Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 21:57

Danseresje schreef:
Oooo.... Waarom heb ik deze niet eerder gekocht? Mijn blauwe Smurfenschoenen lopen echt goddelijk <3
Dinsdag dus een rondje van 5,4km gedaan. Woensdag voelde ik mijn voeten, enkels en kuiten lichtjes, maar eigenlijk dikke prima.
Gister niet gewandeld, maar vandaag naar werk gewandeld en terug. Dat is 6,3km enkele reis. Ik loop er echt zo lekker op, eigenlijk zou ik volgende week de Duin en Bollenvierdaagse erop willen lopen, maar ik snap ook wel dat 4x30km iets te veel van het goede zal zijn in de tweede week dat ik ze heb....maar ooooo, zou het eigenlijk stiekem wel willen :')

Je blauwe Smurfenschoenen lekker meenemen en dan de laatste (niet de eerste!) 10km op lopen?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:19

herr_balou schreef:
Danseresje schreef:
Oooo.... Waarom heb ik deze niet eerder gekocht? Mijn blauwe Smurfenschoenen lopen echt goddelijk <3
Dinsdag dus een rondje van 5,4km gedaan. Woensdag voelde ik mijn voeten, enkels en kuiten lichtjes, maar eigenlijk dikke prima.
Gister niet gewandeld, maar vandaag naar werk gewandeld en terug. Dat is 6,3km enkele reis. Ik loop er echt zo lekker op, eigenlijk zou ik volgende week de Duin en Bollenvierdaagse erop willen lopen, maar ik snap ook wel dat 4x30km iets te veel van het goede zal zijn in de tweede week dat ik ze heb....maar ooooo, zou het eigenlijk stiekem wel willen :')

Je blauwe Smurfenschoenen lekker meenemen en dan de laatste (niet de eerste!) 10km op lopen?

Als mijn gewone wandelschoenen in mijn tas zouden passen, was dat zeker een optie. Maar ik loop met een heuptas en eerlijk gezegd ook niet zo'n zin om 10km met mijn schoenen in mijn hand te gaan lopen.....
Ga nog even nadenken over hoe en wat

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:31

herr_balou schreef:
_Mir schreef:
Zit er een barefoot winkel omgeving Noord-Brabant?

In Tilburg zou Anyones Barefootshop moeten zitten aan de Korvelseweg 43.

Die zijn voor Corona al dicht gegaan.
Daar kocht ik mijn eerste paar komodosport (fivefingers model, wordt niet meer gemaakt)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:41

Ok.... Mijn opbouw gaat wel vlot :'), vandaag bijna 17km op mijn vff/Smurfen gelopen. Totaal geen last van gister en het voelde nu aan alsof ik ook zo verder kon lopen.
Dan ga ik bijna denken.... Zal ik donderdag niet gewoon lekker starten op mijn Smurfen?

Overigens liep de route op een bepaald gedeelte over een zeer ongelijk graspad. Met mijn reguliere wandelschoenen zou ik dit vervloekt hebben, nu liep ik er bijna fluitend overheen :j

floorsil

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:55

Ik liep eigenlijk ook gelijk goed erop weg en nooit echt opgebouwd en nooit last gehad. Ik liep wel al heel veel op Sokken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:09

floorsil schreef:
Ik liep eigenlijk ook gelijk goed erop weg en nooit echt opgebouwd en nooit last gehad. Ik liep wel al heel veel op Sokken.

Dat is goed om te horen! Tot februari liep ik eigenlijk thuis altijd op blote voeten of sokken

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:10

Idem hier. Ook direct op vakantie gedragen om te gaan hiken.
Merk dat ik het hardlopen wel echt rustig moet opbouwen met mn barefoots.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:24

amand0 schreef:
Idem hier. Ook direct op vakantie gedragen om te gaan hiken.
Merk dat ik het hardlopen wel echt rustig moet opbouwen met mn barefoots.

Super om te horen! Denk wel dat hardlopen iets meer impact heeft.

Ben echt benieuwd hoe de reactie morgen is. Bij hen of weinig reactie, ga ik donderdag denk ik gewoon op mijn Smurfen starten. De dood of de gladiolen met 4x30km :') :j. Kan altijd een volgende dag op mijn gewone wandelschoenen starten indien nodig. Weet dat ik op karakter en doorzettingsvermogen veel kan :') anders had ik nooit 2x de Elfstedentocht en mijn tweede en derde Nijmegen kunnen volbrengen :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:23

Ik kon ook gelijk vertrekken op mijn Fivefingers, maar toen ik een vierdaagse ging doen (gewoon van huis uit), heb ik de 4de dag toch forfait moeten geven wegens kuitkrampen. := Ik droeg toen nog gewone schoenen, denk dat ik toch meer opbouw nodig had.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:16

Barefoot and more daar ben ik eens geweest, maar helaas te ver rijden.

