Partner spermadonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:43

Ik luister op aanraden van dit topic de podcast 'de kwak kwaakt' en vind het super interessant.

Zeker ook iets om te beluisteren als je dit overweegt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:14

Amber_anne schreef:
Ik luister op aanraden van dit topic de podcast 'de kwak kwaakt' en vind het super interessant.

Kun je er iets meer over vertellen inhoudelijk, want mij zegt het totaal niets.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:09

pien_2010 schreef:
Amber_anne schreef:

Kun je er iets meer over vertellen inhoudelijk, want mij zegt het totaal niets.

Het zijn twee vrouwen die beide verwekt zijn door anonieme donatie. Elke aflevering gaat over een ander onderdeel van hoe het is en wat het inhoudt. Ook vertellen ze over hun eigen ervaring, ik ben nu pas bij aflevering vier dus kan nog niet veel vertellen.

Hier is een link naar de website waar de afleveringen staan. Je wordt verwezen naar Spotify maar kan ook via andere kanalen luisteren
https://www.esterdelau.nl/de-kwak-kwaakt/

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:00

Ik lees nog steeds dat dit topic voornamelijk gaat over het belang van de volwassenen.
In welk opzicht is het in het belang van het kind om het bewust niet bij zijn biologische ouder te laten opgroeien?

Iets anders: Wat als het kind op jonge leeftijd ziek wordt en bijvoorbeeld een transplantatie nodig heeft. Mag er geen contact gezocht worden met de donor die mogelijk een match is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:01

Nikass schreef:
Ik lees nog steeds dat dit topic voornamelijk gaat over het belang van de volwassenen.
In welk opzicht is het in het belang van het kind om het bewust niet bij zijn biologische ouder te laten opgroeien?

Iets anders: Wat als het kind op jonge leeftijd ziek wordt en bijvoorbeeld een transplantatie nodig heeft. Mag er geen contact gezocht worden met de donor die mogelijk een match is?

Nikass dit zijn terechte vragen die voor dit topic off topic zijn. Dus start een eigen topic. Deze TS heeft vragen waar jouw vraag niet bijhoort.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:05

Oh, sorry. Ik begrijp niet helemaal waarom het off topic is? :?
Mogen er alleen mensen reageren die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten als ts?
Ik zal me even terughoudend opstellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:06

pien_2010 schreef:
Nikass schreef:

Nikass dit zijn terechte vragen die voor dit topic off topic zijn. Dus start een eigen topic. Deze TS heeft vragen waar jouw vraag niet bijhoort.

Waarom is dat off-topic? Het is toch goed om mogelijke ziekte ook mee te nemen in de overweging?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:08

Nikass schreef:
Oh, sorry. Ik begrijp niet helemaal waarom het off topic is? :?
Mogen er alleen mensen reageren die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten als ts?
Ik zal me even terughoudend opstellen.

Ik vind dat je vraag terecht is. Met het maken van een kind komt nou eenmaal een verantwoordelijkheid. Het belang van het kind hoort altijd op 1 te staan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:13

Citaat:

Je hebt gelijk, wat ik gequote heb vind ik ontopic.
Sorry.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:20

Mensen kiezen we voor om hun kinderwens te vervullen en vergeten dan soms dat het zijn van een donorkind ook emotionele gevolgen / schade kan hebben. Idem voor adoptie. Dat betekent niet dat ik tegen ben maar je moet wel goed weten wat je doet.

Ik zou niet zitten te wachten op een kind van 16 dat aanklopt en dan van alles van je wil. Ik ben namelijk heel zorgzaam en wil iedereen helpen en zou dus daar in mee gaan. Terwijl ik zelf de wens voor een kind niet heb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:23

Eens MarlindeRooz met de 1ste alinea en de 2de snap ik ook heel erg goed. Het vraagstuk van de 1ste alinea vind ik meer bij de ouders liggen als bij de donor. Want de ouders zullen dat goed moeten begeleiden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:52

Je zegt het verkeerd Nikass. Een donor is geen ouder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:59

upendo schreef:

Je weet niet hoe dat gaat voelen voor het hypothetische kind.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:00

upendo schreef:

Ieder donor kind mag daar een eigen visie aan geven. Sommige zien de donor wel degelijk als ouder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:02

Ouder = opvoeder.

Een donor kan gezien worden als vader, maar niet als opvoeder als diegene niet in het dagelijks leven voorkomt lijkt me.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:03

MarlindeRooz schreef:
upendo schreef:

Frappant, er zit er een naast me en die heeft het me zo uitgelegd. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:03

upendo schreef:

Vind jij.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:05

En hoe noem je de ouders dan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:06

MarlindeRooz schreef:
upendo schreef:

Ik ben zo'n kind. Mijn donor is niet mijn vader. Mijn broer is niet eens op zoek "want ik weet toch wie Mijn ouders zijn"

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:08

MarlindeRooz schreef:
Mensen kiezen we voor om hun kinderwens te vervullen en vergeten dan soms dat het zijn van een donorkind ook emotionele gevolgen / schade kan hebben. Idem voor adoptie. Dat betekent niet dat ik tegen ben maar je moet wel goed weten wat je doet.

