[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caoilfhinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:05

Bij toeval kwam ik dit topic afgelopen nacht tegen terwijl ik aan het pompen was. Trots op wat ik aan het doen was, las ik alle kritiek. Ts, allereerst, doe waar jullie je goed bij voelen en gefeliciteerd met jullie zwangerschap.
Meevoeden is ons vanuit alle richtingen aanbevolen. Wij verwachten binnen enkele dagen onze tweeling te mogen verwelkomen. Onze situatie is mogelijk net iets anders daar we twee kindjes te voeden zullen hebben. Hopelijk kan ik mijn vrouw bijstaan door bijvoorbeeld één kindje bezig te houden wanneer ze tegelijk honger hebben of in de nacht een voeding overnemen.
Ik heb het proces tot nu toe als intens bevonden, ik word geleefd door het alarm op mijn telefoon (kruiden slikken, pompen). Maar dit is niks bij wat mijn vrouw voor geweldige job doet en bij wat voor tijd we over een paar dagen ingaan.
Als je vragen hebt, ts, ik heb nu nog tijd ze te beantwoorden ;)

LaCiega

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:18

Interessant topic, ik ga stilletjes volgen en hoop dat je je ervaringen en weg met ons wilt blijven delen, TS!

Wat ik me afvroeg, krijg jij strals van je werk ook kolftijd? Hoe zit dat CAO technisch?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:30

Urona447 schreef:
Als ts geen meningen wilde had ze zich beter kunnen afvragen of bokt wel een geschikte plek is.

Dit is zo specifiek dat ze dit beter op de la leche pagina of mamaplaats had kunnen plaatsen en dan nog vind je veel mensen die vraagtekens zetten bij medicatie om borstvoeding te geven als je een gezonde partner hebt die dit ook wilt.

Tussen een mening geven en een mening geven en doordrukken zit nogal een verschil.

Bovendien vraagt ts niet of ze het wel of niet moet doen, maar wil ze gewoon haar verhaal delen.

Ik en zo te lezen nog meer mensen met mij vinden dat verhaal wel interessant, dus blijkbaar zit ze toch ook niet zo verkeerd hier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 18:51

Britt schreef:
Als je live voed, sluit de melk precies aan bij wat je kindje nodig heeft. Je kindje heeft namelijk bepaalde mondbacterien, die cruciale informatie bevatten over hoe het zich voelt en wat het nodig heeft. In je tepel/melkkanalen zitten bepaalde receptoren die hier mee aan de slag gaan en zo dus de meest optimale melk maken voor het kind.
Bovendien wordt melk gemaakt uit je bloed en zal de zorg voor je kind altijd voor je eigen gezondheid gaan, je zal dus eerder optimale melk leveren en interen op jezelf, dan minder goede melk geven en zelf fit blijven, om het zo maar te zeggen.
Ongeacht hoe die melkproductie ooit is geactiveerd :)

Precies dit. Melk is niet afgestemd door een magisch verbond tussen baby en biologische moeder, maar door het drinken bij de vrouw. Elke vrouw.
De vrouw komt in contact met ziektekiemen van het kind en maakt antistoffen en die komen in de melk. De baby drinkt en door de frequentie van drinken verandert de samenstelling. Het maakt dan niks uit welke vrouw voedt.

En ook hulde voor de meemoeder hierboven met een ontzettend moeilijke username :D

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:14

LaCiega schreef:
Interessant topic, ik ga stilletjes volgen en hoop dat je je ervaringen en weg met ons wilt blijven delen, TS!

Wat ik me afvroeg, krijg jij strals van je werk ook kolftijd? Hoe zit dat CAO technisch?

Interessante vraag. Lijkt me wel toch? Al zal het voor het bedrijf in kwestie als een totale verrassing komen :D

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:24

Ik wist dat het bestond, heb er ooit eens wat van op tv gezien. Dat ging toen over een adoptiemoeder die haar (adoptie)kindje zelf wilde voeden. Ik vond het toen al heel bijzonder.

