel jammer dat er ongebruikte voorraden liggen terwijl andere mensen het zo hard nodig hebben.
Weten jullie of daar ergens iets voor geregeld is en hoe zou ik daar mee in contact kunnen komen?

Helaas kan dit niet, eenmaal de deur uit geweest kan het niet weer opnieuw uitgegeven worden, zoals ik hierboven ook al omschreef met name vanwege het niet kunnen waarborgen van de bewaarcondities en gevaar op vervalsing (niet dat ik je daarvan verdenk overigens ;) )

Als het de apotheek niet uit is geweest kan het wel gewoon terug de voorraad in

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 09:16

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:24

Echt zo zonde dat er medicijnen weg worden gegooid. Je zou goed kunnen oplossen door de verpakking goed te verzegelen. Ook kan geen kwaad om te kijken of we het medicijnen gebruik terug kunnen dringen. De hoeveelheid medicijnen die worden gebruikt tegenwoordig is echt bizar veel, daar in gaan we erg de kant op van Amerika.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:42

Een verzegelde verpakking die bij 40 graden achter de voorruit van een auto heeft gelegen, omdat er ook nog even boodschappen gedaan moesten worden, of juist bij -18 in de diepvries, omdat iemand dacht dat medicijnen, net als vlees, dan langer houdbaar zijn, is ook niet meer bruikbaar.
Bovendien zit je dan nog met doosjes met 3 strippen van 10 pillen waar maar 1 strip van gebruikt is.

Een temperatuurverklikkersticker (mooi woord voor scrabble) op iedere doosje zou wel een idee zijn.

Dat er mondjesmaat medicatie wordt uitgegeven wordt juist al gedaan om verspilling tegen te gaan. De eerste uitgifte van medicatie is altijd maar voor 14 dagen, bijv. en nooit meteen voor 3 maanden, ook al is het wel de bedoeling dat iets langdurig gebruikt wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:49

Ibbel schreef:
Een temperatuurverklikkersticker (mooi woord voor scrabble) op iedere doosje zou wel een idee zijn.

Op ieder doosje waarbij de medicatie duur genoeg of zeldzaam genoeg is om het te verantwoorden zou ik zeggen. Daar waar de kostprijs rond de 1ct per tablet zit is het echt de moeite niet. (Gericht inzamelen zodat je de grondstoffen zou kunnen destileren wellicht nog wel.)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:07

chevax schreef:
Ik vind het sowieso heel vreemd bij zware pijnstillers/opiaten. Met elk medicijn mag je “ongelukjes” hebben, zoals een keer iets laten vallen, etc. Als je opiaten gebruikt, wordt er direct, zonder uitzondering, meteen gedacht “dat is vast misbruik “. Je krijgt opiaten voorgeschreven door je arts. Je hebt onnoemelijke pijn. Maar als er iets misgaat, is er argwaan. Je wordt meteen als “verdacht” gezien. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Één van de pijnstillers die ik gebruik, is een neusspray in een glazen flesje. Ik gebruik dat al lang (helaas), ander half flesje per week. Twee keer heb ik een flesje laten vallen/van het badkamermeubel gestoten. Niet normaal wat ik moest bewijzen om vervanging te krijgen. Twee keer op inmiddels honderden flesjes… Of morfinepleisters, die onder de douche of met warm soms sneller loslaten. Ook een drama.
En als er een leveringsprobleem is, dan wordt er wel vrij laconiek gedaan. Maar ik heb dit nodig om nog enigszins te functioneren en je hebt indd gewenning.
Maar je mag ook niet meer op voorraad hebben dat je per afgesproken periode gebruikt. Dan is het gewoon erg belangrijk dat je er op kunt vertrouwen dat de apotheek goed op de hoogte is en voorraad heeft voor het geval dat.

Maar goed, mijn post is deels off topic, excuses.

Ik vind de controle erop echt niet verkeerd maar het moet niet doorslaan en dat gebeurt nu soms wel. In de tientallen jaren dat ik het moet gebruiken zijn mijn foutjes op een hand te tellen. Laatst wil ik in de ochtend mijn tablet innemen en ik laat hem vallen. In hoogpolig tapijt was dat ding met de beste wil van de wereld niet meer terug te vinden. De stofzuiger robot reedt ook rond. Dus ik kwam niet uit, dat was weer een hele discussie met de assistenten van de huisarts.
Ik krijg mijn herhalingen ook geen dag eerder, gelukkig zijn ze iets soepeler rond weekeinden en feestdagen. Echter gingen we eens op vakantie en die viel ongunstig ivm de herhaling. Wat een gezeur was dat, ik voelde me net een junk die moest bedelen om een paar extra pillen. Tegenwoordig plan ik dat anders want ik heb gewoon geen energie om die discussie aan te gaan. Het boekwerk aan papieren om die zooi door de douane te krijgen kost al genoeg tijd.

