Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:35

bigone schreef:
Die tandarts kan wel zijn excuses aanbieden maar met de opmerking dat ma het gesprek had moeten afbreken blijkt dat hij het echt niet op waarde inschat. En dus standaard excuses aanbied maar het waarschijnlijk gewoon weer doet. Belachelijk en groot gelijk dat je vriend er melding van doet.

Denk je niet dat dit misschien een wat ongelukkige uitspraak was maar hier echt veeel te diep op in wordt geanalyseerd? Tandarts heeft excuses aangeboden en aangegeven dat dit nooit meer zal gebeuren en weet duidelijk dat hij een klant kwijt is. Waar haal jij dan uit dat ene zinnetje (wat eigelijk nog wel begrijpelijk is maar niet juridisch correct) dat die het weer zal doen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:40

Ik heb dit recentelijk met een fysio mee gemaakt,die mogen ook niks door spelen maar hij deed het wel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:47

oh maar dat heb ik ook gehad hoor... er was een rekening niet betaald niet door mij maar een nichtje die op het zelfde dorp woonde. moeder ging er te diep op in, toen ze terug kwam na x weken dreigde hij met een incasso moeder in paniek. ik niet het was echt niet mijn rekening oja we hadden de zelfde voorletters en achternaam..... maar ik had geen beugel van 3500 euro!.
Dus corry deed de groeten aan corina, met een vriendelijk verzoek aan het incasso buro om de deurwaarder op x adres even spullen op te laten halen. :+ .
Daarna heb ik de tandarts bezocht en gevraagd om me uit te schrijven en mijn dossier mee te geven.
toen was hij beledigt, maar ik heb enkel gezicht als je ons niet kan herinneren en uit elkaar kan houden dan vraag ik me af hoe goed je geheugen is ( ik ben blank en blond, zij is geadopteerd uit China).

Geen aandacht aan schenken zonde van je energie ,en gewoon een andere tandarts zoeken! ;)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 11:45

Ja, vriend laat het er verder bij zitten. Je kan via de tandarts dus ook nog een klachtenformulier invullen, dat gaat hij wel doen. Geen idee of daar wat mee gedaan wordt hoor.
Maar inderdaad wat jullie zeggen, dat moeder het had moeten afkappen vond ik ook een beetje een aparte opmerking!

verootjoo

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:53

Huh, wat een bizar gesprek zeg := Waar haalt hij überhaupt het idee maar ook de tijd vandaan om een moeder van een ruim volwassen patiënt op te bellen :?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:58

Poekkie schreef:
bigone schreef:
Die tandarts kan wel zijn excuses aanbieden maar met de opmerking dat ma het gesprek had moeten afbreken blijkt dat hij het echt niet op waarde inschat. En dus standaard excuses aanbied maar het waarschijnlijk gewoon weer doet. Belachelijk en groot gelijk dat je vriend er melding van doet.

Denk je niet dat dit misschien een wat ongelukkige uitspraak was maar hier echt veeel te diep op in wordt geanalyseerd? Tandarts heeft excuses aangeboden en aangegeven dat dit nooit meer zal gebeuren en weet duidelijk dat hij een klant kwijt is. Waar haal jij dan uit dat ene zinnetje (wat eigelijk nog wel begrijpelijk is maar niet juridisch correct) dat die het weer zal doen?

Nou, niet alleen wordt er te diep geanalyseerd, er wordt ook gigantisch ingevuld zeg. Bizar.

Wellicht heeft de arts gezegd dat de moeder het gesprek 'ook' had moeten afkappen en is dat komen te vervallen in het verhaal van de vriend van TS. Alleen dat al: de tandarts van een vriend van ts zei..... Dan zijn we 3 personen verder he. Ken je dat spelletje op de basisschool dat je iets influisterde bij leerling 1 en dat het er bij leerling 25 heel anders uitkomt?
Dit zijn ook al 3 schakels.
Ik snap dat invullen voor een ander nooit zo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:04