Ik werd getipt dat ze bij bever ook barefoot verkopen. Niet veel, maar ik heb 1 paar gekocht en mag deze 10 dagen binnenshuis proberen. Wat een verademing zo'n lekkere flexibele schoen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:21

jokari schreef:
Ik kon ook gelijk vertrekken op mijn Fivefingers, maar toen ik een vierdaagse ging doen (gewoon van huis uit), heb ik de 4de dag toch forfait moeten geven wegens kuitkrampen. := Ik droeg toen nog gewone schoenen, denk dat ik toch meer opbouw nodig had.

Hoeveel kilometer was jouw vierdaagse?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:16

Ik had zeer degelijke en bijna nieuwe Lowa wandelschoenen geërfd, iedereen die ik tegenkom en ze heeft is lyrisch over die dingen. Ik vind ze zo stijf, ze passen heel goed om m'n idioot smalle voeten maar ik vind het niks om op te lopen. Met droog weer op mooie paden trek ik m'n schoenen wel eens helemaal uit, dan loop ik toch het fijnste.

Dus ga het nog een keer proberen met barefoot schoenen. Enige tijd geleden had ik een Magna Trail model van Vivobarefoot geprobeerd maar deze waren te wijd. Nu heb ik 3 andere outdoor modellen besteld (Magna FC, Magna Forest, Tracker Decon).

Als dat niet lukt wordt het een dagje Arnhem.

Fingers crossed!

Enige tijd terug zag ik trouwens iemand met barefoot schoenen die op slofjes leken. Stoffen buitenkant en dunne zolen. Iemand een idee welke dat zouden kunnen zijn? Ik vond het er best mooi uitzien voor 'netjes' zegmaar.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:44

Ik heb ook ellendig smalle voeten en ik ben een tijdje geleden in Arnhem de winkel uit gelopen met een paar Vivobarefoot Tracker 2 FG. Inmiddels compleet vergroeid met die dingen, ze lopen echt geweldig. Mijn reguliere wandelschoenen zitten ook echt niet lekker meer, maar dat zaten ze toch al niet echt.

De breedte was voor mij wel eventjes wennen maar inmiddels merk ik niet meer dat ze breder zijn. Ik trok altijd onmiddellijk mijn schoenen uit als ik thuis kwam, maar deze vergeet ik regelmatig uit te doen omdat ze net zo lekker zitten als mijn sloffen :')

De Magna FG zat mij ook goed, die staan nog op mijn wishlist :j

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:00

Fijn om te horen, dan heb ik goede hoop!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:04

Ik kom hier even binnen vallen en wellicht is het een hele domme vraag maar als boerin loop ik een groot gedeelte van het jaar de hele dag door de modder en mest. Hoe zouden barefoot schoenen/laarzen hier in kunnen passen?
Daarnaast zijn de meeste paden die ik loop voorzien van veel rotsen/stenen met uitstekende punten. Mijn reguliere wandelschoenen en laarzen gaan meestal maar een jaar mee hierdoor. Zouden barefoots niet nog veel sneller slijten?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:56

Ik weet alleen van de Vivobarefoot schoenen dat je in zo'n geval niet de modellen moet hebben met Esc in de naam. Daar zit een (Michelin) zool onder met meer grip, maar die zijn ook zachter en slijten sneller. Die van mij zouden net zo lang mee moeten gaan als een reguliere wandelschoen.

Ik heb ook bij andere merken Vibram zolen gezien, ik neem aan dat die qua slijtvastheid gelijk staan aan de Vibram onder gewone schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:06

black_kelpie schreef:
Ik weet alleen van de Vivobarefoot schoenen dat je in zo'n geval niet de modellen moet hebben met Esc in de naam. Daar zit een (Michelin) zool onder met meer grip, maar die zijn ook zachter en slijten sneller. Die van mij zouden net zo lang mee moeten gaan als een reguliere wandelschoen.

Ik heb ook bij andere merken Vibram zolen gezien, ik neem aan dat die qua slijtvastheid gelijk staan aan de Vibram onder gewone schoenen.
Wat betreft de slijtvastheid: dat kan ik beamen. Ik heb mijn Fivefingers al zeker vijf jaar en het textiel aan de binnenkant begint wat slijtage te vertonen, maar de zolen zien er echt nog zo goed als nieuw uit! En ik doe er van alles mee, van wandelen in de bergen en door de bagger tot kitesurfen en zeilen.

Nu zou ik niet per se Fivefingers aanraden voor wat jij zoekt, lizy29, maar Vibramzolen zijn iig wel slijtvast. :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:17

Ik zou zelfs denken dat ze minder hard slijten dan bij een reguliere schoen, omdat de zool zo flexibel is dat hij met je voet om de onregelmatigheden in de bodem mee kan buigen in plaats van er overheen "schuurt" zoals bij een stijve zool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:44

LunarEclipse schreef:
Enige tijd terug zag ik trouwens iemand met barefoot schoenen die op slofjes leken. Stoffen buitenkant en dunne zolen. Iemand een idee welke dat zouden kunnen zijn? Ik vond het er best mooi uitzien voor 'netjes' zegmaar.

