Relatie met een transgender persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Relatie met een transgender persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:37

Ik zou wel eens willen weten hoe de bokkers hier die vinden dat X te laat verteld heeft dat hij trans dat dan zelf aangepakt zouden hebben.

*picture yourself het karakteristieke filmbeeld van twee monden die steeds dichterbij komen*
*freeze frame*
*hand gaat omhoog: ho, ik moet even wat vertellen voor we verder gaan*

Zie je het voor je hoe zoiets in de praktijk dus gewoon niet gaat?

Het is erg makkelijk vanuit je luie stoel, niet gehinderd door enige emoties of hormonen, te vinden dat iemand 'even' moet vertellen dat-ie below the waist anders is dan de bovenkant doet vermoeden.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:40

oji schreef:
Daarbij, medisch gezien, hoe je het ook wendt of keert, ben je nooit 100% getransformeerd. Genetisch gezien ben je nog steeds het "oude" geslacht. Of je transitie blijvend is, is afhankelijk of jij je hormonen wel blijft slikken. Als er ooit een medische situatie ontstaat waardoor je geen hormonen meer mag slikken, zullen de resultaten van de operatie blijven, maar zullen de hormonale zaken, zoals bv lichaamsbeharing, bespiering, shape etc weer terug naar de oorspronkelijke situatie gaan.
En ja, er zijn situaties waarbij je vanwege medische redenen tijdelijk of permanent geen hormonen meer mag slikken.

Maar zo zou ik het in een relatie ook willen weten of iemand anti-depressiva nodig heeft om goed te blijven functioneren. Of iemand een verleden heeft in de gevangenis, ook al heeft diegene zijn straf uitgezeten. Het wil allemaal niet zeggen dat een relatie met zo iemand niet mogelijk is, maar het is allemaal wel wezenlijk onderdeel van hoe iemand is en hoe die persoon geworden is hoe die is.

Ik weet niet in hoeverre je in de materie zit maar dit is echt niet waar. Als je bijvoorbeeld als man-vrouw transgender geen hormonen meer krijgt word je echt niet in eens weer een man. De testosteron toevoer is namelijk letterlijk weg genomen. Wil niet zeggen dat je niet je hele leven hormonen moet blijven slikken maar dat heeft met andere dingen te maken. Als vrouw-man kunnen je eierstokken worden verwijderd en je baarmoeder e.d. waardoor je niet meer ongesteld zult worden maar dus ook een groot deel van de oestrogene aanmaak weg zal zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:40

Ik ben het overigens helemaal met Hiraeth eens. In de ideale wereld zou niemand het schelen wat je doet, hoe je eruit ziet en hoe je je identificeert. Daarnaast, als iemand zich volledig man voelt dan is dat zo en dan is het wel zo netjes als je dat ook accepteert. Voor een relatie-situatie als hier is dat anders want TS is er écht van geschrokken maar iedereen die zegt "rennen".. daar zou ik dan weer van wegrennen :')

Superpony: het was nog een vrij prille relatie om mee te beginnen maar in plaats van dat ik een gesprek met hem aanging aan een tafel liet ik het zomaar tussendoor vallen. Hij is daar gewoon enorm van geschrokken en ik (die uit de "kast" komen absoluut niet als een obstakel ziet) had er even niet bij stilgestaan dat er dus mensen zijn die daar wel moeite mee hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:41

Ibbel schreef:
Ik zou wel eens willen weten hoe de bokkers hier die vinden dat X te laat verteld heeft dat hij trans dat dan zelf aangepakt zouden hebben.

*picture yourself het karakteristieke filmbeeld van twee monden die steeds dichterbij komen*
*freeze frame*

Het is erg makkelijk vanuit je luie stoel, niet gehinderd door enige emoties of hormonen, te vinden dat iemand 'even' moet vertellen dat-ie below the waist anders is dan de bovenkant doet vermoeden.

Sorry eigenlijk is het niet grappig maar ik schoot erg in de lach.

Helemaal met je eens trouwens :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:43

Ibbel schreef:

*freeze frame*

Voordat het officieel gemaakt wordt. Dus voordat de relatie daadwerkelijk een label als relatie krijgt. Daar gaat normaal gesproken ook een soort gesprek aan vooraf en vaak in een privé setting. Zo van "Ik vind je heel erg leuk maar ik moet je wel wat vertellen voor we verder gaan".

