Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:27

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:
Nou, ik heb mail gehad.

Daarin geeft ze aan dat ze niet kan compenseren voor het online aanbod en dat ze het jammer vind dat ik geen gebruik wil/kan maken van het online aanbod of de lessen op de nieuwe locatie. Ze wenst me al het goeds.

:+

Er is dus wel degelijk iets aangeboden maar dat past jou dus niet als ik het zo lees, of zit ik er naast?

Je betaalt voor persoonlijke begeleiding, instructie en gebruik van de accommodatie en eventuele faciliteiten.
Als de dienstverlening aangepast wordt, is het niet gek dat ook de andere zijde van het contract aangepast wordt. De klant doet echter vanuit een loyaliteit niet moeilijk en pas als de dienstverlening helemaal onmogelijk wordt, trekt die aan de bel. Op dat moment zegt de ondernemer eigenlijk: bye bye, motherf*cker, leuk je gekend te hebben. Tsja, niet mijn manier om zaakjes te runnen, maar er zitten er zo tussen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:28

Niniane schreef:
Heb ondertussen het bedrag tot 2 maanden terug laten storten. Ga gewoon vrijblijvend informeren bij rechtsbijstand en dan kijk ik wel. Anders laat ik het erbij als ze niet ineens weer gaat afboeken.

Je kunt die incasso stopzetten, gewoon direct doen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:28

TS ik begrijp je wel, ik heb ook maanden niet gesport en wel het abonnement doorbetaald om de eigenaar de steunen, het is een gunfactor geweest. Als hij nu ineens zou verhuizen en ik moet daardoor stoppen zou ik ook enorm balen. Ik zou er zelf eerlijk gezegd niet aan denken een financiële compensatie te vragen, hij heeft er tenslotte niet perse om gevraagd of ik door wilde betalen, ik had ook op kunnen zeggen. Natuurlijk was mijn keuze wel gebaseerd op dat ik daarna weer kon sporten bij hem maar het blijft wel mijn keuze..

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:35

Kinke schreef:
Niniane schreef:
Heb ondertussen het bedrag tot 2 maanden terug laten storten. Ga gewoon vrijblijvend informeren bij rechtsbijstand en dan kijk ik wel. Anders laat ik het erbij als ze niet ineens weer gaat afboeken.

Je kunt die incasso stopzetten, gewoon direct doen

Ja dat probeerde ik via de instructie via de Rabo, maar om de een of andere reden lukte het mij niet. :') Maar daar kom ik wel uit. :D

Silly1972

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:09

voorheen was het zo dat als je 2x storneert de incasso automatisch op stop gezet word, maar weet niet of dat nog steeds zo is

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:17

Ik zou er wel mee oppassen dat je het laat storneren. Anders heb je dadelijk een deurwaarder aan je yogabroek zitten en kost het je nog meer dan de 200 euro

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:28

Daar heb je een punt, wellicht dit wel even de eigenaar laten weten dat vanaf datum X de overeenkomst niet conform het contract uitgevoerd is, daarom 2 maanden gestorneerd zijn en je vertrouwen hebt in een correcte afhandeling van het restant. Wellicht ten overvloede om te melden dat de overeenkomst dit dit en dat omvat en dat de online training daar geen afdoende vervanging voor is (geweest).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:34

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:
Nou, ik heb mail gehad.

Daarin geeft ze aan dat ze niet kan compenseren voor het online aanbod en dat ze het jammer vind dat ik geen gebruik wil/kan maken van het online aanbod of de lessen op de nieuwe locatie. Ze wenst me al het goeds.

:+

Er is dus wel degelijk iets aangeboden maar dat past jou dus niet als ik het zo lees, of zit ik er naast?

Achmea Rechtsbijstand schreef:
Sommige sportscholen bieden tijdens de coronacrisis online virtuele lessen aan als alternatief. Ook hiermee kunnen veel mensen uit de voeten. De situatie verandert juridisch echter niet. De sportschool levert niet de dienst die is overeengekomen. U hoeft hier dus niet mee akkoord te gaan.

purny schreef:
Ik zou er wel mee oppassen dat je het laat storneren. Anders heb je dadelijk een deurwaarder aan je yogabroek zitten en kost het je nog meer dan de 200 euro

Mwah, je 'mag' het bedrag gewoon storneren en als het niet terecht is ga je ook geen kosten voor de deurwaarder krijgen lijkt me? Zou wel de sportschool op de hoogte stellen, zodat je het in ieder geval gemeld hebt.

Iets in de zin van, maar dan beter verwoord haha:

"Ik vind het jammer er geen oplossing gevonden kan worden, en voel me genoodzaakt gebruik te maken van mijn juridische recht om de recente betalingen van [maand] en [maand] te storneren. Ik wil u verzoeken het abonnementsgeld van [maand] tot en met [maand] terug te storten en de overeenkomst te ontbinden, gezien u niet de dienst heeft kunnen leveren die overeen is gekomen, ik wettelijk gezien niet hoef te betalen voor de periodes dat de sportschool gesloten was en de nieuwe locatie voor mij te ver weg is om opnieuw een abonnement bij u aan te gaan.