Hopelijk schrikken alle meningen je niet af en kunnen we het hele proces hier blijven volgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:57

Thesserd schreef:
LaCiega schreef:

Interessante vraag. Lijkt me wel toch? Al zal het voor het bedrijf in kwestie als een totale verrassing komen :D

Ik zou niet weten waarom niet. Dit zegt de arbeidstijdenwet erover.

Citaat:
1Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen (.....)

Een man die dmv geïnduceerde lactatie voedt krijgt geen verlof :+ dus maar TS en partner beide wel. Het is niet voorbehouden aan biologische ouders.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:03

Wat interessant!
Ik wist helemaal niet dat dit kon, super.

Ik vraag me wel af.. zitten die medicijnen (zijn het dat?) dan niet meer in je bloed dus moedermelk?
Super knap als je dat met kolven op gang weet te brengen en op peil kunt houden, dat zal niet mee vallen. Het zuigen van een baby blijft de meest effectieve methode uiteindelijk. Heel veel succes!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:10

Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Ik wist ook niet dat dit kon en vraag me af of het überhaupt wel moet kunnen. Al die troep in je lichaam, de risico's.. en krijgt jouw baby dan ook die troep binnen? En hoe voedzaam is jouw melk dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:12

neetoch schreef:
Ibbel schreef:
Mijn eerste reactie was ook "ik wist niet dat dit kon". En toen dacht ik: ho eens, er zijn minstens 3 of 4 dierenartsenpraktijken die merries als pleegmoeder hebben klaarstaan voor weesveulens. Dus bij paarden is het eigenlijk niets bijzonders tegenwoordig.

Heeft iemand een idee welke medicatie dáár gebruikt wordt? Ik kan er niets over vinden en ben nu eigenlijk heel erg benieuwd hoe het daar werkt :D

Verder eigenlijk totaal off topic, maar mijn nieuwsgierigheid ging even een andere kant op :)

Dit was dus exact ook mijn eerste gedachte toen ik dit las Ibbel!

Waarom is het bij merries wel doodnormaal om er toch best heftige medicatie in te gooien die een zwangerschap in versnelde vorm nabootsen, zodat de merrie het gevoel van bevallen krijgt (die voelt zich echt niet tof hoor, soort van koliek idee, veel zweten, gaan liggen etc.) en melk gaan produceren, (ik weet dus niet de naam van de medicatie, maar heb het wel een keer van dichtbij mogen meemaken bij een merrie die pleegmoeder moest worden voor een veulen), waarom is dit wel ok voor een veulen maar niet voor een baby?

Ik heb geen kinderen, nooit gewild, maar van harte gefeliciteerd met de zwangerschap beide en you go girls!! Doe wat jullie goed vinden en waar jullie je prettig bij voelen en vooral hoop dat jullie er flink van gaan genieten zonder uitgeput te zijn.

Ik weet niet of het "ok" is, maar volgens mij wordt het bij paarden alleen gedaan in noodgevallen, omdat het veulen te jong is om af te spenen en omdat hij minder gezond groot wordt zonder paardenmoeder. Ik denk dat dat hier vooral de kwestie is, dat het niet om een noodzaak gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:13

Die "troep" is alleen domperidon, wat in minimale mate wordt uitgescheiden in moedermelk en geen schadelijke gevolgen heeft voor het kind.

Over de voedzaamheid van de melk is al heel veel geschreven de afgelopen pagina's. De voedzaamheid hangt niet af van hoe de lactatie is begonnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:31

Britt schreef:
Als je live voed, sluit de melk precies aan bij wat je kindje nodig heeft. Je kindje heeft namelijk bepaalde mondbacterien, die cruciale informatie bevatten over hoe het zich voelt en wat het nodig heeft. In je tepel/melkkanalen zitten bepaalde receptoren die hier mee aan de slag gaan en zo dus de meest optimale melk maken voor het kind.
Bovendien wordt melk gemaakt uit je bloed en zal de zorg voor je kind altijd voor je eigen gezondheid gaan, je zal dus eerder optimale melk leveren en interen op jezelf, dan minder goede melk geven en zelf fit blijven, om het zo maar te zeggen.

