Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:42

gelukkig wil mijn werkgever (ook zorg) graag dat (zolang het kan) iedereen met een positieve test of positief geteste huisgenoot zo lang als noodzakelijk thuis blijft, daarbij werken wij allemaal standaard met een FFP2 masker.
Ik snap nog steeds niet goed dat mensen in de zorg die echt een risico lopen nog genoegen nemen met een chirurgisch masker. Als ik al zie hoeveel mensen er bij ons gewoon niks zeggen als er gevraagd word voor we komen of er covid klachten zijn maar als je er dan bent is er altijd wel iemand positief getest.
Ik word gewoon een beetje kribbig van dat creatief omgaan met de regels, zo komen we er nooit vanaf.

En aan de andere kant snap ik het ook wel, als het een ver van je bed show is en je hebt niemand in je omgeving die ernstig ziek is (geweest) en alleen maar mensen met verkoudheidsklachten dan snap ik het makkelijke/lakse ook wel. Wat dat betreft heb ik gewoon teveel gezien.

kiki1976 schreef:
Volgens mij als je 5x met de GGD belt met dezelfde vraag krijg je alle keren een ander antwoord (mits ander persoon aan de lijn haha)

Dat denk ik ook :j

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:09

wemkelover schreef:
Toen ik positief testte, ik niet in isolatie ging ivm niet mogelijk. Heb ik ook gemeld bij ggd, moesten mijn man en kinderen gewoon op dag 5 testen na mijn positieve test. Toen teste mijn man positief, en weer 5 dagen later moest mijn kinderen weer. Dit is door ggd gezegd. Dus hoezo elke keer opnieuw laatste contact? Ze is daar al. Dan gaat niet steeds opnieuw.

Dit is wel anders, hè. Hier ben jij al positief. Je wordt niet positiever als je man of kinderen daarna ziek worden. Als jij weer eenmaal beter bent, ben je voorlopig niet besmettlijk voor anderen.
Ts is niet ziek. Zij loopt alleen elke dag de kans om ziek te worden en daarmee de kans anderen te besmetten als ze naar haar werk gaat.

En net als bij elke ziekte heeft een werknemer niet alleen rechten, maar ook plichten. Dat lijkt nog wel eens vergeten te worden. Je hebt de plicht om je verzuim zo kort mogelijk te houden. Lukt je dat niet of wil je dat niet, dan mag de werkgever stoppen met het betalen van loon. Dat is ook zo als je bijvoorbeeld weigert mee te werken aan re-integratie . Daar zijn uitspraken van de rechtbank genoeg over.

TS heeft het prima opgelost. Zij heeft overlegd met haar werkgever en neemt eigenlijk onbetaald verlof op. Is misschien zuur. Maar ja rechten én plichten...

wemkelover

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:11

nee maar in dit geval gaat dan toch om mijn man en kinderen die mochten gewoon op dag 5 testen.
Ik weet niet wat er veranderd is.
Maar schoonmoeder was als eerste positief dan is dat toch zelfde voor mijn man en kinderen als ts?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:13

mee eens. En dat vind ik ook raar. Je zou toch moeten testen op de 5e dag na het laatste contact met een besmet persoon?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:15

Flower033 schreef:
mee eens. En dat vind ik ook raar. Je zou toch moeten testen op de 5e dag na het laatste contact met een besmet persoon?

ik ben 16 december positief getest, dus ik weet niet wat er tussentijd veranderd is. Dit is echt advies van ggd geweest, ook heb ik erbij gemeld dat het niet lukt om isolatie te gaan. En de rest heeft het na mij ook indd gekregen.

wij zijn dus ook 4x gebeld door de ggd en heb dus ook steeds weer opnieuw na gevraagd voor degene die niet positief waren.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:24

Hier het zelfde als wemkelover.
Ik ben op maandag 3 januari positief getest, moesten allemaal in quarantaine, en er was voor mij geen mogelijk tot isolatie.
Er werd mij toen ook verteld dat ze na 5 dagen mochten testen en dan bij negatieve test uit quarantaine mochten.
Helaas is dat niet gelukt want ze zijn beide nu positief getest.
Mij zoon is zondag positief getest en ik mocht gister gewoon uit quarantaine als ik 24 uur klachten vrij was, mijn man mag vrijdag uit quarantaine als hij klachten vrij is en me zoon dan dan maandag weer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:49

Het is ook gewoon erg lastig heel dat thuisquarantaine. Mocht het hier zover komen dan hoop ik gewoon dat we het allemaal krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:15

wemkelover schreef:
nee maar in dit geval gaat dan toch om mijn man en kinderen die mochten gewoon op dag 5 testen.
Ik weet niet wat er veranderd is.
Maar schoonmoeder was als eerste positief dan is dat toch zelfde voor mijn man en kinderen als ts?

Ja, ze mochten op dag 5 testen, maar als ze in de tussentijd gewoon in contact met jullie waren, mochten ze niet uit quarantaine. Het duurt tot 5 dagen voor je positief kan testen, daarom is die termijn 5 dagen na het laatste contact. Als je dan negatief test, kan je naar buiten. Als je echter na 5 dagen nadat je huisgenoot positief test (zoals jouw man), dan gaat op dat moment de 7 dagen isolatie voor die persoon (jouw man) gelden. Daarom konden jouw kinderen opnieuw testen na 5 dagen nadat jouw man positief testte. Zouden ze dan positief zijn geweest, dan gingen hun 7 dagen lopen. Testen ze negatief, dan kunnen ze vijf dagen nadat jij of jouw man voor het laatst besmettelijk waren testen om uit quarantaine te mogen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:24

Het duurt geen 5 dagen voor je positief test, het duurt maximaal 5 dagen voor je positief test.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:26

smurffie schreef:
Het duurt geen 5 dagen voor je positief test, het duurt maximaal 5 dagen voor je positief test.

Dus, als je zeker wilt zijn, test je pas op dag 5. Als je dan negatief test en hebt in de tussentijd geen contact meer gehad, kan je er vrij zeker van zijn dat je niets hebt opgelopen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:50

Daar gaat het dus om dat wel of geen contact (isolatie of met elkaar in quarantaine). Niet elk gezin wil zich onderling afzonderen en het is ook niet in elk huis haalbaar, zoals dus de situatie waarin TS zit.
Overigens zou ik ook niet in isolatie gaan, heb dan wel de ruimte maar ook een kleuter thuis. Buiten dat heb ik ook te vaak gehoord dat mensen toch besmet raakten ondanks isolatie. Ik denk dat dat alleen betrouwbaar is als je ook je eigen toilet en wasgelegenheid hebt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:06

smurffie schreef:

ook niet, op dag 5 heb je een grote kans dat je positief test als je besmet bent, er zijn genoeg mensen die pas op dag 8-10 positief testen. Alleen hebben ze die termijn van 10 naar 5 dagen teruggebracht omdat het niet meer haalbaar was om iedereen 10dgn thuis te houden.
Ik heb in 2020 nog 10 dgn thuis gezeten omdat mijn collega positief testte, ik mocht ook vast niet eerder dan dag 10 testen