Net als Chevax heb ik die medicijnen nodig om enigszins mijn dagen door te komen zonder dat ik van een flat wil springen. De stress die komt kijken bij gezeur rondom deze medicatie maakt de situatie er echt niet beter op. Iedere maand de stress of het wel leverbaar is, je kunt niet een weekje van te voren de bestelling plaatsen want oh wee als je een voorraad hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:44

Tazzey schreef:
Net als Chevax heb ik die medicijnen nodig om enigszins mijn dagen door te komen zonder dat ik van een flat wil springen. De stress die komt kijken bij gezeur rondom deze medicatie maakt de situatie er echt niet beter op. Iedere maand de stress of het wel leverbaar is, je kunt niet een weekje van te voren de bestelling plaatsen want oh wee als je een voorraad hebt.

Je zou toch denken dat een apotheker in dit soort gevallen toch wel op het oordeel van de behandelend (huis-)arts moet kunnen (en willen!) vertrouwen. Eén aantekening in het systeem (bonafide patient, 2 weken voorraad geen probleem) zou dit soort gezeik toch moeten voorkomen...
Arts kent patient over het algemeen best wel (in ieder geval beter dan de apotheker), en kan ook misbruik/verslaving/risico op verslaving prima inschatten.

In dit soort gevallen gaan apothekers echt te veel op de stoel van de behandelaar zitten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:57

Ik vind het niet verkeerd dat ze meedenken, zeker niet met dit soort middelen maar probeer inderdaad niet de rol van mijn artsen over te nemen.
En bagatelliseer het niet als iemand met deze medicijnen zich zorgen maakt over de beschikbaarheid van het middel. Die zorgen zijn namelijk wel heel terecht.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:28

Hier net andersom de apotheek vind dat de huisarts meer mee moet werken. Ik heb afgelopen week mijn medicatie 3 dagen eerder aangevraagd ivm weekend krijg ik een vervelende mail van de huisarts dat ze het nu goedkeurde maar ik niet eerder dan een dag van te voren aan kan vragen.ik krijg voor 30 dagen medicatie maar wat ze niet meerekent is dat er ook maanden 31 dagen hebben en er een weekend tussen zit. Het is gewoon elke keer weer stress.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 12:50

Dat zou ik dan op dezelfde manier eens terug koppelen aan de huisarts. Niet aan de assistente want die is niet degene die dit goed keurt. Als die het tegen de huisarts zegt komt het toch minder goed binnen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:31

Bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag.
Ik snap inderdaad dat bijv. houdbaarheid een ding kan zijn. Ik bewaar m'n medicijnen altijd zo goed mogelijk, maar ik snap ook wel dat dat niet te controleren is.
M'n vraag is daarmee ook beantwoord: er is blijkbaar geen officiele/legale manier om het terug te brengen, bijv. bij de apotheek. Dus dan blijft het waar het is: in de medicijnkast. Wie weet heb ik het zelf ooit nog eens nodig is het nog houdbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:37

Op twitter al enkele keren oproepen gezien voor medicatie, mensen die zaten echt in zak en as, kwestie van wel/niet bijna doodgaan. Gelukkig hebben twee er in ieder geval medicatie voor een maand mee gevonden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 13:43

Ik heb wel eens een 'oplossing' gekregen waarbij ik zelf nog voor een redelijk bedrag spullen moest kopen naast de medicatie. Dat is leuk als je daar geld voor hebt, maar als je dat niet hebt loop je al vast. Dat konden ze ook niet begrijpen bij apotheek, ik had al een recept zelf moeten betalen en daarna wilden ze voor de helft van dat bedrag nog dat ik van alles aan zou schaffen, terwijl ik geen kosten zou hebben als zij zich aan recept zouden houden. Die snapten niet dat alles bij elkaar bijna 3 weken boodschappen budget was voor mij :+ Die medicatie had ik ook niet zelf moeten betalen bleek later, maar apotheek heeft er maanden over gedaan om het terug te betalen.