Ayasha schreef:
Hutcherson schreef:
Theoretisch gezien klopt dit helemaal... Praktisch gezien werkt zoiets vaak anders. Ik heb ook mensen in behandeling en ook hun (volwassen) kinderen. Geregeld wordt er iets vertelt door zowel de jongere generatie of door de oudere generatie wat er onderling besproken is over mijn behandeling of bij advies aan die persoon. Dat bespreken zij dus onderling met elkaar. Theoretisch gezien, als ik een deur uit loop en de buurvrouw van mijn client vraagt wie ik ben, dan mag ik niet eens zeggen dat ik therapeut ben. Als iemand vraagt of ik die en die ken, dan mag ik daar geen antwoord op geven... Als iemand mij heeft aangeraden mag ik niet eens zeggen of ik die persoon ken. Dat wekt echt argwaan als je er helemaal niets over zegt of aangeeft vanwege je beroepsgeheim niks te mogen delen..
Zeker bij mensen waarvan de zoon of dochter ook onder behandeling staat en je weet dat de relatie goed is... Officieel mag je dus niks zeggen maar dat werkt echt je vertrouwensband tegen op de een of andere manier.

Eerlijk gezegd zou ik veel meer vertrouwen in een therapeut die zegt "het spijt me, maar ik heb beroepsgeheim en mijn clienten rekenen er op dat ze mij kunnen vertrouwen." dan in iemand die maar het antwoord er uit flapt. Want als je mij antwoord, antwoord je mijn buurvrouw ook.

En inderdaad... De moeder moest helemaal niks. Tandarts had het gesprek moeten af breken zodra hij concludeerde dat de zoon er niet was.

Dit is echt klinkklare onzin.
Je hebt duidelijk niet zelf in zon situatie gezeten waarbij wel een vertrouwensband is als therapeuut zijnde.
Ik vertel niemand iets die er helemaal niks mee te maken heeft. Geregeld geef ik aan dat ik daar niets over mag zeggen maar dan zie je toch dat mensen dat awkward vinden want ze weten al wat er is besproken en hebben dan bv nog een vraag die hun autistische (volwassen) zoon was vergeten te vragen aan mij. Dat doet moeder dan... Na maanden investeren in een goede band ga je dan niet zeggen: mag ik niks over zeggen, moet ie zelf maar even bellen of mailen. (Want dat durft ie simpelweg niet ivm autisme)..

En nee ik vertel derden helemaal niks, dus ook de buurvrouw niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:17

Hutcherson schreef:
Dit is echt klinkklare onzin.
Je hebt duidelijk niet zelf in zon situatie gezeten waarbij wel een vertrouwensband is als therapeuut zijnde.
Ik vertel niemand iets die er helemaal niks mee te maken heeft. Geregeld geef ik aan dat ik daar niets over mag zeggen maar dan zie je toch dat mensen dat awkward vinden want ze weten al wat er is besproken en hebben dan bv nog een vraag die hun autistische (volwassen) zoon was vergeten te vragen aan mij. Dat doet moeder dan... Na maanden investeren in een goede band ga je dan niet zeggen: mag ik niks over zeggen, moet ie zelf maar even bellen of mailen. (Want dat durft ie simpelweg niet ivm autisme)..

En nee ik vertel derden helemaal niks, dus ook de buurvrouw niet.

Ja, het is echt ondenkbaar dat ik in een dergelijke situatie gezeten zou hebben. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:59

Nja, ik mag in het ziekenhuis het dossier van m’n kind niet eens inzien op de website, die van mezelf staat gewoon open.
Mijn kind is 4 :+ Zo ver gaat het beroepsgeheim :D

Maar Hutcherson, in die specifieke situatie is het toch gewoon zo dat het kind niet volledig voor zijn belangen op kan komen en je daardoor met de moeder ook zaken kan bespreken? Dan lijkt het me gewoon een contactpersoonconstructie?

In ons reva centrum heeft elke persoon een eerste contactpersoon en die krijgt alle info (tenzij een wilsbekwame patiënt expliciet zegt dat bepaalde info niet door mag) De rest van de familie die ook specifieke info wil moet dit bij de eerste contactpersoon of bij de patiënt zelf halen.
Als ik dus iemand spreek met vragen over een patiënt verifieer ik altijd of ik met de eerste contactpersoon te maken heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:21

Nou, in het ziekenhuis vind ik ze behoorlijk slordig anders. Ik kom er helaas al jaren regelmatig. Vanmorgen zat ik nog in de wachtkamer en denk dat ik nu van 6 mensen wel naam en geboorte datum weet en van 2 een telefoon nummer had kunnen noteren. En dat is echt vrijwel altijd zo als je zit te wachten dat je hele gesprekken van aan de balie kan volgen.