Wat ik me dan dus afvraag, hopelijk mag dit ook in dit topic :o
Hoe werkt dat als er twee kinderen van verschillende leeftijden gevoed worden door 1 moeder? Bv een dreumes/peuter en een newborn, hoe weet het lichaam dan voor welk kind hij melk moet maken? Door de zwangerschap zal er sowieso colostrum geproduceerd worden, maar drinkt de peuter dit dan niet op ten nadele van de baby?
Ik heb me dit namelijk altijd al afgevraagd, maar in mijn geval was het niet aan de orde, oudste was gestopt toen de jongste geboren werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:34

Ik hoop vooral dat TS haar verhaal hier blijft delen. Ik heb zelf geen kinderwens dus ik kan me bij deze wens ook niet veel voorstellen, maar júíst daarom ben ik ontzettend nieuwsgierig hoe je dit gaat ervaren.

Dat jouw wens tot voeden groot is, is duidelijk. Dapper dat je daarvoor deze stappen zet, en mooi dat het met in de huidige tijd mogelijk is :j Ik wens je veel succes en je vrouw een voorspoedige zwangerschap!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:35

verootjoo schreef:
Britt schreef:

Wat ik me dan dus afvraag, hopelijk mag dit ook in dit topic :o
Hoe werkt dat als er twee kinderen van verschillende leeftijden gevoed worden door 1 moeder? Bv een dreumes/peuter en een newborn, hoe weet het lichaam dan voor welk kind hij melk moet maken? Door de zwangerschap zal er sowieso colostrum geproduceerd worden, maar drinkt de peuter dit dan niet op ten nadele van de baby?

Dat weet het lichaam niet. Je krijgt ziektekiemen van beide kinderen mee en maakt dus ook antistoffen voor beide kinderen. Je maakt ook antistoffen tegen een virus dat je toevallig op je werk hebt opgepikt en geeft dat aan je kind. Of nu antistoffen tegen corona door vaccinatie waar je kind nooit mee in aanraking is gekomen.

Colostrum is zeker niet nadelig voor de peuter maar het normale advies is wel om altijd de newborn eerst te laten drinken zodat deze genoeg krijgt en dan pas het oudere kind. De melk is pas na een maand rijp dus je maakt alleen meer colostrum wanneer je tandem voedt. Net als wanneer je een tweeling voedt, dan krijgen ze ook niet ineens de helft minder colostrum.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:41

Ah, dus de ontwikkeling van colostrum naar ‘oudere kinderen melk’ gaat meer obv tijd en hormoongestuurd na je zwangerschap dan obv welk kind er uit je borst drinkt?
Goh, wel echt mooi systeem dat borstvoeding.

Ik had trouwens met mijn premature baby ook veel langer van dat echte gele vette colostrum dan normaal. Dat ‘weet’ je lichaam dus blijkbaar ook?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:45

Precies wat Secricible zegt ja :D in principe kun je dus zeggen dat beide kinderen er dus van profiteren. Het is inderdaad een héél bijzonder mechanisme!

Overigens kunnen peuters wel buikpijn krijgen als ze ineens flink colostrum gaan tanken :+ ze zijn zelf niet meer gewend zulke rijke melk te krijgen en al helemaal niet in zulke hoeveelheden, dus het kan zijn dat temperen daarin wel aan te raden is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:54

verootjoo schreef:
Ah, dus de ontwikkeling van colostrum naar ‘oudere kinderen melk’ gaat meer obv tijd en hormoongestuurd na je zwangerschap dan obv welk kind er uit je borst drinkt?
Goh, wel echt mooi systeem dat borstvoeding.

Ik had trouwens met mijn premature baby ook veel langer van dat echte gele vette colostrum dan normaal. Dat ‘weet’ je lichaam dus blijkbaar ook?

