Project gezond - gezond eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Project gezond - gezond eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:28

Ik volg wel de menu's maar niet de dagen. Kijk naar de calorieën van ontbijt lunch en wissel hierin wel.
Ligt eraan wat ik nog heb liggen en op moet etc en wat haalbaar is met werk.
Hou me dus wel echt aan de calorieën per eetmoment.

Netjes mando.
Die zier er lekker uit staat hier ook nog op de planning.

Vanavond pitta pulled chicken.

Ben vorige week woensdag begonnen nu -1,6.
Ook tijdens mijn zware werk vind ik de 1500kcal goed vol te houden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:44

Ik volg ook de hele dag menu's. Vind het juist heerlijk dat ik er niet over na hoef te denken maar ik werk wel vanuit huis dus hoef ook niet met eten te slepen of te preppen.

Hier voor het eerst in een week best vaak aardappelen, groente en vega lees. Heb ik nog niet eerder meegemaakt dus ben benieuwd hoe dat bevalt. Probeer het dan wel af te wisselen met koken en bakken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:48

Ik moet het zomer boek nog binnen krijgen, maar ik heb wel al een vraag.
Hoe maken jullie de porties voor jou en je partner? Iedereen heeft een andere ckal behoefte.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:54

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:11

Nicje87 schreef:
Hoe maken jullie de porties voor jou en je partner? Iedereen heeft een andere ckal behoefte.

De meeste hoofdgerechten in het boek zijn voor 2 personen en daar mag je dan ook gewoon de helft van. De rest van de kcal worden dan overdag gecompenseerd. Dan mag hij een boterham meer bij de lunch bijvoorbeeld. Als je meer of minder mag dan het recept aangeeft, staan de juiste hoeveelheden benoemd bij je kcal menu.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:11

Ik mag morgen de pulled porc ben ook benieuwd

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:13

Nicje87 schreef:

Ik ben niet heel nauwkeurig en schep gewoon op :x

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:16

Ik hou me ook aan de dagmenu's :j
Maar vandaag mijn broodlunch verwisseld voor deze heerlijke rijstsalade uit het Top boek!
Officieel met makreel maar ik vind forel lekkerder dus die gebruikt.
Als je van vis houd, echte aanrader!
Afbeelding

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:24

Ziet er heeeerlijk uit :)

Staan in het Top boek ook bij alle maaltijden de calorieën?

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:50

Ja staan erbij per portie!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:57

Wat een enthousiast topic!! Ik heb nog nooit een vorm van dieten gevolgd, behalve af en toe gewoon een tijd HMV-dieet "de helft minder vreten".

Werkt dit boek / deze stijl ook als je nooit ontbijt? Of gaan dan alle schema's overboord en past het dus allemaal niet meer?
Op een discussie over hoe ongezond of niet het is om niet te ontbijten, als iemand daar behoeft aan heeft, moeten we misschien een nieuw topic openen ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:12

Weet ik niet, denk het niet maar dat is een kwestie van uitproberen denk ik.
Anders ontbijt met je tussendoortje op later op de ochtend nemen of met een uurtje er tussen.
Ik kan ook niet ontbijten maar ik doe het wel nu.

Normaal maak ik een smoothie voor ontbijt maar nu eet ik braaf mijn beschuitjes _O-

Ik start geen discussie hoor, nergens voor nodig, je bent een grote meid toch en we zijn niet allemaal hetzelfde dus leven en laten leven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:36

Dankjewel voor je reactie. Wat ik op de site zo aan menu's en dag-porties zie is dat ten tijde van "het tussendoortje" ik normaal een plak snelle Jelle eet bij de koffie (laat ontbijt dus eigenlijk) of een eierkoek. Dus dat is misschien soort van een beetje samen te schuiven...

Ik leg deze site vanavond eens voor aan mijn vriend om te polsen of hij mee wil doen aan boek 1 en dan maar eens verder zien of we daarmee ook nog iets bewuster kunnen eten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:47

Mijn man doet niet mee, hij doet wel netjes zijn diner opeten.

Ik denk dat je ook wel moet kijken naar calorieën, eiwitten enz daar zijn alle maaltijden op af gestemd.
Je kan ook beschuitje bv meenemen en uurtje later bakje Yochurt ofzo nemen. Dat hangt van je eetdag af.