Maar ik heb er dan ook daadwerkelijk ervaring mee :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:45

'Daar gaat normaalgesproken een soort van gesprek aan vooraf"?
Niet bij mij hoor := Dat was altijd 'opeens zaten we te zoenen', sorry. Nooit 'verkering gevraagd' oid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:46

HopeMyDay schreef:
Voordat het officieel gemaakt wordt. Dus voordat de relatie daadwerkelijk een label als relatie krijgt.

..Whut... ik heb dat gesprek echt altijd gemist :')
het was ineens 2 jaar verder ofzo... (of drie jaar.. of ik had iemand ineens 3 maanden al niet meer gezien.. -O- )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:49

Voor zoiets is timing lastig maar het moet wel verteld worden. Als ik al meerdere dates heb gehad, zoenen en de rest wordt afgehouden en de aap komt pas later uit te de mouw tja dat is niet handig. Maar als transman ben je imo ook geen echte man, geen echte P** en geen zaadjes. Hoe graag transgenders zichzelf willen definieren met het andere geslacht blijft dat imo toch steken op 95% en is dat in een relatie de go of no go. Voor mij een no go want anders zou ik wel op een vrouw vallen of bi zijn. Dat gereedschap maakt het verschil tussen een vriendschap of een relatie.

Daarnaast is het aan iedereen vrij om er anders over te denken maar het maakt je niet slecht dat je het een NO GO vindt lijkt me en dat je het geslachtsdeel wel belangrijk vindt.

Dat je hoofd in de war is lijkt mij logisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:51

[
Ja...maar op het moment dat je merkt dat het toch serieuzer word mag zoiets toch wel verteld worden.
En dat is meestal niet na een eerste kus al meteen. Maar wel na meerdere dates.

Ik begrijp dat het erg moeilijk zal zijn om te vertellen hoor, zeker.
Maar aan de andere kant hoort dat ook wel bij en dat zal altijd blijven hoe goed je er als man (of omgekeerd vrouw) ook uitziet, 100% is het niet.
En dat bedoel ik niet gemeen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:53

Ts, wat een lastig pakket zit je in, en wat gaan jullie er beide liefdevol mee om! Ik hoop dat jullie de weg vinden die passend is voor jullie beide. Blijf wel trouw aan jezelf en je gevoel. Je kan je gevoel niet dwingen, en als dit een "afknapper" is, dan zegt dat niks over hoe meelevend en tolerant je als mens bent!

Maartje1990 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat het in een relatie altijd verteld moet worden... het is geen wratje dat weggebrand is, zeg maar.

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Diegene is dan toch man of vrouw. Dat weet je en meer hoef je niet te weten als diegene dat niet wilt zeggen. Ik vind dat niet perse iets van bedrog ofzo.

Ik vind dit wel heel bizar, hoor! Tuurlijk moet dit wel verteld worden. Dat je het in een vriendschap niet verteld, ala. Maar bij een liefdesrelatie absoluut wel. En loopt een relatie daarop stuk? Dat mag ook! Dan was het niet de juiste match.

Ik denk ook niet dat het ouderwets of gek is om te vallen op iemand die geboren het geslacht is waar je op valt. Ja, ik accepteer iedereen zoals die is en hoe diegene zich ook identificeert. Maar wat betreft relatie wil ik een man die geboren is als man en zich identificeert als man. Want dat is het type waar ik op val :)

En wat betreft het 'wanneer vertellen'.. Zo snel mogelijk? Ik ben ook afgewezen op bepaalde dingen en heb dingen die ik bewust wel bij date 1/2/3 al vertel omdat ik weet dat het iets is wat van belang is voor de ander om te weten. Het is misschien een heel ander iets dan trans zijn, maar als iets van belang is voor een mogelijke toekomst samen, dan zeg je dat toch?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:53

Earth schreef:
annibel schreef:
Een vriendin van mij heeft nu bijna 3 jaar een relatie met een transgender.

