Van niet zwanger kunnen raken tot een postnatale depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Van niet zwanger kunnen raken tot een postnatale depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:59

Welk onderzoek was dat eigenlijk? In de onderzoeken die ik heb gelezen gaat het vooral om fysiek contact, maar hoeft dat niet per se door de moeder te gebeuren. Een baby kan meerdere hechtingsmensen hebben. De moeder is het meest natuurlijke, vanuit de oerinstincten, maar uit onderzoek blijkt juist dat de vader, een oma, een opa of iemand anders die een vast persoon is óók een heel belangrijke rol kan spelen in de hechting en in het bieden van veiligheid.

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 16:32

Op dit moment is ons zoontje een echt mama's kindje aan het worden haha.
Papa is niet meer belangrijk, mama is alles!
Dus met die hechting zit het allemaal wel goed geloof ik !

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:53

secricible schreef:
_Mir schreef:
Toevallig gister een onderzoek gelezen, wanneer een baby meer gedragen wordt door de moeder, of persoonlijke aandacht krijgt kan dat resulteren in minder huilen. Klinkt logisch natuurlijk, maar je moet er wel bij stilstaan.

Ik kan me voorstellen dat het ontzettend lastig is als je zelf niet goed in je vel zit, maar wellicht is er iemand anders die die taak op zich kan nemen? Het is al lastig genoeg voor een baby die zich maar op een manier kan uiten. :)

Beterschap, hopelijk gaat deze vervelende tijd snel voorbij en kun je lekker genieten.

En hoe lastig denk je dat het is voor een moeder met een ppd?
Jeetje zeg, sommige reacties zullen ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar zijn niet erg helpend.
Als moeder met een ppd voel je je al zo ontzettend verscheurd en schuldig :x

En hoe lastig denk jij dat het is voor een baby?!! Pardon zeg.. alsof een baby zich maar aan te passen heeft, nee sterker nog.. Andersom! Baby vraagt er niet om geboren te worden. Dus excuus maar dit is echt een kinderachtige reactie van je. Als een moeder problemen heeft kan zij hulp gaan zoeken etc. Maar mensen die zulke onnozele reacties sturen moet ik eigenlijk niet op in gaan. Amen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:43

Shellebel93 schreef:

Wat fijn voor je *\o/*

Je kind kunnen knuffelen en troost kunnen bieden is zó belangrijk voor het plezier in het hele mamma worden / zijn _/-\o_

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:49

Shellebel93 schreef:

En jij begint ook al positiever te klinken. Wat fijn zeg!

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 11:01

Hoi hoi, hier even weer een kleine update
Het gaat eigenlijk ontzettend goed ! Ik geniet volop van ons kleine monstertje. De nachten gaan tot dusver dikke prima met af en toe een mindere maar dat is te doen!

Ik merk alleen dat het nu waarschijnlijk allemaal begint te landen, de afgelopen maanden zijn we zo geleefd door alles wat er is gebeurd dat er eigenlijk geen tijd was om het echt te verwerken heb ik het gevoel.
De laatste dagen/weken merk ik aan mezelf dat ik wat emotioneler wordt, alsof de kraamtranen nu pas komen zeg maar.
Met elk nieuw dingetje wat ons zoontje leert prikken de tranen achter mijn ogen, elk zielig liedje of reclame stukje precies hetzelfde haha.
Ook is mijn lichaam een beetje van slag.

Aan 1 kant ben ik hier ontzettend blij om want dat betekend dat we weer een grote stap in de goede richting gaan!

Nog twee maandjes en dan is onze kleine baby geen baby meer en het voelt verschrikkelijk als ik daaraan denk ! Haha, deze mama voelt zich steeds meer mama worden <3

Zijn er hier mama's die hetzelfde gevoel hebben gehad ? Dat ze pas later last kregen van de kraamtranen en alles ?

Ik wil jullie trouwens ontzettend bedanken voor alle lieve woorden en privé berichtjes tot nu toe ! Ik heb niet altijd even geantwoord omdat ik het behoorlijk moeilijk en heftig vond, dankjullie wel <3

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 03:37

Het ís ook heel erg als je baby ineens geen baby meer is hoor, voor een moederhart dan :D

Ik herken deels wel wat je zegt. Ik kon vanaf het begin intens genieten van mijn oudste en ondanks veel huilen was hij echt mijn middelpunt die me op de been hield terwijl de rest om me heen allemaal chaos was (verhuizing, contract niet verlengd na licht postnatale depressie, heftige situatie met stiefzoons etc). Was dus niet gerelateerd aan mijn zoontje maar ik merkte na een maand of 9/10 een groot verschil qua hormoonhuishouding en dat ik overal oprechter en intenser van kon genieten, de rust keerde terug en survivalmodus uit. Daardoor kwamen emoties ook weer echter door dan wat daarvoor soms afgestopt werd om te overleven. ;)

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 22:19

_Mir schreef:
En hoe lastig denk jij dat het is voor een baby?!! Pardon zeg.. alsof een baby zich maar aan te passen heeft, nee sterker nog.. Andersom! Baby vraagt er niet om geboren te worden. Dus excuus maar dit is echt een kinderachtige reactie van je. Als een moeder problemen heeft kan zij hulp gaan zoeken etc. Maar mensen die zulke onnozele reacties sturen moet ik eigenlijk niet op in gaan. Amen
[/quote]

Oke normaal ga ik eigenlijk nergens op in,maar deze reactie raakt mij behoorlijk. Klopt een baby vraagt er niet om om geboren te worden,maar een moeder vraagt er ook niet om om een pnd te krijgen.. om gedachtes te krijgen die je niet eens op papier durft te zetten.. en het ergste nog, om geen liefde voor je kind te voelen. En ja je kunt inderdaad hulp zoeken, maar weet je hoe vreselijk moeilijk dat is ? Hoe beschamend het is om naar iemand toe te gaan en dan toe te geven dat het eigenlijk allemaal niet lukt ? Dat het voelt als falen tegenover je kind, partner en jezelf ?
Weet je dat er vaak veel te laat om hulp wordt gevraagd ?
Dus sorry, maar je antwoord zal vast goed bedoeld zijn, hij komt alleen helaas niet zo over.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:05

Ts, van zo een mensen moet je je niets aantrekken, hoe moeilijk ook.

