2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:37

IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Ondernemers krijgen financiële hulp? Weet je hoeveel dat precies is. Je kan er de huur niet eens van betalen! :')
Laatst bijgewerkt door Love_Laugh op 25-02-21 22:40, in het totaal 2 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:39

voorlopig besmettingen weer met noodgang omhoog, staartje van de schaatspret van vorige week. maar ne hoor horeca roept ikke ikke ikke en de rest kan ....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:43

Maar wat is kapot dan? Het geeft grote veranderingen, dat absoluut. De wereld staat juist niet stil. Die ontwikkelt in razend tempo nieuwe oplossingen voor een veelheid aan vraagstukken. Alle individuele problemen zijn natuurlijk heel erg en misschien onderschat ik dat toch wel. Dat zou kunnen.. Wat ik erg vind is dat mensen zich zo identificeren met hun werk dat er zonder dat geen leven mogelijk lijkt te zijn. Ondernemen is ook aanpassen aan een veranderende wereld. Niet iedereen kan dat uiteraard goed. Ook dat zou je kunnen zien als survival van de fittest...Op mensen wordt een ander appel gedaan. Jezelf vermaken, eigen oplossingen zoeken, een andere manier van samenzijn bedenken, minder reizen (heel goed voor het milieu). Zeker is dat moeilijk, maar ook daar leren we weer van. Dat lijkt me ook belangrijk. De samenleving die we hadden voor corona was ook niet alleen een gezonde samenleving. Je kunnen permiteren om vele vliegvakanties te hebben of goedkope zooi te halen uit China, is dat normaal?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:48

Shaggy09 schreef:
Dan snap ik niet dat je met termen als 'survival of the fittest' strooit.
Ten eerste is dat helemaal niet mogelijk, het land gaat dan juist alleen maar verder naar de knoppen financieel én economisch. Daarnaast vind ik het inhumaan en zeer egocentrisch dat je zo kan denken over mensenlevens als je nota bene zelf een familielid bent verloren. Heel apart.

Egocentrisch of juist realistisch? Ieder nadenkend wezen weet dat dit niet het laatste virus gaat zijn op deze verpeste wereld. Gaan we dan bij elke pandemie de wereld compleet op slot gooien en alles kapot laten maken? Of gaan we als mens ons eindelijk is bewust worden dat we niet deze wereld regeren maar dat de natuur dat doet.
En ja, naar mijn mening hoort daar ook de dood bij. Dat is ook natuur, een verdrietig onderdeel maar wel belangrijk voor de balans.

Dus gooi die horeca open, laat het geld stromen, laat mensen weer genieten en op die manier hun weerstand verhogen. Want dat doet geluk en plezier ook met je, het verbeterd je weerstand.
Wil je niet naar de horeca, helemaal prima. Eigen keuze, niemand verplicht je.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:52

Ja straks muteert dit virus en zijn we volgend jaar weer aan de beurt? Of over 3 jaar eet iemand in Rusland een eenhoorn en hup weer een nieuw virus?

Nogmaals. Ik houd me in grote lijnen aan de regels. Maar dit is NIET leefbaar. Zeker niet nog maanden. Of nog een keer een jaar. Of volgend jaar winter weer. -O-

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:53

MTinker schreef:
Shaggy09 schreef:
Dan snap ik niet dat je met termen als 'survival of the fittest' strooit.
Ten eerste is dat helemaal niet mogelijk, het land gaat dan juist alleen maar verder naar de knoppen financieel én economisch. Daarnaast vind ik het inhumaan en zeer egocentrisch dat je zo kan denken over mensenlevens als je nota bene zelf een familielid bent verloren. Heel apart.

Egocentrisch of juist realistisch? Ieder nadenkend wezen weet dat dit niet het laatste virus gaat zijn op deze verpeste wereld. Gaan we dan bij elke pandemie de wereld compleet op slot gooien en alles kapot laten maken? Of gaan we als mens ons eindelijk is bewust worden dat we niet deze wereld regeren maar dat de natuur dat doet.
En ja, naar mijn mening hoort daar ook de dood bij. Dat is ook natuur, een verdrietig onderdeel maar wel belangrijk voor de balans.

Dus gooi die horeca open, laat het geld stromen, laat mensen weer genieten en op die manier hun weerstand verhogen. Want dat doet geluk en plezier ook met je, het verbeterd je weerstand.
Wil je niet naar de horeca, helemaal prima. Eigen keuze, niemand verplicht je.