Heel lief maar ik zou haar naam even weghalen hier en ts even een pb sturen. Zo de naam van jouw vriendin online gooien lijkt me niet slim. ;)

Heb hier idd niet bij nagedacht, maar ze vind het geen probleem aangezien ze ook mee hebben gedaan met het televisie programma ‘ hij is een zij ‘.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:55

Ibbel schreef:

*freeze frame*

Nog voordat je op een eerste date gaat. Als ik op tinder zit dan zou ik het in mijn bio zetten. Dit is extreem belangrijke informatie voor een eventuele partner om te weten. Voor de seks, geen kinderen kunnen krijgen..

Als je het verteld wanneer je al samen bent, dan kom je al gauw in een situatie waarin je geneigd bent om dan maar "te proberen" omdat je geen nee meer durft te zeggen. Ik lees ontzettend veel van dat soort verhalen (althans, voornamelijk lesbiennes. Ik denk dat het bij transgender mannen vaak al wat anders gaat).

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:57

Hohoho Zonnetje81. Hier wil ik wel even op reageren. Waarom ben je als transman geen echte man omdat je toevallig geen echte pik en zaad hebt? Dat zou betekenen dat een vrouw ook geen echte vrouw meer zou zijn als de baarmoeder er om medische redenen uitgehaald zou moeten worden, of als ze geen of nepborsten heeft vanwege de borstkanker.

Iedereen is hoe dat die zichzelf voelt/identificeert, punt.

Dat je seksueel wellicht niet aangetrokken voelt omdat er geen pik of poedersuiker aan vastzit dat is iets waar je gewoon voor jezelf niets aan kunt veranderen en dat is toch ook gewoon prima? Is het helemaal niet voor nodig om de ander geen echte man of vrouw voor te noemen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:58

neetoch schreef:
Hohoho Zonnetje81. Hier wil ik wel even op reageren. Waarom ben je als transman geen echte man omdat je toevallig geen echte pik en zaad hebt? Dat zou betekenen dat een vrouw ook geen echte vrouw meer zou zijn als de baarmoeder er om medische redenen uitgehaald zou moeten worden, of als ze geen of nepborsten heeft vanwege de borstkanker.

Iedereen is hoe dat die zichzelf voelt/identificeert, punt.

Dat je seksueel wellicht niet aangetrokken voelt omdat er geen pik of poedersuiker aan vastzit dat is iets waar je gewoon voor jezelf niets aan kunt veranderen en dat is toch ook gewoon prima? Is het helemaal niet voor nodig om de ander geen echte man of vrouw voor te noemen.

Die vrouw heeft nog steeds haar geslachtsdeel en hormonen van een vrouw. Dus nee je bent geen echte man.

edit:
We hebben het over een man met een vagina........
We hebben het niet over een vrouw die op grond van medische gronden ingrepen heeft moeten laten doen.........en die een p** heeft............
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 18-05-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:59

Kijk, je hebt nette manieren om je voorkeur aan te geven en je hebt de transfobische manier om het aan te geven. Wauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:00

Lestrange01 schreef:
Ibbel schreef:

*freeze frame*

Nog voordat je op een eerste date gaat. Als ik op tinder zit dan zou ik het in mijn bio zetten. Dit is extreem belangrijke informatie voor een eventuele partner om te weten. Voor de seks, geen kinderen kunnen krijgen..

Als je het verteld wanneer je al samen bent, dan kom je al gauw in een situatie waarin je geneigd bent om dan maar "te proberen" omdat je geen nee meer durft te zeggen. Ik lees ontzettend veel van dat soort verhalen (althans, voornamelijk lesbiennes. Ik denk dat het bij transgender mannen vaak al wat anders gaat).

Oef ik zou het echt niet zo casual melden aan iedereen, zoals via een tinder-bio. Het doet toch alleen ter zake voor mensen die dicht bij je staan? Eerst maar eens koffiedrinken dan zien we daarna wel verder, kan net zo goed helemaal niet klikken en dan hoeft diegene het ook niet te weten.

Een andere situatie, maar zo heb ik dat met mijn chronische ziekte benaderd, ook dat is iets wat niet iedereen hoeft te weten maar op mijn relatie behoorlijk invloed heeft.
Ik wilde graag dat mensen eerst mij leerde kennen om wie ik ben qua karakter etc, zonder het meteen zwaar te maken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:01

Heeft totaal niets met transfobisch te maken, gewoon duidelijk en het beestje bij de naam noemen.

neetoch

Daar ben ik ook even stil van idd...

