Tóch weer een operatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Tóch weer een operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:50

Dit was een zware ingreep. Je zei dat er best wel wat littekenweefsel zat. Dat kan heel goed dat gevoel nu geven dat je hebt.
Maar fijn dat je thuis bent, voor je geestelijk herstel minstens zo goed.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:37

Zo, nu al thuis. Dat heb je snel gedaan!
Ja, nu gaat het echte herstel beginnen.

Je schreef dat je nog een grote open wond hebt. Hoe zit dat precies? Krijg je daar nu dan nog wondzorg voor, of zit er een pomp op?

Zeker nu nog steeds heel veel sterkte! Er wordt nog steeds meegeleefd :(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:05

Er lag een mooie kaart in de bus. Bedankt, Mo! ;-)

Het was van de week even spannend, het was ineens fout. Mijn stoma stopte ermee, had veel pijn, koorts en overgeven. Er was sprake van een nieuwe opname, maar toen begon de boel weer te werken. Ik heb helaas wel een flinke stap terug gezet, maar dat komt ook wel weer goed.

Echt top dat jullie nog steeds meeleven!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:07

Afanaisa91 schreef:
Zo, nu al thuis. Dat heb je snel gedaan!
Ja, nu gaat het echte herstel beginnen.

Je schreef dat je nog een grote open wond hebt. Hoe zit dat precies? Krijg je daar nu dan nog wondzorg voor, of zit er een pomp op?

Zeker nu nog steeds heel veel sterkte! Er wordt nog steeds meegeleefd :(:)

Sorry, ik vergat je vraag te beantwoorden. Doe wond is een pyoderma gangrenosum-wond. Daar moet je eigenlijk zoveel mogelijk afblijven. Dus nu afgeplakt en zo lang mogelijk laten zitten. Klinkt mooi in theorie, de praktijk is toch wat anders.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:12

Wat naar dat je bijna terug opgenomen moest worden, ben je weer een beetjebijgekomen inmiddels? Want dat klinkt zeker niet goed als een stoma het niet goed doet, het lijkt mij dat je lichaam zichzelf dan vergiftigd?

Beterschap! :knuffel:

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:14

Telpeva schreef:
Wat naar dat je bijna terug opgenomen moest worden, ben je weer een beetjebijgekomen inmiddels? Want dat klinkt zeker niet goed als een stoma het niet goed doet, het lijkt mij dat je lichaam zichzelf dan vergiftigd?

Beterschap! :knuffel:

Nee, zover was het gelukkig nog niet. Daar gaan nog een paar pijnlijke fasen aan vooraf. Maar ik ben goed geschrokken en erg alert op hoe het gaat, of ik genoeg beweging voel, etc. Drinken gaat goed, eten sinds woensdag niet meer.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:17

Jakkes, vanaf donderdag en het is nu zaterdag. Kan je wel eten, of is het verwerken van eten vooral het probleem? Sorry als het domme vragen zijn, ik heb zelf 0 ervaring met een stoma.

Het lijkt mij heel vervelend!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 17:56

Telpeva schreef:
Jakkes, vanaf donderdag en het is nu zaterdag. Kan je wel eten, of is het verwerken van eten vooral het probleem? Sorry als het domme vragen zijn, ik heb zelf 0 ervaring met een stoma.

Het lijkt mij heel vervelend!

Geen probleem, heb liever dat iemand vragen stelt. Er rust een groot taboe op een stoma, maar dat is onnodig. Ik draag gewoon een badpak, je ziet niks (tenzij je het weet en echt gaat kijken). Ik ga alleen iets vaker naar de wc. Met een (goedwerkend) stoma is prima te leven.

Ik kan niet echt eten nu en ben indd ook wel bang dat het circus weer opnieuw begint. Zolang ik voldoende drink, maak ik me over eten nog even niet teveel zorgen.
Het zijn nu alle bijkomende dingen waar ik bang voor was en nu dus nog steeds ben.

Het lijkt ook of m’n lichaam na elke operatie meer moeite heeft om op te krabbelen. Geestelijk is er ergens in alle operaties en nare ervaringen wel iets goed mis gegaan. Maar das een strijd die je zelf moet voeren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 18:33

Wat een schrik chevax!
Geloof je helemaal hoor dat je onzeker daarvan wordt en wat het herstel betreft merkte ik dat ook hoor, als je ouder wordt heeft dat echt meer tijd nodig.
Hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 18:46

chanicha schreef:
Wat een schrik chevax!
Geloof je helemaal hoor dat je onzeker daarvan wordt en wat het herstel betreft merkte ik dat ook hoor, als je ouder wordt heeft dat echt meer tijd nodig.
Hoop dat het vanaf nu alleen maar beter gaat!

Dank je wel :knuffel:

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 18:53

Heel veel sterkte met het herstel!
De eerste tijd thuis is ook altijd extra spannend.
Heb je wel thuiszorg waar je mee kan sparren?
En misschien drinkvoeding proberen?