Fouten kunnen gemaakt worden. Ook wel meegemaakt dat ik appjes ontving van een veearts die een betalingsregeling met iemand had. Maar niet met mij, dus ook erg slordig. Maar dat is wel een fout en niet expres zo gedaan.

Het is en blijft een vreemd verhaal. Als je dit doet als tandarts, denk ik eerlijk dat je ook gewoon een beetje zo in elkaar steekt. Dit komt niet op als poep.
Maar kan me wel voorstellen dat het in zijn beleving anders is gegaan. Als hij het kwaad er niet van in ziet, snapt hij het dus niet.
Is dan ook gelijk het probleem; als je niks doet, blijft hij het vast doen en als je wel wat doet, kan het zware gevolgen hebben.

Overigens wilde ik ooit een klacht indienen in een ziekenhuis en werd er erg op gestuurd daar om dat niet te doen. Ze zijn er best een beetje bang voor. Om iets anders btw, echt een operatieve fout en daarna.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:23

Hutcherson schreef:
jessdaniels schreef:
Dat doet er toch helemaal niet toe? Al plakken ze het op een reclamebord langs de A2, de tandarts mag die gegevens niet doorgeven.

Theoretisch gezien klopt dit helemaal... Praktisch gezien werkt zoiets vaak anders. Ik heb ook mensen in behandeling en ook hun (volwassen) kinderen. Geregeld wordt er iets vertelt door zowel de jongere generatie of door de oudere generatie wat er onderling besproken is over mijn behandeling of bij advies aan die persoon. Dat bespreken zij dus onderling met elkaar. Theoretisch gezien, als ik een deur uit loop en de buurvrouw van mijn client vraagt wie ik ben, dan mag ik niet eens zeggen dat ik therapeut ben. Als iemand vraagt of ik die en die ken, dan mag ik daar geen antwoord op geven... Als iemand mij heeft aangeraden mag ik niet eens zeggen of ik die persoon ken. Dat wekt echt argwaan als je er helemaal niets over zegt of aangeeft vanwege je beroepsgeheim niks te mogen delen..
Zeker bij mensen waarvan de zoon of dochter ook onder behandeling staat en je weet dat de relatie goed is... Officieel mag je dus niks zeggen maar dat werkt echt je vertrouwensband tegen op de een of andere manier.

Huh, waarom zou je zoiets tegen een buurvrouw wíllen zeggen? Dat is helemaal niet aan jou als therapeut, als jou cliënten willen dat de buren dat weten zeggen ze dat zelf wel. Als een van jouw cliënten je aanraadt aan een kennis, is het toch ook totaal niet nodig om een gesprek aan te gaan over de bestaande client?

Dat het ingewikkeld is bij ouders van angstige cliënten kan ik me nog voorstellen.. maar in de situaties die je hier opgooit echt totaal niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:09

Jessdaniels: lees eens goed

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 00:02

jessdaniels schreef:
Hutcherson schreef:

Huh, waarom zou je zoiets tegen een buurvrouw wíllen zeggen? Dat is helemaal niet aan jou als therapeut, als jou cliënten willen dat de buren dat weten zeggen ze dat zelf wel. Als een van jouw cliënten je aanraadt aan een kennis, is het toch ook totaal niet nodig om een gesprek aan te gaan over de bestaande client?

Dat het ingewikkeld is bij ouders van angstige cliënten kan ik me nog voorstellen.. maar in de situaties die je hier opgooit echt totaal niet.