Dat zullen denk ik leguano's zijn geweest. Zijn ook best smal dus wellicht is het iets voor je.
Je hebt ook nog skinners.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:58

Danseresje schreef:
jokari schreef:

Telkens 25 km

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:59

Humpiedumpie schreef:
LunarEclipse schreef:

Dat zullen denk ik leguano's zijn geweest. Zijn ook best smal dus wellicht is het iets voor je.
Je hebt ook nog skinners.

bij Barefoot&More zag ik ook schoenen als pantoffels/sloffen met een dunne zool. Zagen er heel comfortabel uit.
jokari schreef:
Danseresje schreef:

Telkens 25 km

Ik ga er maar gewoon voor denk ik. reactie valt me alles mee vandaag....als in: ik voel wel dat ik gister iets gedaan heb op mijn Smurfen, maar ik had vandaag ook weer prima kunnen lopen.
Wandelen op mijn reguliere schoenen gaat geheid blaren geven, en hiermee hoop ik blaarvrij te kunnen lopen.

Merk overigens wel dat ik mijn schoenen met deze temperaturen toch al goed warm vind in combinatie met sokken. Lopen er hier mensen in de zomer ook blootvoets in hun vff?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:23

Ik kom me hier ook melden. Na lang twijfelen over wel/niet barefoot te gaan heb ik een paar weken geleden de Vivobarefoot Gobi Hi IV gekocht aangezien je ze 100 dagen mag uitproberen. Als ik niet buiten ben loop ik altijd op blote voeten, dus op de eerste dag na heb ik niet veel last ervan gehad. Ik moest me iets aanpassen kwa lopen, blijkbaar nam ik vrij grote passen en dan kom je goed hard op je hiel terecht.

Ik heb vrij smalle voeten, maar ik vind de ruimte in de schoenen echt geweldig! Ik ga nooit meer terug naar schoenen die je voeten compleet opsluiten. Ook merk ik dat ik een heel stuk minder last heb van mijn onderrug, met een hakje voel ik hem gelijk weer.

Het enige enige wat me nu nog doet twijfelen om ze alsnog terug te sturen is de demping. Ik loop al een stuk beter/voorzichtiger, maar alsnog voel ik de klap van het lopen aardig in mijn gewrichten die al pijnlijk zijn. Wat is jullie ervaring? Is dit merk/schoen afhankelijk of blijf ik dit bij alle barefoot schoenen houden?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:40

Janneke93 schreef:
Het enige enige wat me nu nog doet twijfelen om ze alsnog terug te sturen is de demping. Ik loop al een stuk beter/voorzichtiger, maar alsnog voel ik de klap van het lopen aardig in mijn gewrichten die al pijnlijk zijn. Wat is jullie ervaring? Is dit merk/schoen afhankelijk of blijf ik dit bij alle barefoot schoenen houden?

Je kunt online oefeningen vinden om je voetboog (arch) te versterken, dit is het deel van je voet dat hoort te werken als een veer en de klappen opvangt. Dit zal ook beter worden naarmate je langer barefoot loopt, maar je kunt ze een handje helpen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:25

Fijn weer leven in dit topic. Ik ben dir jaar ook met barefoot begonnen en wil geen gewone schoenen meer.
Brak op 1 april mijn heup na een domme pech valpartij met mijn paard. Pin in m'n heup en opnieuw leren lopen. In m'n ziekenhuis bed kreeg ik van iemand een Happinez magazine met daarin een artikel over barefoot lopen. Zou goed zijn voor het herstel van mijn been.
Heb gelijk via Vinted een paar verschillende modellen besteld en ben gaan revalideren.
Afgelopen zomer met Xero shoes de Alpen in geweest en iedereen verklaarde me voor gek.
Fivefingers geven hilariteit heb ik wel gemerkt maar ze lopen heerlijk. Net hobbit voeten

Welke wintermodellen hebben jullie? Heb nu een soort jodpur model van Groundies maar zoek eigenlijk iets wat op laarsjes lijkt

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:47

Natascha schreef:
Fijn weer leven in dit topic. Ik ben dir jaar ook met barefoot begonnen en wil geen gewone schoenen meer.
Brak op 1 april mijn heup na een domme pech valpartij met mijn paard. Pin in m'n heup en opnieuw leren lopen. In m'n ziekenhuis bed kreeg ik van iemand een Happinez magazine met daarin een artikel over barefoot lopen. Zou goed zijn voor het herstel van mijn been.
Heb gelijk via Vinted een paar verschillende modellen besteld en ben gaan revalideren.
Afgelopen zomer met Xero shoes de Alpen in geweest en iedereen verklaarde me voor gek.
Fivefingers geven hilariteit heb ik wel gemerkt maar ze lopen heerlijk. Net hobbit voeten

Welke wintermodellen hebben jullie? Heb nu een soort jodpur model van Groundies maar zoek eigenlijk iets wat op laarsjes lijkt

Wat ben ik blij met jou bericht!
Ik ben zelf aan het revalideren van een heupblessure. Ook opnieuw leren lopen en twijfel al een tijdje over de aanschaf.

Ik heb nu op Vinted een paar verschillende paar fivefingers gevonden in mijn maat. Vindt het nog een beetje spannend om ze te bestellen.......