Maar denk dat je je eerst in moet lezen, misschien de gratis app 2 weken proberen kijken of het werkt voor je.
Vind ik zo moeilijk om te zeggen omdat ik je levensstijl niet ken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:49

Daar hik ik dus ook een beetje tegenaan. Maar op zich geeft de site al wel heel erg veel informatie en inzicht. Dus vanavond nog maar eens rustig verder inlezen en bedenken of we online uitproberen, of gewoon boek 1 kopen en het uitproberen. Boek op tafel werkt voor ons met eten koken en ideeen opdoen sowieso al wel heel erg veel beter dan random bedenken of online zoeken ofzo.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 15:52

Ik vind persoonlijk het zomerboek leuker en die is nu maar 20 euro incl verzendkosten.
Maakt niet uit met welk boek je begint
Je kan ze met als ik doe ook door elkaar gebruiken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:02

Nickeltje schreef:
Dankjewel voor je reactie. Wat ik op de site zo aan menu's en dag-porties zie is dat ten tijde van "het tussendoortje" ik normaal een plak snelle Jelle eet bij de koffie (laat ontbijt dus eigenlijk) of een eierkoek. Dus dat is misschien soort van een beetje samen te schuiven...

Ik leg deze site vanavond eens voor aan mijn vriend om te polsen of hij mee wil doen aan boek 1 en dan maar eens verder zien of we daarmee ook nog iets bewuster kunnen eten.

Ik ontbijt meestal ook niet, maar om snaaien te voorkomen zou ik dan bijv. gewoon om 11 uur met je "ontbijt" beginnen, of 12 uur, net wat je wilt. Dan om 1 uur je tussendoortje, om 2-3 uur je lunch, 4 uur je tussendoortje etc. Zodat je toch wel gewoon je eetmomenten hebt en het hongergevoel voor blijft (daar is waar het bij mij altijd mis gaat). De hoeveelheden zijn in mijn ogen niet gigantisch dus dat moet lukken (En desnoods laat je een tussendoortje weg als je geen honger hebt/het kan missen).

Het idee is er natuurlijk op gericht om gewoon binnen je calorieën te blijven, en op welke tijden je het dan eet, zal denk ik worst wezen :)

Voor het avond eten kook ik gewoon wat meer overigens. Mijn vriend hoeft namelijk niet af te vallen en kan vrij veel eten, dus ik kook gewoon van alles wat extra, en dan verdeel ik het eten 1/3 voor mij, 2/3 voor hem..... Dan is het in mijn ogen aardig verdeelt en krijgt hij ook gewoon zijn portie die hij nodig heeft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:04

Ik heb overigens het boek binnen en nu 2 dagen volgens het systeem aan het eten. Moet zeggen dat ik nog wel wat honger ervaar tussen door, dus ik moet nog even kijken hoe ik misschien bepaalde dingen kan vervangen door wat dingen die meer vullen.

De eerste dag de zoete aardappel stampot met andijvie en gehaktballen, en gisteren de kip/aardappel/erwtjes met mascarpone, was erg lekker. Overdag vind ik het wel fijn om de lijstjes wat te combineren omdat ik ook een moeilijke ontbijter ben, maar zo heb ik wel een houvast om te kijken wat ik voor welke calorieën kan eten......

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:05

Nickeltje schreef:
Wat een enthousiast topic!! Ik heb nog nooit een vorm van dieten gevolgd, behalve af en toe gewoon een tijd HMV-dieet "de helft minder vreten".

Werkt dit boek / deze stijl ook als je nooit ontbijt? Of gaan dan alle schema's overboord en past het dus allemaal niet meer?
Op een discussie over hoe ongezond of niet het is om niet te ontbijten, als iemand daar behoeft aan heeft, moeten we misschien een nieuw topic openen ;)

Ik moet hier wel een beetje om giegelen :)
Dat niet ontbijten ongezond is, is inmiddels wel een beetje achterhaald.
En nee ook ik zeg dit niet om een discussie te starten!

Je kan trouwens via de site van project gezond van sowieso het zomerboek een inkijk exemplaar openen.
Dan zie je een volledig weekmenu.
Zo kan je makkelijk zien of het wat voor je is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:10

werken ze ook met boodschappenlijstjes in deze boeken?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 16:32

Ja staan achterin het boek

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:39

Zolang je iedere dag eet wat er op je dagmenu staat is het volgens mij goed, hoe laat je wat eet maakt echt niet uit.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:51

Nicje87 schreef:

Ik maak voor 4 personen en ik neem dan voor 1 persoon en mijn partner eet voor 3 :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:14

Ik ben begonnen met boek 2 en vond daar in het avondeten wel veel meer afwisseling zitten dan in boek 1 zeg. Zit hier gewoon 4x per week aardappelen te eten.. Dus ik wissel wat dagen met avondeten uit Top. Dus ik zou eerder boek 2 aanraden om mee te beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:44

Ik ga het topic vanavond of morgen even rustig doorlezen.

Moet suikers minderen, maar kan geen alternatieven bedenken. Ik lust niet gek veel en ben ook slecht in smaak geven aan eten.

Ook wil ik niet per se een chipje of paaseitje gelijk opgeven. Maar voor dagelijks makkelijk en gezond, maar wel voldaan.