Even goed lezen inderdaad.
Ik vind het ook niet nodig om het met een bekende van een bestaande client te hebben over die ander. Dat gebeurt ook niet. In die situatie zeg ik daar niets over.
Maar zoals de eerdere situatie die ik schetste.. Een volwassen man met autisme wil een afspraak die zijn moeder (een bestaande client) maakt voor hem. Vervolgens is die moeder ook bij het gesprek aanwezig bij haar zoon met autisme.
Vervolgens ben ik bij haar weer op huisbezoek en stelt ze allerlei vragen over de situatie van haar zoon.
Inmiddels heb ik die casus overgedragen aan een collega zodat ik de vragen simpelweg niet meer kan beantwoorden en die ruimte kan bewaken.
Maar dit soort dingen komen in de praktijk wel eens voor. Als je weet dat de band tussen moeder en zoon goed zijn en zoon is niet helemaal bij machte om zelf alles te regelen en moeder neemt dat voortouw... Dan is het raar om te zeggen: daar mag ik niks over zeggen. Want vorig gesprek zat ze er zelf bij.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:03

Wij zitten ook met onze hele familie bij 1 tandarts.
al meer dan 20 jaar. Zonen wonen dus ook al jaren op zich zelf, het zou ook echt never nooit bij mijn tandarts opkomen om mijn schoonmoeder te bellen over iets van een van haar zonen.
We hebben wel eens dat we wat vertellen wat zij dan al wist omdat dat via een ander familielid is binnen gekomen maar ze zou er zelf absoluut niet over beginnen. Mag niet

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:14

Caitlin_K schreef:
Nou tandarts gebeld, tandarts heeft in ieder geval zijn excuses aangeboden. Kende moeder inderdaad al jaren en heeft haar daarom gebeld. Vriend heeft aangegeven dat dat gewoon niet kon, en dat hij geen contact had met moeder. Toen gaf tandarts aan dat moeder eigenlijk het gesprek ook had moeten afbreken toen hij aangaf dat het gesprek over zoon zou gaan. Geeft vriend tandarts ook gelijk in.

Oh wauw, TA schuift een deel van de verantwoordelijkheid ook nog even lekker af. Nee hoor, de verantwoordelijkheid ligt in deze echt gehéél bij de TA en met het half rechtpraten zou ik niet akkoord gaan.

Want TA zegt nu eigenlijk gewoon dat als vriend en zijn moeder wel contact hadden gehad het gewoon okee was geweest. En dat is het gewoon niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:36

GDG schreef:
Caitlin_K schreef:
Nou tandarts gebeld, tandarts heeft in ieder geval zijn excuses aangeboden. Kende moeder inderdaad al jaren en heeft haar daarom gebeld. Vriend heeft aangegeven dat dat gewoon niet kon, en dat hij geen contact had met moeder. Toen gaf tandarts aan dat moeder eigenlijk het gesprek ook had moeten afbreken toen hij aangaf dat het gesprek over zoon zou gaan. Geeft vriend tandarts ook gelijk in.

Oh wauw, TA schuift een deel van de verantwoordelijkheid ook nog even lekker af. Nee hoor, de verantwoordelijkheid ligt in deze echt gehéél bij de TA en met het half rechtpraten zou ik niet akkoord gaan.

Want TA zegt nu eigenlijk gewoon dat als vriend en zijn moeder wel contact hadden gehad het gewoon okee was geweest. En dat is het gewoon niet.

Dat staat er toch nergens? :?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:32

Op zich vind ik wel dat moeders het af had KUNNEN kappen MAAR...in beginsel gaat de tandarts de fout in door erover te beginnen. De hoofdschuld ligt naar mijn idee bij de tandarts. Maar als dit mij zou overkomen zou ik persoonlijk de tandarts niet hebben laten uitpraten in deze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:22

Hutcherson schreef:
Maar dit soort dingen komen in de praktijk wel eens voor. Als je weet dat de band tussen moeder en zoon goed zijn en zoon is niet helemaal bij machte om zelf alles te regelen en moeder neemt dat voortouw... Dan is het raar om te zeggen: daar mag ik niks over zeggen. Want vorig gesprek zat ze er zelf bij.

Maar vorig gesprek zat hij er blijkbaar ook bij, en volgens mij is dat wat het verschil maakt: niet over iemand praten maar zoveel mogelijk met.

Maar dat hij bij iemand anders zit lijkt me ook een prima oplossing.

(Zijn overigens interessante situaties om ook in teams aan te halen omdat je elkaar dan ook scherp kunt houden en kunt helpen over wat kan en niet.)