Elke pandemie? Want die zijn er zó ontzettend veel. :roll:

Mooie van alles is is dat dit virus überhaupt niet op deze aardbol was gekomen als we de natuur wat meer haarre gang hadden laten gaan ipv de wereld naar de knoppen helpen anno 2021.
Maar nee het zal vast allemaal natuurlijke selectie zijn joh!

MarlindeRooz schreef:
Ja straks muteert dit virus en zijn we volgend jaar weer aan de beurt? Of over 3 jaar eet iemand in Rusland een eenhoorn en hup weer een nieuw virus?

Nogmaals. Ik houd me in grote lijnen aan de regels. Maar dit is NIET leefbaar. Zeker niet nog maanden. Of nog een keer een jaar. Of volgend jaar winter weer. -O-

Helemaal mee eens hoor, ik vind het ook te streng aangepakt en ben van mening dat er ruimte moet zijn voor (meer) versoepelingen.
Maar alles open gooien en natuurlijke selectie het proces van dooien laten regelen is natuurlijk krankzinnig, daar lossen we niks mee op. Dan ontploft de economie en de maatschappij en niet op de positieve manier.

MarlindeRooz

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:59

Daar ben ik ook helemaal niet voor. Ik ben alleen benieuwd hoe we over 20 jaar kijken naar deze pandemie. Of we dan niet denken van waarom hebben we alles op slot gegooid. En dat er dan gedacht wordt van waarom hebben we de hele economie zo belast.

Ik weet er niet het fijne van maar, er wordt gezegd dat pandemieën, zoals deze, in de toekomst frequenter voor gaan komen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:02

Laten we eens beginnen met veel eerder ingrijpen. Dan zijn we denk ik al een heel eind :+

Zeg maar niet de wereld rondvliegen voor een feest als er een pandemie begint in je land of zo iets.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:03

Als we met zoveel mensen blijven. Zoveel reizen kun je daar wel vanuit gaan. En dan moet je ook niet verbazen als er een variant komt die niet alleen de oudere hard pakt.

De aarde is te vol. En de natuur reset wel een keer.
Of dat binnen 10 jaar is geen idee. Maar het uitsluiten zou ik het niet.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:06

IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Dat is niet waar. Mn ouders hebben een melkveebedrijf en een groepsaccommodatie. De groepsaccommodatie is dicht. En door de crisis is de melkprijs flink gedaald en ze krijgen 0,0 van de overheid. Ze hebben enorm veel schade.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:07

Als dat goed en veilig kan: doen! Maar laten we alsjeblieft met zijn allen voorzichtig zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:07

IMANDRA schreef:
Ik vind het onverantwoord. Ik snap het, maar het blijft onverantwoord. De overheid wil stapje voor stapje gaan versoepelen en goed de besmettingen in het oog houden (gezien de laatste R-waarde op .99 zat wordt dat sowieso spannend — R>1 dan lopen de besmettingen weer op). En dan gaan horeca-ondernemers en sportscholen etc. nu de kont tegen de krib gooien want de parken zaten ook vol?

Dat de parken zo vol zaten mocht ook niet en volgens mij is de politie ook bij een aantal opgetreden om te ontruimen.

Ik snap dat ze meer perspectief willen maar het verloop is zo grillig dat ik ook snap van de overheid dat ze niet echt beloftes kunnen doen. Kijk alleen maar naar wat mensen gaan roepen als de overheid door omstandigheden die belofte niet kan waarmaken.

De kappers zijn misschien nog niet zo lang dicht, maar laten we wel realistisch zijn: dat is toch een hele andere situatie dan de horeca, qua hoeveel mensen er bij elkaar zitten etc.

Dit.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:10

MarlindeRooz schreef:

Mee eens. Hoe ermee omgegaan wordt vind ik ronduit belachelijk. Net zoals dat er enorm is bezuinigd op de zorg en nu dus alles op slot moet omdat ze het niet aankunnen in ziekenhuizen, thanks Rutte!

De lockdown had er veel eerder moeten zijn, dan had de boel nu open gekund.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:19

Shaggy09 schreef:
Elke pandemie? Want die zijn er zó ontzettend veel. :roll:

Mooie van alles is is dat dit virus überhaupt niet op deze aardbol was gekomen als we de natuur wat meer haarre gang hadden laten gaan ipv de wereld naar de knoppen helpen anno 2021.
Maar nee het zal vast allemaal natuurlijke selectie zijn joh!

