Goof schreef:Goh Mandy, mooi zeg! Die mist ook.
Mijn enkel (ik denk trouwens dat het mijn achillespees is) is nog niet over. Kan wel belasten, doet na afloop dan wel pijn. Kan volgende week bij de fysio terecht.
Heb gisteren ook heel eigenwijs geprobeerd of ik kon rennen, ik mis het hardlopen!
Als je denkt dat het de pees is, zorg dat er shockwave gedaan kan worden. Ik liep ooit bij de fysio voor iets anders en hij zei toen dat mijn achillespees dik was. Ja, dat is al meer dan 10 jaar zo reageerde ik, ooit een rijlaars gedragen die verkeerd knikte en daar drukte en sindsdien is de pees dik gebleven. Geen aandacht aan geschonken verder. En ineens 2 jaar later stond ik op met een hele dikke en pijnlijke pees. Die voet natuurlijk.
Weer naar de fysio, shockwave en hij zei dat ik geluk had dat het peesweefsel zelf niet beschadigd was. Ik was na een paar behandelingen er van af, het kwam wel na enige maanden in mindere mate nog even terug, en ook dat was zo weer weg. Volledig belasten zodat ik een dag later ook niets meer voel na lange wandelingen heeft wel enige jaren geduurd.
En nog steeds moet ik oppassen met hoge schoenen. Ik zal dus in de bergen wandelen op lage wandelschoenen, ook op gletschers e.d. Dat is voor mij veiliger dan hoge schoenen met een risico op weer een probleem.
Ik wandel nu ook nooit meer op rijlaarzen, ik heb wel westernlaarzen waar ik op kan wandelen omdat die wijder zijn rond de pees. Maar op rijlaarzen wandelen betekent direct en dag later weer gevoelig en dat zal ook zo blijven vrees ik.
Met skischoenen nooit last gehad, maar dan kun je de voet niet buigen immers.
Maar zorg dat je er wel snel wat aan doet.