Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:24

Janneke2 schreef:
Citaat:
Uit welke natuurlijke voedingsbron wil je anders b12 halen? Ben je toch echt afhankelijk van vlees of van producten van dieren.

Er zijn stemmen die opgaan dat je darmflora het zelf maakt en dat je het nog opneemt ook.
Ik ben zo ongeveer geboren vegetariër, ik heb ooit een tekort opgelopen en inmiddels is het al weer jaren lang 'vanzelf' op orde.

B12 maken wij niet zelf aan. Je zult wellicht wat binnen krijgen uit eieren als je die wel eet.

Sintara

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:30

Of via een supplement. Dieren uit de vee industrie krijgen ook b12 supplementen :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:34

Wat het soms ook lastig maakt, is dat soms jouw lichaam hele andere ideeën heeft over waar het lekker op loopt dan dat je zou denken (of men beweert). Of welke hoeveelheden geschikt zijn.

Ik gebruik de eetmeter van het Voedingscentrum en die is erg streng qua wat gezond is. Ik kom zelden aan 50% van mijn inname die valt in de schijf van 5.
Maar ik check wel eens hoe een product het doet. Blijkbaar zijn volkoren crackers van Wasa geen onderdeel van de schijf van 5. Na even zoeken blijkt, er zit teveel zout in! Terwijl ik zou denken, het is volkoren, dus dat moet wel oké zijn. Niet dan. En hoe kom je er dan achter welk volkoren knackerbrood wel oké is?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:49

Nature93 schreef:
Boras schreef:
Gezond eten is helaas duur. Ik schrik me soms ook kapot. En de vooruitzichten zijn niet hoopgevend.

Ik ga zelf een pestosaus maken en er moeten eigenlijk pijnboompitten in. Nou 1 klein zakje 2 euro! Ik heb het maar laten liggen..

Je kunt ook daslook plukken ipv basilicum kopen, en dan cashewnoten ipv pijnboompitten. Veel lekkerdere pesto ook nog

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:29

M'n pesto saus is mislukt haha. :')

Wat vinden jullie van het volgende ontbijt of lunch:

2 rijstwafels met avocado en ei. En een smoothie van magere kwark met 2 sinasappels. Te veel aan kcal? Ik houd wel van een ontbijt waarbij ik het tot een uur of 11 makkelijk volhoud. Ontbijt is tegen half 7 - 7 uur.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:33

Wat ik ervan vind: een hoop werk :')

Of iets teveel kCal is hangt er helemaal vanaf. Wat moet je per dag innemen? Op welke momenten eet je nog meer?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 23:39

Sheran schreef:
Wat ik ervan vind: een hoop werk :')

Of iets teveel kCal is hangt er helemaal vanaf. Wat moet je per dag innemen? Op welke momenten eet je nog meer?

Dit.

Ik ontbijt gewoon pas rond half 10... Maar met datzelfde ontbijt eet ik op zaterdag om 8 uur, ga ik een paard rijden, 8 stallen uitmesten, grondwerk met een ander paard en eventuele andere zaken doen. En dan heb ik om 14 uur nog geen trek. Ik denk dat honger dan ook maar relatief is.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 23:43

Haha de smoothie is al klaar! Ik probeer een beetje af te wisselen in mijn eet patroon. Toch is het vaak het zelfde. Mijn dagen beginnen vaak met of een schaaltje kwark met fruit en walnoten en thee. Of zoals afgelopen 2 dagen een groene smoothie met spinazie, broccoli en sinasappel en een klein schaaltje kwark. (smoothie vult toch niet super erg, om 4 uur door te gaan) tussen door of een stuk fruit of walnoten als ik die niet bij het ontbijt heb gehad. Tussen de middag vaak 3 plakjes brood met humus of Philadelphia light. Tussen door weer fruit. Avond eten wat de pot schaft, vanavond at ik bij m'n ouders en dan is het aardappels, groente en vlees. Morgen avond eet ik thuis en ik heb nog roerbakgroenten met bloemkoolrijst over. Zit m'n mislukte pesto saus door. Ik houd er meer van om 3 grote porties te eten dan steeds een beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:04

Havermout met havermelk, kaneel blauwe bessen cranberries etc. Als je zoekt op havermout ontbijt kun je eindeloos variëren en is goed vullend.
Er bestaat ook nog zoiets als gierst en teff ontbijt. Allemaal wel warme ontbijtjes dus ik maak het de avond van voren klaar zodat ik het alleen hoef op te warmen sochtends.