Ik ben net gisteren thuis gekomen na een opname van bijna een maand die heel heftig is verlopen (o.a. septisch, open buik en 3e keer stoma, nu definitief) en ben blij dat de thuiszorg nu om de paar uur nog langskomt.
Toch fijn om je zorgen te kunnen bespreken.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 19:38

Wat vervelend om te lezen!
Hopelijk kun je ook snel weer eten verdragen!
Heel veel sterkte :(:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 20:55

Heel veel sterkte met je herstel.
Ik hoop dat je snel ook weer wat kunt eten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 14:55

Wéér terug thuis. Na een turbulente week ben ik zondagnacht opnieuw opgenomen. Maar vandaag mocht ik weer weg. Ik hoop dat het opknappen nu echt begint.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:59

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

:knuffel:

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:14

Ik help je mee hopen.
Sterkte.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:26

Jeetje Sas, dit is allemaal wel heel erg spannend zo...... ik duim mee dat het nu alleen nog maar beter gaat :knuffel:

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:09

Gatsie dat zijn geen leuke berichten. Ik heb er even geen andere woorden voor, dikke knuffel :knuffel:

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:16

Ik vroeg me toevallig vanmiddag af hoe het met je zou gaan. Kan beter als ik dat zo lees? Heb je goede hoop dat je nu wel gaat opknappen?

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:00

Wat ontzettend rot dat je weer opgenomen bent geweest!
Hoop dat je vanaf nu weer stapjes vooruit mag maken.
Heel veel sterkte! :(:)

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:09

Jeetje zeg. Weer dezelfde problemen?
Ik hoop heel erg dat het vanaf nu gewoon meezit. 3 retourtjes is meer (meer!) dan genoeg!
:(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 08:30

Ik dénk dat ik nu op de goede weg ben. Maar dit heeft me een flink aantal stappen teruggezet. Zal misschien ook te maken hebben met ouder worden, m’n lichaam heeft niet meer de veerkracht van een tien jaar terug. Maar goed, ik ben thuis en geniet ervan. Met de poezels op de bank en proberen 6x per dag te eten. Maar ik denk echt dat het nu de goeie kant op gaat. Ik heb alleen nog geen uitslag van de biopten en daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Oh ja, ik heb ook een stap gezet met de opiaten. Ik kreeg echt teveel voorgeschreven en dat helpt er ook niet echt bij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 08:32

MarijeR schreef:

Ik ben net gisteren thuis gekomen na een opname van bijna een maand die heel heftig is verlopen (o.a. septisch, open buik en 3e keer stoma, nu definitief) en ben blij dat de thuiszorg nu om de paar uur nog langskomt.

Sorry, ik had nog niet op je gereageerd. Hoe gaat het nu met jou? Septisch is alles wat je niet wilt, dat zal zwaar zijn geweest. Ga je nu vooruit? En lukt het met je stoma?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:34

Gelukkig ben je weer thuis nu! Heb je wel wat kunnen aansterken in het ziekenhuis?
Met de eigen beestjes op de eigen bank is zoveel fijner om te herstellen.
En krijg je goede begeleiding met het eten thuis? Na zo'n zware buik operatie kan dat zo moeilijk zijn om weer goed op gang te krijgen...
Zoveel mogelijk eiwit verrijkt kan dan helpen. Ik krijg nog steeds drinkvoeding erbij omdat ik niet genoeg kan eten op een dag.
Opiaten kunnen na een buikoperatie ook veel tegenwerken al zijn ze vaak ook wel echt nodig. Ieder stapje minder is dan weer winst!

chevax schreef:
MarijeR schreef:

Sorry, ik had nog niet op je gereageerd. Hoe gaat het nu met jou? Septisch is alles wat je niet wilt, dat zal zwaar zijn geweest. Ga je nu vooruit? En lukt het met je stoma?

Ik heb het gevoel dat ik iedere dag vooruit ga, thuis gaat het herstel zoveel beter.
Het is idd erg zwaar geweest maar van de sepsis periode kan ik me weinig nog herinneren omdat ik zo ziek was. Wat achteraf mentaal wel een dingetje is.
Stoma is helaas erg complex dus veel thuiszorg (2-5 x p/d) en dagelijks contact met stoma verpleegkundige (in ziekenhuis of telefonisch). Maar de verwachting is dat het wel beter gaat worden en anders opnieuw opereren. Maar het was erg lastig met nog maar 20cm darm over dus diep liggend en niet op de gewenste plek.
Hoor daar sowieso volgende week meer over want er zit nu ook een fistel naast dus de chirurg moet weer meekijken. Heb nu 2 zakjes naast elkaar op m'n buik en daaronder nog een open wond :+
En nog veel zenuwpijn maar dat zou met tijd ook beter moeten worden.
Ondanks alles voel ik me iedere dag sterker worden en ga zelfs over 10 dagen alweer bij de fysio beginnen.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:21

Hoe gaat het nu met je?