Ik vond het eerste jaar met de baby ook de hel. Ook een soort van pnd gehad. Maar er is 1 stukje tekst dat mij er door trekt.

Citaat:
De eerste duizend dagen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van je kind. In die periode ontwikkelt hij al zijn vitale levensfuncties, legt hij de basis voor een veilige hechting, en maken zijn hersenen continu verbindingen.

1000 dagen heb je, 1 jaar is 365 dagen, dus hoeveel dagen heb je nog na je pnd om een veilige hechting te creëren? Genoeg.

Sommige bronnen tellen de 1000 dagen vanaf de conceptie, andere vanaf de geboorte. Maar als je zwangerschap wel vlot verliep heb je daar dus ook al aan een goede hechting gewerkt.

Dus als dat eerste levensjaar niet altijd geweldig verloopt, heb je nog best wel wat dagen om in te halen hoor. En je bent een goede moeder.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:10

Wat mooi gezegd Seltje <3 die ga ik onthouden

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 09:31

Seltje schreef:
Ts, van zo een mensen moet je je niets aantrekken, hoe moeilijk ook.

Ik vond het eerste jaar met de baby ook de hel. Ook een soort van pnd gehad. Maar er is 1 stukje tekst dat mij er door trekt.

Citaat:
De eerste duizend dagen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van je kind. In die periode ontwikkelt hij al zijn vitale levensfuncties, legt hij de basis voor een veilige hechting, en maken zijn hersenen continu verbindingen.

1000 dagen heb je, 1 jaar is 365 dagen, dus hoeveel dagen heb je nog na je pnd om een veilige hechting te creëren? Genoeg.

Sommige bronnen tellen de 1000 dagen vanaf de conceptie, andere vanaf de geboorte. Maar als je zwangerschap wel vlot verliep heb je daar dus ook al aan een goede hechting gewerkt.

Dus als dat eerste levensjaar niet altijd geweldig verloopt, heb je nog best wel wat dagen om in te halen hoor. En je bent een goede moeder.

_/-\o_ _/-\o_

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:24

Wauw TS , ik had het topic een poosje niet gelezen, hij was naar onder gezakt. Maar wat een fijne update. Fijn dat je mamagevoel wat heviger wordt en dat je eindelijk kan genieten van je ventje. Neem vooral ook de tijd om dit te verwerken. :(:) Het is niet niks.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 23:32

Shellebel93 schreef:
_Mir schreef:

Oke normaal ga ik eigenlijk nergens op in,maar deze reactie raakt mij behoorlijk. Klopt een baby vraagt er niet om om geboren te worden,maar een moeder vraagt er ook niet om om een pnd te krijgen.. om gedachtes te krijgen die je niet eens op papier durft te zetten.. en het ergste nog, om geen liefde voor je kind te voelen. En ja je kunt inderdaad hulp zoeken, maar weet je hoe vreselijk moeilijk dat is ? Hoe beschamend het is om naar iemand toe te gaan en dan toe te geven dat het eigenlijk allemaal niet lukt ? Dat het voelt als falen tegenover je kind, partner en jezelf ?
Weet je dat er vaak veel te laat om hulp wordt gevraagd ?
Dus sorry, maar je antwoord zal vast goed bedoeld zijn, hij komt alleen helaas niet zo over.

Laat gaan TS. Gewoon negeren dit soort reacties.

Fijn je laatste update!! Fijn dat het beter met je gaat en je van je kindje en jullie leven samen kunt genieten. Heel veel geluk voor de toekomst!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:31

Wat ze zelf al zegt. Op onnozele reacties moet je niet in gaan ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:16

Ts, hoe is het met je nu? :knuffel:

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 13:55

Hier even weer een update !
Het gaat ontzettend goed !
Ik zit nog steeds wel te wachten op een oproep van de psycholoog, maar helaas die wachttijden zijn iets van 26 weken..

Ons kleine jochie slaapt de nachten door, is super vrolijk, loopt ondertussen en is een echte kleine knuffelkont !
Hij heeft soms nog wel periodes dat hij heel hard gilt en krijst, dat vind ik nog een beetje lastig, maar de slechte dagen hebben plaats gemaakt voor heel veel goede dagen !

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:56

Wat super! Het gaat als het goed is steeds iets beter en steeds iets makkelijker +:)+

(met dipjes tussendoor, die horen er ook bij....)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:34

Wat ontzettend fijn voor je <3

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:58

Wat fijn dat het goed met je gaat! Ik word helemaal blij van je bericht, het is je zo gegund :D

Op naar nog vele mooie dagen! En de minder mooie dagen mogen er ook zijn natuurlijk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:23

Ach wat fijn ts *\o/* ! En wat goed dat je doorzet met de psychische hulp! Ik hoop dat je over een tijd terug kan kijken en dat zonder schuldgevoel kan doen. Dat je durft te accepteren dat het niet jou schuld was! En door aan de bel trekken heb je voor mij in ieder geval al bewezen dat je een goede moeder bent! :j