Ik zou het zo via internet echt doodeng vinden. Je weet niet of het allemaal klopt, goed bewaard is en noem maar op. Of dat het allemaal wel legaal is :=

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:25

'k Snap wel dat mensen soms wanhopig kunnen zijn, zeker als je niet zonder je medicijnen kunt. Maar receptplichtige medicijnen uitwisselen blijft illegaal en het geeft risico's. Ik zou er ook echt voor pleiten als er een andere manier zou zijn om mensen te helpen (vandaar ook de vraag die ik stelde) waardoor het gecontroleerd zou worden en wel legaal zou zijn, bijv. als er een instantie tussen zitten (bijv. apotheek, of iets anders) waardoor het wel legaal zou zijn zonder dat er extra risico's voor de patient aan zitten.
Zeker als de tekorten aan blijven houden, dan zou dat imo. wel het overwegen waard zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:59

Het meest bizarre was laatst na m’n operatie. Ik gebruik een middel dat in België niet bestaat. Ik lag in een Belgisch ziekenhuis en mocht in het weekend naar huis. Maar ik moest wel medicatie regelen, want die zou precies dan op zijn. De huisarts wilde niet voorschrijven, want ik lag in het ziekenhuis en daar moesten ze voorschrijven, vindt de huisarts. De ziekenhuisarts zei “ik kan niet voorschrijven wat hier niet bestaat”. Omdat de huisarts niks wilde, heeft de ziekenhuisarts toch voorgeschreven, tot maandag. Dus m’n man op zaterdag naar de dienstdoende apotheek. €45 zelf betaald voor 3 pillen, want ja, weekendrecept hè?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:19

Azmay schreef:
Daarom altijd minimaal een week van tevoren nieuwe bestellen en als het niet leverbaar is zelf na gaan of er een alternatief te regelen is in overleg met mijn arts en/of de apotheek alternatief als in generiek, andere dosis of andere apotheek.

Dan moet het wel gemeld worden dat je recept niet leverbaar is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:53

Ibbel schreef:
Gelukkig begint men zich te realiseren dat dat systeem misschien wel heel rigide is, en het ook anders kan:

https://www.ad.nl/binnenland/proef-medi ... ~af120954/

https://www.cmycml.nl/nieuws/succesvol- ... ig%20heeft.

Heb ik al stuk terug in het topic genoemd dat ze hier een proef mee zijn gestart . Bij ons in het ziekenhuis met dure reuma medicatie en nu in oa radboud ook . Fijn als je de kwaliteit kan waarborgen dat het opnieuw uitgegeven kan worden

Vindt trouwens ook nu met de leveringsproblemen dat huisartsen soepeler moeten zijn met eerder verstrekken herhaal recept. Of er moet echt bekend zijn dat er misbruik van gemaakt wordt of er verslaving speelt . Maar dat is maar klein gedeelte van de patiënten .

Eg werd trouwens genoemd ben benieuwd wat een assistente ervan vindt dat zware pijnstilling die je nodig hebt niet leverbaar is . Ik ben dus zo assistente waar de zware pijnstilling niet van leverbaar is . Wat ik daarvan vindt ik baal gigantisch maar ook ik moet dan ik overleg met de huisarts wat te Doen. ( en krijg dan vervolgens een vervangende arts te spreken die in nog nooit gezien heb. Mooi moment om dan nu te stopen …. Pardon dacht het niet )

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:09

In een keer stoppen is sowieso geen optie. En die pijnstillers zijn er in veel gevallen ook niet zomaar.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:27

Kaatje_S schreef:
Oscar schreef:
Even een vraag / zijstraat omdat hier veel mensen zijn die verstand hebben van de materie. Ik lees overal dat er een groot tekort is aan medicijnen. Ik heb er zelf ook last van want een deel van mijn medicatie is ook niet leverbaar. Daar staat dan tegenover dat ik nog een voorraadje medicijnen heb die ik zelf niet meer gebruik, o.a. medicatie voor epilepsie en zenuwpijn.
Is daar ergens een centraal punt voor om dat uit te wisselen? Ik begrijp dat er een receptplicht is en dat het niet handig is om iemand 'zomaar' iets mee te geven, maar het is ook wel heel jammer dat er ongebruikte voorraden liggen terwijl andere mensen het zo hard nodig hebben.
Weten jullie of daar ergens iets voor geregeld is en hoe zou ik daar mee in contact kunnen komen?

Helaas kan dit niet, eenmaal de deur uit geweest kan het niet weer opnieuw uitgegeven worden, zoals ik hierboven ook al omschreef met name vanwege het niet kunnen waarborgen van de bewaarcondities en gevaar op vervalsing (niet dat ik je daarvan verdenk overigens ;) )

Bij onze apotheek heb ik onlangs een recept voor mijn man opgehaald en in de auto belde ik hem om te zeggen dat ik het al voor hem had meegenomen. Omdat bleek dat hij de verkeerde milligram had meegekregen (te hoge, hij moest lagere hoeveelheid hebben), moest ik gelijk weer terug. Het werd zonder pardon aangenomen. Wat ze ermee hebben gedaan, geen idee, maar het was geen probleem om het terug te brengen. Het werd ook gelijk gecrediteerd bij de verzekering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 17:07

Brainless schreef:
Azmay schreef:
Daarom altijd minimaal een week van tevoren nieuwe bestellen en als het niet leverbaar is zelf na gaan of er een alternatief te regelen is in overleg met mijn arts en/of de apotheek alternatief als in generiek, andere dosis of andere apotheek.