Het is inderdaad vooral hormoongestuurd. De eerste 6 weken is borstvoeding hormoongestuurd bij een a terme baby. De receptoren in de borst worden dan ontwikkeld en verdwijnen als je niet voldoende aanlegt. Dit gaat langzaam over in plaatselijk gestuurde productie waarbij melk wordt aangemaakt als er gedronken wordt. Veel vrouwen merken dit: je borsten voelen ineens veel leger en je hebt veel minder snel stuwing. Vaak denken vrouwen dan dat de melk op is. Na een tijd wordt dit zo stabiel dat je rustig een periode of een dag niet kan voeden zonder problemen.

Hoe dat bij prematuren zit weet ik niet precies.
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-06-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 20:55

Is het juist niet de bedoeling dat de oudste "afspeent" zoals bij andere zoogdieren wel gebeurt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:01

Ligt eraan hoe oud die is. Vanuit de WHO wordt minimaal 1,5 jaar bv geadviseerd.
Als je na een jaar alweer een nieuwe baby hebt is het best normaal dat je oudste nog voedt met bv. Mijn jongste is nu 2 en die krijgt ook nog.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:04

Bij mij liep de voeding dusdanig terug gedurende mijn zwangerschap dat er niet veel meer uit kwam. We hadden best kunnen doorgaan (borstvoeding is meer dan enkel voeding), maar ik kreeg er ook nursing agitation bij en dat was voor mij reden om toch te stoppen.

Maar de natuurlijke speenleeftijd van een kind ligt van origine zelfs pas rond de 4-6 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:09

DuoPenotti schreef:
Is het juist niet de bedoeling dat de oudste "afspeent" zoals bij andere zoogdieren wel gebeurt?

De melkproductie loopt iig fors terug tijdens een zwangerschap. Echter, ook bij apen zie je bijvoorbeeld dat een ouder jong nog wel troost komt halen aan de borst. Tijdens een zwangerschap zie je dit bij mensen soms ook, kinderen drinken droog zoals dat genoemd wordt.
Afspenen hoeft zeker niet samen te vallen met een nieuwe zwangerschap. Wat wel zo is, is dat lacteren de vruchtbaarheid vermindert. Bij sommige aapsoorten wordt dus actief afgespeend om op die manier snel weer vruchtbaar te kunnen zijn. Dit bijvoorbeeld bij de gorilla, maar dat gaat vooral om apen die in een andere groepssamenstelling wonen dan mensen (bij gorillas is er sprake van een harem, alleen de baas mag vrouwtjes dekken), er spelen dan andere belangen mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:11

Dankjewel voor de antwoorden :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:14

Persoonlijk vond ik het met een jaar wel klaar. Ook omdat ik geen lopende peuter aan de borst wilde. Een jaar was prima. Ik vond het heel speciaal en ben heel blij en voel me gezegend dat ik zo fijn en goed borstvoeding heb kunnen geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:17

Ik heb slechte slapers en van bv gaat ie lekker slapen en slaapt ie snachts snel weer in.
Ik ben gewoon te gehecht aan mijn slaap :=

Op zich als ik er niet ben gaat ie ook prima slapen, maar als ik er ben wil hij perse even drinken.
Maar goed, duurt ook vast niet tot z’n 16e :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:24

Ik ben vooral een luie voeder. Ik word echt neurotisch als ik moeders hoor over hoe ze de flessen moeten tellen, “oh mag ik al over naar zoveel cc”, “het is tijd voor de fles, zal ik hem wakker maken?” En dat soort dingen. Gewoon tiet erin als er om gevraagd wordt of als ik het tijd vindt, ‘s nachts idem als ze even wakker worden of als ze huilerig zijn. Geen enkel idee hoe vaak ik voed op een dag. En ik ben gewoon te vergeetachtig voor flessen, poeders, al dat spul.
Op vakantie kwamen we 200m voor een restaurant tot stilstand door een ongeluk met een baby met scheurende honger. Dat waren 2 lange uren geweest als ik mijn melkflessen niet ingebouwd had gehad :D

Maar toen met 9mnd mijn zoon zijn interesse verloor en ik in de nacht geen tsr meer kreeg en nursing agitation kreeg vond ik het ook meer dan prima om te stoppen. Was het soepel blijven lopen, geen idee wat ik dan gedaan had.