Ik ben geen fan van dierlijke producten eten dus ei en kwark zouden voor mij sws afvallen ;).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:12

Nature93 schreef:
Haha de smoothie is al klaar! Ik probeer een beetje af te wisselen in mijn eet patroon. Toch is het vaak het zelfde. Mijn dagen beginnen vaak met of een schaaltje kwark met fruit en walnoten en thee. Of zoals afgelopen 2 dagen een groene smoothie met spinazie, broccoli en sinasappel en een klein schaaltje kwark. (smoothie vult toch niet super erg, om 4 uur door te gaan) tussen door of een stuk fruit of walnoten als ik die niet bij het ontbijt heb gehad. Tussen de middag vaak 3 plakjes brood met humus of Philadelphia light. Tussen door weer fruit. Avond eten wat de pot schaft, vanavond at ik bij m'n ouders en dan is het aardappels, groente en vlees. Morgen avond eet ik thuis en ik heb nog roerbakgroenten met bloemkoolrijst over. Zit m'n mislukte pesto saus door. Ik houd er meer van om 3 grote porties te eten dan steeds een beetje.

De reden dat je smoothie niet vult is dat het caloriearm is en relatief hoog in suikers door de sinaasappel.

Veel vitaminen en mineralen, maar geen brandstof.
Gooi een avocado door je smoothie en het vult al veel beter, want gezonde vetten zijn een prettige brandstof.

In plaats van een sinaasappel kan je beter een berry fruit nemen (fruit wat in het Engels op berry eindigt heeft relatief weinig koolhydraten). Dat scheelt grote fluctuaties in je suikerspiegel waarbij je dus trek krijgt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:13

Fruit moet je eten, niet pureren om er meer vezels en verzadiging van te krijgen. Dus sowieso stoppen met smoothies.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:29

... ik vind de recepten van de smoothies heel creatief.

Ontbijt met: rauwe boerenkool, appel en hennepzaad - mjam!
Maar ik doe niet aan blenderen en 'weet ik veel' : boerenkool kiop ik voorgesneden, dat wel, de appel snij ik zelf.
Vult uitstekend.

(Varianten die mij goed bevallen: andijvie of ijsbergsla ipv boerenkool
zonnebloempitten ipv hennepzaad
banaan ipv appel.)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:58

Je en ook goede vetten erbij (zoals Janine al schreef). Als je zuivel kunt verdragen, beter een klodder volle zuivel erin.

Als je het wel blendt, zorg dan dat je eea eet (evt nog wat noten of kokosvlokken erdoor zodat je echt gaat kauwen). Voorkom dat je zo'n smoothie achterover giet als ware het een lekker drankje.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:19

Hier ook vaak een stevige smoothie waar ik op moet kauwen, met eiwitten en goede vetten er in, en sowieso groente.

Afbeelding
Hier bijvoorbeeld rode biet, banaan, cacao nibs, raw cacao en wat eiwitpoeder.

Afbeelding
En hier iets met mango en spinazie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:05

Jeetje wat een kunstwerken!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:01

Nature93 schreef:
M'n pesto saus is mislukt haha. :')

Wat vinden jullie van het volgende ontbijt of lunch:

2 rijstwafels met avocado en ei. En een smoothie van magere kwark met 2 sinasappels. Te veel aan kcal? Ik houd wel van een ontbijt waarbij ik het tot een uur of 11 makkelijk volhoud. Ontbijt is tegen half 7 - 7 uur.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat goed voor jou werkt. Kwark in de ochtend werkt voor mij wel. Sinaasappels niet. Rijstwafels ook niet. Ei wel. Avocado niet. Kwestie van smaak/structuur die ik al of niet trek zo vroeg.

Momenteel zit ik op 2 wasa crackers met hagelslag of jam. Of 2 volkoren boterhammen met ei. Als ontbijt dan.