MarlindeRooz schreef:

Helemaal mee eens hoor, ik vind het ook te streng aangepakt en ben van mening dat er ruimte moet zijn voor (meer) versoepelingen.
Maar alles open gooien en natuurlijke selectie het proces van dooien laten regelen is natuurlijk krankzinnig, daar lossen we niks mee op. Dan ontploft de economie en de maatschappij en niet op de positieve manier.

Vanaf de start van onze stedelijke beschaving en de bijbehorende concentratie van mensen (vaak samen met meer vee) zijn epidemiën en pandemiën voor gekomen. Als diersoort zijn wij daar sterker uit gekomen, maar dat heeft een hoge prijs gevraagd. Doorgaan zoals nu met teveel mensen en nog eens te dicht op elkaar en overal allerlei wilde dieren naar toe slepen, naast nog eens het concentreren van productievee heeft dit als resultaat. Meest verbazingwekkende is eigenlijk nog dat het zo lang geduurd heeft voor het weer fout ging.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:22

sureido schreef:
Laten we eens beginnen met veel eerder ingrijpen. Dan zijn we denk ik al een heel eind :+

Zeg maar niet de wereld rondvliegen voor een feest als er een pandemie begint in je land of zo iets.

Mee eens, groot deel van familie van mij is nota bene nog naar India gevlogen ná de carnaval. :+

Overigens vind ik ook dat we het heel anders hadden moeten aanpakken, denk dat we ook hierop terug gaan kijken als een leerpunt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:23

sureido schreef:

Laten we eens beginnen met zorgen dat onze zorg er beter voor staat. Dat er meer verpleegkundigen en artsen worden opgeleid, de ic capaciteit naar het dubbele gaat en we zorg in verpleegtehuizen beter gaan regelen.

Nederland dacht lang het beste jongetje van de klas te zijn en toen kwam corona.
Het is inmiddels, na een jaar, duidelijk dat we volledig de grip kwijt zijn. Van gekkigheid niet weten hoe en hoe snel we dingen moeten optuigen met desastreuze gevolgen.
Mag ik even terugblikken op het test beleid, het open houden van de grenzen, Nederlanders op vakantie laten gaan, de data lekken etc etc?
Waarom moet zo nodig iedereen in Nederland minstens 100 worden? Waarom is het niet humaan als je als oudere van 80 sterft aan corona? De natuur, dit virus, heeft geen boodschap aan humaan.

Bescherm je kwetsbare groepen, zorg dat je als een malle je immuniteit pakt als land en ga door.
Het feit dat er van de duizenden geïnfecteerden op dit moment nog geen 2500 mensen in het ziekenhuis liggen/op de ic liggen zegt volgens mij genoeg.
Daarmee ontkracht ik het virus niet maar je legt geen land stil hierom.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:26

Wat ik overigens wél heel kwalijk vind is dat wij als een van de laatste zijn begonnen met vaccineren. Snap dat nog steeds niet, we liepen al continue achter de feiten aan. Als er dan zoiets als een vaccin komt dan ben je toch de eerste? Of wil je iig de eerste zijn?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:27

Lekker zinvol, 2x zoveel IC bedden als de IC 90% van het jaar voor 25% leeg staat... dan krijg je alleen maar ongetraind en onervaren personeel. En met 2000 IC bedden hadden we in deze pandemie alsnog bakken met maatregelen nodig gehad want in golf 1 hadden we zonder maatregelen 25.000 bedden nodig gehad.

Voor een pandemie te weinig, buiten een pandemie veel teveel. Voor beide nutteloos. Als we dan geld in de zorg moeten pompen doe dat dan op een manier die zin heeft.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:31

IMANDRA schreef:
Tja, ik blijf het onverantwoord en egoïstisch vinden. Waar we vorig jaar nog stonden te klappen voor de gezondheidszorg wordt er nu eigenlijk geïmpliceerd dat die maar in de oliebol moeten zakken want er moet weer geld verdiend worden. Heel kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.

Vreselijk dat sommigen hier economie boven gezondheid plaatsen, terwijl het een balans moet zijn. Die balans is absoluut niet ideaal, maar verder naar een van de kanten gaan hellen is nog slechter.