Ik zou niet zitten te wachten op een kind van 16 dat aanklopt en dan van alles van je wil. Ik ben namelijk heel zorgzaam en wil iedereen helpen en zou dus daar in mee gaan. Terwijl ik zelf de wens voor een kind niet heb.

Opgroeien met een vader en moeder kan ook tot emotionele schade leiden als hier fouten in worden gemaakt. Als een kind gelukkig is en niet beter weet dan het alleen een vader/moeder (of twee van dezelfde) heeft, dan zou er niks aan de hand moeten zijn lijkt mij. Er zijn ook genoeg alleenstaande ouders waarvan de ander (veelal de vader heb ik het idee) ook nooit in beeld is, terwijl deze wel bekend is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:10

EmptyWords schreef:
Ik ben zo'n kind. Mijn donor is niet mijn vader. Mijn broer is niet eens op zoek "want ik weet toch wie Mijn ouders zijn"

Precies dit.

Een kind komt in een gezin terecht. Met een ouder. Of twee ouders. Of misschien wel nog meer ouders. Dat zijn de opvoeders die zorg dragen voor de dagelijkse opvoeding.

De donor is de donor. Iemand die heeft meegeholpen met het vormgeven van het gezin, maar die, in de meest voorkomende vorm, geen rol speelt in dat gezin.

Misschien gaat het kind een band opbouwen over tijd met de donor. Dat is mogelijk. Maar iemand die je nog nooit gezien hebt de rol toebedelen van ouder heb ik nog nooit gehoord bij donorkinderen die zijn opgevoed met een open en eerlijk verhaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:13

Bij een situatie als deze kan ik me dan enkel af vragen of hij wel echt "gelukkig kindvrij" is.

Ik zou er niet blij van worden als mijn man zijn sperma zou willen doneren. :) Ik zou me dan oa gaan af vragen of hij idd gelukkig is zonder kinderen. Bang zijn voor wanneer het kind dan ineens toch voor de deur zou staan enz.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:25

Ts, hoe voel je je nu na al deze bijdrages, tips en ervarings verhalen? Helpt het je om je mening en gevoel verder vorm te geven?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:31

Ik heb blijkbaar een sterk afwijkend idee hierbij. Maar bekijk het blijkbaar veel te nuchter.

Er kan zo veel goed en fout gaan in een leven van een mens. Dat waar het kwakje vandaan komt me er één van de minder aardschokkende van lijkt. Ik kan er niet over uit dat er zoveel waarde wordt toegekend aan waar een klompje cellen vandaan komt. En hoe dat meer relevant zou zijn dan 18 jaar zorgen, lief en leed delen.

En over bang zijn wie er over 18 jaar op de stoep staat? Die situatie kun je toch ook tegen die tijd wel aanpakken? Niet dat je daar niet over na moet denken. Maar tegen die tijd staat er toch gewoon een volwassene voor je deur. Eentje waar je mee kunt praten. Waar je dan mee kunt bespreken hoe jij er in staat. Je bent toch niet onvoorwaardelijk verplicht om die persoon dan maar in huis te nemen en luiers hoef je dan ook niet meer te vervangen.

Maar goed, ik lees duidelijk dat dat niet de gemiddelde mening is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:00

pol013 schreef:
Ik heb blijkbaar een sterk afwijkend idee hierbij. Maar bekijk het blijkbaar veel te nuchter.

Er kan zo veel goed en fout gaan in een leven van een mens. Dat waar het kwakje vandaan komt me er één van de minder aardschokkende van lijkt. Ik kan er niet over uit dat er zoveel waarde wordt toegekend aan waar een klompje cellen vandaan komt. En hoe dat meer relevant zou zijn dan 18 jaar zorgen, lief en leed delen.

En over bang zijn wie er over 18 jaar op de stoep staat? Die situatie kun je toch ook tegen die tijd wel aanpakken? Niet dat je daar niet over na moet denken. Maar tegen die tijd staat er toch gewoon een volwassene voor je deur. Eentje waar je mee kunt praten. Waar je dan mee kunt bespreken hoe jij er in staat. Je bent toch niet onvoorwaardelijk verplicht om die persoon dan maar in huis te nemen en luiers hoef je dan ook niet meer te vervangen.

Maar goed, ik lees duidelijk dat dat niet de gemiddelde mening is.

Nou ja,in dat "klompje cellen"zit wel erfelijk materiaal,DNA en genen enzo. Dat maakt wel uit en heeft wel gevolgen.