Dan moet het wel gemeld worden dat je recept niet leverbaar is.

Yep :')

Ik heb dan geluk met goede huisarts, maar stugge apotheek qua recept eerder indienen.

En heb idd medicatie liggen die niet goed ging, niet terug te brengen is of alleen voor vernietiging.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:21

Shenavallie schreef:
Kaatje_S schreef:
Oscar schreef:

Bij onze apotheek heb ik onlangs een recept voor mijn man opgehaald en in de auto belde ik hem om te zeggen dat ik het al voor hem had meegenomen. Omdat bleek dat hij de verkeerde milligram had meegekregen (te hoge, hij moest lagere hoeveelheid hebben), moest ik gelijk weer terug. Het werd zonder pardon aangenomen. Wat ze ermee hebben gedaan, geen idee, maar het was geen probleem om het terug te brengen. Het werd ook gelijk gecrediteerd bij de verzekering.

Terugbrengen is het probleem ook niet, wordt zelfs aangeraden (prullenbak of gootsteen is géén goede optie in elk geval). Maar in vrijwel alle gevallen wordt het dan wel vernietigt.

Probleem is natuurlijk wel dat iedereen klem zit. Zomaar stoppen is vaak geen optie, maar wat er niet is, is er ook niet. Veel staat en valt dan met goede communicatie. En wat meedenken over inderdaad wat vroeger mogen bestellen en zelf wat voorraad hebben. Laat mij maar een maand op voorraad hebben zodat ik een levering kan missen, mocht het niet leverbaar zijn. Zou iedereen veel gedoe schelen. Ik heb zo'n huisarts die ook nog eens apotheek houdend huisarts is. Ik gebruik twee opiaten en daarnaast een anti-epilepticum (overigens niet voor epilepsie) en alle drie kan moeilijk zijn. Van het ene middel weet de apotheek dat ze me zo vaak van merk mogen wisselen als ze willen, zelfs als dat zou betekenen dat ze me voor 1 maand van meerdere merken mee geven. Ik merk het toch niet. Andere twee is lastiger, daarvan heb ik dus ook sinds december 2021 een voorraad thuis aangelegd. Scheelt iedereen (huisarts, apotheker, specialist, assistentes van alle drie en mijzelf) echt heel veel stress, tijd en gedoe :j.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:12

candalisa schreef:
Hier net andersom de apotheek vind dat de huisarts meer mee moet werken. Ik heb afgelopen week mijn medicatie 3 dagen eerder aangevraagd ivm weekend krijg ik een vervelende mail van de huisarts dat ze het nu goedkeurde maar ik niet eerder dan een dag van te voren aan kan vragen.ik krijg voor 30 dagen medicatie maar wat ze niet meerekent is dat er ook maanden 31 dagen hebben en er een weekend tussen zit. Het is gewoon elke keer weer stress.

Nou ja zeg, waar slaat dat dan weer op? Je mag toch rustig een paar dagen eerder aanvragen? Echt een hele rare reactie van je huisarts!

Ik ben heel blij dat mijn apotheek heel flexibel is. Mijn hond krijgt humane medicijnen en die bestel ik gewoon bij de lokale apotheek. Ik heb een herhaalrecept van de dierenarts gekregen en die lever ik elke 6 weken via de mail in. Ik krijg keurig een mailtje terug dat de medicijnen besteld worden en vervolgens een sms wanneer ze in de kluis liggen. Het scheelt misschien dat ik ze zelf moet betalen en er geen gedoe met een zorgverzekering is of zo?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:16

Silvia, die regel geldt ook voor mij medicijnen. Ik mag mijn pijnstillers ook geen dag eerder aanvragen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:26

Tazzey schreef:
Silvia, die regel geldt ook voor mij medicijnen. Ik mag mijn pijnstillers ook geen dag eerder aanvragen.

ik mijn astma puffers en allergie pillen ook niet, dit kan niet eens in het computersysteem wat ze hier hanteren, dan staat het medicijn nog op rood. Beide zijn moeilijk tot niet verkrijgbaar. Als ik dan de huisarts per mail om een alternatief vraag, krijg ik als antwoord dat ik dat maar met de apotheek moet bespreken.
Iets met kastje en muur dus.