Maartje1990

Lestrange01 schreef:
Ibbel schreef:

*freeze frame*

Extreem belangrijk???? 8)7 ik zal wel gek zijn ofzo of misschien meer open minder maar dat vind ik dus echt niet. In je Tinder bio zetten het moet niet gekker worden zeg! Misschien gewoon op je voorhoofd tatoeëren? Of nee gewoon een ster op je borst, nog beter! 8)7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:04

Ga je lekker Maartje? Beetje mensen vergelijken met Nazi’s.

Ik zou het ook graag voor een eerste date weten. Net als wanneer iemand kinderen heeft, onvruchtbaar is, een sterke kinderwens heeft, een grote beperking. Ik mag zelf namelijk bepalen met wie ik wel en niet op date wil.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:05

Zonnetje als daaronder ook gewoon geopereerd is en er "nieuw gereedschap" zit. Dan nog mag diegene zich niet man noemen indien geboren met vrouwelijke geslachtsorganen en vice versa?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:06

MarlindeRooz schreef:
Ga je lekker Maartje? Beetje mensen vergelijken met Nazi’s.

Ik zou het ook graag voor een eerste date weten. Net als wanneer iemand kinderen heeft, onvruchtbaar is, een sterke kinderwens heeft, een grote beperking. Ik mag zelf namelijk bepalen met wie ik wel en niet op date wil.

Mijn reactie gaat misschien wat ver, maar sommige hier andersom zeker ook, van bijna val mijn stoel af.

Cer

Bij Tinder in je bio...? daar 'vergeten' mensen soms te vertellen dat ze getrouwd zijn.. :') En dan zoiets waar nog best veel mensen problemen mee hebben? nee, dat zou ik zo nooit doen..

Ik vind het denk ik wel een wezenlijk verschil als de persoon wel alle operaties had gehad, want dan is er niet veel verschil meer, lichamelijk. Indien dat niet het geval is, zou ik het niet weten.
Maar als iemand een functionerend geslachtsorgaan heeft, dan is dat geen goed argument meer... Dan is het denk ik hetzelfde als dat je moet melden dat je onvruchtbaar bent (als je dat weet) of geen kinderen wil enzo..

Kinderfoto's kijken schijnt niet eens zo voor de hand liggend te zijn bij transgenders na transitie, vanwege dat ze zichzelf soms ook niet herkennen.. Dus dat argument (anders kijk je zo raar bij de kinderfoto's) gaat ook niet altijd op..

Qua 'echte man' / 'echte vrouw'... dat vind ik heel heel lastig verhaal.. ook ivm biologie enzo. En op best subtiele uitspraken wordt soms heel overtrokken gereageerd..

Iemand met een vagina is biologisch wat lastig een man te noemen, denk ik? En ik kan me voorstellen dat dat relatiegewijs echt wel lastig is..

En het blijkt dat er verschillende manieren zijn om met daten om te gaan.. Je kan casual iemand leren kennen en kijken waar het schip strand en je kunt vooraf een vragenlijst invullen of iemand voor de rest van je leven bij je past.... :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-05-21 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Maartje1990 schreef:
Zonnetje als daaronder ook gewoon geopereerd is en er "nieuw gereedschap" zit. Dan nog mag diegene zich niet man noemen indien geboren met vrouwelijke geslachtsorganen en vice versa?

Ja tuurlijk mag iemand zich man noemen. Of non-binair, of wat dan ook.

Maar dan nog kan je niet van een serieuze partner verwachten dat diegene het oké vind dat je maandenlang níks vertelt. Al is het alleen maar omdat je dan geen biologische kinderen zou kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-05-21 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:07

Maartje1990 schreef:

In dit topic wordt besproken dat de partner geen operatie gaat ondergaan. Dat vind ik een groot verschil. Dan nog wel op tijd het vermelden waard want ik denk niet dat het er helemaal 100% 'normaal' uitziet van onderen.

Als er bruikbaar gereedschap zit wordt het al een ander verhaal relatie technisch als je snapt wat ik bedoel.