Ik reageer even op deze post omdat ik dit een van je meest genuanceerde posts vind, de laatste alinea dan. Juist die balans is erg belangrijk, en die mis ik met het fysieke gezondheid boven alles plaatsen wel wat. In je eerste alinea schrijf je over egoïstisch, en later schrijf je ergens: "Gelukkig hebben veel mensen nog wél een moraal". Ik ben het met je eens dat de 'survival of the fittest' visie extreem is, maar ik denk wel dat het goed is om te bedenken dat je moraal wordt bepaald door welke normen en waarden jij belangrijk vind, en die kunnen juist zoveel verschillen. Dat geeft dat een mens een ander moraal heeft, maar niet perse moraalloos is.

Zo is bijv. voor de moderne mens gezondheid één van de absolute topwaarden in de maatschappij. Dit is zeker niet altijd zo geweest. Tuurlijk kunnen we van geluk spreken dat dat wél zo is, met goede gezondheidszorg, oog voor de zieken etc. Alleen maar goed. Máár ik denk dat het ook een keerzijde heeft. Dat we een soort maakbaarheid willen creeëren, en ziekte en lijden onze gróótste vijand wordt. Artsen worden dan beschouwd als een soort 'priesters van de nieuwe magie' die ons moeten behouden voor lijden en dood. Ziekte en lijden staat haaks op het prestatiegerichte zelfontplooiingideaal. Ze herinneren de mens aan zijn sterfelijkheid en begrenzing. Juist daarmee kunnen mensen in onze samenleving blijkbaar heel moeilijk omgaan. In die zin kunnen we ons afvragen of een dergelijke visie op gezondheid nog wel ‘gezond’ is. Uiteraard is gezondheid een heel kostbare waarde, maar toch kunnen kritische bedenkingen gemaakt worden bij een verabsolutering van deze waarde.

Terwijl men op het normatieve niveau kan vaststellen hoe ziekte zo veel mogelijk moet worden uitgebannen in onze samenleving en gezondheid als het hoogste goed wordt beschouwd, merkt men op het descriptieve niveau dat het lijden dat toch aanwezig is zo veel mogelijk verdrongen wordt. Dit wordt duidelijk wanneer we zien hoe op korte tijd de houding ten opzichte van de dood fundamenteel gewijzigd is in onze samenleving. Terwijl men vroeger de lijkstoet door de straten zag en hoorde trekken, familie en vrienden thuis werden ontvangen om te rouwen, zichtbare rouwkledij droeg, is er vandaag in de publieke ruimte nog slechts weinig te merken van een overlijden. Een overlijden is nu vaak (uiteraard zijn er uitzonderingen) een familiaal gebeuren.

Nou goed, heel verhaal. En begrijp me dus niet verkeerd, ik zeg niet dat gezondheid niet belangrijk is. En ik wens ook niemand ziekte of lijden toe. Maar ik vraag me af of we nu niet té krampachtig gericht zijn op het voorkomen en wegbannen van ziekte en fysiek lijden, en de rest hier kostte wat het kost voor moet wijken (wat hier in het topic al vaker naar voren is gekomen). Ik denk daarbij dat we teveel focussen op fysiek lijden, terwijl er veel verschillende vormen van lijden zijn, denk aan
- psyschisch lijden, - sociaal lijden - moreel/ethisch lijden - spiritueel lijden( angst voor leegte/zinloosheid). Daarbij bestaan er theorieën dat bij lijdenservaringen het sociale aspect een belangwekkende factor is: wanneer mensen er sociaal niet goed voor staan, wordt elk leed dubbel zo zwaar om te dragen. Iemand die meer focust op psychisch en sociaal lijden is dus niet gelijk egoïstisch, en zo iemand zal ook heus niet zijn medestanders dood wensen of iets dergelijks. Ik denk dat veel mensen uiteindelijk het beste voor hebben met deze wereld. Maar mensen aan dit 'beste' op verschillende manieren betekenis geven. Mij helpt zo analyseren om ook mensen met een hele andere gedachtegang enigszins te begrijpen en hier mee te praten, i.p.v. het af te doen als gruwelijk.