Alvast bedankt."

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:20

purny schreef:

Juridisch gezien mag het dus lijkt me sterk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:01

Gini schreef:
Je betaalt voor persoonlijke begeleiding, instructie en gebruik van de accommodatie en eventuele faciliteiten.
Als de dienstverlening aangepast wordt, is het niet gek dat ook de andere zijde van het contract aangepast wordt. De klant doet echter vanuit een loyaliteit niet moeilijk en pas als de dienstverlening helemaal onmogelijk wordt, trekt die aan de bel. Op dat moment zegt de ondernemer eigenlijk: bye bye, motherf*cker, leuk je gekend te hebben. Tsja, niet mijn manier om zaakjes te runnen, maar er zitten er zo tussen.

Het klopt dat het abonnement veranderd is, echter was dat geen vrijwillige reden, maar iets wat opgelegd geweest is. Iets waar niemand op zat te wachten, bedrijf niet en klant ook niet. Yoga heeft een alternatief aangeboden wat niet naar zin was, het is niet zo dat ze niets gedaan hebben, het blijft erg jammer dat ze zo reageren en hun klant niet anders benaderen.
Het gaat mij er om dat het een uitzonderlijke situatie is geweest, beetje begrip is dan wel prettig. Het leek er eerst op dat ze niets hadden aangeboden maar dat is uiteindelijk wel zo geweest.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:09

Mijn muziekschool bood ook onlinelessen aan.
Dat is waardeloos.
Mijn lessen zijn dus, net als die van TS gestopt. En ik betaal wel door.

Als het goed is krijg ik eind van het seizoen mijn geld terug van de niet gevolgde lessen.

Ts, fijn dat je iets van geld hebt kunnen terughalen.
Zeker even contact opnemen met rechtsbijstand.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:16

meggiemeg schreef:
Gini schreef:

Het klopt dat het abonnement veranderd is, echter was dat geen vrijwillige reden, maar iets wat opgelegd geweest is. Iets waar niemand op zat te wachten, bedrijf niet en klant ook niet. Yoga heeft een alternatief aangeboden wat niet naar zin was, het is niet zo dat ze niets gedaan hebben, het blijft erg jammer dat ze zo reageren en hun klant niet anders benaderen.
Het gaat mij er om dat het een uitzonderlijke situatie is geweest, beetje begrip is dan wel prettig. Het leek er eerst op dat ze niets hadden aangeboden maar dat is uiteindelijk wel zo geweest.

Natuurlijk is het een uitzonderlijke situatie, maar zoals je al apt zegt is hun manier van reageren erg jammer. Echt het 'bye bye b*tch' wat Gini aangeeft, want een online video is natuurlijk niet gelijkwaardig aan een fysieke training en bovendien moet je er maar net de ruimte voor hebben (ik heb thuis bijv amper ruimte). Een realistisch alternatief is het dus niet, dus imo moet er óók begrip vanuit de yogastudio komen, niet alleen vanuit de klant. Sterker nog, ik vind dat TS behoorlijk wat begrip heeft getoond en eigenlijk alleen maar op haar strepen gaat staan vanwege een combinatie van niet terug kunnen komen vanwege de verhuizing en de manier van reageren van de yogastudio. Dat is toch niet gek, en ook niet slecht om te doen? Ik snap écht niet waarom er steeds geroepen wordt begrip te tonen voor de yogastudio terwijl dat imo van twee kanten moet komen en de yogastudio het gewoon niet doet.

De reden is niet vrijwillig, maar ja, dat is risico van ondernemen. Of moeten we alle risico's voor ondernemers maar afdekken en de klant / overheid ervoor op laten draaien, immers kunnen ze er niks aan doen? Vind het al best wat dat de overheid ook maar enige financiële steun biedt, ook al is het niet toereikend om de schulden te dekken. Doen veel landen ook niet...

Mijn dansschool bood ook online lessen aan, maar ja, kan moeilijk op 2m2 gaan stijldansen in een appartementencomplex... Dus het is gewoonweg geen realistisch alternatief. Gelukkig hebben zij de lessen gewoon opgeschort en krijg ik dus wel de lessen waar ik voor betaald heb (en of dat nu een of twee minder lessen zijn maakt me dan nog niet eens zo veel uit, omdat ze wel begripvol en respectvol zijn naar de klant).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:32

Online lessen zijn inderdaad geen realistisch alternatief voor een sport. Leuk om toch op zijn minst iets te doen en vooral om het gevoel van samenhorigheid te blijven aanwakkeren, maar of je een oefening echt technisch correct uitvoert valt door de sportleraar niet te zien. En ik betaal zelf eigenlijk ook niet om maar wat te doen, je betaalt om de oefeningen correct uit te voeren, een leraar die je houding vanuit alle hoeken bekijkt en om persoonlijke feedback te krijgen. Anders is Youtube een goedkoper alternatief.