Wat ik verder nog een spannende maar interessante vraag vind is hoe we omgaan met lijden, en of daar nog enige betekenis of zingeving aan te ontlenen is/waardigheid van de mens. Maar dat is een beetje offtopic.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 25-02-21 23:55, in het totaal 3 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:31

secricible schreef:
Lekker zinvol, 2x zoveel IC bedden als de IC 90% van het jaar voor 25% leeg staat... dan krijg je alleen maar ongetraind en onervaren personeel. En met 2000 IC bedden hadden we in deze pandemie alsnog bakken met maatregelen nodig gehad want in golf 1 hadden we zonder maatregelen 25.000 bedden nodig gehad.
Er mag voor mij wel iets meer formatie komen, wij werken altijd met een minimale bezetting. Meldt een collega zich ziek, ontstaat er direct een roostergat. En die zijn er veel momenteel. Het gaat erom dat bij een volle bedbezetting optimale zorg geleverd kan worden. Alleen weet je niet exact van tevoren wanneer alle bedden gevuld zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:34

Dat kan ik me voorstellen noviceh. Dat herken ik ook. Goede formatie zou ik absoluut toejuichen. Maar dat is wat anders dan je IC capaciteit standaard verdubbelen.
Zorgen dat je huidige capaciteit goed bezet is qua personeel: absoluut.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:42

secricible schreef:

Voor een pandemie te weinig, buiten een pandemie veel teveel. Voor beide nutteloos. Als we dan geld in de zorg moeten pompen doe dat dan op een manier die zin heeft.

“ Er blijken naar schatting ongeveer 76.000 mensen te zijn opgenomen op een IC in het jaar 2006. Deze mensen verbleven in totaal zo’n 275.000 dagen op de IC. Een groot deel van de patiënten op IC-afdelingen is ouder dan 60 jaar. Als gevolg van de vergrijzing van de bevolking zal dit aandeel in de toekomst verder toenemen. Op basis van de leeftijdsverdeling van de ligdagen mag ver- wacht worden dat het totaal aantal IC-dagen met ongeveer 17% zal groeien tussen 2006 en 2016. Mocht het zorggebruik onder 80-plussers de komende jaren even groot worden als dat van 70-80 jarigen, dan zou dit leiden tot een groei van 24%. Er zijn echter geen aanwijzingen dat een dergelijke verschuiving binnen afzienbare termijn zal plaatsvinden. Op basis van de afdelingsvragenlijsten komt naar voren dat er momenteel sprake is van (geringe) aansluitingsproblemen. Het is niet geheel duidelijk hoeveel mensen er opgeno- men zouden zijn als er nu reeds een perfect evenwicht zou zijn tussen vraag en aanbod.”

https://www.nivel.nl/sites/default/file ... i-2008.pdf

In 2006 sloot de vraag en aanbod van IC-bedden al niet aan.

Tussen 2010 en 2015 (meest recente wat ik kon vinden) is het aantal ziekenhuisbedden juist met bijna 10.000(!) verminderd.

https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden

Precies wat je zegt: laten we zorggeld nuttig gaan besteden en eens een vuist maken naar de grote farmaceuten die vrijspel hebben de prijzen van medicijnen de betalen. Dat is de grootste reden, dat ondanks dat er jaarlijks meer geld naar de zorg gaat, de zorg er niet beter op wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:23

Heerlijk, kan niet wachten een glas rode wijn te bestellen op het terras in een lente zonnetje.

Persoonlijk denk ik dat een terras niet de grootste besmettingsbron is. Vind de supermarkt en mensen die geen afstand houden veel erger/gevaarlijker. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom winkels en terrassen (buiten) nu dicht moeten. Is er nu echt niets op te bedenken? Strenge regels en handhaving? Wellicht ben ik te pragmatisch en zie ik het helemaal verkeerd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:31

sureido schreef:

Dit dus.

Werd hier allemaal met milde maatregelen gewerkt in het begin. We mochten nog heel erg veel. En toen kwamen er ook al vrij snel weer versoepelingen.

Vraag me wel eens af, wat als we een jaar geleden een strenge lockdown gekregen hadden? Hadden we dan met 2 maanden alweer gecontroleerd alles open kunnen doen?

Maar nee, hier raakte mensen al in paniek bij de milde maatregelen, gingen hamsteren en al het mogelijke doen om de milde regels te omzeilen (ik hoef geen mondkapje omdat het niet verplicht is. Lockdown feestjes.).
En inmiddels zitten we al een jaar met het gezeik en mogen we steeds minder -O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:58

Love_Laugh schreef:
IMANDRA schreef:

Ondernemers krijgen financiële hulp? Weet je hoeveel dat precies is. Je kan er de huur niet eens van betalen! :')

Precies en als je ondersteuning hebt gehad als zorgondernemer dan kan je die weer terugbetalen zodra je wel weer inkomsten krijgt. Het zogenaamde inhaalzorg.